Lukáš Pfauser: FHS mně dala schopnost pracovat se zdroji a literaturou ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Lukáš Pfauser absolvoval na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.htm obor Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-1536.html "] . Po bakalářském stupni vystudo obor v oblasti mediálních studií a žurnalistiky na Fakultě sociálních studií MU v Brně. V působí jako PR manažer vzdělávacího projektu Národního institutu pro další vzdělávání, ext České lékařské komory pro otázky EU a jako šéfredaktor webu a časopisu Mediažurnál vydávan novinářů ČR. *========================================================================================= * Na FHS jste absolvoval bakalářské studium. Byla to Vaše první volba? *========================================================================================= Hlásil jsem se na humanitně, především pak jazykově zaměřené obory. Zkoušel jsem se dostat fakultu Univerzity Pardubice a na práva. Fakulta humanitních studií byla ale nejlepší volb tomu, že jsem neměl úplně jasno, v jakém společenskovědním směru se budu profilovat. Škole říkali z legrace fakulta hledání smyslu, což je asi nejen v mém ohledu poměrně vypovídajíc *========================================================================================= * Jak jste se o fakultě dozvěděl? Měl jste třeba známé, kteří ji absolvovali? *========================================================================================= Prostřednictvím klasických kanálů. Pomohly Učitelské noviny, resp. jejich každoroční přílo vypisovaným vysokoškolským oborům. O FHS se hovořilo také u nás na gymnáziu. *========================================================================================= * Když jste přišel na FHS, jak jste se sžil s určitým systémem anonymity na fakultě? *========================================================================================= Velmi dobře. S přáteli z fakulty jsme vtipkovali, že se naše univerzitní osobnost redukuje číslo, tzv. UČO. Anonymita nicméně neměla pražádný vliv na rychlé navázání nových kontaktů přetrvávají do současnosti. *========================================================================================= * Vzpomenete si na předmět, který Vás nejvíce bavil? Nebo který byl naopak nejtěžší? *========================================================================================= Bavily mě jazyky – hlavně angličtina. Pamatuji si na hodiny paní Velvarské, která byla výt Systematicky jsem se na hodiny připravoval a snažil se z nich co nejvíc vytěžit. Rád jsem předměty pana docenta Müllera [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-184.html"] , sociolog vědění. Obecně mi vyhovoval způsob přednášek i volnost, díky které mohl člověk sbírat kred bavilo. *========================================================================================= * Jména některých profesorů jste už zmínil. Vzpomenete si ještě na další učitele, kteří Vá *========================================================================================= Na bakalářském stupni studia je podle mého názoru ještě trošku předčasné mluvit o vlivu. S o inspiraci. Tu mi poskytl každý učitel, na kterého jsem během studia narazil. Další konkr ale uvádět nechce, protože bych určitě na někoho zapomněl. *========================================================================================= * Po bakalářském studiu jste navázal magisterským stupněm v oblasti mediálních studií a žu Fakultě sociálních studií MU v Brně. Co Vás vedlo ke změně fakulty a města. Praha a Brno j poměrně daleko. *========================================================================================= Když jsem díky FHS našel tematický okruh pro bakalářskou práci a navazující magisterské st jsem, jak je magisterský program FHS Elektronická kultura a sémiotika [ URL "FHS-1539.html pojatý. Po konzultacích s učiteli jsem dospěl k názoru, že na mne až příliš filozofický, t přihlášku nakonec nepodal. Zároveň jsem nebyl úspěšný na FSV UK, takže volba padla na brně kde jsem přijímací zkoušky složil úspěšně. Zde musím zmínit, že za úspěchem stála bakalářs nad jejímž možným rozpracováním v magisterském stupni se při přijímacích zkouškách vedla z *========================================================================================= * Vnímal jste velký rozdíl mezi bakalářským a magisterským studiem? Jde mi především o lib postoje, které jsou na FHS možná odlišné. *========================================================================================= Vnímal jsem tam rozdíl v přístupu ke studentům ze strany učitelů [ URL "FHS-1368.html "] . pracovat v brněnské redakci zpravodajství České televize, na konci studia jsem byl poměrně což mělo mou vinou za důsledek propad u státních zkoušek. Studium jsem ale o semestr pozdě Každopádně bylo znát, že FSS MU nebyla oproti FHS tolik liberální, a bez ohledu na mé stud *========================================================================================= * Po absolvování vysokoškolského studia jste působil na řadě pozic. Začínal jste v brněnsk zpravodajství ČT, dále jste byl zaměstnán v zahraniční rubrice deníku Blesk, poté jste vyk činnost popularizátora vědeckých projektů Technologické agentury ČR. Máte za sebou zkušeno a marketingu ČSSD, spolupracoval jste také na kampani expremiéra Vladimíra Špidly do Senát těmto pozicím dostával? Šel jste za nimi cíleně, nebo se Vám příležitosti samy nabízely? *========================================================================================= Je to směsice obojího. Prvotní vstup do dveří médií mi otevřela brněnská univerzita. Jeden že Česká televize hledá elévy zpravodajství. Přihlásil jsem se a vzali mě. Byla to tedy ve která určila mou profesní budoucnost. V ČT jsem se postupně vypracoval a po více než třech rozhodl vrátit do Prahy. K některým z pozic jsem se dostal díky sociálním kontaktům. V uve dost sedí pojem sociálního kapitálu Pierra Bourdieho. Dá se říci, že jsem se při hledání p nejvíce těžit z vlastní sítě společenských kontaktů. *========================================================================================= * Strávil jste také měsíc na pracovní stáži v BBC, na televizní akademii v Norimberku či n semináři pro novináře v Lipsku. Vykonává se novinářské profese v zahraničí odlišným způsob tuzemsku? *========================================================================================= Záleží na tom, co konkrétně myslíte vykonáváním novinářské profese. Obecně se domnívám, že které za sebou nemají temnou totalitní zkušenost, se novináři těší volnějším podmínkám pro prestiži. Z osobní zkušenosti např. vím, že duální systém, v němž operují německá média, u míru novinářské a editoriální nezávislosti. Některé zásahy z politického „shora“ směrem k obsahu si představitelé moci jednoduše nedovolí, protože společnost by takovou intervenci opovržením. Pokud ale máte na mysli rutinní novinářské postupy od vytváření zpráv přes ved po samotný mediální výstup, nevidím situaci v ČR zatím katastrofálně. Je však fakt, že rol hrají veřejnoprávní média, která vylepšují celkově ne úplně příznivou reputaci české mains krajiny. *========================================================================================= * V současné době působíte jako PR manažer vzdělávacího projektu Národního institutu pro d (NIDV) a jako externí poradce České lékařské komory. Vedete web a časopis Mediažurnál Synd ČR. Máte vůbec nějaký čas na koníčky nebo rodinu? *========================================================================================= Stíhám kombinovat práci a osobní život díky organizaci času. I když musím někdy hodně přid dokážu poměrně efektivně eliminovat stres. Hodně činností navíc zvládám z domova. *========================================================================================= * Připravila Vás FHS na Vaši kariéru? Využíváte něco z ní dodnes? *========================================================================================= Ano, velmi dobře. Často mi v hlavě běží citát pana profesora Sokola [ URL "FHS-1554.html " že vzdělání je to, co nám zůstalo v hlavě, když jsme zapomněli všechno, co jsme se naučili schopnost pracovat se zdroji a literaturou – tedy číst a psát, mám-li si opět vypůjčit slo FHS. Nedocenitelná věc, je také získání určitého přesahu – uvědomění si komplexnosti světa věcí zdánlivě nesouvisejících. Nemohu opomenout nová přátelství, která trvají dodnes ani z přístup k mediální informační záplavě. *========================================================================================= * Absolventi FHS jsou často novináři, často jsou společensky angažovaní. Není jim lhostejn společností a ve společnosti děje. Čím myslíte, že to je? *========================================================================================= Mohu se domnívat, že to souvisí jednak se osobnostmi studentů, kteří se na FHS hlásí, a je fakulty. Cílem vysoké školy je do značné míry připravit studeny pro praxi a také vychovat akademickou půdu. Občanská angažovanost jako taková ale podle mého názoru plyne především kterého člověka, jeho životních zkušeností včetně vlivu rodiny. Sára Wienerová 4. 9. 2018