Zuzana Schreiberová: Jsme tady proto, abychom usnadnili komunikaci mezi kulturam ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Zuzana Schreiberová na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] bakalářský studijní obor Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-1536.html "] . Po bakalá pokračovala magisterským oborem Obecná antropologie [ URL "FHS-1543.html "] . Dlouhodobě s dobrovolnickým iniciativám. V rámci Iniciativy Hlavák se například zapojila do pomoci uprc současné době je ředitelkou Multikulturního centra Praha [ URL "http://mkc.cz/"] . *========================================================================================= * Na FHS jsi absolvovala bakalářské studium. Byla to Tvoje první volba? *========================================================================================= Nebyla. Hlásila jsem se na víc škol. Nejvíc jsem chtěla jít na žurnalistiku, takže jsem se na mediální studia. Tam jsem se nedostala, ale dostala jsem se na žurnalistiku do Olomouce že jsem v té době řešila, jestli si splnit sen a studovat žurnalistiku – už tehdy mě zajím jestli jít na FHS. Volala jsem i mamince mojí kamarádky, která má dva doktoráty, ona mi po Vzpomněla jsem si, že když dávali v 90. letech seriál Helena a její chlapci, snila jsem o půjdu studovat do Prahy, bydlet na koleji a chodit na Karlovu univerzitu. Někdy nakonec ro maličkosti, třeba seriál, na který se jako malá díváte. *========================================================================================= * Jak ses o fakultě dozvěděla? *========================================================================================= Myslím, že přes známé. Myslím, že jsem se setkala s někým, kdo FHS studoval, a ano, doputo tom, že jsou tam lehké přijímačky. I když my jsme ještě tehdy přijímačky dělali nejen z př pěti otázek na četbu. Znala jsem i pana profesora Sokola [ URL "FHS-1554.html "] . To byl člověk, kterého jsem FHS znala. *========================================================================================= * Když jsi přišla na FHS, jak ses sžila se systémem určité anonymity na fakultě? *========================================================================================= Když jsme se dostali, měli jsme předletní školu, kde pro nás měl přednášku docent Pinc, a abychom jeli, my dle jeho slov „prenatálové“, ještě před imatrikulací na letní školu do He jsem také „opravář“, to býval další „klan“. Vlastně jsem vždy patřila do skupiny lidí, kte Kořeny evropské tradice. Teď zpětně jsem si uvědomila, že se strašně vyplatí jít za někým, obrazně řečeno „přeskočí jiskra“. Samozřejmě ve vší počestnosti. Já jsem takhle viděla na představeních Josefa Kružíka [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-140.html"] a pak jsem i na filosofický proseminář a pokračující proseminář. Za nás docela frčely, a Josef Kružík vážně, tutoriály. Měl svoji skupinu lidí, kteří u něj psali diplomku nebo bakalářku. Měl t třídnictví a opravdu to dělal hodně poctivě. Pravidelně jednou za čtvrt roku jsme s ním šl Vzpomínám si, když přišel a řekl: „Teď vám naliju optimismus do žil. Vy všichni si podáte Erasmus“. Opravdu jsme si všichni tu přihlášku podali a do ciziny odjeli. Takže já jsem an necítila. *========================================================================================= * Vzpomeneš si na předmět, který Tě nejvíce bavil? *========================================================================================= Na bakaláři to byly Kořeny evropské tradice, kurzy Josefa Kružíka. Když jsem se připravova tak jsem si jeden semestr nasypala samé historické kurzy. Byla jsem na kurzu u Pavla Himla "https://www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-56.html"] , Honzy Tučka [ URL "https://bakala SHV-170.html"] a dalších. To bylo super. Měla jsem ráda všechny kurzy od pana profesora So co souvisely s náboženstvím. *========================================================================================= * Po bakaláři jsi pokračovala v magisterském oboru Obecná antropologie. Neuvažovala jsi o *========================================================================================= Ne. Musím říct, že ne. Vůbec mě to není líto. Já jsem se ani nikam jinam nehlásila. Původn že si udělám bakaláře na FHS a zkusím mediální studia znova, ale už jsem to nezkoušela. Js spousta lidí to vnímá zvláštně, lidi, kteří byli od bakaláře po doktorát na FHS, ale mně s atmosféra a přístup školy. Vyhovuje mi „firemní kultura“, nasměrování fakulty. Prožila jse [ URL "FHS-474.html "] a nějak mi to nechybí. *========================================================================================= * Kde jsi byla na Erasmu? *========================================================================================= Byla jsem v Tübingen v Německu. Tím, že málo lidí umí německy, tak jsou německé univerzity nenaplněné. Byl to opravdu nejlepší semestr v mém životě. Od prvních dnů, co jsem byla na chodit do práce. Jsem z pěti dětí a neměla jsem na to jen studovat. Tübingen byl jediný, k stipendium a nemusela jsem chodit do práce. Zažít si studium na zahraniční škole je úžasné litovala, že jsem zůstala jen jeden semestr. Kdybych to mohla udělat znovu, jela bych na d *========================================================================================= * Byl tam velký rozdíl v přístupu od FHS? *========================================================================================= Já jsem si tam model FHS sama implementovala. Ani jsem se nepřišla ukázat na katedru, na k oficiálně studovat. V té době jsem myslela, že budu psát u Josefa Kružíka bakalářku na cír křesťanský novoplatonismus, a v Tübingen je nejlepší teologická fakulta v celém Německu, k tím, že evangelická a katolická jsou v jedné budově. Více méně jsem si obešla fakulty, co chodila jsem jen ke profesorům, co mě zaujali, co se mi to hodilo k tématu. Hodně jsem ale erasmák. Byli na nás asi až moc hodní. *========================================================================================= * Pokračuješ v doktorském oboru Obecná antropologie. Dokonce jsi pracovala jako tajemnice antropologie. Musím se zeptat. Neměla jsi někdy FHS dost? *========================================================================================= Josef Kružík, když se stal proděkanem pro studium, vzal svoji tutorskou skupinu a hodně tě pracovat jako pomocná vědecká síla a potom jako zaměstnanci na studijním. Nejdřív jsem pra studijním, pak se uvolnilo místo na Obecné antropologii. To jsem vnímala jako hrozně velko jsem ještě dokončovala bakaláře a svěřili i „tajemnicování“ na katedře, což je post, který lidé s doktorátem. Je to podle mě specifikum FHS, že se na studijním nebo i na vědě a výzk studentům a mladým lidem. Všichni se diví, jaké máme mladé a krásné referentky na studijní jsem studovala magistra, tak to bylo úžasné. Byla tam sice obojživelná role, že jsem byla a studentka, ale všichni jsme byli profesionální a podařilo se to oddělit. Později mě hodn když jsem se začala na podzim 2015 zapojovat do pomoci uprchlíkům. Trochu mi narostl hřebí jsem si víc věřit, začala jsem se rozhlížet někde jinde. Chvíli jsem se snažila skloubit o tady v Multikulturním centru, kde jsem byla jako koordinátorka projektu Praha sdílená a ro odpovídá tomu, čemu jsem se na magistru věnovala, a zároveň jsem byla tajemnice. Dva částe vždy dělají neplechu. Když potom přišlo lámání chleba, tak jsem si řekla, že je čas posuno Když nepočítám práci na studijním, tak to bylo devět let, co jsem pracovala na FHS. Byla j nastal čas jít dál. *========================================================================================= * Během celého svého studia ses věnovala židovské problematice. Z vlastní zkušenosti vím, nejveselejší téma k výzkumu. Co Tě k tomu vedlo? *========================================================================================= Odráží to můj život. Přišla jsem z biskupského gymnázia a měla jsem super učitele religion to během bakaláře vypadalo, že budu držet tuhle linii. Josef Kružík mě nadchnul pro novopl pak došlo k tomu, že jsem byla v Izraeli a trochu víc jsem odkryla židovské kořeny, které jsem konvertovala k židovství, takže se můj život změnil a zjistila jsem, že člověk nemůže o něčem, co není jeho srdcové téma. V té době to byli Židé. Bakalářku jsem psala na košer, sama začala jíst košer. Zajímalo mě, jak se s tím ostatní lidé židovského původu vyrovnáva jsem v reformním židovství, které ač je hodně podobné židovství, které tady bylo před válk společensky úplně etablované. Přednost má moderní ortodoxie, třeba na pražské židovské obc zajímalo, jak se tyhle dvě skupiny hádají o tom, kdo je ten pravý Žid. Diplomku jsem psala konfliktu. O tom, jak se ty skupiny snaží legitimizovat sama sebe a svou roli. Na magistru Pavla Himla [ URL "https://www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-56.html"] a Lucku Storchovo www.antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-54.html"] , těm jsem do konce života vděčná, jak mě na vnímat text. Objevila jsem něco jako teorii narativismu Haydena Whita, kdy se člověk nauči už něco jiného, když se řekne „továrna na smrt“ a ne vyhlazovací tábor. Najednou továrna n sebe navěšené další významy, už je cítit industrializace, pocit, který mám vyvolat. Analyz magisterské práci historická vyprávění různých židovských komunit. Jaké používají výrazové se snaží historii překroutit, aby podpořila jejich nárok. Musím říct, že to kritické čtení ovlivnilo. *========================================================================================= * V současné době pracuješ jako ředitelka Multikulturního centra Praha, které se věnuje ot lidí z různých kultur v České republice. To je dnes velmi aktuální téma. Jak se vyrovnáváš české veřejnosti těmhle problémům? *========================================================================================= Nejvíc jsem si to zažila v momentě, kdy jsem byla jedna z vedoucích osobností iniciativy H založila Monika Horáková, což je moje spolužačka z doktorátu. Mezi dobrovolníky tam byli n Filozofické fakulty a napůl studenti FHS. Dokonce nám Marie Pětová [ URL "https://bakalar. SHV-165.html"] vypsala speciální stipendium. My jsme tam často sypali peníze ze svého, kdy kluka, kterému tečou boty, nejedl nebo potřebuje něco koupit, tak jsme to platili ze svého nebyla mzda, spíš to sloužilo na pokrytí nákladů. Tam jsem si zažila na vlastní kůži i ver to, že na nás někdo plival, někdo dal naše fotky na internet, různé útoky. Je zajímavé, ja na ženy, které pomáhají, hodně sexualizované. Ale musím říct, že mi časem otrnulo. Už jsem na White Media, beru to ale jako listinu cti. Slovo multikulturní získalo neuvěřitelnou pa si každý myslí, že sem jdeme pašovat islám. Všichni si myslí, že je to nějaké ideologie, a nejsem ideologický člověk, ideologie vždycky pokazily, co se dalo. Třeba nacionalismus. K i studium historie, kdy jsem se dokázala dostat ke kořenů nacionalismu. Neuznávám multikul jako nějakou ideologii, ale společnost je multikulturní, existují různé kultury a my jsme abychom mezi těma kulturami usnadnili komunikaci. Jak na stranu k Čechům, tak k cizincům. ucházela o místo ředitelky, tak jeden z dotazů, které mi správní rada téhle organizace pol zaznívají hlasy, jestli bychom neměli změnit název. Jestli nás to nediskvalifikuje v dnešn jsem, že rozhodně ne. Teď je na nás ukázat, co tím rozumíme. Je to strašné, když řeknu něk vesnici, kde pracuji, ale když vezmu naší výroční zprávu a začnu ukazovat, co děláme, tak nejčastější cizinci jsou ukrajinští dělníci. Nejběžnější cizinec, kterého potkáte, je ukra Těm se věnujeme výzkumně nejvíc. *========================================================================================= * Myslíš, že jsou Češi v tomhle přístupu specifičtí? V přístupu k cizincům. V netolerantní *========================================================================================= Myslím, že to, co neznáme, toho se bojíme. Je to následek izolace, kterou jsme tady měli b let komunismu. Zmizely naše menšiny. Zmizeli Němci, Židé, romská populace je zdecimovaná a Je nenormální, aby byly takhle etnicky homogenní státy jako jsou Čechy. Češi nemají zkušen si navěšet bulíky na nos. Potom člověk zjistí, že v malém městě je nějaký syrský pan majit všichni vědí – to je náš Ali. Ten není jako ti teroristi, co se sem valí. To je jedna z vě v rámci Multikulturního centra, děláme akce s jídlem, s přednáškou, aby normální Češi šli Je víc organizací, kteří toto řeší. Shodli jsme se, že existují dvě skupiny lidí. Jednu sk že potká toho pana Aliho a zjistí, že pan Ali je normální člověk jako my, jen nejí vepřové teda něco divného na hlavě, ale je to normální táta od rodiny. Na druhou skupinu zabírají podívejte se, udělili jsme 1 800 azylů a z toho bylo 900 pro Ukrajince a pro Syřany 100. Ž vlna tu není. To jsou dvě strategie. Máme portál Migraceonline.cz , kde máme data, výsledk toho děláme akce pro veřejnost. Teď jsem začala natáčet krátká videa, kde lidem vysvětluji o migraci a uprchlících. Opravdu se nám to daří, natáčíme to svépomocí na obyčejný tablet, videa velký dopad. *========================================================================================= * Absolventi FHS jsou často společensky angažovaní. Není jim lhostejné, co se se společnos společnosti děje. Čím myslíš, že to je? *========================================================================================= Myslím si, že je to náladou na FHS. Jednak přes profesora Sokola a docenta Pince [ URL "ht bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] se nese příběh Jana Patočky a příběh disentu. Vzhlíží s lidem, kteří byli aktivní, dělali bytové přednášky a další věci. Druhá věc je, že se – teh nechápala – ve spoustě filosofických kurzů řeší Aristoteles, Platón, role občana, odpovědn si to neuvědomila, až když jsem se teď zpětně zamyslela před rozhovorem, jak mě vlastně vš jsem slýchávala, ovlivnilo. Zároveň si myslím, že FHS je strašně skvělá v tom, že podporuj se seberou a chtějí něco udělat. Na spoustu projektů lze získat stipendium. Říkám si, že j ta odpovědnost za svět, za společnost, nebát se říkat svůj názor. Člověk cítí, že je vlast vnouče Patočky, a to je člověk, který byl umučený za to, že žil v souladu se svým svědomím demokracii. Sára Wienerová 20. 6. 2018