Eliška Rolfová: Sociální a kulturní ekologie byla od počátku mou první volbou ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Eliška Rolfová absolvovala na Fakultně humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4. bakalářské Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-1536.html "] . Po bakalářském stupni p magisterským studiem Sociální a kulturní ekologie [ URL "FHS-1546.html "] . Již během stud na FHS jako koordinátorka zahraničního oddělení [ URL "FHS-111.html "] . V současné době j Ministerstvu životního prostředí ČR. *========================================================================================= * Na FHS jste absolvovala bakalářské studium. Byla to Vaše první volba? *========================================================================================= Zvažovala jsem více škol, ale FHS se postupně stala favoritem. O studiu v Praze a na Unive jsem snila odmala. FHS mě zaujala mimo jiné proto, že mi připadala odlišná od ostatních hu zaměřených fakult. Například jsem ocenila její pokrokovost v tom, že už v té době bylo mož přihlášku a zaplatit poplatek elektronicky. *========================================================================================= * Hlásila jste se tedy jen na FHS? *========================================================================================= Podávala jsem si tři přihlášky: jednu kamsi do Pardubic, pro jistotu, jelikož by mě tam vz přijímaček, druhou na FF UK a třetí právě na FHS. Nakonec jsem se rozhodla pro FHS. Přesvě svým přijímacím řízením: kromě překladu tehdy obsahovalo i otázky, ke kterým jsme museli p odborných knih, což pro mě na střední škole byla nová a poměrně obohacující zkušenost. Po si řekla, že když už jsem FHS věnovala tolik úsilí, byla by škoda ho promarnit. *========================================================================================= * Když jste přišla na FHS, jak jste se sžila se systémem určité anonymity na fakultě? *========================================================================================= Pro mě nebylo nové jen prostředí FHS, ale i samotný život v Praze. A nějakou dobu mi trval se adaptovala. Myslím, že můj případ byl pro FHS typický – mezi studenty, které vídáte jed přednášce, není snadné navázat přátelství. Nicméně i u mě se to změnilo ve chvíli, kdy jse aktivit nad rámec výuky. Šlo zejména o výpomoc zahraničním studentům, kteří na FHS přijeli "FHS-474.html "] . Našla jsem si tak přátele jak mezi nimi, tak mezi dalšími českými stude těchto aktivit zapojovali. *========================================================================================= * Bydlela jste na koleji? *========================================================================================= Jen první rok. Pak jsem se nastěhovala do sdíleného bytu s kamarády ze střední školy. Spol šest, takže to s kolejním životem mělo hodně společného. Bylo to zábavné i náročné. *========================================================================================= * Zmínila jste Erasmus. Kde jste byla? Vnímala jste tam studium hodně odlišné od toho na F *========================================================================================= Strávila jsem jeden semestr na University of Turku ve Finsku. Jednalo se také o fakultu hu a navíc jsme si jako zahraniční studenti mohli volit kurzy v angličtině napříč obory a fak studia byl tedy dost podobný tomu, který jsem znala z Prahy. Po studijní stránce byl pro m obohacující zejména tím, že jsem si vyzkoušela studium v angličtině. Ovšem snad ještě větš pro mě jako celková životní zkušenost. Když člověk opustí pohodlí domova, je odkázán sám n poradit v nezvyklých situacích. A zjistí, že si poradit dokáže a žádná překážka není tak n jak se může zprvu zdát. Student pozná novou zemi, spoustu lidí z celého světa, výrazně si ale hlavně se hodně dozví sám o sobě. Myslím si, že program Erasmus nabízí mladým studentů příležitost. To jsem se také snažila promítat do své práce, když jsem na FHS později působ koordinátorka zahraničního oddělení. *========================================================================================= * Vzpomenete si na předmět, který Vás nejvíce bavil během bakalářského studia? *========================================================================================= Dnes už si moc nevybavuji předměty, které mě bavily, ale spíše ty, z nichž jsem si hodně o smyslu vzpomínám především na kurzy angličtiny a nácviku překladu, které vedla Lily Císařo "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-171.html"] . Díky ní se mi proměnil pohled na jazyk [ URL "] , anglický i český. Získala jsem také spoustu praktických znalostí a dovedností, které využila jako překladatelka a vlastně se je snažím aplikovat v psaných textech dodnes. *========================================================================================= * Je něco, s čím jste měla naopak problém? *========================================================================================= V tom jsem asi také typickou ukázkou studenta FHS: úvod do historie. Právě v mém roce se t forma této zkoušky. Moji předchůdci se děsili spíše filosofie [ URL "FHS-1497.html "] a hi "FHS-1511.html "] nepovažovali za obtížnější než ostatní úvody. Tak jsem se přihlásila na termín hned v prosinci prvního ročníku, abych si ji rychle odbyla. V tomto termínu nás zko provedení absolvovalo zhruba sto, přičemž uspělo jen deset studentů a to ještě s nejnižším bodů. Já jsem mezi nimi nebyla. Ve své úplně první zkoušce na vysoké škole jsem tedy propa si z toho nějaké poučení odnesla, jelikož další zkoušky jsem už skládala úspěšně. Každopád studia na zkouškách z historie mrzelo, že jen málo záleželo na tom, jak kvalitně se studen jak je schopný o přečtených textech uvažovat. Naopak mnohem větší roli hrála náhoda. *========================================================================================= * Zmiňovala jste Lily Císařovskou jako vyučující, která vás velmi ovlivnila. Byl ještě něk kurzy pro Vás byly přínosné? *========================================================================================= Na ostatní vyučující z FHS dnes vzpomínám spíše jako na osobnosti, které jsem měla příleži poznat, když jsem na fakultě pracovala. Velmi si vážím například Ivy Holmerové [ URL "http ilc.fhs.cuni.cz/CEL-68.html"] , Marka Skovajsy [ URL "https://ksos.fhs.cuni.cz/KOS-195.htm Kružíka [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-140.html"] , kteří mě v mnohém inspirovali. *========================================================================================= * Po bakaláři jste pokračovala v magisterském oboru Sociální a kulturní ekologie. Neuvažov školy? *========================================================================================= Obor Sociální a kulturní ekologie [ URL "FHS-1546.html "] byl první volbou od počátku. Po sice na rok odjela do zahraničí a poskytla si tak prostor pro zvážení i jiných oborů. Ale stejně nikam jinam ani nehlásila. *========================================================================================= * Katedra sociální a kulturní ekologie je takový samostatný svět uvnitř fakulty. Vnímala j *========================================================================================= Trochu asi ano, i když od bakaláře se poměrně liší většina magisterských oborů. Největší z do klasického systému, kdy jste v ročníku s malou skupinou studentů, chodíte na téměř všec společně a máte pevně daný rozvrh studia a státnic. Na SKE jsou jedinečné terénní praxe, k jednou za semestr vyrazíte na několik dní do národního parku či CHKO, kde absolvujete výle odborné přednášky. Máte zde příležitost lépe poznat vyučující a ostatní studenty. *========================================================================================= * Roky jste pracovala na FHS jako koordinátorka zahraničního oddělení. Musím se zeptat. Ne FHS dost? *========================================================================================= Na zahraničním oddělení jsem začala pracovat ve stejné době, kdy jsem nastoupila na magist V Jinonicích jsem tak trávila spoustu času, ovšem mělo to spíše výhody: z kanceláře jsem m přednášky a zase zpět. Dokonce si vzpomínám, že z obhajoby diplomky jsem pospíchala rovnou schůzku pro studenty, kde jsem prezentovala program Erasmus. Zaměstnání na FHS mi navíc da příležitost poznat fakultu z druhé strany. Po absolvování studia jsem opět odjela do zahra jsem se na FHS do roka vrátila. Tehdy jsem měla pocit, že odcházím od rozdělané práce. Doh na FHS strávila asi dvanáct let. Je to hodně, ale ani při definitivním odchodu jsem neměla Spíše nastal čas posunout se dále a také se finančně zajistit. *========================================================================================= * Abychom nemluvili jen o Vašem působení na FHS. Dělala jste překladatelku, a dokonce jste Evropském parlamentu jako překladatelka. Dá se říct, že jazyky jsou Váš koníček? *========================================================================================= Určitě, jazyky studuji dodnes – po angličtině a francouzštině se věnuji španělštině. Aspoň něco nového. Jazyky mi také umožňují lépe porozumět jiným kulturám. A samozřejmě mi pomáha jsem z jazykových znalostí vždy těžila. *========================================================================================= * V současné době jste zaměstnaná na Ministerstvu životního prostředí jako národní kontakt Nagojský protokol, Karpatskou úmluvu a Bernskou úmluvu. Mohla byste přiblížit, co je nápln *========================================================================================= Pracuji v sekci ochrany přírody a krajiny, kde mám na starosti mezinárodní úmluvy, které j Mým úkolem je zajistit, abychom na národní úrovni naplňovali závazky, které z těchto úmluv mezinárodní úrovni pak dojednávat další vývoj spolupráce a prosazovat pozici České republi to velmi rozmanitá. Každá úmluva je úplně jiná: Karpatská se týká jen malého regionu, zato spolupracovat v mnoha oblastech, od ochrany přírodního a kulturního dědictví přes udržitel hospodaření v lesích až třeba po dopravu. Moje úloha je hlavně koordinační: zajistit předá zkušeností mezi jednotlivými státy, podporovat projektovou spolupráci… Naopak v rámci Nago se věnujeme jen genetickým zdrojům a výzkumu, zato i na globální úrovni. Účastním se tak j jsou zastoupeny téměř všechny země světa, což je velmi poučná zkušenost. Intenzivně spolup rámci EU. Díky tomu, že poznávám zblízka, jak EU funguje, si ještě více cením toho, že jsm *========================================================================================= * Jak jste se ke své současné práci dostala? *========================================================================================= Shodou okolností přes známého, spolužáka z magisterského studia. Zmínil se, že v jeho oddě někoho nového, zrovna když jsem plánovala odchod z FHS. MŽP mě jako absolventa SKE lákalo, pozice by mě asi nezaujala, kdyby mi můj spolužák nepopsal, v čem vlastně práce spočívá. D ráda, jelikož mohu dobře zkombinovat své zkušenosti z mezinárodní spolupráce se znalostmi studia. *========================================================================================= * Je tedy něco, co jste se naučila na FHS a nesete si to s sebou ve svém celém pracovním i *========================================================================================= Toho je spousta. Mluvily jsme o Erasmu a jazycích, které mě nasměrovaly do mezinárodního p Užitečný je také široký tematický záběr, který má jak bakalářské studium, tak v užším kont rozvoje i magisterský obor SKE. V nynější práci mi usnadňuje orientaci v rozmanitých probl oborů i komunikaci se zástupci rozličných skupin, s vědci, neziskovým sektorem, politiky č byznysu. Relativní volnost bakalářského studia a opět Erasmus vedou člověka k zodpovědnost reagovat na měnící se podmínky. To vše je zvláště důležité v dnešní době, kdy mnoho profes pracovním trhu nejžádanější, před pár lety ani neexistovalo. Zatímco technické studium vás na jedno specifické povolání, obecné humanitní vzdělání typu FHS vám poskytne širší rozhle kritické myšlení. Což také slýcháme v souvislosti s FHS často, a snad mohu potvrdit i za s formovat jedince, kteří hlouběji rozvažují o světě a svém místě v něm a jsou schopni vytvo podložený názor. Za svoji zkušenost s FHS jsem proto ráda a neměnila bych. Sára Wienerová 29. 11. 2018