Opatření děkana č. 8/2016 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací K provedení: čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK, čl. 6a odst. 1 Rigor Účinnost: 12. července 2016 [zrušeno opatřením děkana č. 14/2017 [ URL "FHS-1891.html "] s účinností od 1. ledna 2018] ****************************************************************************************** * Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací ****************************************************************************************** K provedení čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 6a od řádu UK (dále jen „RŘ UK“) a čl. 13 Opatření rektora č. 6/2010 [ URL "http://www.cuni.cz/U (dále jen „OR 6/2010“) vydávám toto opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající témat, odevzdávání, evidence a zpřístupňování závěrečných prací. *========================================================================================= * Čl. 1 Úvodní ustanovení *========================================================================================= Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová a dizertační práce ve smyslu § 45 od 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tiště podobu elektronickou. 1. Za odevzdání listinné i elektronické podoby práce a za správnost a úplnost souborů prác studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou odpovídá student, za zveřejnění práce odpovídá fakulta. 2. Z časového hlediska se závěrečné práce dělí dle čl. 4 OR 6/2010 [ URL "http://www.cuni. do tří skupin: • a. „nové práce“, tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, • b. „starší práce“, tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, • c. „práce před rokem 2006“, tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. ****************************************************************************************** * Část I. Bakalářské, diplomové a disertační práce ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Čl. 2 Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty *========================================================================================= 1. Děkan jmenuje v souladu s čl. 12 odst. 1 OR 6/2010 [ URL "http://www.cuni.cz/UK-3470.ht koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací. 2. Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána čl. 12 odst. 3 OR 6/2010 [ URL "http UK-3470.html"] . Fakultní koordinátor zejména: • a. komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s pověřenou osobou dle OR 6/2010 [ URL "http://www.cuni.cz/UK-3470.html"] Ústavu výpočetní techniky UK (dále je • b. pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací, • c. sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fa vedení fakulty a po vyhodnocení na fakultě tyto předává ÚVT UK, • d. koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v sou UK, tj. uděluje pokyny k provedení příslušných úkolů ve vazbě na evidenci a zveřejňování podoby závěrečných prací pracovníkům fakulty dle odstavců 3 až 5, a to zejména při činno odstavce 3 písm. e) a f), odstavce 4 písm. f) a g) a odstavce 5 písm. c), a kontroluje z úkolů. Fakultní koordinátor není kontaktní osobou pro studenty. Studenti se se svými dotazy obrac vedoucí/školitele či na pracoviště, které vypsalo příslušné téma práce. Jméno fakultního k včetně kontaktních údajů, je uvedeno na webových stránkách fakulty http://fhs.cuni.cz/FHS- "http://fhs.cuni.cz/FHS-73.html"] . 3. Vedoucí pracovišť fakulty pro vzdělávací, studijní, vědeckou a odbornou činnost (dále j odpovídají zejména za: • a. vypsání témat prací, • b. zadání témat prací studentům, • c. zaznamenání data odevzdání listinné podoby práce a kontrolu náležitostí odevzdané prá odst. 3, • d. kontrolu záznamu o práci a jeho finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamu o práci pr zveřejnění) v SIS, • e. případné dodání podkladů (listinné podoby práce, elektronické podoby práce, posudků k doplnění „starších prací“ do SIS, nejsou-li k dispozici v knihovně fakulty, • f. součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři neb systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí katedry pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků katedry. 4. Vedoucí knihovny zodpovídá zejména za: • a. uložení tištěné podoby práce do okamžiku jejího převedení do univerzitního archivu (d převádí jeden exemplář práce), • b. zpřístupnění tištěné podoby práce, nestanoví-li právní předpis jinak, • c. poučení osoby při nahlížení do tištěné podoby práce, že získané informace nemohou být výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné oso • d. katalogizaci tištěné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizační knihovnické údaje, • e. doplnění záznamů „starších prací“, včetně souborů s plnými texty prací a posudků prac • f. součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři neb systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí knihovny pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků knihovny. 5. Vedoucí studijního oddělení zodpovídá zejména za: • a. správnost a úplnost evidence přihlášek k obhajobě, • b. správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve dokumentaci studenta, a to pro „nové práce“ i pro „starší práce“; u „nových prací“ včetn průběhu obhajoby, • c. součinnost při identifikaci studenta a jeho studia, jehož práce je již vložena v univ repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS, • d. vedoucí studijního oddělení pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více admin pracovníků fakulty. *========================================================================================= * Čl. 3 Vypisování témat, zadání práce *========================================================================================= 1. Jednotlivé katedry, resp. pracovníci pověření vedoucími jednotlivých kateder, vypisují prací prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout téma práce a může se též individuáln vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho práci. V případě, že se vedoucí práce/školi domluví, vedoucí/školitel sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka katedry nové téma 2. Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období určeném harmonogramem akademickéh Přihlášení provede elektronicky v SIS. Vedoucí práce/školitel potvrdí v SIS přiřazení prác studentovi. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce studentovi závazné: mezi přiřazením prác obhajobou musí uplynout nejméně 6 měsíců. Změna tématu práce je následně možná pouze na zá žádosti studenta, kterou posuzuje děkan (proděkan) fakulty. 3. Na dizertační práce se odstavec 1 vztahuje přiměřeně. Téma dizertační práce studentů pr doktorských studijních programů schvaluje každoročně oborová rada studia na svém podzimním která rovněž schvaluje vedoucího práce/školitele. Jakákoliv změna jak tématu, tak vedoucíh schválení oborové rady. 4. Od okamžiku závazného přiřazení práce má student možnost v SIS upravovat pouze některé Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu práce, jejích příl *========================================================================================= * Čl. 4 Náležitosti, formální úprava a odevzdání „nové práce“ *========================================================================================= 1. Práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ UK, fakultou a katedrou, která téma práce splňovat náležitosti odborného textu. Nejde-li o bakalářskou práci, musí práce obsahovat a jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován stud v němž je student zapsán. Abstrakty musí být vloženy do SIS spolu s elektronickou verzí pr dále obsahovat shrnutí závěrů práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů stránek). 2. Práce musí obsahovat podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech: • a. student vypracoval práci samostatně, • b. všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány, • c. práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. 3. Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle plánovaného termínu obhajoby, a to ve dvojí podobě: • a. V případě bakalářských a diplomových prací dva exempláře v tištěné podobě, v případě prací tři exempláře v tištěné podobě odevzdá student na pracovišti, na němž byla práce s zadána. Prohlášení uvedené v práci dle odstavce 2 student před odevzdáním práce vlastnor • b. Elektronickou verzi práce (totožnou s verzí tištěnou), nevylučuje-li to její povaha ( 6/2010 [ URL "http://www.cuni.cz/UK-3470.html"] ), vkládá student prostřednictvím webové na adrese https://is.cuni.cz/studium/ [ URL "https://is.cuni.cz/studium/"] v modulu „Tém práce)“, a to výhradně v prohledávatelném formátu PDF verze 1.3 či vyšší. 4. Termín pro odevzdání práce v tištěné i elektronické podobě je shodný, práce je považová pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce. 5. Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích př (zejména obsahový) této podoby s její listinnou podobou. Závažný obsahový nesoulad elektro podoby práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení. 6. V případě, že student po odevzdání elektronické podoby práce v SIS zjistí, že potřebuje podobě práce provést dodatečně změny, požádá pověřeného pracovníka příslušného pracoviště záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí práce je možné pouze do termínu stanoveného ha odevzdání práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po datu určeném pro odev takové změny (změny popisných atributů či vložených souborů, které běžně odevzdává student souhlasu vedoucího příslušného pracoviště případně pověřený pracovník. 7. V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahuje stude části do přílohy práce. V takovém případě student navrhne při odevzdání práce v SIS vylouč ze zveřejnění. Návrh může podat též vedoucí práce / školitel, a to nejpozději do data obha 8. U oborů všech druhů studia mohou být přijímány k obhajobě pouze závěrečné práce napsané daného oboru. Případnou výjimku může udělit pouze proděkan pro studijní záležitosti na zák písemné žádosti studenta. Opatření se nepoužije, jestliže mezinárodní smlouva, kterou je Č vázána, stanoví jinak; nepoužije se též tehdy, jedná-li se o meziuniverzitní studium. *========================================================================================= * Čl. 5 Přihláška k obhajobě *========================================================================================= 1. Termín podání přihlášky k obhajobě je dán harmonogramem akademického roku. 2. Formulář přihlášky k obhajobě si lze vytisknout prostřednictvím SIS. Vyplněnou a podeps student odevzdá pověřenému pracovníkovi příslušné katedry nebo pracoviště. 3. Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce je podmíněno odevzdáním práce v tištěné podobě. Pověřený pracovník zaznamená v SIS datum odevzdání tištěné podoby práce. Datum ode elektronické podoby práce zaznamenává SIS automaticky. Pověřený pracovník příslušného prac kontrolu náležitostí odevzdané práce uvedených v čl. 4 a výsledek této kontroly zaznamená pracovník na základě těchto informací uvedených v SIS a na základě dalších skutečností roz možnost podání přihlášky k obhajobě (zejména dle čl. 7 odst. 7 SZŘ UK) provede potvrzení č přihlášky studenta k obhajobě. *========================================================================================= * Čl. 6 Obhajoba *========================================================================================= 1. Tištěná podoba odevzdané práce bude k dispozici k nahlédnutí nejméně pět pracovních dní obhajoby, a to: • bakalářské práce v místnosti sekretariátu bakalářského studia, • diplomové práce v místnostech sekretariátů kateder/pracovišť jednotlivých oborů, • dizertační práce v místnosti oddělení doktorského studia. Shromažďováním, uchováváním a zpřístupněním závěrečných prací pro tyto účely je pověřen ve příslušného sekretariátu/ tajemník katedry. 2. Z práce zpřístupněné postupem dle odstavce 1 je možné pořizovat na své náklady výpisy, rozmnoženiny. Katedra zajišťuje po dobu zpřístupnění práce na katedře činnosti uvedené v č písm. c) a d). 3. Vedoucí práce/školitel a oponenti práce se seznámí s elektronickou podobou práce v SIS. zajistit, že vedoucímu práce/školiteli a oponentům bude k dispozici též tištěná podoba prá podmínkou. Tištěná podoba práce bude k dispozici při obhajobě práce. 4. Po odevzdání práce, nejméně však tři pracovní dny před konáním obhajoby práce, budou k SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího práce/školitele a posudky oponentů tak, posudky student mohl seznámit. Vedoucí/školitel a oponenti odevzdají katedře též podepsané tištěné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných případech a po d katedry může pověřený pracovník katedry do SIS vložit posudek vedoucího práce/školitele ne jeho zastoupení. 5. Po obhajobě vloží pracovník katedry k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby. zveřejňovat záznam o průběhu obhajoby plyne z novely zákona o vysokých školách zákonem č. to s účinností od 1. 7. 2010. *========================================================================================= * Čl. 7 Kontrola a zveřejnění práce *========================================================================================= 1. Po obhajobě práce má autor práce možnost vložit k záznamu o práci v SIS soubor s případ práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 1 obhajoby. 2. Po obhajobě práce provede pověřený pracovník katedry či pracoviště v SIS kontrolu úplno o práci včetně přiložených souborů dle čl. 2 odst. 3 písm. d) z hlediska náležitostí pro z elektronické podoby práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu práce s listinnou provedení kontroly potvrdí záznam o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace, a to dní od obhajoby. 3. Žádost o vyloučení příloh práce ze zveřejnění dle čl. 4 odst. 7 posuzuje děkan (proděka Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník studijního oddělení fakulty záznamu o práci dle odstavce 2. 4. Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 [ URL "http UK-3470.html"] bude elektronická podoba práce automaticky odeslána do univerzitního repozi zveřejnění a záznam o práci bude exportován do knihovního systému, kde bude pracovníky kni o nezbytné údaje k tištěné verzi. Jeden exemplář tištěné podoby práce předá příslušné prac kalendářních dnů od obhajoby knihovně fakulty. 5. Vyloučení celé práce ze zveřejnění je možné pouze v případech a postupem uvedeným v čl. [ URL "http://www.cuni.cz/UK-3470.html"] . 6. Vedoucí práce/školitel může v SIS požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle 2 OR 6/2010 [ URL "http://www.cuni.cz/UK-3470.html"] , a to nejpozději v den obhajoby prác o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce posuzuje děkan (proděkan) fakulty. Výsledek tohot zaznamená do SIS pověřený pracovník studijního oddělení fakulty před finalizací záznamu o odstavce 2. 7. Kontrola podobnosti textu práce oproti databázi vzniklé a udržované v rámci meziuniverz Theses.cz bude prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby práce, a to do jedno od odevzdání práce. Výsledek kontroly bude přístupný u záznamu o práci v SIS, a to student práce, vedoucímu práce/školiteli a oponentům. Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu. Tímto opatřením se k datu nabytí jeho účinnosti zrušuje Opatření děkana FHS UK č. 5/2013 [ "FHS-803.html "] . V Praze dne 12. 7. 2016 Ing. arch. Mgr. Marie Pětová, Ph.D. děkan