Ivan Rynda: Naučit se věnovat druhému pozornost ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Kancelář doktora Ivana Ryndy [ URL "https://ekologie.fhs.cuni.cz/KSKEFHS-35.html"] z Kated a kulturní ekologie [ URL "https://ekologie.fhs.cuni.cz/KSKEFHS-1.html"] Fakulty humanitní [ URL "FHS-4.html "] je plná nejrůznějších předmětů, kterých si nelze nevšimnout. Na zákla obyčejné pracovní návštěvy jsme se rozhodli, že je třeba o nich zjistit víc. ****************************************************************************************** * Dárky, kam se podíváš ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Dnes jsme u Vás v kabinetu, kvůli různým upomínkovým předmětům, které tu máte vystavené. *========================================================================================= To bude dlouhý příběh! Naše Katedra sociální a kulturní ekologie učí a bádá právě osmnáct jsme začali ve šťastném roce 2001, rok po otevření Fakulty humanitních studií jako celku. jsem jen spoluzakládal s jinými velkými tvůrci [ URL "FHS-1233.html "] , katedru jsem si z rukama, byť s radami přátel. U nás to funguje tak, že navzdory vedení školy, které by samo aby to odsejpalo, aby studenti absolvovali v řádných termínech a rychle, já je přemlouvám neabsolvovali ihned. Vím, je to možná chyba, ale musím to vysvětlit a stojím si za tím. Vš a studenty přemlouvám, aby dva roky chodili pilně do školy a o diplomce jen přemýšleli, al ní, protože náš obor tradičně poskytuje zhruba o třetinu předmětů a přednášek víc, než by spoustu povinně volitelných kursů, protože obor je až příliš široký a my se snažíme studen poctivě připravit funkční základ různých vědních oborů tak, aby měli možnost pochopit, co rozvoj vcelku a jak jej lze později uplatnit v praxi. Proto ve velké většině nestihnou dip druhého ročníku napsat; a já se na ně nezlobím, naopak je za to chválím. Protože napřed by chodit do školy, všechno se naučit, splnit veškeré povinnosti, a když je naučeno, splněno, složeny a chybí jen ta diplomka ? pak je vyhodím. Vyhodím do světa, do zahraničí, pokud se protože soudím, že by měli užít svého statusu studentů, měli by si užít Erasma [ URL "FHS- veškerých studentských vymožeností, jež v tomhle věku a s tímto statusem mají. Měli by zís zkušenosti odborné i ty osobní. Až se v pořádku vrátí, pak ať teprve stihnou v povoleném č napsat poučenou absolventskou práci. Myslím si, že pro další život je tohle dobrá strategi důkladně využijí a něco se naučí. A s tím, konečně, souvisí ty dárky! Aby se studenti dostali na dobrou zahraniční školu, po doporučení. Takové ovšem nepíšu na dva řádky, ale na dvě stránky, protože si zakládám na t studentky a studenty opravdu dobře znám, takže nepíšu jen pár formálních slov, ale charakt kde se snažím o individuální popis skutečné jednotlivé lidské studentské bytosti. A věřím, i na ty zahraniční školy víc zabírá, je-li za doporučením vidět konkrétního člověka a ne j jako „výborné studijní výsledky“ a nazdar. A za odměnu, za mou práci a podrobné doporučení povinnost, a konečně odpovídám na váš dotaz, přivézt ? přírodninu. Úplatky se na naší kate úplatky nepěstujeme, ale přírodniny nejsou úplatky! Řekněte, je kámen nebo plod úplatek? M vlastnoručně sebraný kámen, nejlépe přírodnina s příběhem, aby bylo jasné, kde byla sebrán přivezou přírodninu ? a to je moje odměna za několik let práce. Dar je to danajský, protož tady nebo doma pak trvá čtyři hodiny. Musím všechny přírodniny zvednout, musím z nich ofou teprve setřu poličky pod nimi a pak to zase narovnám na místo… Čtyři hodiny. Příšerné! Pro nepořádek a špínu, ale to mi zas až tak nevadí. Občas některé studentky přivezou opravdový úplatek, jako třeba bonboniéru. Proto máme zave odvetného úplatku. Odvetný úplatek, prosím, není ruka ruku myje a korupce, to je institut, stydět. Za tím účelem chovám trvale v zásuvce nejméně jednu Studentskou pečeť, protože ta nabízí, a když studentka přiveze bonboniéru a říká například, že ji nepoveze zpátky, proto originál ruská, předám odvetný úplatek. Za přírodniny se však odvetný úplatek neuděluje ? za doporučení a z kamarádství. Pokládám je za dárek, který si můžu vzít, aniž bych se cíti *========================================================================================= * Pamatujete si první takový dárek, který jste dostal? *========================================================================================= Ani náhodou. Víte, já si své studentky a studenty pamatuju, ale dárky jen některé. Tak tře začali typickými nula jedničkami (ročník zápisu 2001), že Vojta Máca, dnes úspěšný doktor Centra pro otázky životního prostředí, mi přivezl nádherný mramorovaný kámen z Kanady. Ten Radunka Veselá ? studentka metr pětaosmdesát, věčný úsměv, typická nula dvojka, přivezla z Hardangervidda v Norsku tento kámen. Nádherný národní park, kde byla se svým klukem, s ním tři šťastné děti. Radka si od nich jezdí jedenkrát ročně odpočinout na Letní školu absolve naše studentky samy založily a každoročně ji dobrovolně provozují, protože mají naši školu studenti i z prázdnin a dávno po promoci pořád ještě vozí třeba chumáč vlny nebo kamínek; nádherně porostlý lišejníkem. Dodneška jsem nenašel příležitost, abych se zeptal, jestli j ale docela bych ho podezíral, že žije jen ze vzduchu a z inspirativního ovzduší naší kated Michalovi Jonákovi jsem nepsal jedno, ale sedm doporučení, protože víc univerzit Austrálie řečeno, tahle doporučení si byla podobná... Michal tam úspěšně studoval půl roku na jedné hodně zaměřený na šetrné využití krajiny, cestovní ruch a turistiku a jeho studijní pobyt katedře, protože přivezl zkušenosti a literaturu, která prostě u nás není úplně běžná a an Australská zkušenost, přestože je svět globalizovaný, se opravdu lišila, takže pohled Aust na destinační management je jiný než pohled stísněné malé Střední Evropy. A za doporučení Kopi Luwak. Víte, co je Kopi Luwak? Já jsem hodně na kafe, studenti to vědí, nalévám se jí večera; a nejlepší je to, které projde zažívacím traktem. *========================================================================================= * Cibetky! *========================================================================================= Správně! Cibetky. Proto také na dveřích na záchod v Mamacoffee, které založil jeden z mých Kolský, není ani panáček, ani panenka, ale cibetka. Protože v Londýnské ulici je Mamacoffe záchod je unisex pro obě pohlaví, chlapeček ani holčička se tam nehodí, ale cibetka je dob vrátil a přivezl trošku drahého Kopi Luwak, které jsme si slavně uvařili a popili. Bylo to úžasné, ačkoliv popravdě se to kafe chuťově moc neliší od toho nejlevnějšího, co já škudli jsme vypili Kopi Luwak a potom – (ukazuje jeden z dárků) *========================================================================================= * Předpokládám, že toto je cibetčí produkt! *========================================================================================= Jste bystrá! Je to opravdu původní cibetčí produkt, prosím, slepenec z kávových zrn prošlý traktem cibetky. To je velká vzácnost, velmi si jí cením a mám ji tu na čestném místě! Jak Kružík [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-140.html"] , vděk není pedagogická kategorie obdržení tohoto daru vyjadřuju méně slušně. Říkám, že si s těmi studentkami a studenty dám práci, dřu se s nimi, napíšu jim sedm doporučení a oni mi potom přivezou ? hovno! Ale na r stěžovatelů já to mám věcně podložené. Nelly Anufrieva byla úžasná studentka ze střední Sibiře, která pilně a věrně chodila už na stupni na všechny přednášky sociální ekologie [ URL "FHS-1518.html "] , pak si je na magis dala ještě jednou komplet celé a tak se lépe naučila česky. To byla opravdu férová skvělá ji moc rád; česky se nakonec naučila moc hezky a za práci s diplomkou mi přivezla šišku. Z byla odněkud od Novosibirsku, a limbová šiška je opravdu nádherná. *========================================================================================= * Zmiňoval jste, že máte nějaké předměty tady v kanceláři, nějaké doma. Podle čeho si vybí zůstane a co přijde k Vám domů? *========================================================================================= Ani si nemusím vybírat. Přiznávám se, že abych ušetřil hodinu a půl času cestou do Jinonic "FHS-91.html "] a zase zpátky, studenti jezdí na konzultace i k nám domů, myslím si, že do Proč by jinak jezdili i o víkendech? U nás doma ve Strašnicích se dokonce i zkoušelo, mnoh i dočasných porážek bylo dosaženo na zahrádce; a přírodnina pak bydlí tam. Jindy mám speci například sérii sopečných dárků jsem shromáždil doma, patří k sobě. Výjimku zatím představ pozoruhodný sírový útvar: to je prosím čistá síra. Je z Bali, zůstal nějak tady, zřejmě pr takový optimisticky žluťoučký. Z Bali máme už dvě diplomky, opravdu moc pěkné, ale i z jin východoasijských destinací. Abyste neměla podezření, že zkoušení doma přináší úlevy! Před na zkoušku dva členové expedice Waragi. Tu si vymyslely dvě studentky z letošního druháku. o rozvojové pomoci a o její naprosté planetární nezbytnosti. Jestliže nepomůžeme chudým ze alespoň trochu důstojné životní úrovně, nepřežije nakonec na planetě nikdo. Protože globál biosféry spoluzaviňujeme všichni, bohatí i chudí: když oni nebudou mít aspoň trochu důstoj podmínky, nebudou se samozřejmě na řešení globálních problémů podílet. Ty dvě slečny, Míša Míša ? v tom ročníku máme tři, tahle je z nich nejmenší) a Nikola to pojaly po svém. Sehna sponzory a výrobce a nakoupily neobyčejné množství dámských vložek, samozřejmě takových, j opakované použití, dají se prát; protože je vezly do Ugandy. Tam a v podobných zemích je s hygienických potřeb důvodem, proč dívky nemůžou třeba tři čtyři dny v měsíci chodit do ško Míšou skutečně dopravily do afrických pustin obrovský balík pracích vložek a naučily je po domorodé slečny. A protože se má spojovat příjemné s užitečným, máme teď v plánu několik r na téma rozvojové pomoci. To téma se dá pojmout antropologicky [ URL "FHS-1514.html "] , j perspektivy udržitelného rozvoje, sociologicky [ URL "FHS-1512.html "] i jinak. Je jasné, diplomky dobré i užitečné! Pomohl jsem sehnat v České komisi pro UNESCO, v UNEPu i jinde k pracovníka ministerstva vnitra, který úspěšně na základě grantů ve Střední Africe vyučuje gramotnost. Věřím, že přijde spolupráce i nějaké sponzorské peníze; lidé i věci se mají dá A ti dva studenti? Na expedici Waragi jeli spíše jako bodyguardi a den před odjezdem „zkus zkoušku ve Strašnicích v naději, že bude jednodušší. Neuspěl ani jeden: žádná protekce za ani ze Strašnic neplynou ani minimální výhody. Přesto se pánové neurazili, dnes mají zapsa na druhý pokus a přivezli tenhle krásný ugandský plod. Nejenom kameny jsou krásné… Třeba t přivezly dvě slečny z Kréty, kde jedna z našich absolventek úspěšně zužitkovává své znalos vztahu k přírodě a životnímu prostředí jako průvodkyně nějaké cestovky. Všichni její spolu navštívili. Jen já ne, ale jednou to stihnu. Zdeňka si Krétu zamilovala a přivezla mi tenh vlny, protože krétské druhy ovcí u nás nemáme. ****************************************************************************************** * Výchova dorostu ****************************************************************************************** Jak se Vám líbí třeba támhleten obrázek? *========================================================================================= * Ten s papoušky? *========================================================================================= Mohli by to být i papoušci. Není to přesný portrét, je invenční! Mně připadá krásný. *========================================================================================= * Rozhodně bych sama takhle papoušky nenamalovala, takže všechen můj respekt. *========================================================================================= Já bych to rozhodně také nedovedl. Říkáte to krásně, všechen respekt! Jenže ptáci jsou krá že je namalovala Johanka. Johanka je už naše studentka, přesto, že jí je teprve dvanáct le se Johanka Černá a je to dcera Kateřiny Jirsové z našeho skvělého Sekretariátu bakalářskéh Johanka je fanatik do ptáků, ve svém dvanáctiletém dívčím věku je už zdatnou ornitoložkou. občas ornitologické publikace odborné i neodborné, které dostanu třeba darem za přednášku. odbornou knihu, kterou sám nestíhám, pro ty krásné fotky a obrázky těch ptáků ? a pak se d překvapení, protože Johanka nejenže si prohlídne fotky: ona ty knihy čte. Ona je totiž doo zatímco já s jistotou rozeznám tak kachnu od Strnada. A pak máme přednášku z druhové ochra třeba o Ciconia nigra, to je čáp černý, a o jeho proslulém putování z Afriky do Čech s vys batůžku – znáte čápici Kristýnu? Můj kamarád Franta Pojer mapoval trasy tahů čápa černého rozhlasem. Čápům dávali batůžky s vysílačkami, takže je mohli sledovat po dobu několika le pojmenované křestními jmény. A když přijde v cyklu přednášek význačných odborníků o druhov ochraně řada na Františka nebo na ředitele České společnosti ornitologické Zdeňka Vermouzk Johanka a vážně a důstojně poslouchá vysokoškolské přednášky; a pak mi iniciativně namaluj obraz. Není výmluvný? Neměl jsem rámeček a jet do IKEi nemám čas, takže pod ním v rámu je rady Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky. Jsem na ně hrdý, ale obrázek od J Protože dodržujeme institut odvetného daru, musel jsem obrázku nějak čelit. Mohu recitovat *========================================================================================= * Jistě. *========================================================================================= Johančini ptáci Nade dveře u mne v práci přiletěli modří ptáci; do práce mi nade dveře přinesli zelené keře, sluníčko, kus oblohy. Od té doby každé ráno o radost mám postaráno! Nenadávám na budíka, jen ať zvoní, ať si tiká, já vyskočím na nohy, abych viděl, jak si v práci vedou Johančini ptáci! *========================================================================================= * To je vlastní tvorba? *========================================================================================= Ano, velmi osobní. Pro Johanku. Kateřina říkala, že se to Johance líbilo. *========================================================================================= * Takže si v ní pěstujete budoucí studentku? *========================================================================================= Právě tak. Takhle my si odchováváme dorost. ****************************************************************************************** * Učení je věda ****************************************************************************************** *========================================================================================= * To je neuvěřitelné nasazení! *========================================================================================= To jste řekla hezky. To je opravdu nasazení – a potěšení současně. Škola, škola má být nas jde o to, čí, pro koho a pro co. Pořád ještě mne dokáže do živa rozzuřovat scientometrie z publikacích nesmyslných článků, které nikdo nečte, jsou psány s odporem a existují jen pro databázi byla fajfka. Sám jsem byl samozřejmě také donucen několik málo podobných napsat. si pochopitelně vážím, ale o některých svých vlastních, o cizích nemluvě, mám své mínění. prvotně prostředím pro produkci vědy, o tom jsem hluboce a bytostně přesvědčen. Univerzita polo-veřejný, který slouží vzdělávání, výchově a osvětě mladých děvčat a kluků. Aby bylo m dobře předávat, musí sám učitel trvale studovat, bádat a trvale tvořit. Jenže to by přece přirozeně mělo platit už na základní škole! Ovšem primárním, a dnes už často (vedle osobní i konečným účelem nesmí být osamělé sepisování smysluprázdných textů. Naopak! Prvním úkole vytvořit prostředí, prostředí komunikace. „Komunikovat“ neznamená spolu mluvit: latinské c znamená „společně něco sdílet, činit něco společným“. Proto je základní podmínkou školního vzájemná osobní znalost, známost ? a důvěra. Prostředí musí být interaktivní, musí se v ně odehrávají se tam příběhy, které se společně prožívají a sdílejí. Proto musí učitelka a uč žít. Celý výsledný smysl všech těch drobných, ze země sebraných dárků, celý smysl zahranič doporučení, odvetných dárků, básniček a obrázků je v tomhle. Nejde o úplatné pozornosti – se věnovat druhému pozornost. Až v pozorném naslouchání druhému, ve znovu a znovu opakovan informací, znalostí, názorů a postojů vzniká to, čemu (často bez jakéhokoli promyšlení pod kritické myšlení. To, oč se cíleně snažíme s mými kolegy na naší katedře osmnáct let, je vytváření party, vy lidského společenství, ve kterém je vztah učitele a žáka stále ještě asymetrický, protože je a má být, ale zároveň je důvěrný a přátelský. Už jenom oslovení je důležité. To, že dět ale říkáme jim křestním jménem, a oni mě oslovují titulem, protože jsme na akademické půdě vyjádřením té asymetrie. Ale současně můžeme mít opravdu dobrý přátelský vzájemný a vnímav v tomto vztahu a v tomhle prostředí se vytváří nejenom skutečná znalost, znalost toho, co lidské společenství, ale také znalost toho, co všechno znamená a obsahuje příroda a její o vytváří se také dovednost. Vytváří se postoj. Nejenom znalosti, ale dovednosti a postoje, ke světu, k životu. Nejde o to přístup vnutit; součástí kritického myšlení je nabídka alte si svou lidskou pozici vybrat, utvořit, upevnit. A tento vztah cítí naši studující velmi s si starší ročníky samy vymyslely letní školu absolventů (LŠA). Karel Strnad (tajemník faku autorky rozhovoru) by mi asi vynadal, kdybych platil lidem, kteří mají tři roky po obhajob Proto už si ji později platili sami, ale když vstupujete do první zóny národního parku neb se veřejnost nedostane, ale my ano, protože máme na Správách přátele a odborné spolupracov ze zákona to umožňuje, nemůžete tam vodit padesát lidí. Skupině věrných jsem proto musel s praxe zapovědět, jinak by jezdili pořád. Mělo to ještě jeden důvod: večer si s nimi v hosp a nevěnuji se prvákům, a to nejde. A tak si natruc založili vlastní letní školu, která pro týden před oficiální letní školou pro první ročníky. Mají úplně stejný program jako letní vyrůstali: celý den v terénu s výborným průvodcem ze Správy CHKO nebo Národního parku, več přednáška nebo diskuse s místními zajímavými lidmi, hospoda. Více než pět dnů takového den je samozřejmě už letální dávka. Na LŠA udělám večer také přednášku, protože ji na mně chtě není úplně odborná, je polo legrační a polo vážná: týká se tradičně uplatnění absolventů. téma obhájili dvě diplomky, takže uplatnění nejen sledujeme, máme to podloženo jak kvantit kvalitativním výzkumem. Sledujeme, jak se našim absolventům daří ve světě a v životě, kde přesně se zabývají a všichni si vyměňujeme zkušenosti. Letní škola je takové dobré společe některým vydrží po celý život… Stejně jako kritické myšlení. ****************************************************************************************** * Dárky zas a znova ****************************************************************************************** Tady ta vlaječka je taky z Indonésie; pracuje tam Šárka Bartůšková. Dělala na naší katedře šikovná holka. Na této fotce je Šárka v obleku zvaném „atombordel“: podívali jsme se do ne povrchového dolu v republice. Organizovala to Šárčina spolužačka Eva Blažková, ona je z Ji má vztah. Dosáhli jsme toho, že všichni bezpečnostní technici mají noční můry ještě dnes: až pod kráčející rypadlo. Vidět kráčející rypadlo v televizi je něco jiného. Teprve když s důlní pustiny pod kolosem velkým jako Petřínská rozhledna, dojde Vám, co je to devastace p To skutečně musíte zažít. Druhou polovinu praxe jsme strávili v Krušných horách, třeba v d rašeliništích České republiky, ale studentům se úplně stejně líbil pobyt v dole, ta špinav Šárka se dnes živí jako chrámová tanečnice na Bali. Spolupracuje s dvěma nevládními organi na Bali angličtinu. Učí je také euroamerické kultuře, snaží se velmi jemně, protože naše d je to kulturní diverzita, „neznásilňuje“ je. Prostě učí děti angličtině a slušnému vztahu by je zbavila jejich původního vnímání světa, a ve volných chvílích tančí v chrámu a vrací společnosti to, co do ní investovala… ****************************************************************************************** * Oblíbenci? ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Který kousek je Váš neoblíbenější? Máte takovou věc? *========================================================================================= To ani nejde. Žádný student ani studentka přece nemůže být nejoblíbenější. Jsou, pravda, m milí a učitel, který tvrdí, že je naprosto objektivní a spravedlivý a nemá žádné oblíbence není pravda. Někdo se Vám líbí na první pohled, je Vám sympatický a příjemný. Z posledního Vladyslav, chytrý a nadaný filosof, velmi hloubavý. O přírodních vědách neví vůbec nic, ta houba a moc ho to u nás baví; a svým spolužačkám a spolužákům pak někdy pomáhá pochopit my filosofů. Studentky, které upečou a přinesou a berou školu v dobrém slova smyslu osobně, t učit; a některé jsou botaničky srovnatelné s našimi průvodci na praxích. Ne, nemám nejoblí nebo studenta a nemám nejoblíbenější dárek. *========================================================================================= * Máte tady něco i skutečně raritního? *========================================================================================= K nejraritnějším patří třeba ta síra, cibetčí výkal, láva z Koreje nebo cholla. Drobnosti za vedení diplomky. Některé promýšlíme celé měsíce! Jednoho dárku si ale cením hodně. Je t strom Ryndus socioekologikus“, který mi docela malinký, vyrýpnutý v Toulcově dvoře, darova padesátinám a společně jsme ho zasadili tady v areálu, kde má svůj strom i Miloslav Petrus Pinc [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] . Můj strom je jasan, abych byl jas nepodléhal pesimismu a zkoušel vlídně, a dostal jsem k němu cedulku se jménem, kterou jsem ale nedopadá to… Dokud byl jasánek malý, nedala se na něj cedulka pověsit, protože by ji n je jasánek veliký, ale já už na něj nevylezu ? uběhlo patnáct let. Trochu výjimečný, ale pravidelný dárek jsou kalendáře, oblíbený dárek studentů: oni se naf fotky ze všech terénních praxí a letních škol a vytvoří nádherný kalendář se svými portrét učitelů naší nejskvělejší katedry. Když je to napadne, poznamenají tam i svátky a narozeni nestíhám blahopřát. Je jich moc. Poslední ročník na Vánoce tradici porušil a já jsem zesmu co mi ale dali? Za prvé tento batoh, je z Kanady a neuměl jsem ho na webu sehnat; ten star roztrhaný, že se nedal ani zašít; všimli si toho a složili se na nový. Má nejvíc kapes na velký dárek, trochu jsem se styděl si ho vzít. Expedice Waragi nás inspirovala k debatě o lidských právech v souvislosti s rozvojovými zeměmi ? a tak jsem dostal mýdlo, obrovské mý kila, byl na něm nápis „sociální a kulturní ekologie“ a musel jsem ho rozpoltit na osm díl každý z nich je velký jako normální lidské mýdlo, a poctivě ho vypotřebovávám. Nevypadá to sociální a kulturní ekologie je neobyčejně lukrativní profese? Ale i starost. Proto jsem d kšiltovku: vpředu nápis „Duchovní otec SKE“, vzadu oko, abych viděl i opozdilce za sebou. nejen jako pokrývka hlavy, ale především jako identifikátor, aby byl pedagog, když ho potř vyhledatelný v podrostu – proto je tak ostře červená. ****************************************************************************************** * Katedra vepsaná pod kůží aneb Tvoř ****************************************************************************************** Poslední dárek je snad nejméně obvyklý, dostal jsem ho taky k Vánocům. Co je na něm zvlášt používá v mailech pozdrav „ahoj“, „nazdar“ nebo „zdar“. To se mi zdá málo. Končím korespon „Tvoř!“. To proto, že poměr mezi lhostejností a tvorbou je tím, co dává smysl a hodnotu in lidskému životu. Poměr mezi lhostejností, netečností až pohrdáním svým okolím, přírodním i a mezi tvorbou, kdy aktivně vytvářím vztah, vztahuji se ke svému okolí, k rostlinám i k li nitky, tvořím novou myšlenku, protože jenom v aktivním veřejném polo-veřejném akademickém vztahových nitek se mohou narodit nové myšlenky a nové pozvání. A to je ta tvorba. Člověk, něco tvořil, byť by to byly jenom maličkosti, měl šťastný a naplněný život. Lhostejný člov A tak přijedeme na jednu jarní terénní praxi. První večer, po denní práci, přijdou student říkají: „Hledejte Tvoře, pane doktore.“ Nevěděl jsem, co jsou Tvoři! ? Měli je namalované každý Tvoř! někde jinde. Dost jsme se pobavili, ale po půl roce mi darovali k Vánocům tohl kalendář, ale fotografie jednotlivých „Tvořů“ (nápisy „tvoř“, poznámka autorky rozhovoru) jmény, v níž jsem měl uhodnout, komu který patří. Na jaře jsem myslel, že jsou nakreslené, fotografiím mi došlo, že je to natrvalo. Jsou trvale udržitelné, vytetované. *========================================================================================= * To mají opravdu katedru vepsanou nadosmrti. *========================================================================================= Ano, mají étos našeho oboru zadřený hluboko pod kůží, a mají jeho znak i na kůži. Asi to v snažím. *========================================================================================= * Máte ještě nějaké speciální dárky, kterými byste se chtěl pochlubit? Co tenhle stříbrný *========================================================================================= Ano, to je dar od Chaima Messinga, což je nejmocnější ochranář Střední a Severní Izraele. jsem dostal za výzkum, který jsem podnikl v Izraeli ohledně biosférických rezervací a vody slíbil, že až přijedu příště, budu se moci podívat i do míst, kam mě zatím nepustili. Ale diplomkám. Když se blíží termín odevzdání, napíšu lajdákům mail. Oni se neozvou; napíšu SM je telefonát, čtvrtý, nejostřejší a zřídkavý, znamená, že je vyhledám v místě jejich přiro v přírodě nebo v hospodě. Tak je někdy upomínám rok, dva a z drtivé většiny nakonec tu dip Příkladem je třeba příběh Mikuláše Ferjenčíka. Mám rád sémantický diferenciál, třeba když Bém označí svou „prvorepublikovou vilu“ za „chudý meziválečný domek“. To je rozdíl denotac entita je táž, ale chudý předválečný domek zní poněkud jinak než prvorepubliková vila. Sna studenty naučit rozdíl mezi smyslem a významem a v závěru diferenciálu jsem napsal dvojici - krást“. Přišel chlapec, padesát kilo živé váhy, vlasy na lopatky a zahlásil: „To jste si dost, až do teď jsem chodil na přednášky rád. Víte, kdo já jsem? Já jsem Pirát!“ Tak jsme s Mikulášem Ferjenčíkem, který pilně chodil na předmět Budoucnost demokracie, jenž po léta bakaláře. S Mikulášem už to začalo připomínat lidové tradice. Máme Vánoce, napíšeme mail F blíží se Velikonoce, tak napíšeme SMS, přišel slunovrat, tož mu zavoláme; a příští rok se Tak nám plynul s Mikulášem čas a po mnoha příjemných konzultacích u mne ve Strašnicích tu napsal. A můj kamarád Zdeněk Pinc uvedl v oponentním posudku, že kdyby měl za dobu svého a působení sestavit top ten absolventských prací, tato by mezi nimi nechyběla. No, trochu zá má i Mikuláš! (smích) V tomto případě jsem sice napsal řádný posudek vedoucího, ale při ob nahradil pohádkou. Pověděl jsem o tom, jak kdysi před dávnými lety Institut základů vzděla FHS UK, poznámka autorky rozhovoru) potřeboval založit fakultu, a důstojní otcové zakladat první akreditační materiál. Universitní senát návrh smetl; pronesl jsem tehdy plamennou ře koncepci nezamítat, ale dát ji k přepracování. Pak přišel pan rektor a říká: „Krásně jste kolego, teď ten materiál taky napište!“ A tak jsem dostal spoustu podkladů od desítek chyt kolegů z IZV, radil mi Jan Sokol [ URL "FHS-1554.html "] , Milan Petrusek a Zdeněk Pinc [ bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] ; a takhle vznikla Fakulta humanitních studií [ URL "FH A to je ta pohádka: byl jeden institut, v institutu Pinc a já, z institutu fakulta, uběhlo já jsem našel chytrého studenta a Zdeněk napsal posudek o práci do nejlepší desítky. Práce pohádky není konec: Mikuláš u mě byl o Vánocích na návštěvě s manželkou Blankou a s ani ne který je střízlík jako tatínek, ale tuze čilý, takže nám bříškem krásně vyleštil parkety. jednou u nás dokončí i magistra, pokud ho voliči nezvolí! ****************************************************************************************** * Katedra plná příběhů ****************************************************************************************** *========================================================================================= * Vaše katedra je plná příběhů! *========================================================================================= Povím Vám ještě jeden. V roce 1998 jsem nastoupil na poslední rok volebního období jako pr V jednání bylo právě zasedání Světové banky a Mezinárodního měnového fondu v Praze v roce pražský magistrát chtěl akci zrušit, protože je prý na Prahu moc drahá. Přišli za mnou jak „Ty jsi přece zelený bojovník proti globalizaci, tak se přidáš k nám a definitivně to odpí Odpověděl jsem: „Dámy a pánové, každé malé děcko ví, že Světová banka nefunguje ideálně. A trvale udržitelné spravování planety potřebujeme udržitelný rozvoj a taky funkční planetár instituce. Já jsem pro to, aby SB v Praze zasedala – udržitelnému rozvoji musí každý troch se chytil vedoucí ekonomického odboru, jistý Jiří Paroubek, který mne pak vydatně zásobova jak se akce vyplatí, dokonce i dlouhodobě, Moby Dick, tedy Palác kultury, Pakul, Lidojem, stamiliony vlastně levně zrekonstruuje a navždycky se pak krásně uživí. Jedna lež za druho a Paroubkovi přátelé jsou dotovaní dodnes. Asi se mi podařilo i část pléna přesvědčit, hla rozdílem asi tří hlasů se zasedání schválilo. Proto za mnou přišli novináři z BBC: když js abych tedy celý průběh zasedání SB komentoval. Chodil jsem tedy denně do studia na Václavs to celé vyprávím? Každý správný příběh musí mít pointu. Během zasedání se, jak je na naší sešli k protestům demonstranti z celé Evropy i světa. O kousek výš nad rozhlasovým studiem se každodenně rozpoutaly střety mezi policií a třeba Antifou a mnoha jinými nevládkami a s členové se dokonce systematicky školili v nenásilí i odporu vůči policistům. To celé pomáh jistý Arnošt Novák [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-1778.html"] . Je to anarchista, squatter akce a občanské neposlušnosti. V roce 2002 složil přijímačky do prvního ročníku. Říkal jse organizoval protesty proti zasedání, které já jsem jako přesvědčený liberální demokrat pom mohlo by to být na katedře dobré. Tak jsem mu po druhém ročníku řekl: „Hodně čteš, Arnošte tichý a hloubavý, jen tak mimo školu jsi anarchista, nechtěl bys u nás učit environmentáln je to 13 let. Studenti získali úžasnou diverzitu! Lámou si hlavu, jak je možné, že já vykl Arnošt onak, ale oba máme velkou úctu a lásku k přírodě, k minoritám, oba nesnášíme Okamur a oba jsme ochotni se poprat s podobnými idioty. Arnošt získal doktorát, ovšemže za práci se skvělým ekologem Michaelem Bartošem [ URL "https://www.ekologie.fhs.cuni.cz/KSKEFHS-45. chystáme do důchodu, ale už máme výborného pokračovatele v antropologovi Bobovi Kuříkovi, výuky i terénních praxí jako jachta do zátoky. Studenty učíme odděleně, přeme se a hádáme spolu s nimi na praxích, letních školách – a dokonce i na třídních hodinách, které nám pra zpětnou vazbu, co se nám, učitelům, na přednáškách daří a co bychom měli vylepšit. Máme to let dobrou školu, dobrou fakultu s tradičně dobrými vztahy a porozuměním, která nám dává m studentkám a studentům opravdu věnovat, ve společenství i jednotlivě, a naučit je – kritic taky si vážit pevných hodnot. Jak říkal Karel Čapek: vzdělání ze sociální a kulturní ekolo zůstane, když všechno ostatní zapomenou! A nezapomeňte tam napsat, Sáro, že jste se mnou měla andělskou trpělivost a krásně jste na jsem jen tak halabala povídal! Sára Wienerová 26. 6. 2018