AI ve vzdělávání ****************************************************************************************** * Doporučení k využívání generativní umělé inteligence ve vzdělávání na FHS UK ****************************************************************************************** Následující materiál navazuje na doporučení formulovaná na úrovni Univerzity Karlovy a dop zohlednění specifik naší fakulty (obecná stránka je zde [ URL "https://ai.cuni.cz/AI-1.htm separátních informací pro vyučující [ URL "https://ai.cuni.cz/AI-12-version1-01_pedagogove studující [ URL "https://ai.cuni.cz/AI-11.html"] ). Bere při tom v potaz i postupy jiných "https://www.muni.cz/o-univerzite/uredni-deska/stanovisko-k-vyuzivani-ai"] Určený je v prv aby si ho vyučující i studující procházeli – nejlépe společně – a posloužil jako východisk Domníváme se, že při práci s umělou inteligencí (AI) je vždy nutné myslet na cíle, se kter akademickou půdu přicházíme. Těmi jsou v případě FHS důraz na kritické čtení, společnou di vlastní výzkum a tvorbu. Současně klade fakulta důraz na vlastní iniciativu a hledání indi cesty pro uchopení současného turbulentního světa. S tím souvisí podpora experimentace, al vyšší nároky na osobní odpovědnost studujících. Zkoumání potenciálu AI tedy podporujeme, j její využití bylo přínosné pro vzdělávání, bezpečné a dělo se v souladu s principy akademi Při práci s AI doporučujeme: 1. S AI technologiemi se seznamte v praktické rovině a vyzkoušejte si jejich silné i slabé řešení různých pracovních úkolů – překlady, parafráze, sumarizace textu, vysvětlování pojm podkladů pro prezentace... Nebojte se experimentovat. 2. Zohledněte specifické vzdělávací cíle, kterým by AI mohla pomoci – nebo naopak jejich d – ve vztahu ke konkrétním kurzům. Vzhledem k univerzalitě, rozmanitosti a rychlým proměnám nelze spoléhat na to, že existuje jedno „správné“ řešení pro její roli ve výuce. Je potřeb rámci kontextu dané disciplíny, předmětu, a hlavně cílů, které výuka sleduje. 3. Na začátku každého kurzu si požadavky k využití AI vyjasněte. Vyučujícím a studujícím s vzájemně se učit a společně diskutovat nad možnostmi, limitacemi a riziky AI technologií i využití, která by byla pro obě strany srozumitelná a přijatelná. V konečné instanci je nic respektovat pokyn vyučujícího konkrétního kurzu. 4. Při použití AI dbejte na ochranu osobních a citlivých dat. Všechny pokyny a informace, AI, jsou zaznamenávány jejich poskytovatelem. Zadávejte proto pouze takové informace, u kt jejich zveřejnění, případně je anonymizujte. 5. K výstupům AI přistupujte opatrně a ověřujte jejich správnost. Současné systémy – zejmé modely jako ChatGPT – mají nezanedbatelnou chybovost. Tj. mohou se vyjadřovat autoritativn aniž by nějak signalizovaly, že informace, které poskytují, jsou spekulativní, či zcela fi 6. Mějte na paměti, že za jakýkoli publikovaný či odevzdaný text může nést odpovědnost pou AI nelze jako autora uvádět. Za jakékoli chyby či nepřesnosti, které vámi autorizovaný tex odpovídáte vždy jen vy. AI je pouze nástroj, který může naši vlastní práci usnadnit a zlep nahradit. 7. Při využití AI buďte transparentní. Pokud na nějaký nástroj při své práci spoléháte, de reflektujte, jak byl využit. To jednak zajistí integritu vaší práce, jednak to pomůže osta představu o tom, na co vše se AI nástroje mohou hodit. Dokument vznikl ve spolupráci vyučujících a studujících FHS UK.