Tomáš Kratochvíl: Když jsem z něčeho zděšený, dám to do filmu ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Tomáš Kratochvíl [ URL "https://cs.wikipedia.org/wiki/Tom%C3%A1%C5%A1_Kratochv%C3%ADl_(re% vystudoval na Fakultě humanitních studií UK [ URL "FHS-4.html "] bakalářský obor Studium h vzdělanosti [ URL "FHS-1536.html "] , rok studoval na katedře střihu FAMU. Dlouhodobě se v dokumentárních filmů. Tvoří ve spolupráci s Českou televizí, DAMU. V současné době se zamě a etnickou problematiku. *========================================================================================= * Na FHS jste absolvoval bakalářské studium. Byla to Vaše první volba? *========================================================================================= Zkoušel jsem ještě peďák tady v Praze, ale tam jsem se nedostal. Takže to byla jedna ze dv *========================================================================================= * Jak jste se o fakultě tehdy dozvěděl? *========================================================================================= Přes staršího spolužáka u nás v Bystřici. Moje třídní mi řekla: „Hele, přijel za mnou můj ten by ti mohl něco doporučit.“ Zavedla mě k sobě do kabinetu, kde mi ten kluk řekl: „Jest to, běž na FHS, to bude škola pro tebe.“ Půjčil mi i nějakou literaturu, tuším, že to byl zaujalo. Tak jsem to zkusil. *========================================================================================= * Když jste přišel na FHS, jak jste se sžil se systémem určité anonymity na fakultě? S tím přístupem? *========================================================================================= Pro mě to byla součást mnohem většího šoku, protože jsem byl z vesnice. Na gympl jsem chod Bystřici nad Pernštejnem. Byl jsem hodně pozadu, ve všem. Vesnický kluk, který kouká na ve tele na nový vrata. Do toho škola, kde mě vlastně k ničemu nenutili. Na gymplu jsem osm le nutí k věcem, který já nechci, a najednou jsem byl někde, kde mě nenutili vůbec k ničemu. jsem si to hrozně užíval, protože jsem věděl, o co mi jde – chtěl jsem se dostat k filmu. v tom, že jsem mohl navštěvovat právě třeba i FAMU, udělal jsem tam Dějiny filmu a mnoho d Někteří pedagogové z FAMU učili dokonce tady, kredity šly převézt ze školy do školy. Sledo dlouhodobější cíl. Tady na fakultě jsem samozřejmě měl problém s liberálním přístupem, než zorientoval. Když se mi to podařilo, byl jsem chvíli premiant, ale pak jsem si koupil kame s ní experimentovat, rozjel malé podnikání a na studium nebyl čas. Bakaláře jsem dělal cel roku 2003 do roku 2009. Na FAMU jsem se mezitím hlásil několikrát a postupně jsem se k tom Dneska to považuju za velkou velikou výhodu, že mám humanitní základy. *========================================================================================= * Vzpomenete si na nějaký předmět z bakaláře, který Vás nejvíc bavil? *========================================================================================= Chodil jsem na předměty Blanky Altové [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-42.html"] , pro kunsthistorie. Strašně mě bavilo, že to bylo spojené s výlety a exkurzemi do terénu. Její [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-41.html"] , se do toho taky zapojoval, přednášel, jez do Trstenic. To, co se mi tenkrát dostalo pod kůži, je doufám znát z mých záběrů. U většin dělám kameramana. *========================================================================================= * Oba dva tady stále učí. *========================================================================================= Musím ji pozdravit. Blanka Altová si se mnou hodně vytrpěla. J Nevěděl jsem, co chci, jak bakalářku psát, jak vše uchopit. V dálce v mlze byl nějaký sen o filmařině, ale teď konkré vysvětlit jí, o co mi jde. Ona mi různě pomáhala, radila, co mám psát. Já jsem ale vždycky úplnou kravinou. Nakonec mi řekla: „Hele, já mám z tebe pocit, že ty vůbec nevíš, co chceš si to sesumíruj v hlavě a pak za mnou teprve choď.“ Tehdy jsem z toho úplně propadl depres jsem dělal bakalářku u Martina C. Putny [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-169.html"] kunsthistorií souvisí jen částečně. *========================================================================================= * Vzpomenete si, s čím jste měl při studiu naopak největší problém? *========================================================================================= S filosofií. Měl jsem problém proniknout do toho ptydepe, jazyka, který je potřeba znát, a pochopil, o čem to je. To se mi nepodařilo. S odřenýma ušima jsem to nakonec udělal se zna Descartese. To jsou jediné dvě věci, které chápu, a ostatní šlo úplně mimo mě. To byl velk se vše točí právě kolem filosofie. *========================================================================================= * Vzpomenete si na nějakého dalšího učitele, nebo obecně na lidi, kteří Vás ovlivnili běhe Nasměřovali Vás? *========================================================================================= Pan Sokol [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-1554.html"] , od něj jsem totiž tu filosofii cháp mimo jeho vyučování, věci, které říká a dělá. Je to skvělý příklad. Lily Císařovská [ URL bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-171.html"] , pod jejím vedením jsem se naučil rozumět textu a čerp dodneška. Hynek Bartoš [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-146.html"] dělal výjezdy do vždy v září. Tam se přidali lidé jako Standa Komárek, Zdeněk Kratochvíl. Banda lidí, která do terénu a ukazovala jim v reálu to, o čem si celý rok povídali. To bylo perfektní. *========================================================================================= * Po bakaláři na FHS jste studoval rok FAMU, nechtěl jste zkusit nějaký z magisterských ob *========================================================================================= Ne. Sice by mě lákala antropologie [ URL "FHS-1514.html "] – dělám sociální dokumenty, což souvisí, ale nechci. Jednak potřebuji vydělávat peníze, což se se studiem úplně neslučuje. neumím představit být teoreticky položený do nějakého problému a muset to dodělat za každo v bádání a ve výběru témat bych postrádal. Dělat něco jen kvůli nějakému papíru. V životě na žádný papír neptal. Proplouvám institucemi, daří se mi pracovat, aniž by to bylo vázané vzdělání. K ničemu by mi to nebylo. Možná ke stáru, kdybych chtěl učit a bylo by mi trapné říkat jen s titulem Bc. To ale není tak silná motivace. *========================================================================================= * Jste dokumentarista, scénárista. Novinařina nebo obecně práce v médiích, s čímž dokument je jedno ze zaměstnání, kterým se absolventi FHS věnují poměrně často. Dala Vám FHS tedy z práci? Čím myslíte, že to je? *========================================================================================= Pro mě to byl dobrý start. Jak jsem říkal, byl jsem vlastně strašně opožděný, na druhou st konkrétní cíl, co chci dělat. Ocitl jsem se v civilizaci, poprvé v životě jsem třeba slyše pořád to všichni používali, tak jsem si to musel najít ve slovníku. Nebo postmoderna, vědě v nultých letech, ale o postmoderně mi v životě nikdo neřekl. Uvítal jsem, že jsem se ocit kde jsem mohl podniknout nezávazný trip napříč disciplínami a bádat si podle své vůle a zá někteří pedagogové se mnou museli mít velkou trpělivost, jak už jsem říkal. Těch devět tis každý semestr celkem bez problému a rád. Věděl jsem, že mám zase půl roku navíc, nijak jse Nevím, jestli by to na jiné škole bylo možné, asi těžko. Zrovna pro mě to byla ta správná si ale, že jsem nenadával, byl jsem z té svobody hodně vykolejený. V té době, kdybyste se bych asi mluvil jinak. *========================================================================================= * Co Vaši spolužáci? Je někdo, s kým jste studoval, a teď s ním spolupracujete, působíte v podobných institucích? *========================================================================================= Vím o dvou lidech ve zpravodajství v České televizi. Další lidé dělali třeba PR. Nemám zas Síť v oboru mi dala až FAMU, ta je na to skvělá. *========================================================================================= * Dlouhodobě se věnujete sociálním a etnickým tématům, vlastně i migraci. Jak se vyrovnává české veřejnosti? *========================================================================================= Přístup české veřejnosti k těmhle tématům mě fascinuje. Ta fascinace má svůj vývoj já to t filmech. Když jsem z něčeho zděšený, tak to dám do filmu a zpracuji to jako tezi, kterou p ověřuji, jak to tedy je. Tím se posouvám. To, že je to nevděčné a jsem na seznamech White jako výhodu a šťávu pro další práci. Kdybych se pohyboval někde v mainstreamu, nevím, jest čerpat. *========================================================================================= * Takže je to pro Vás taková terapie. *========================================================================================= Rozhodně. *========================================================================================= * V jednom z minulých rozhovorů jsme se takhle dotkly tématu emigrace. Takže vy podobné te *========================================================================================= Samozřejmě. Nejhorší to bylo v roce 2015, to jsem si připadal, jak za Hilsneriády nebo v 5 Mluvil jsem o emigraci. Pak u nás ale přespávali známí z Turecka, říkali, co se tam děje j seznamu. To jsem se zastyděl, jaká emigrace? Vždyť se tady vlastně nic neděje. Pošuci žvan blbečků pochoduje a politici, kteří to neumí ustát a podlézají tomu. To je za tím vše. Na nevidím. *========================================================================================= * Děkuji za pozitivní závěr. *========================================================================================= Sára Wienerová 1. 11. 2017