Vojtěch Tomášek: Univerzita je něco mezi Vatikánem a Bruselem ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Vojtěch Tomášek absolvoval bakalářské studium historie na Filozofické fakultě UK. Na Fakul studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] absolvoval magisterský obor Obecná antropol "FHS-1543.html "] . V současné době působí na rektorátě univerzity jako vedoucí Odboru kva činnosti a akreditací rektorátu Univerzity Karlovy. *========================================================================================= * Bakalářské studium jste absolvoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Co Vás při magisterského oboru Obecná antropologie právě na FHS? *========================================================================================= Myslím si, že jsem historicky první člověk, který dostál Boloňskému systému, protože jsem studia historie utekl na FHS. Tehdy už byla zformována antropologie se specializací histor a já jsem se kulturním dějinám věnoval i v bakalářské práci. Přišlo mi velmi vhodné dál se Zároveň mě zaujali lidi jako pan docent Horský [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-34.htm docent Himl [ URL "https://www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-56.html"] , takže to byla j *========================================================================================= * O oboru jste tedy věděl od známých? *========================================================================================= Ano. Od spolužáka, dnešního předsedy senátu Milana Hanyše [ URL "https://bakalar.fhs.cuni. SHV-134.html"] , který studoval bakalářské studium a více méně mi to doporučil. Věděl, jak ubírám ve studijních preferencích, takže bych mohl být uspokojen právě na FHS. Když jsem t na filozofické fakultě oznámil, že odcházím na FHS, poměrně chvíli to rozdýchávali, ale my velmi dobrá volba. Našel jsem na FHS, na historické antropologii, co jsem hledal. *========================================================================================= * Bylo Vaše studium na FHS hodně odlišné od studia na filozofické fakultě? *========================================================================================= Samozřejmě. To je nebe a dudy. Historie [ URL "FHS-1511.html "] je poměrně široký obor se metod a teorií a teoretický fundament na FHS byl úplně jiný a blížil se kulturním dějinám sociálních vědách, v antropologii. Samozřejmě, na filozofické fakultě toto nefungovalo, ta klasičtějších více pozitivistických přístupů. Vedle teoreticko-metodologického přístupu by lidský, obecně způsob komunikace. Filozofická fakulta je svět sám pro sebe. *========================================================================================= * Vzpomenete si na nějakého vyučujícího, nebo obecně na lidi, kteří Vás pozitivně ovlivnil Nasměrovali Vás? *========================================================================================= Obecně všichni vyučující, kteří byli v té době na Katedře antropologie, tak byli v mnohém Jak jsem říkal, Pavel Himl s Janem Horským jsou osobnosti, které mě velmi zaujaly přístupe člověka vtáhnout ho do úplně jiného světa v rámci toho oboru. Koho bych vedle nich zmínil, Storchová [ URL "https://www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-54.html"] , protože díky ní j diplomním semináři diplomku a poměrně včas. Myslím si, že její přístup je obohacen o to, ž studentům, velmi pomáhá a dobře radí i z hlediska managementu studia. Tu bych vypíchnul ve kteří jsou samozřejmě velkými osobnostmi. Lucie Storchová je ale duše velmi přínosná pro s *========================================================================================= * Je něco, s čím jste měl při studiu problém? *========================================================================================= Naopak, byť jsem strávil semestr na Erasmu, tak jsem studium zvládl za dva roky. Byl to ús jsem neměl problémy s uznáním předmětů, a asi jsem byl jeden z mála, který si nemusel stud prodlužovat. To by mohla být potencionální komplikace, ale díky ochotě tehdejšího vedoucíh Abu Ghose [ URL "https://www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-44.html"] se to naopak povedl stihl. *========================================================================================= * V současné době pracujete na rektorátě na Odboru pro studium a záležitosti studentů jako koncepce a akreditací. Mohl byste přiblížit, co je náplní Vaší práce? *========================================================================================= Náplní mojí práce je v podstatě vše, co se točí kolem studijních programů. Doposud to byly akreditace, to znamená, že se studijní program vždy musel nějakým způsobem popsat pro účel oprávnění. Doposud to dělala akreditační komise. Teď se celý systém překopal a nově si to většině udělovat vysoká škola sama. To s sebou nese to, že krom těch akreditací, které pop studia, studijní plán, personální zabezpečení, kdo tam bude učit, jaké tam budou předměty, vypadat profil absolventa – tak vedle těchto akreditací budeme rozjíždět hodnocení studijn Sledování toho, jak potom reálně vypadá studijní program, jaká jsou čísla studentů a tak d teď odpovědni nejenom za to, že akreditaci připravíme a pošleme ji někam dál jako dřív, te i ze zákona kontrolovat její plnění. Ve zkratce je to akreditace, studijní programy, jejic profilace a vše, co s tím souvisí. *========================================================================================= * Připravilo Vás studium na tuto pozici? *========================================================================================= To je právě to, co mě na to nejvíc těší. Říkám si, že absolventi humanitních a sociálních prakticky dělat cokoliv, protože se naučili číst, psát a mluvit. To znamená schopnost poch problém, který se většinou odvíjí od toho, že v něm jsou angažovaní nějací lidé s nějakými idejemi a světonázory. Ten problém si zanalyzovat, nabídnout řešení, a to řešení někomu př si ho. Když je humanitní nebo sociálně-vědné studium kvalitní, tak tohle člověka naučí. To že je důvod, proč se většina absolventů FHS spokojeně uplatňuje všude možně. To FHS měla o fundament studia. Ukazuje se, že to je obrovským přínosem pro uplatnění kdekoliv, kde je p a mluvit. *========================================================================================= * Máte tedy přehled o svých spolužácích, kde nakonec kariérně zakotvili? *========================================================================================= Máme užší partu, která se vídá. Skutečně to spektrum je široké. Samozřejmě, někteří z nás administrativě nebo v managementu provozu vysokých škol, jedna spolužačka je aktivní v muz se věnuje aktivitám v neziskovkách. To spektrum ukazuje, že zvláště antropologie, která se filosoficky, historicky nebo prostě sociálně a klade důraz na studium lidí a vztahy ve spo realitu – ta dokáže připravit skoro na všechno. Ne na pozice, kde se vyžadují jiné znalost – na to je FHS nejlepší. *========================================================================================= * Prostředí univerzity je svým způsobem samostatný svět oddělený od toho vnějšího. Vnímáte *========================================================================================= Univerzita je něco mezi Vatikánem a Bruselem. Tak to člověku připadá z pozice rektorátu, k záštitou provozu těch všech sebevědomých sedmnácti fakult, které mají vlastní vedení, vlas vlastní mentalitu, jak dělat vědu, jak učit. Neřekl bych, že je odtržená. Je pomalejší, př slaví 670 let, takže chvilku trvá, než se věci změní, ale svým způsobem je to dobře. Takov ve společnosti moc není. Nakonec se vždy věci upraví a posunou tak, že univerzita funguje. může připadat, že je to na delší běh, ale svým způsobem je to jeden z přínosů, který může *========================================================================================= * Máte s FHS spojenou nějakou zajímavou vzpomínku? *========================================================================================= Napadá mě vzpomínka na časy, kdy jsme na FHS dělali protesty proti Dobešově reformě. Tehdy senátu, byli jsme aktivní a byla to krásná doba. Je to už pět, šest let. Tehdy se ukázal p schopnost pochopit realitu, pochopit ty problémy, které novela přinášela třeba z hlediska vysokých škol a samosprávy. Tehdy se ukázalo, že FHS vychová k nějakému občanskému a lidsk věc. To, jak se nám tehdy povedlo tomu zabránit – pak se postupem času nabalily další faku byla jedna z prvních, kde protesty začaly a kde lidé začali volat po tom, že je třeba tomu jsme nad tím hodiny diskutovali v senátu a i učitelé byli skvělí a komunikovali s námi. V akademické obci podařilo zabránit reformě, která by byla katastrofální, byť později nějaké ale autonomie se podařila ubránit. To je moje velká vzpomínka na FHS. Sára Wienerová 30. 5. 2018