Štěpán Sedláček: Studium humanitních věd vede k zájmu o věci kolem ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Štěpán Sedláček absolvoval na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.h obor Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-1536.html "] . Po bakalářském studiu pokračo oborem Obecná antropologie [ URL "FHS-1543.html "] . V současné době pracuje v zahraniční rozhlasu. Mimo jiné natáčel o životě lidí v oblastech zamořených po únicích ropy v Nigérii zasedání Evropského parlamentu, festival dokumentárních filmů Jeden Svět nebo Forum 2000. *========================================================================================= * Na FHS jsi absolvoval bakalářské studium. Byla to Tvoje první volba? *========================================================================================= Nebyla to moje první volba. Hlásil jsem se, pokud si dobře vzpomínám, na Fakultu sociálníc mě teritoriální studia, mezinárodní vztahy, ale potom jsem se dostal na Fakultu humanitníc jsem si, že se po prvním roce budu hlásit i jinam, ale zůstal jsem tam, a byl jsem velmi s *========================================================================================= * Jak ses o fakultě dozvěděl? *========================================================================================= Na gymnáziu byl jeden z mých učitelů na společenské vědy absolventem fakulty, takže to byl impuls. *========================================================================================= * Když jsi přišel na FHS, jak ses sžil s určitým systémem anonymity na fakultě? *========================================================================================= Vím, na co narážíš. Nejsou tu žádné kruhy, třídy a liší se to od jiných fakult. Každá hodi nejsou ty velké přednášky, měla úplně jiné složení a některé lidi člověk potkal třeba jen týdně. Myslím ale, že se mi podařilo docela rychle si vytvořit si okruh přátel. Šlo o lidi se vídal i potom mimo přednášky na různých akcích napojených na fakultu. Ocenil jsem, že l tam studovali déle, dělali různé akce pro nováčky. Šlo se třeba do hospody s kolegy, co už tři čtyři roky. Takové seznamovací akce pomohly. Musím říct, že jsem patřil k těm, pro kte něco víc než jenom místo přednášek a seminářů a knihovny. Zdržoval jsem se tam i mimo ně. fakultního časopisu HUMR [ URL "FHS-75.html "] a zapojoval se do dalších mimo studijních a jsme si sami organizovali. Když člověk chtěl, tak si myslím, že fakulta nebo ti lidé kolem možnost vyžití. Ať už šlo o kulturní akce, nebo co se týče zájmu o hlubší společné studium *========================================================================================= * Jezdil jsi třeba na fakultní výlety? *========================================================================================= Byl jsem dvakrát, jednou v severním Německu, jednou v Itálii [ URL "FHS-1819.html "] . Mám vzpomínky. Díky tomu jsem se také seznámil s řadou studentů. *========================================================================================= * Vzpomeneš si na předmět, který Tě nejvíce bavil? Nebo který byl naopak nejtěžší? *========================================================================================= Už je to docela dlouho, ale těch předmětů, které mě bavily, bylo hodně. Měl jsem trošku pr vymezit, říct si, který přesně směr v rámci liberálního studia chci sledovat – jestli to b [ URL "FHS-1511.html "] , antropologie [ URL "FHS-1514.html "] nebo třeba filosofie [ URL "] . Čili jsem se snažil nasávat ze všech oborů, co to šlo. Občas jsem měl volitelné předm v dost nesourodou mozaiku, ale vůbec toho nelituji. Myslím, že i ty věci, které jsem potom nerozvíjel, třeba lingvistická antropologie nebo i některé filosofické a psychologické sem otevřely úplně nové možnosti, jak se koukat na svět a společnost. Řekl bych, že jsem v mno alespoň amatérsky pokračoval. Ten zájem o nejrůznější humanitní otázky je ve mně živý dodn *========================================================================================= * Vzpomeneš si na učitele, který Tě nejvíce ovlivnil nebo zaujal? *========================================================================================= Těch je určitě více. Myslím si, že jestli někdo byl ten hlavní, tak je to profesor Jan Sok "FHS-1554.html "] , vzhledem k tomu, že jsem chodil na jeho přednášky a zároveň jsem četl knih a stále se k nim vracím. Zastává ucelenou a srozumitelnou filosofickou koncepci podep a životem, kterou neustále rozvíjí. Přitom se nebere příliš vážně a jemu cizí intelektuáls prázdné slámy a šermování nesrozumitelnými termíny. Na nikoho nekouká spatra a jeho příběh že lze sloučit praktický, odpovědný a angažovaný život s filosofií, vírou i vědeckou prací se z toho. Dále je to další zakladatelská figura, filosof a velký vypravěč Zdeněk Pinc [ U bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] , který pro mě zejména v začátcích také dost znamenal a Ještě bych rád zmínil Jana Kašpara [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-152.html"] , kte vybral za svého tutora. Svérázný novinář a básník pro mě do leckdy apollónského prostředí lehce podvratnou dionýskou jiskru i odstup od nekritického následování některých výzkumnýc *========================================================================================= * Po bakaláři jsi pokračoval v magisterském oboru Obecná antropologie. Neuvažoval jsi o zm *========================================================================================= Samozřejmě jsem to zvažoval. Přemýšlel jsem o žurnalistice nebo nějakém oboru, který by mě co budu dělat po škole. Ta antropologie [ URL "FHS-1543.html "] nebylo něco automatického, jsem měl pocit, že k ní jsem ke konci bakalářského studia tíhnul nejvíc a chtěl jsem se te svět dál zdokonalit. Navíc obecná antropologie na FHS kromě etnografie zahrnuje mimo jiné filosofickou větev, takže jsem měl možnost se v jisté míře dál vzdělávat i v dalších obore si oblíbil. Kromě toho mi přišlo, že právě práce antropologa má blízko i k práci novináře což byly pro mě činnosti, které mě lákaly už na bakaláři. *========================================================================================= * Vnímal jsi velký rozdíl mezi bakalářským a magisterským studiem? *========================================================================================= Ten rozdíl spočívá ve specifickém zaměření, náročnosti studia, ale také samozřejmě jde o t jsem nejezdil do Jinonic ale do Vokovic [ URL "FHS-91.html "] . Musím říct, že ten první r intenzivní, člověk nestíhal moc věcí kolem, ale postupně se to dalo. Já jsem si to tedy pr let, měl jsem studium i přerušené, takže asi nejsem zrovna ukázkový absolvent, který by to hotové. Rozdíl to byl i v tom, že člověk měl aspoň na počátku kolem sebe skupinu lidí, se procházel. Ale v tomto ohledu nemůžu říct, že by to byl zas takový rozdíl. Když se člověk tak si i na tom bakaláři kolem sebe může najít lidi podobného smýšlení, lidi otevřené, s k zájem o studium. *========================================================================================= * V současné době pracuješ v zahraniční redakci Českého rozhlasu. Máš pocit, že Tě FHS při práci? *========================================================================================= FHS mě připravila na jakoukoliv práci, kterou dělám, nebo budu dělat, v takovém hlubším sm praktických dovedností v případě redaktora zahraniční redakce, tak to je i o nějakém řemes rychlého rozlišování informací, psaní, mluvení a práci v terénu, které člověk získává tou mi prostě dala v tomhle smyslu spíš schopnost přemýšlet o věcech trochu hlouběji a uvědomo některé historické paralely. Pak také samozřejmě ten antropologický pohled je nesmírně důl působí člověku i bolest, protože ví, že ty věci jsou komplikovanější a složitější a „chca je jako novinář dost zjednodušovat. To je to podstatné, že studium společenských věd redak smysl pro odpovědnost a citlivost pro to, jak zacházet s určitými termíny. Myslím si, že k dělá tuhle práci, tak má tendenci otupět. Může tam být i sklon k cynismu, když člověk vidí že vybuchla bomba v Kábulu a zemřelo tolik a tolik lidí. Ta zpráva se v agenturách opakuje Myslím, že i díky tomu studiu a tomu, že člověk má na paměti a občas zabrousí do toho, že literatury, kam může jít a v těch věcech si dál prohlubovat znalost nebo se připravovat na i z pramenů jiných, než jsou jen zprávy v médiích. Čili přesně ta schopnost rešerše, přípr – myslím, že to mě to na tu práci připravilo a zároveň mi ji to v něčem ztížilo. Kdybych b politolog a víc bych se orientoval v diplomacii a mezinárodních vztazích, tak bych o tom m jinak. Ale jsem rád, že mám právě tuto zkušenost. *========================================================================================= * Absolventi FHS jsou často novináři, často jsou společensky angažovaní. Není jim lhostejn společností a ve společnosti děje. Čím myslíš, že to je? *========================================================================================= Fakulta přitahuje, minimálně co se týče absolventů, jistý typ lidí. Nechci ho nějak defino zkrátka nějaká množina. Ale zároveň studium je spojené s určitými hodnotami, a právě i důr si svobody, vztahu k odpovědnosti, k tomu, co to je a byla obec, ať už ve starém Řecku neb společnostech, a co znamená dnes. To je jisté spojení se zájmem o věci veřejné. Studium hu vede k zájmu o věci kolem i proto, že mu odhaluje nesamozřejmost toho, co je zdánlivě samo se na FHS nemůže zabývat třeba jen středověkem, středověk mu dá hrozně moc, ale taky se do středověk i v nás a jak se mění náš pohled a definice té historické doby. Pokud člověk je tak ho ta fakulta v tomhle zájmu podpoří a dodá mu určitý zdravý idealismus a vědomí, že m dělat pro druhé. *========================================================================================= * Studoval jsi také evropská studia na Maastrichtské univerzitě. *========================================================================================= Ano, to byl semestrální ucelený program v Maaastrichtu v Nizozemsku zaměřený na Evropská s *========================================================================================= * Byl to velký rozdíl proti tomu, jaké je studium na FHS? *========================================================================================= Ano, to byla hodně cenná zkušenost. Ten systém výuky je tam v řadě ohledech jiný. Mají tam i typ semináře založený na metodě PBL, nebo tehdy měli, kdy jsou hodiny vedené do velké mí Připravují se z hodiny na hodinu z připravených materiálů, kde jsou stanovené otázky k dis mají načtené stejné texty a baví se o nich. Jeden má za úkol debatu vést a učitel zasáhne dostanou do slepé uličky, nebo aby jim nabídl ještě další pohled. Není to tak, že by celý vedený takhle, ale několik seminářů ano. Velmi pak záleží na tom, jak jsou studenti připra jsou otevření diskuzi a poctivému přemýšlení. Nesmějí tam přijít s tím, že chtějí mít odšk řekli a pak mlčet. To je třeba jeden z těch, pro mě podstatných rozdílů s FHS, kde si mysl jsou určité semináře, kde je vedena kritická diskuze. Ale obecně mi přišlo, a to je asi ob českého školství, že často studenti působí ustrašeně a učitel jim třeba nedá tolik prostor jsem svědkem i seminářů na FHS, kdy se vysloveně učitel snažil, aby diskuze vznikla, pokou ale marně. Zkrátka, když se sejde skupina studentů, kteří mají nějaké obavy nebo nechtějí nejsou připravení, tak to potom nejde. *========================================================================================= * Vídáš se se svými spolužáky dodnes? Máš představu, co dělají a do jakých oborů se pracov *========================================================================================= Jak už to bývá, po každé škole zbude skupina nejbližších přátel. Zabývají se poměrně různo pokračujeme i v těch činnostech mimo studijních, které jsme dělali. Ať už to bylo psaní dr pořádání recesistických setkání, jako když jsme si vymysleli vlastní pseudovědu a napsali bychom úplně v tomhle pokračovali, ale ten duch humoru, intelektuálních her i diskuse o kn provází a je to jasně spojené i s duchem naší fakulty. To určitě. *========================================================================================= * Chtěl bys ještě něco dodat? *========================================================================================= Pravda je, že mě trochu mrzelo, že fakulta za celou dobu, co jsem tam studoval, nezískala protože podle mě je to jedna z věcí, která trochu podemílá vztahy na fakultě. Učitelé nema mají malé kanceláře, studenti nemají úplně jasně definovaná místa, kde se scházet a zárove věděli, že jsou všichni z jedné fakulty. Když člověk studuje na magisterském oboru ve Voko by si ještě přidal semináře, které jsou na bakaláři, ale i z časových důvodů to někdy nešl Mně přijde škoda, že to liberální studium nemá prostor, který by si zasloužilo. Přijde mi cenné to, že vůbec FHS vznikla, že to je představitelka liberálních studií, které jsou běž Velké Británii a zároveň navazuje i na artistickou fakultu středověké univerzity, která pa Karlově univerzitě. Zdá se mi, že ve společnosti sílí takový verbální tlak na to, že spole společenskovědné studium je nepotřebné. Přijde mi, že fakulta by měla hrdě nést prapor a h co dělá, a dokládat, že má výsledky nejen vědecké, ale i to, že spousta lidí, kteří se k n problém sehnat dobré zaměstnání a může nějak české společnosti pomoct. Taky jsem si říkal, studiu by kromě nového prostoru, možná pomohlo i rozdělení studentů do určitých volnějších které by měli své představené z řad studentů i učitelů, svou symboliku, rituály a oblíbené setkávání, možná by mohli inklinovat k určitým oborům. Student by si na počátku vybral, ka ale později by to ještě mohl změnit. Mezi kolejemi by se mohli pořádat sportovní umělecké soutěže nebo kvodlibet. Ze starých univerzitních tradic si toho můžeme vzít víc než inicia latinskými sliby, žezly a pedely. Dodalo by to pobytu na fakultě nový rozměr gentlemanskéh skupinami studentů, jejichž úkolem by ovšem byla i starost o život obce. Třeba by pak nomi zástupce do akademického senátu, o který v době mých studií nebyl mezi studenty velký záje už dnes na fakultě víc studentských spolků a podobné kroky shora nejsou třeba. Sára Wienerová 27. 4. 2018