Se Zdeňkem Nešporem o novém programu Dějiny moderní evropské kultury ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] nabízí nově zájemcům o navazující magisterský program Dějiny moderní evropské kultury [ URL "FHS-2003.html "] , n podat přihlášku [ URL "https://is.cuni.cz/studium/prijimacky/index.php?do=detail_obor&id_o 31. března 2019. Bližší informace přinášíme v rozhovoru s vedoucím tohoto studijního progr Zdeňkem Nešporem [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-33.html"] . *========================================================================================= * Dnes jsme se sešli kvůli staronovému studijnímu programu Dějiny moderní evropské kultury přiblížit, proč je tento program „staronový“? *========================================================================================= Já bych řekl, že je nový. Do letošního roku jsme měli studijní obor Evropské kulturní a du ale z něj jenom část byla přenesena do nově otevíraného oboru Dějiny moderní evropské kult neprovozujeme nadále obor starý, je dáno hlavně tím, že bylo poměrně obtížně ho absolvovat toho po studentech v krátkém čase hodně, tomu odpovídal i nízký počet absolventů. Na jednu sice bylo fajn, provozovat elitní obor, jenže pár lidí není tak úplná výhra. Chybí diskuse vzájemná podpora a třeba i konkurence, studium nefunguje tak, jak má. Taky si myslím, že v oboru nabízíme něco, co dost silně chybí a zároveň chybí více než to, co se nabízelo v rám oboru. *========================================================================================= * V čem je nový studijní program tedy jiný? *========================================================================================= Je úžeji zaměřený především na modernější kulturní dějiny, řekněme 19. a 20. století. Přij společnosti chybí. Když si vezmete, jakým způsobem se vyučují dějiny, nemyslím teď jen pol obecně kulturní dějiny, a co z toho lidé vědí, tak na tom je ta relativně nedávná epocha d Současně s tím nás přece právě tohle období ovlivňuje naprosto zásadním způsobem. Renesanč už nebudete číst, protože vám něco říkají, ale tak nanejvýš proto, že to patří k evropském dědictví. Román z přelomu 19. a 20. století si můžete velmi dobře dnes přečíst jako román, říká o vašem fungování ve světě. *========================================================================================= * Zmínil jste, že jen část se přenesla do nového studijního oboru z toho starého. Jaká je na dějiny? *========================================================================================= Starý i nový program jsou programy historické. Současně jsou to programy zaměřené na kultu tím, že my kulturní dějiny skládáme z několika segmentů. Jednoduše řečeno, starý program b nový program je trojnožka. Když jsou všechny čtyři nohy stejně dlouhé, tak stojí dobře i č nejsou, tak trojnožka je mnohem lepší. Naše tři nohy jsou dějiny kultury a vzdělanosti, dě a dějiny výtvarných umění. Dohromady to dává smysluplný celek, jak kultura funguje. Samozř dovedu velmi dobře představit, že by tam byly také literární dějiny, jako ve starém progra byly dějiny idejí, dějiny hudební kultury a mnoho dalšího. Potíž je v tom, že to není zvlá za dva roky, ani v jedné osobě. Aby to dávalo smysl, museli jsme to redukovat a tato trojn poměrně pevně. *========================================================================================= * S jakými vyučujícími se potencionální studenti setkají? *========================================================================================= Profesor Pešek [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-32.html"] , docent Alt [ URL "https:// EKDD-41.html"] , docent Horský [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-34.html"] , doktorka A "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-42.html"] . V nějaké míře i další vyučující, ať už z této f profesoři Havelka [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-180.html"] a Matoušek, nebo dosud neučící doktor Durčanský. A další, nemá smysl opakovat Karolinku. Naopak má smysl říct, že naprosto zásadní. Skoro důležitější než obory, které učí, jsou lidé, kteří je učí. To v na platí. Plejáda je poměrně široká s tím, že se snažíme nejlepšími dostupnými odborníky pokr trojnožky a příbuzné obory. Pevně věřím, že se nám to daří a že to tak půjde i nadále. *========================================================================================= * Je program vhodný i pro studenty, kteří na FHS neabsolvovali bakalářské studium? *========================================================================================= Jistěže ano. Program se skládá ze dvou částí. Za prvé se snažíme podat alespoň základní př kulturního vývoje od pravěku k dnešku. Na druhou stranu v tomto případě nejde o více než z protože prostě spousta moderních věcí stojí na těch dřívějších. Druhá a zásadnější část pr v tom, že se hlouběji zabýváme relativně nedávnou evropskou kulturou a jejím fungováním ve abychom porozuměli tomu, jak fungujeme dnes a jak budeme fungovat, doufejme, i v letech př programu je v dějinách 19. a 20. století s tím, že vše je během tohoto studia, tedy během naučitelné. Jak co se týče sumy vědomostí, ale zejména co se týče techniky a metod práce. méně významný, ale jeden z důvodů, proč nechceme jít dále do hloubky na časové ose, je pro dva roky studenty nenaučíme latinu, starou němčinu, číst rukopisy ze středověku. Kdybychom strávíme tolik času technikáliemi, že nám uteče to, co chceme dělat. *========================================================================================= * Jaké uplatnění budou mít budoucí absolventi? *========================================================================================= Neexistuje sféra lidské činnosti, kde by byli neuplatitelní. Přirozeně, že nemůžeme vše vy ale značná část toho, jak společnost funguje, je dána nějakými historickými institucemi ne faktory, které leží v minulosti. Jejich poznání a kreativní využití pro budoucnost je to, Evropou. *========================================================================================= * Je pro absolventy možné pokračovat v rámci FHS nějakým doktorským programem? *========================================================================================= Na FHS je doktorský program Soudobých evropských kulturních dějin, který přímo navazuje na program. Je tu také několik dalších doktorských programů – antropologie, sociální ekologie sociologie, sémiotika a další, kde mi ta návaznost přijde velmi logická. Ne samozřejmě, že absolvent může na kterýkoliv z těch programů, ale podle profilace svého studia mu nejenom dějiny můžou být otevřeny, ale i další programy. Jak na této fakultě, tak i na jiných faku v zahraničí. Myslím, že naše studium dává velmi dobrý základ pro další doktorské studium, umožňuje i praktické uplatnění. Mluvíme-li o kulturních dějinách, přímo se nabízí různé fo kulturní dědictví. *========================================================================================= * Je tento studijní program něčím specifický v rámci studia na FHS? *========================================================================================= Na FHS nemáme jiný historický program kromě hodně specifické orální historie. Současně mez historickými programy v této zemi je ten náš specifický tím, že se zabývá kulturními dějin ještě několik málo dalších kulturněhistorických oborů našlo, ale myslím, že my ty kulturní opravdu vážně. V podstatě je nestavíme jako nějakou nadstavbu k politickým nebo institucio ani na druhou stranu neděláme samostatné dějiny umění a podobně. Existují samozřejmě i prů politickými a kulturními dějinami, ale pro nás je základ vývoj kulturní vzdělanosti a ales složek, které ji tvoří. Mým oborem jsou dějiny náboženství. Zbožnost se vyvíjí jinak než n církevní instituce, reálné fungování náboženství ve společnosti souvisí s celou řadou fakt jenom s tím, kdo zrovna vládne, nebo kdo se s kým popral, nebo kdo co nového vymyslel. Nec že všechny tyto věci se tak také prolínají, ale důležitý je vývoj praktikované zbožnosti, spojit s tím, jak funguje kultura a různé společenské vrstvy, s tím co se maluje a sochá. a vysochané pak ovlivňuje strukturaci společnosti a náboženství. Vím, že to dramaticky zje potřeba si uvědomit tyhle vzájemné vazby a obousměrné ovlivňování, jedině tak je možné por A bez tohoto porozumění, i když samozřejmě nejenom s ním, není možné dobře porozumět naší samotným. Sára Wienerová 12. 3. 2019