Ladislav Benyovszky ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Mohl byste stručně představit oblast svého odborného zájmu? *========================================================================================= To se musí dělat, když se píše nějaké kurikulum a já tam vždycky píšu: „Zabývá se ontologi fenomenologicky orientovanou filosofií.“ To je formulka, která reaguje na situaci filosofi tedy v posledních 60 – 70 letech. Ta situace je taková, že každý, kdo se filosofií zabývá, říkám, počural nějaký patník. Tedy zabývá se nějakým myslitelem nebo nějakým obdobím a kom spojuje. On píše, jezdí do zahraničí, dostane se do kroužku, který se zabývá tím myslitele a v tom setrvá celý život. Pak se vždycky říká: „zabývá s Husserlem“, „zabývá se antikou“, a oním“. Já jsem ještě brontosaurus, který se zabývá filosofií z potřeby, protože se jejím vyrovnává se světem a se životem, a tudíž skáče z jednoho místa ve filosofii na druhé. Hle mám tudíž problém se zařadit. Komunita mě většinou bere jako heideggerovce, protože to je, co chce, říká, ať si matka slzy utírá, poslední z těch velkých, kteří evropskému myšlení n V něm jsou nejživější výzvy ohledně toho, co je dnes zapotřebí dělat. Ale mám problém s tí říkají „zabývá se Heideggerovou filosofií, je to heideggerovec“. Napsal jsem knížku o Hege prakticky cokoliv z novověku, a kdyby byla normální doba, tak bych prostě řekl, že se zabý *========================================================================================= * Zabýváte se nějakými charakteristickými otázkami, nebo tím, co zrovna život přinese? *========================================================================================= Když se zeptáte, jestli se zabývám nějakými konkrétními otázkami, tak to za sebou skrývá p to, čím se zabývám, je nějaký předmět mého zájmu, ze kterého si něco vyberu. Tak to ve fil Filosofie je cesta a vy řešíte to, co je naléhavé. Něco máte na cestě a s tím se musíte vy při cestě a to musíte dobře znát, abyste se s tím, s čím se potřebujete vyrovnat, mohli vy Samozřejmě jsou některé záležitosti, které zůstávají stále, ale ty když se vysloví, tak to banalita: co je svět, co je člověk, co je život, co je smrt. *========================================================================================= * Když je filosofie cesta, má nějaký cíl? Něco, o co usilujete? *========================================================================================= Usilujete o vlastní dokonalost a dokonalé sepětí se světem. Možná to zní velmi neteoretick osobně, ale když se vám stane, že některé z těch záležitostí, které jsem jmenoval (všechny lidský význam), dospějí do bodu „Aha, ono je to právě takhle!“, tak tehdy i lidsky dospívá vyrovnanosti se světem. V tom slova smyslu má ta cesta cíl, i když to samozřejmě je vždyck uvozovkách, protože něco dalšího otevírá. Cesta je čištění a klestění. *========================================================================================= * To zní hodně nábožensky. Dá se taková filosofie od náboženství odlišit? *========================================================================================= Ano. To není vůbec náboženské. Problém je v tom, že jsme všechny tyhle záležitosti nábožen protože jsme v určité chvíli, která začala novověkou vědou, postavili proti sobě tyhle otá Oni se ti vědci občas domnívají něco jiného, než myslí, že je pravda, a nemají s tím probl nejsem náboženský člověk a rozhodně nejsem nijak nábožensky praktikující. Akorát jsme zvyk a podstaty lidství a světa, které filosofie řeší, ihned vsunout do téhle kolonky, v čemž j všemožnými církvemi. Je to ale záležitost myšlení. *========================================================================================= * Filosofie je tedy doména rozumu, zatímco náboženství je doména víry? Dá se to tak říct? *========================================================================================= Možná by se to tak dalo říct. Dokonce byste to i o leckoho mohla opřít, například o klasik Schelling nebo Hegel. Ti by vám řekli, že oběma těmhle sférám jde o totéž, akorát nábožens živlu představy (to řekne Hegel) nebo v živlu obrazu (to řekne Schelling) a ve filosofii j *========================================================================================= * Patří tedy z tohohle hlediska do filosofie něco jako vědecká objektivita? A měla by tam *========================================================================================= Slovo objektivita je nebezpečné. Vědecká objektivita je formulace pro teoretický postoj, k v tom, že pojednává to, co je, a nechává to tak, jak to je, tedy nepřidává tam nic subjekt je objektivita. Měla své velmi složité dějiny, a to i ve vědě. Časem se ukázalo, že objekt takříkajíc bez subjektu, je pomysl a nesmysl. Podle toho se potom vědecká objektivita vyví různé koncepce ohledně toho, jakým způsobem se odehrává. Po určitou dobu měla také své mís ale filosofové jsou kosi a do všeho rýpou, a tak se to zproblematizovalo. Potřebujete jako představu subjekt-objekt, abyste byli schopni mít nějakou představu o nějaké objektivitě a subjektivitě. Celá ta představa byla ve filosofii dávno zbourána. Neznamená to, že by filo nezávazný mišmaš, znamená to pouze tolik, že filosofie je velmi racionální a racionálně ko myšlení, které tu představu destruovalo. Slyšitelně ve filosofii nic neřeknete, pokud to m závazné, racionálně kontrolované a zvnějšku racionálně kontrolovatelné. To ale vůbec nezna objektivní, protože to poslední, co by bylo objektivní, je svět. Jde o to myslet svět prav myslet ho objektivně. *========================================================================================= * Pakliže je filosofie čistě racionální, dokáže zodpovídat všechny existenciální otázky? N podstatného? *========================================================================================= Tady je odpověď snadná: na všechny existenciální otázky vám nedá odpověď nic, samozřejmě a Ale filosofie vám může dát odpověď nejen na některé existenciální otázky, ale může vám dát cosi, o čem ani netušíte, že to existenciální otázka je, ale na základě čeho, jak pak zjis existenciální otázky řeší. Zároveň je třeba rozlišit dvě věci: jednak to, jestli je filoso jednak to, jestli filosofie myslí celou šíři naší bytosti. Tohle je zapotřebí dobře rozliš *========================================================================================= * Filosofie se velmi často stává terčem útoků typu „na co potřebujeme studované filosofy, neuplatí, pryč s nimi“. Co byste na to řekl? Proč má smysl filosofii pěstovat na univerzit *========================================================================================= Z jednoduchého důvodu: ne proto, že by se někdo domníval, že je třeba vyprodukovat miliony prostě proto, že je zapotřebí, aby lidi nebyli blbí. Ten pohled na vzdělání, do kterého js termínem „trh práce“, je charakteristický tím, že nevidí lidský význam věcí a považuje ho nedůležitého, druhotného a zbytečného. Je nižší než primitivní. Filosofie je potřebná prot racionální analýzou světa jako lidského světa a věcí jako věcí lidsky významných. Každé uv jeho post ve společnosti jakýkoli, by filosofií mělo být zasaženo, pokud by tedy ještě vůb evropsky kulturní. To je v zásadě celé. *========================================================================================= * Ideální by tedy bylo, aby byl každý tak trochu filosof? *========================================================================================= Samozřejmě. A nejenže by to bylo ideální, ono to tak je! Akorát si někteří chytráci myslí, školení, a netuší, že nevědí, co mluví. *========================================================================================= * Filosofovat jistě nejde neustále. Jaké máte koníčky? Jak se odreagováváte od závažných f otázek? *========================================================================================= Já nemám koníčky a od zásadních filosofických otázek se neodreagovávám. Těžko se to říká, lidi na fakultě docela znají a vědí, že je pro mě velmi významné, abych se nějakým způsobe jezdíme na lyže, jezdíme na kole, hrajeme volejbal, téměř pořád někde cvičím. Ale to není ani sport, ani něco, čím bych se odreagovával od filosofie. To prostě patří k životu. Běží si něco ujasňujete. A tak je to i s dalšími věcmi. To není sport. To, jak jsme tady, je o Nejde tu o sport, ale o to, že se, pokud si toho hledíte, zdokonalujete, a to zdokonalován co by šlo rozdělit na tělesné a duševní. Tělo a duši rozdělil až Platón, žádná jiná kultur nemá a na tom všechna tahle rozlišení stojí. Prostě se zdokonalujete a k tomu patří určitá kterou si můžete evropským pohledem na něco rozdělit. Ale v okamžiku, kdy se řekne, že je koníček nebo sport, mění se chybně vztahy v celku. Já samozřejmě miluji hudbu, jako posluc miluji všemožný pohyb a ač to vůbec neumím, pořád něco kreslím. Ale to nejsou žádné koníčk filosofie. *========================================================================================= * Jak a kdy jste se dostal na Fakultu humanitních studií, případně na Institut základů vzd fakultě předcházel? *========================================================================================= To je docela dobrá historka. Dostal jsem se na IZV v roce 1992. Tehdy jsem byl povolán na fakultu z ekonomky, kde jsem se živil jako logik, protože jsem jinak nemohl. Shodou náhod ředitel Ústavu filosofie a religionistiky na Filosofické fakultě, kam jsem byl povolán, Zd nám všem nově nastoupivším (tehdy jsme nastoupili já, Erazim Kohák a Marina Barabášová) da musíme učit i na IZV. To jsme tehdy nesli velmi úporně, ale poznal jsem tím IZV a ten mi p se zabydloval, velmi přirostl k srdci. V roce 2000, kdy vyústil v založení fakulty, jsem i fakultě v tomhle slova smyslu jsem tedy od založení. *========================================================================================= * Čím vám IZV tak přirostl k srdci? *========================================================================================= Lidskými vztahy. To také souvisí s tím, což vám řeknu velmi upřímně, že když jsem přišel n fakultu, tak jsem přišel do prostředí, se kterým jsem měl velký problém. Spočíval v tom, ž koukají jako na možného soupeře. Nemáte chvilku klidu pro práci, nikdo s vámi nespolupracu jste nebezpečí, abyste nebyl větší. Tohle na IZV nebylo a není to ani na naší fakultě, jes špatně, dodnes. Je to tak, že sem přijdu a tady je kopa kámošů, kteří mají stejné nebo pod se kterými si pomáháme a když má někdo z nich úspěch, máme všichni radost. Jak jsem pozděj vůbec není všeobecný rys. *========================================================================================= * Další otázku na Vás mám jakožto na bývalého děkana: jak se řídí fakulta, která aspiruje odlišnou, než jsou fakulty ostatní? Nebyl to problém? *========================================================================================= Velmi brzy jsem zjistil, že je v té funkci třeba odlišovat směr navenek a směr dovnitř. Sm fakulta, až na některé individuální excesy (které ale zase byly velmi nepříjemné a velmi t řídí naprosto skvěle. A to z toho důvodu, o kterém jsem mluvil v minulé otázce. Ještě pořá většinově vzato, skupina lidí, kteří si pomáhají a jsou schopni vyvinout obrovské nasazení je to potřeba. Směr navenek byl velmi těžký, protože zvláště tou svojí progresivitou a jin si fakulta postavení v rámci univerzity v mých dobách musela teprve vydobýt. Docela nerad způsobem zveličoval zásluhy týmu, který těch osm let stál kolem mě, ale je naprosto nesrov nám univerzita chovala na začátku a jak se k nám chovala na konci. Počáteční RUKy byly nes se podařilo cokoli prosadit na úrovni vedení univerzity, na úrovni vědecké rady univerzity opravdu jako podivíni, ke kterým se všichni chovali ve stylu „co ty po nás chtějí, za chví Až po obrovském úsilí se situace zlepšila. Myslím, že v současné chvíli už má Fakulta huma mnohem pevnější postavení prakticky ve všech oblastech. *========================================================================================= * To my zezdola úplně nevidíme, to vypadá skoro všechno hladce. *========================================================================================= To je hezké. Vy zezdola nevidíte takové věci, jako je rozhodnutí, zda akreditovat, neakred reakreditovat nějaký obor, chovat se tak, že dosáhnete na to, abyste fakultu uživili, skut imaginárně zvyšovat vědecký výkon fakulty, reálně a ne imaginárně zabudovávat fakultu do m vztahů atd.  Vy zpravidla vidíte, že s velkou setrvačností (zčásti také oživovanou tím, že ohledech, které jsem teď jmenoval, daří) přetrvávají pohledy z jiných stran na to, jací js myslím, vidíte hlavně. Ona to bohužel už dávno není pravda, ale bude nás to stále provázet *========================================================================================= * Kam byste byl rád, aby se fakulta dál vyvíjela? *========================================================================================= Já vám na tuhle otázku neodpovím. Byl jsem děkan fakulty, nové vedení fakultu někam směruj souhlasím a velmi jim fandím a cítím povinnost nechat to na nich. *========================================================================================= * Děkuji Vám za rozhovor. *========================================================================================= Marie Hlaváčková 6. 5. 2016