Karel Novotný: Je třeba dekolonizovat své myšlení ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Doc. Karel Novotný, M.A., Ph.D., DSc. [ URL "FHS-1556.html "] , je filosof, který na Fakul studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] působí od roku 2003; v roce 2007 se stává v koordinátorem programu Erasmus Master Mundus "Německá a francouzská filosofie (Europhiloso 2014 obdržel Cenu AV ČR za dosažené vynikající výsledky velkého vědeckého významu, o rok p francouzské republiky Rytíř akademických palem za vědecké zásluhy a aktivní podíl na unive spolupráci mezi Francií a ČR. Zabývá se zejména německou a francouzskou fenomenologií, her německou klasickou filosofií [ URL "FHS-1497.html "] , filosofickou antropologií a filosof *========================================================================================= * Vystudoval jste obor Filosofie-fyzika. Jak k takové neobvyklé kombinaci došlo? *========================================================================================= Já jsem nejdřív studoval Matematicko-fyzikální fakultu, kde jsem se nedostal na obor, na k Dostal jsem se až na odvolání na obor Fyzika-základy techniky, což byl učitelský obor, kde studenty připravovali na předmět pracovní vyučování, ten už se teď na základních školách a opravdu nebyla a není moje parketa, já na to nejsem dost zručný ani trpělivý, což by vám p dcery, takže jsem hledal něco jiného, až jsem objevil, že se dá studovat filosofie [ URL " "] v kombinaci s jinými obory. Jedním z nich byla fyzika, což se mi zdálo jako výhoda, pro na Matfyz v tomhle novém řízení pro mě byly jednoduché, a vůbec se nás tam hlásilo málo. V nedostali jen ti, kdo neudělali přijímačky z fyziky. Filosofie jako hlavní obor se studova fakultě a na Matfyzu se studovala fyzika. O tom, že se to dá takhle dohromady studovat, js dozvěděl až ve chvíli, kdy mě to na Matfyzu přestalo bavit, a hledal jsem cestu, jak dál. *========================================================================================= * Tehdy jste začal tíhnout k filosofii? *========================================================================================= Přesně tak, řekl jsem si, že to by mohlo být to, co hledám. Já jsem na Matfyzu zjistil, že s tím, co mě zajímá, vlastně nic společného. Tím víc jsem se pak ponořil do studia filosof jsem ale v té době nevěděl ještě vůbec nic. Na gymnáziu jsme filosofii neměli a neměl jsem tušení, ale měl jsem chuť do toho pronikat, takže jsem dělal horko těžko zkoušky z fyziky soustředil na studium filosofie [ URL "FHS-1497.html "] . *========================================================================================= * Čím se v rámci filosofie zabýváte? *========================================================================================= To se postupně profilovalo. Studoval jsem u profesora Sobotky, což je historik filosofie, filosofie novověké – od Descarta a Leibnize po Hegela nebo Schellinga. Tehdy jsem se zajím tuhle filosofii, protože mi byl přístup profesora Sobotky nejbližší. Psal jsem seminární p a diplomku o Fichtovi, ale když jsem pak měl možnost studovat v Německu se záměrem dál se německé klasické filosofii, zjistil jsem, že ani to asi nebude moje cesta, a začal jsem na fenomenologie – Patočky, Husserla, Heideggera, autorů, které jsme na fakultě za komunismu kterých se nesměly psát ani seminární práce, natož práce diplomová. Já jsem ale měl štěstí studovat s lidmi mimo instituce, s lidmi z takzvané paralelní kultury, jak se tomu také ně v bytových seminářích. K tomu, co jsme tam živým a intenzivním způsobem diskutovali, jsem jsem v Německu zjistil, že nechci pokračovat v akademickém studiu německé klasické filosof k filosofické inspiraci a napsal jsem nakonec i magisterskou práci, kde jsem se pokoušel s Heideggera a Patočku. Na to jsem následně navázal i ve své doktorské práci, která je o Pat doby, tj. zhruba od poloviny 90. let, se pohybuji v oblasti fenomenologické filosofie, kte německé autory, tak zejména autory francouzské. Témata těchto autorů mě zajímají i v souča *========================================================================================= * Setkal jsem se na bytových seminářích s někým z dnešní FHS? *========================================================================================= Ne. Já jsem chodil číst filosofii do bytových seminářů s lidmi, jako je Josef Moural, kter Ústí nad Labem, nebo Petr Rezek, který přednáší na Filosofické fakultě, a ještě s několika FHS není nikdo z těchto tehdejších okruhů, kam jsem chodil. Jan Sokol [ URL "FHS-1554.html měl svoje kroužky a také jistě chodil do bytových seminářů, ale do jiných, mně bylo v té d jsem začátečník. *========================================================================================= * V čem byste řekl, že je Jan Patočka aktuální pro dnešní dobu? *========================================================================================= To je těžká otázka, protože si myslím, že po revoluci bylo Patočkovo jméno až příliš všudy vůči němu ve spojení s Chartou a s takovou vágní etickou filosofií autenticity možná získa Souvisí to i s tím, že teprve v té době tady naplno propukla ozvěna takzvané postmoderní f má na lidskou situaci úplně jiný pohled. Takže si myslím, že si každý musí v Patočkovi sám mu přijde důležité a aktuální pro jeho vlastní myšlení. V tom je podle mě i úloha filosofi obecný návod pro každého, jak má myslet a žít. Filosofie i četba filosofů je individuální jako například umělecká tvorba. Něco rezonuje víc, něco vůbec. Patočka není geniální recep žít, ale něco v něm v člověku může rezonovat a u mě tedy určitě rezonovalo. *========================================================================================= * Co to konkrétně bylo? *========================================================================================= Právě tahle individuální dimenze myšlení jako hledání. Musíte sám hledat, co je důležité, nevymyslí a nedá se to v žádné knížce dočíst. K tomu Patočka dost jasně ve svých spisech p také k originálním myšlenkám dospívá. To se mi na něm zdá zajímavé i dneska, kdy se jeho k konfrontovat s jinými a zařazovat je do současného kontextu. *========================================================================================= * Už jste to trochu naťukl, ale ještě se na to zeptám explicitně: proč má smysl se v dnešn filosofii? Jaké je její místo ve společnosti? *========================================================================================= Nobelova cena za filosofii se neuděluje, ale pár filosofů už tuto cenu, ne za vědu, ale za dostalo. Byli to existencialisté v padesátých letech, například Albert Camus, ale i filoso akademičtějšího stylu jako Henri Bergson nebo Bertrand Russell. To, myslím, ukazuje, jaká a má dneska pro lidi význam; je to myšlení, které čelí kritickým životním situacím a vážný otázkám, filosofie, která jde pod povrch věcí a dokáže oslovit lidi stejně hluboce jako ve básníci. To se tak zřejmě o vědách říct nedá, byť nepochybně jdou velmi hluboko pod povrch jim porozumět. Filosofie je jen jeden z oborů, diskursů, způsobů uvažování. Ale je neodvod a nezastupitelná jinými a myslím, že se vždycky najdou lidé, ve kterých bude něco z filoso Nepomůže jim to možná v životě, ale ukáže to svět z perspektivy, kterou v exaktních vědách vidět. *========================================================================================= * V rámci programu Erasmus Master Mundus vedete obor Německá a francouzská filosofie. Pro obor určen? *========================================================================================= Program Erasmus Master Mundus „Německá a francouzská filosofie v Evropě“ [ URL "https:// www.filosofie.fhs.cuni.cz/FIFHS-17.html"] vymysleli kolegové ze zahraničí a přizvali nás k Když jsme v roce 2005 připravovali příslušnou žádost u Evropské komise o dotaci, tak byla taková, že se chceme soustředit na významná témata německé a francouzské filosofie v jejíc i aktuálních podobách. Evropskou komisi to zřejmě zaujalo, také proto, že koncepce program Master Mundus byla postavená na podpoře vytváření evropských center excelence, která by mo vynikajícím univerzitám například ve Spojených státech. Z tohoto hlediska se zdálo velmi d program, který klade důraz na evropské hodnoty – německá a francouzská filosofie jsou pilí se i dnes ještě říká kontinentální filosofie. Od té doby se ale náš projekt co do obsahu a a proměnil, a to i v důsledku toho, jací studenti přicházeli, co je zajímalo a jaké otázky aktuální a důležité. To nás posunulo od řekněme akademičtějšího zaměření na velké autory e od Kanta po Deleuze a Foucaulta ke konfrontaci s tématy politické filosofie, kritické antr problémy interkulturality (máme studenty z celého světa, tedy nejen z Evropy, ale i z jižn východní Asie). V žádosti o prodloužení programu, která nám byla letos schválena, jsme pro konceptem. Nový program už se neorientuje tolik zpátky na evropskou filosofii, ale zabývá výzvou, kterou dodnes a právě dnes představují jiné kultury oproti Evropě, která v minulos „kolonizovala“ celý svět a s jinými civilizacemi se střetávala z pozice domnělé superiorit nového programu Erasmus Master Mundus « Philosophies allemandes et françaises: enjeux cont který zahajujeme příští týden v Toulouse, tak vidí někteří kolegové v tom porozumět potřeb myšlení v mimoevropských prostředích, ale i v tom, abychom se sami učili dekolonizovat svo myšlení, otevírat se výzvám interkulturního dialogu, ale i kulturním a sociálním střetům, naše současnost. Takovým a dalším výzvám myšlení samozřejmě filosofie nemůže uhýbat, je to trať, na které je třeba nepřestávat kultivovat i naše porozumění vlastní tradici. A to chc mimoevropským i domácím, evropským zájemcům o studium programu Master Mundus nabízet i nad *========================================================================================= * Kdy a za jakých okolností jste přišel na FHS? *========================================================================================= Od roku 1995 jsem působil na Filosofické fakultě a zároveň jsem psal doktorskou práci. Po letech jsem potřeboval pauzu, takže jsem odešel pracovat do Česko-německého fondu budoucno vyřizovali žádosti o odškodnění za války nuceně nasazených českých občanů, a to mi velice jsem pak přešel ve Fondu na jinou pozici, která mě uspokojovala mnohem méně, a tak hned po jaře 2003 obhájil doktorskou práci, jsem začal shánět džob ve svém oboru. Šel jsem tehdy n Sokolem a Pincem [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] , jestli bych u nich ne oni mi řekli, že musím za Benem, tedy za panem docentem Benyovszkym [ URL "https://bakalar SHV-163.html"] , který byl tenkrát vedoucím Filosofického modulu [ URL "https://bakalar.fh SHV-117.html"] . Tak jsem za ním šel, dohodli jsme se a na podzim roku 2003 jsem začal na externista učit. *========================================================================================= * S pány Sokolem a Pincem jste se v té době už znal? *========================================================================================= Ano, znal jsem je. Docent Pinc byl vedoucím katedry filosofie na Filosofické fakultě v dob pracoval. A Jana Sokola jsem také samozřejmě znal, byla to pro mě známá osobnost, už z dob předrevoluční kultury, i když osobně jsem se s ním setkal až po revoluci. *========================================================================================= * Kdybyste měl srovnat FHS s jinými akademickými pracovišti, na nichž jste působil, třeba zahraničními, vidíte tam nějaké výrazné odlišnosti? *========================================================================================= Já vidím jedno velké plus naší fakulty. Nemůžu tedy mluvit z hlediska studentů, to opravdu posoudit, ale z mého hlediska jakožto učitele má Fakulta humanitních studií velkou výhodu můžu sám stanovit, jaká témata budu učit. V tomhle ohledu je to tady velmi flexibilní. Pok výuky, tak to souvisí i s tím, jaké máte studenty a jak jsou motivovaní. Fakulta humanitní pokud jde o bakalářské studium, není specializovaná na filosofii, takže musíte mít na stud Ale když už jsme u toho štěstí, tak já mám štěstí obrovské, protože učím v programu Master kterém jsem mluvil před chvílí, a tam máme studenty, kteří prošli náročným výběrovým řízen můžeme dát evropské stipendium zhruba jen deseti nejlepším uchazečům, přičemž se nám scház šedesát žádostí z celého světa. Pochopitelně je to znát na kvalitě a já mám štěstí, že učí pro tyto studenty. Kromě toho učím pravidelně i na bakalářském stupni a v českém magisters Německá a francouzská filosofie, kde také máme šikovné studenty, ale je jich málo. Jsou ro jednoho, třeba letos, a to se pak hůř učí, přeci jen to není úplně standardní situace. V t tom jiné fakulty určitě lépe, i když Filosofická fakulta také prochází úbytkem studentů na stupni, což je dané tím, že populační křivka zrovna padá, a třeba Univerzita ve Wuppertalu spolupracuji a která je v zaměření na fenomenologii jedna z nejlepších, si také stěžuje, ž málo magisterských studentů. Takže v tom FHS není osamocená výjimka. Musíme se s tím ale p atraktivnější výuku, širší škálu témat, individuální práci se studenty, využívat perspekti mají, jako je možnost pokračovat v doktorském studiu nebo možnost zahraničních stáží u naš jsem optimista, myslím si, že časem se to zlepší, ale v téhle chvíli se český i německý ma filosofie potýká s nedostatkem studentů. *========================================================================================= * Čím si malý zájem studentů o filosofii vysvětlujete? *========================================================================================= Souvisí to s tím, že když v sobě někdo objeví talent nebo touhu po studiu filosofie, jde n fakultu Univerzity Karlovy, protože to je tradičně největší a nejlepší pracoviště v Čechác tak vnímáno i na Moravě. Tam se mu dostává filosofického vzdělání na velmi vysoké úrovni, na magisterském a doktorském studiu a nic mu nechybí. My jsme mladá fakulta, a pokud jde o filosofie, tak ještě mladší – máme magisterskou filosofii v češtině jenom čtyři roky, takž o nás studenti z jiných fakult asi moc nevědí. Je to běh na dlouhou trať. Musíme se zvidit publikací i výuky a postupně se stávat atraktivnějšími pro lidi, kteří z nějakého důvodu n fakultu nechtějí, hledají třeba jiný profil studia, než se tam nabízí. Profil studia na Fi je přeci jen hodně akademický, s důrazem na dějiny filosofie, což je naprosto v pořádku, u takové studium nabízet, my jsme zase liberálnější, otevřenější interdisciplinaritě bádání nás známé a platí to do jisté míry i na magisterském stupni. Jsem optimista a myslím si, ž cestu najdou. *========================================================================================= * Když je řeč o kvalitě publikací, Vy jste za ně dostal různé ceny. Zaujal mě především Řá republiky Rytíř akademických palem. Za co jste tohle ocenění dostal? *========================================================================================= Dostal jsem ho za rozvoj akademické a vědecké spolupráce České republiky a Francie, ale i vědecký přínos. To si vysvětluji tím, že jsem vydal nebo spoluvydal několik knih v češtině francouzštině, které se týkají především francouzské fenomenologie; to by byla ta vědecká důvod, tedy zásluhy za rozvoj spolupráce mezi Francií a Českou republikou, velmi úzce souv tím, že koordinuji program Master Mundus Europhilosophie. Jakkoli je zaměřený na německou filosofii rovným dílem, pokud jde o obsah, tak se, celkově vzato, převážně prezentuje fran studentů je frankofonní, koordinující univerzita je Univerzita v Toulouse a všechny společ probíhají z větší části ve francouzštině. V téhle souvislosti jsme se na Univerzitě Karlov myslím, že jsme jediní, kdo vyučuje filosofii ve francouzštině, a nabídku těchto kurzů jse rozšířit a zpestřit i ve spolupráci s Francouzským institutem a s CEFRES, tedy s Francouzs pro výzkum v sociálních vědách. Asi i díky tomu jsem byl navržen na toto státní vyznamenán velmi vážím. *========================================================================================= * Jak jsou na tom čeští studenti s němčinou a francouzštinou? *========================================================================================= Jednoznačně mezi nimi vládne angličtina a musejí mít zvláštní motivaci, aby se učili franc německy. Nemůžu to samozřejmě zobecňovat, protože se setkávám jen se studenty filosofie, a Ti mají motivaci se tyhle jazyky víc učit, zvlášť když se zajímají o kontinentální filosof jednotlivci. Naše kurzy v němčině a ve francouzštině jsou otevřené pro všechny studenty Un ale že by tam chodili, to se nedá říct. Jen výjimečně. *========================================================================================= * Na závěr osobnější otázka: jaké máte koníčky? *========================================================================================= Vždycky jsem rád sportoval, ale i četl beletrii, mám rád filmy, rád navštěvuji cizí kraje. nás. Marie Pavlásková 3. 11. 2017