Aleš Novák: Heidegger nebyl žádným nacistou ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Doc. Mgr. Aleš Novák, Ph.D. [ URL "https://www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-57.html"] , Katedře obecné antropologie [ URL "https://www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-1.html"] Fa studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] . Oborově se zaměřuje na filosofickou antro pozornost pak mimo jiné věnuje německé filosofii druhé poloviny 19. a první poloviny 20. s se podílí na diskuzi týkající se vydání Heideggerových Černých sešitů, a to jak překladem Wilhelma von Herrmanna Pravda o myšlení Martina Heideggera, tak konáním přednášek, kde pro získávají přední odborníci na Heideggerovo dílo. *========================================================================================= * Dnes jsme se sešli kvůli přednáškám, které se na FHS konají k Heideggerovým Černým sešit přiblížit, co to jsou Černé sešity? *========================================================================================= „Černé sešity“ je označení pro skupinu Heideggerových soukromých zápisníků, o jejichž exis až do doby vydání nikdo nevěděl. Heidegger si do nich zapisoval – údajně, legenda je takov bezesných nocí, kdy nemohl spát. Když mu prý přišlo něco na mysl, tak si to zapsal do zápi o nich neříkal, nikomu to nedával číst. Jsou to zápisníky, které se jmenují „černé sešity“ že mají černou obálku. Nejsou „černé“ proto, že by obsahovaly nějaké obskurnosti, nebo něj špatnosti a nekalosti. Jsou to soukromé zápisníky, kam si Heidegger prostě zapisoval své o různá, často nefilosofická nebo málo filosofická, témata. Rozhodl se však, když dával dohr svých sebraných spisů, že přece jenom by ty notesy, které se doopravdy jmenují „Úvahy“, mě na úplný závěr sebraných spisů, až čtenářstvo bude seznámeno s celým jeho dílem. Jsou na j zařazeny tedy nikoliv proto, že by v nich bylo nějaké „best of Heidegger“ – co si z Heideg odnést. Na závěr jsou zařazeny spíše proto, že nejsou důležité. To s ohledem na to, co bud v mém vyprávění, je docela důležité. Objevily se totiž interpretace, že v nich Heidegger ř doopravdy myslí – že to je berná mince, která má osvětlit jeho předcházející spisy. Vůbec mého soudu ale není. Jsou na konci sebraných spisů, na chvostu, protože jsou nedůležité. O zápisníků, jak jsem již říkal, se nevědělo, a až teprve, když v německém literárním archiv nebylo tak říkajíc co vydávat z Heideggera, narazilo se na ně. Vydání měl původně na staro Wilhelm von Herrmann, což byl poslední Heideggerův vědecký asistent a dlouhodobý vydavatel spisů. Nicméně, na žádost dalšího slavného učence Klause Helda z Wuppertalu se zřekl vydáv „černých sešitů“ ve prospěch Petera Trawnyho, který je žákem právě Klause Helda. Do té dob respektovaný a krajně nadějný badatel. Ujal se edice, kterou připravoval až do roku 2014, tři svazky. Ještě má vyjít dalších pět svazků těchto notesů. Těch zápisníků je totiž straš tři svazky čítají něco přes 1 800 stran. Heidegger byl opravdový grafoman. Když v roce 201 vydal první svazek obsahující „černé sešity“, zároveň s tím vydal svou interpretační knihu „Heidegger a mýtus světového židovského spiknutí“. K tomu je třeba poznamenat, že Martin H poměrně přísné zásady pro vydávání svých sebraných spisů: jakože tam nemá být rejstřík, ne literatury. Má to vyjít tiskem tak, jak to napsal. Edice jeho sebraných spisů tedy nesplňu a historická kritická kritéria, což je však prostě rozhodnutí autora. Zároveň Heidegger za vydavatel v předmluvách a závěrech a v jiných paralelně vydávaných textech jakéhokoliv cha interpretace. Vydavatel má jen vydat text, napsat faktografickou noticku na závěr a tím to tedy došlo k porušení Heideggerova příkazu. Rozhodnutí porušit zákaz jde zjevně za vydavat Klostermann z Frankfurtu nad Mohanem, kde Heideggerovy sebrané spisy od roku 1975 vychází. dovolilo Peteru Trawnymu, aby paralelně vydal svou interpretující knížku, která ve chvíli, s prvním svazkem „Úvah“, mluvila o něčem, co ještě nevyšlo, protože inkriminované, údajně pasáže byly až v těch dvou svazcích, které vyšly později v průběhu roku 2014. Trawny byl p veřejnost seznamoval s určitými kontroverzními tvrzeními, aniž by veřejnost v tu chvíli mě to ověřit. On svým způsobem dopředu zmanipuloval čtenáře, připravil si čtenářskou obec tak že potom, když texty vyšly, tak čtenář už byl naladěn číst je jako antisemitská vyjádření. nezaujatě přistoupíte k oněm inkriminovaným pasážím, tak to není žádný antisemitismus, to lidská hloupost. Deset tvrzení v kontextu 1800 stran nemá s žádným systematickým antisemit by byl nadto bytostnou komponentou filosofického „systému“, nic společného. Je vidět, že t frustrovaného, zklamaného a naštvaného člověka, který má strach o životy dvou synů, kteří na východní frontě. Člověka, který je vystaven propagandě, která svaluje vinu na Židy. Bou napsal několik opravdu roztroušených tvrzení – není to nějak kondenzované, není to ani v z jednom místě. Je tam deset separovaných výpovědí na adresu Židů – např., že zatímco ta nej krev je prolévána ve válce, tak Židé utekli za oceán a tam dál kují pikle a počítají svoje to výpovědi, které dávají najevo ta nejhloupější klišé o Židech – že jsou lichváři, že jen jim nejde o nic než o peníze, že jsou zbabělí, že nemají žádné dějiny a jen proplouvají be příslušnosti k nějakému národu a zemi, že proplouvají časem. Opravdu ta nejstupidnější kli „systematický“ antisemitismus. *========================================================================================= * Heideggerova určitá fascinace nacismem byla známá už před vydáním sešitů, dokonce jeho v čem je to teď jiné? *========================================================================================= Je zajímavé, že v rámci nastalé kontroverze se tohle kompletně zamlčuje. Na jednu stranu „ Heideggerovi dost škodí, ale na druhou stranu ho očisťují právě z toho nařčení, že by symp národním socialismem. V těch notesech se nad slunce jasněji ukazuje, že Heidegger byl témě dlouhou dobu – a po debaklu s rektorátem v roce 1933 čím dál více – kritikem nacistické st a hlavně samotného německého národa. Byl k nacistickému hnutí skeptický, zdrženlivý vůči n jeho poměrně radikálním kritikem. Sešity jeho „Úvah“ rozhodně pomáhají v tom, že ukazují, žádným nacistou. Ve chvíli, kdy se autor začne posuzovat od osobních okolností a charakter se často s vaničkou vyleje i dítě. V tomto ohledu se Heideggerova údajná sympatie vůči nár ukazuje jako nesmysl. Je paradoxní, že v současných kontroverzích se toto vůbec nezmiňuje. proto, že je pohodlné mít černobílé, snadné mínění na jakékoliv téma. Říká se o něm, že je je černobílé jednoduché a dobře prodávající tvrzení. Nikdo nestojí o to, aby se to změnilo vůči národnímu socialismu se ukazuje jako jedna velká iluze. Právě, když praskne tahle bub přeci musí oslabit i tvrzení o Heideggerově údajném antisemitismu. Jestliže to nebyl žádný nemohl být ani systémový a systematický antisemita. Byl zcela jistě antijudaista, tak jako vychovaný vesničan v Německu na přelomu 19. a 20. století. Heidegger totiž byl vesnický sy venkova. A s tím je spojeno jedno klišé za druhým. Když studujete kulturní dějiny střední německy mluvícího prostoru, tak zjistíte, že antijudaismus byl konfesijně motivovaný a pře stavovský standard. Antijudaismus pocházel z katolické výchovy, a to bylo doménou vesnice, určitých sociálních vrstev. Heidegger nemohl nebýt antijudaista, jestliže byl katolicky vy vesničan na přelomu 19. a 20. věku. Za tím opravdu nic víc není a s filosofií to nemá nic *========================================================================================= * Na základě čeho tedy Peter Trawny tvrdí, že by se mělo přehodnotit celé Heiddegerovo díl *========================================================================================= Cynik ve mně říká, aby měl trafiku. Vlastně jak jsem říkal, že ve chvíli, kdy se začne nez šermovat se slovy jako antisemitismus – doplňme dnes pedofilie, sexuální obtěžování a tak se začne nezodpovědně žonglovat s takovými označeními a obviněními, tak to dobře prodává. Trawnyho, kteří mu vyčítají, že si na tom cíleně buduje kariéru. Dokonce tehdejšího (v roc Společnosti Martina Heideggera profesora Güntera Figala, tehdy zastávající profesorský sto a Heideggerovi, strhnul k oficiálnímu prohlášení, že ve světle „černých sešitů“ je třeba z projít a probádat Heideggerovy sebrané spisy. To je vítr do plachet k tomu obrátit se znov a udělat si z toho dobrou živnost. To už jsou ale argumenty ad hominem. Trawnymu se např. padesáti letech ani neměl řádné profesorské místo: je „pouze“ mimořádným profesorem pro es měl údajně vsadit vše na jednu kartu. Tímto kontroverzním krokem rozhodně na sebe strhnul *========================================================================================= * V listopadu proběhla na FHS přednáška Francesca Alfieriho působícího na Papežské laterán Vatikáně. Jaký postoj k „černým sešitům“ zastává on? *========================================================================================= Francesco Alfieri je momentálně vědecký asistent Friedricha-Wilhelma von Herrmann, to znam kterou měl von Herrmann vůči Heideggerovi, teď Francesco zastává vůči von Herrmannovi. Je jeho úderná jednotka, takový von Herrmannův Jedi či Avenger. Von Herrmann kategoricky odmí tvrzení a obvinění jako nepodložená a absurdní. Uchyluje se až ke zmíněným argumentům ad h také není úplně v pořádku. Francesco Alfieri rovněž zastává postoj, že si to Trawny celé v nerozumí Heideggerovým textům, protože je neumí správně číst. Alfieriho strategií je ukáza je potřeba korektně číst a interpretovat Heideggerovu řeč v notesech. Texty a přednášky, k ukazují, jak je třeba rozumět určitým pojmům a Heideggerově svérázné terminologii. Takovým pak ani nepřipouští možnost, že by tam mohl být nějaký „systematický antisemitismus“. Traw vytrhal věty a na nich demonstruje určitou typologii antisemitismu a snaží se dokázat za p teoretického, nikoliv filosofického přístupu, že se jedná o narativy, což ve filosofii nem Konstruuje to pak do obrazu systematického antisemitismu z hlediska dějin bytí. Alfieri se že právě on jde cestou korektního čtení. Nevyrovnává se však s Trawnym přímo, což mi nepři Ani von Herrmann, ani Alfieri nevstoupí přímo do diskuze s Trawnym, jak by velela akademic standard. Snaží se spíše abstraktně poukazovat na to, jakým způsobem se má řečeným notesům rozumět v kontextu a z kontextu Heideggerova myšlení samotného. Nepouští se tudíž do filos nýbrž provozují vposled jen historickou filologii. *========================================================================================= * Aby to bylo vyvážené, právě se chystá přednáška Petera Trawny. Kdy proběhne? *========================================================================================= To, že sem přijel Francesco Alfieri, vyplynulo z intenzivní korespondence mezi mnou, von H Alfierim, když jsem překládal von Herrmannovu část z jejich společné knihy „Martin Heidegg o černých sešitech“, kterou jsem vydal pod názvem „Pravda o myšlení Martina Heideggera“ v nakladatelství Togga. Alfieri to bere jako spanilou jízdu, během které se snaží napravovat škody, které Trawny napáchal. Nicméně, audiatur et altera pars – dejme slovo i druhé stran jednostranná zášť. Požádal jsem Petera, aby přijel znova do Prahy. Už tu jednou byl v roce pronesl dvě přednášky, které lze dohledat v naší knize „Heidegger v dialogu“ z roku 2014. že v letošním roce si 5. května připomeneme dvě stě let výročí narození Karla Marxe, tak p Trawny se Marxem rovněž zabýval, domluvili jsme se, že první přednáška v úterý 24. dubna b Marxovo pojetí revoluce a uskuteční se v rámci v pravidelných seminářů [ URL "https://www. events/158052681486677/"] Společnosti pro filosofickou antropologii [ URL "https://www.fac spolecnostprofilosofickouantropologii/"] , které se konají každé úterý v prostorách Katedr antropologie na Veleslavíně. A hned druhý den, ve středu 25. dubna, přednese v Jinonicích metody čtení a interpretace Heideggerových textů. Přednáška doposud nemá přesný název, ale bude, že nás v ní seznámí s důvody a s metodou svého čtení a interpretace Heideggerových t s důvody, které ho dovedly k těm tvrzením, které prezentuje ve zmíněné knize „Heidegger a světového spiknutí“. Poslední dubnový týden ale nebude čítat pouze tyto dvě přednášky, nýb ně ještě v pátek 27. dubna, kdy si budeme připomínat osmdesáté výročí Husserlovy smrti usp s názvem „Husserlovo dědictví“, kde hlavním řečníkem bude profesor z olomoucké univerzity je největším a nejznámějším znalcem a propagátorem husserlovsko-patočkovské verze fenomeno akce jste všichni zváni. Sára Wienerová 26. ledna 2018 Aleš Novák: Filosofie dokáže změnit váš pohled na svět (rozhovor – projekt Tváře fakulty) fhs.cuni.cz/FHS-1902.html"]