Silvie Pýchová, Renata Knittelová: Rozvoj kariérového poradenství je v Česku potř ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** V březnu letošního roku byl na Fakultě humanitních studií spuštěn v rámci celoživotního vz zaměřený na kariérové poradenství. Pilotní běh, jedinečný nejen svým prvenstvím mezi kurzy v rámci Národní soustavy kvalifikací ve své náplni, ale také svým prvenstvím mezi profesní CŽV na FHS, je pozoruhodnou ukázkou spolupráce akademického prostředí a odborníků z praxe, lektorky z Centra kompetencí. Toto prolnutí dostává také první odborné uznání – projekt po užšího výběru letošní Národní ceny kariérního poradenství [ URL "https://www.euroguidance. konference2023.html"] a jeho tvůrčí tým také pozvali organizátoři přidružené konference v "https://www.euroguidance.sk/index.php?sw=10&cislo_sem=15"] , aby prezentoval své výsledky si promluvili se Silvií Pýchovou, jednou ze zakladatelek Centra kompetencí, a studentkou k Knittlovou, aby nám pověděly více o programu, jeho průběhu a budoucnosti. Renata Knittlová a Silvie Pýchová, foto: Ondřej Trojan Pokud je mi známo, vy a lektorky Centra kompetencí využíváte jednu konkrétní metodu. Předs ji? Silvie Pýchová: V Centru kompetencí využíváme metodu Mapování kompetencí CH-Q, což je půvo metoda, na kterou máme licenci a využíváme ji v České republice. Ale je potřeba říct, že t část programu, který nabízíme ve spolupráci s Fakultou humanitních studií. Je to část sebe výcviku, dvou víkendů, kdy naše účastníce – protože máme samé ženy – absolvují program, kt jim samotným. Ony si skrze náš přístup ujasňují, jak nahlíží na svoji budoucnost, na čem c svých zkušeností z minulosti, které získaly v různých kontextech života: nejen v práci a p i třeba v dobrovolnické činnosti nebo v jiném občanském angažmá, anebo taky v rámci rodiny je zaměřený na to, aby dokázaly zhodnotit, čím již v životě disponují a dokázaly s tím akt budoucna. U kariérového poradenství, podobně jako například u psychoterapie, platí pravidl neměl nabízet svým klientům, ať už žákům nebo dospělým, něco, co sám na sobě nevyzkoušel. pracujeme se sebezkušeností a využíváme tuto metodu CH-Q Mapování kompetencí. Zbytek progr lektorský tým, který nahlíží na problematiku kariérového poradenství z různých úhlů pohled přímo praktici, kteří nabízí kariérové poradenství lidem v různých životních situacích, ne podzim začne modul, který vedou psycholožky. To znamená, že naše účastnice si budou zasazo kariérového poradenství témata z vývojové psychologie nebo vývoje osobností, protože karié je multidisciplinární obor. Čerpá jak z pedagogiky, andragogiky, psychologie, ale i sociol potřeba umět pracovat třeba i s analýzou dat z trhu práce. Obsah kurzu je velmi bohatý. Mezi výukovými segmenty najdeme například orientaci v platné oblasti vzdělávání a zaměstnanosti, práci s kariérovými informacemi, nebo i uplatňování me postupů základní kariérové diagnostiky. Jak je ale kurz koncipován celkově? Silvie Pýchová: Jeho program jsme postavily na základě požadavků Národní soustavy kvalifik rekvalifikaci na kariérového poradce. Je standard, který popisuje, jaké všechny požadavky uchazeč o danou kvalifikaci. Tyto požadavky se týkají například kariérových informací z tr ze vzdělávání, nebo jsou to kariérové dovednosti, tedy metody a techniky, kterými lze pomo sebepoznání a plánování budoucnosti. Jsou to i techniky vedení rozhovoru, individuálního – formou, protože dnes je docela velkým trendem v kariérovém poradenství poskytování online i skupinového. To tady zažívají i naše účastníce, peer-to-peer podporu. Nejvíc si předají sdílejí své životní zkušenosti a tím se jim otevírají nové horizonty, co všechno je v živo způsobem lze o své budoucnosti přemýšlet. Velmi stavíme na samotné skupině – kromě toho, ž díky aktivitám, které nabízíme, zároveň z ní vzniká budoucí síť karierových poradkyň, kter profesionálně spolupracovat, vzájemně se inspirovat a nabízet podněty pro profesní růst. P tedy kopíruje standard, tak jak je popsán, protože výsledkem mají být rekvalifikovaní kari poradkyně, kteří budou profesionálně moci nabízet kariérové poradenství jak žákům a studen lidem po absolvování studia, dospělým, klidně i seniorům a lidem, kteří mají nějaké znevýh Renato, proč jste se přihlásila na kurz CŽV Kariérové poradenství? Co Vás k tomu vedlo, co je – Vaším cílem? Renata Knittelová: Moje motivace pramení z osobní zkušenosti. Někdy v patnácti letech, kdy rozhodovala, kam půjdu na střední školu, jsem se nechala ovlivnit svými rodiči, třídní uči testem z pedagogicko-psychologické poradny. Vnitřní pocit intuice, na co se hodím, co jsou vnitřní hodnoty, jsem tehdy neposlouchala a vydala jsem se na cestu, která nebyla moje srd se po střední a vysoké škole dostala do praxe, postupně jsem začala vnímat velké nutkání j mě baví a co vlastně chci dělat. Kariérové poradenství spojuje to, co říkala paní Pýchová: pedagogiku, psychologii, trh práce z makroekonomického hlediska. Ale pro samotné přihlášen pro mne nejdůležitější ten zážitek z mých patnácti let. Kdybych tenkrát měla možnost se op kariérové poradkyně nebo kariérového poradce, a podívat se na sebe z různých úhlů pohledu testu z PPP, můj život by se odvíjel asi úplně jinak. Neříkám, že to bylo špatně – to, jak mohla bych už daleko dřív dělat to, co jsem opravdu já. Co se Vám nejvíc líbí na profesi kariérového poradce? Renata Knittelová: Kariérové poradenství je komplexní přístup a je vůbec jednou z odnoží p jednotlivým osobnostem. Myslím si, že všichni – jak učitelé, tak rodiče, lektoři v mimoško i kamarádi – nějakým způsobem utváří osobnost člověka a kam bude dál směřovat. Mně se líbí poradenství v tomto rozhodování může hrát významnou roli právě díky multidisciplinaritě a člověka z různých úhlů pohledu. Baví mě na tom i to, že jako kariérové poradkyně můžeme po jednotlivce tak, aby opravdu šli za svým, naplňovali svoje silné stránky. Mnohdy se s tímt školách nebo pak i v dospělosti nepracuje a potenciál lidí zůstává skrytý a neobjevený. Do by kariérové poradenství mělo být povinnou výbavou všech vzdělávacích institucí od mateřsk po střední i vysoké škol – a i když lidé nemají rádi slovo „muset“, z osobní zkušenosti ví úžasné a přínosné. Renata Knittlová a Silvie Pýchová během rozhovoru, foto: Ondřej Trojan Jaký pozitivní dopad očekáváte od tohoto kurzu? Mohl by mít vliv i na další instituce, že kurzů přibylo? Silvie Pýchová: Jsem moc ráda, že se podařila tato spolupráce mezi Fakultou humanitních st kompetencí, které kariérové poradenství realizuje v praxi. Myslím si, že je to i ukázka ně spolupráce akademické sféry a praxe v řešení celospolečenských otázek, což téma rozvoje ka je. Chceme docílit změny paradigmatu – je důležité mít profesionály, kteří dokážou podporo v tom, aby se dokázali odpovědněji rozhodovat o svém směřování. Odpovědněji nutně neznamen musí být v nějakém výkonu – může si dát sabatikl, když to tak řeknu, protože vidí, že nemá to, aby mohl lépe a kvalitněji dlouhodobě vykonávat svou práci nebo se zaměřit na svůj roz znamená taky zodpovědně zacházet se svým potenciálem, svojí energii, svým kontextem. Pokud například pečující osobou, ať už u dětí nebo rodičů, má to taky vliv na jeho kariéru, jeho profesní dráhu v průběhu života. Přenesení odpovědnosti na jedince znamená mít nějaké dove dovednosti může zprostředkovat buď škola tím, že kariérové poradenství a kariérové vzděláv do života školy, anebo lidem v dospělosti budou k dispozici právě profesionálové, kdy v si výkyvu nebo nejistoty člověk bude vědět, že tyto služby muže využít. V zahraničí je to pom nás je to stále ještě nové téma nebo, řekla bych, že ten okruh odborníků je zatím relativn jich maximálně desítky. Dopad našeho programu vidíme v tom, že nám bude narůstat síť odbor rozumět a spolupracovat na rozvoji tématu kariérového poradenství v České republice. Zárov že i další univerzity budou ochotné jít podobnou cestou. Republika je veliká, těch lidí je a abychom dosáhli svých cílů, budeme potřebovat poměrně velkou, celorepublikovou síť takov Jsme někde na startu. Jsou i bakalářská studia, která jsou směřovaná podobným způsobem, al rekvalifikační studium ve spolupráci univerzity a neziskové organizace, jako jsme my, je j Renata Knittelová: Už v té samotné skupině, ve které je nás nyní třináct, je velmi zajímav naše diskuze. Jsou tam kolegyně, které učí na základních školách, dále výchovné poradkyně, neformálního vzdělávání, jsou tam ženy z korporátů i maminka na mateřské. Je velmi obohacu témata, která se dotýkají nás všech, ale pokaždé z trochu jiného úhlu pohledu. Například u školách či výchovné poradkyně řeší odlišné kompetence, než které se pak řeší na samotném t se dotýkáme nejrůznějších témat a vzájemně se obohacujeme o své zkušenosti, znalosti i dov Co je podle vás v tomto kurzu nejdůležitější? Silvie Pýchová: Pro mě jsou nejdůležitější lidé. Když jsme ten kurz na začátku rozvíjeli a samozřejmě jsme nevěděli, jací lidé o něj budou mít zájem, budou ochotní dát dva roky svéh přípravy na profesi, která není v České republice ještě úplně ukotvená. Sice je uvedena v kvalifikací, ale ve vzdělávání ještě není uvedená v zákoně. Jenejistá z hlediska budoucího druhou stranu, aby se ten obor ustavil a legislativně ukotvil, tak potřebujeme odborníky – otázka co dřív: slepice, nebo vejce. Tady vytváříme opravdu ty první odborníky, kteří poto společně vytvořit nový obor, proto jsou nejdůležitější ti lidé. Vnímám, že jsou odhodlaní, nejistota do nějaké míry nevadí, protože považují to téma jako takové za důležité. Věřím, nebudou realizovat pod jmenovkou kariérového poradce, získané dovednosti a principy budou své dosavadní práci. Bude to mít vliv na kvalitu a způsob, jakým přistupují k žákům a stud podporu jim nabízí, jakou pozornost jim věnují v přemýšlení o dalším studiu nebo práci. Pr kompetencí, je velmi důležitá i spolupráce s fakultou, protože tomu tématu dává svou váhu. vytvořené kvalitní zázemí, které bychom jinak neměli úplně k dispozici. Renata Knittelová: Také vnímám jako nejdůležitější součást kurzu lidi, kteří tvoří samotný odborníky z praxe, kteří nás „učí“ nebo spíše posouvají dál, a pak také samozřejmě skupinu „spolužaček“. Vezměte si, že to jsou dvě skupiny – motivovaní praktici, kteří chtějí předa posouvat i rozšiřovat tento obor, a motivovaní studenti, kteří se přihlásili do prvního pi kurzu. Kombinace, kdy jsou motivovány obě strany, je velmi cenná. Skutečně nepřeháním, kdy společném čase prožíváme stav flow [ URL "https://cs.wikipedia.org/wiki/Flow"] . Vzděláván když máme nárok na přestávku, tak ji mnohdy nepotřebujeme, protože chceme jet dál. Považuj příležitost. Navíc krásné prostředí v Troji tomu přidává důstojnost. Považuji za velmi důl kurzu. Když jsem na něj šla v prostředí fakulty, měla jsem očekávání, že si sedneme do lav poslouchat a psát – ale tak to vůbec neprobíhá. Kurz je od začátku do konce velmi interakt učíme prostřednictvím zážitků, zkoušení, povídání, a toho psaní je minimálně. Všechno, co nasáváme prostřednictvím zážitků, a to je nejvíc zapamatovatelné. Je to forma neformálního která je v českém prostředí pro mě úplně nová a jedinečná. Je něco, co byste chtěly ke kurzu dodat? Silvie Pýchová: Já se těším na to, že nás v únoru čeká další skupina účastníků. Je to vždy zavřený box, nevíme, kdo přijde – chtěla bych touto cestou pozvat zájemce a zájemkyně (nen pro ženy, ale i pro muže, povolání kariérového poradenství se v zahraničí opravdu věnují j muži). Těším se, že nám poběží dvě skupiny vedle sebe, že bude možnost interakce mezi nimi dál víc těším, že druhý rok bude daleko víc o té vzájemnosti. Zatím je to tak, že naše sku reflektuje, ale já věřím, že ve druhém roce už naše účastníce samy budou přinášet nějakou kterou objevily například v zahraničí nebo na co narazily v literatuře. Věřím, že ten druh reciproční, že budeme v kolegiálním modu vzájemné inspirace. Renata Knittelová: Já bych si osobně moc přála, aby se kariérové poradenství všeobecně víc veřejném prostoru, v médiích, aby společnost měla víc informací o tom, že tento obor exist přináší obrovské výhody. Aby nechat si poradit od kariérového poradce se jednou stalo napr v jakémkoliv věku či životní etapě jedince. Podrobnější informaci o programu, podmínky přijetí a termíny přihlášek najdete na našem we "https://fhs.cuni.cz/FHS-2894.html"] . Pro FHS zpracovala Alena Ivanova, studentka magisterského programu Elektronická kultura a