Iveta Škrabalová: Často chceme jasné odpovědi, jenže život je složitější ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Iveta Škrabalová absolvovala na Fakultě humanitních studií UK [ URL "FHS-4.html "] magiste historie – Soudobé dějiny [ URL "FHS-1544.html "] . Dlouhodobě se věnuje audiovizuální tvo době pracuje v České televizi jako specialista webových přenosů a zástupce vedoucího podpo obsahu Nových médií. *========================================================================================= * Na FHS jste absolvovala magisterské studium Orální historie – Soudobé dějiny. Bakaláře j Univerzitě Jana Amose Komenského – Mediální a komunikační studia. Nejenom, že jste úplně z i školu. Co Vás k tomu vedlo? *========================================================================================= Jako úplnou změnu to nevnímám. Všechny mé školy spojovala určitým způsobem audiovizuální l tvorbě jsem poprvé přičichla už na Střední průmyslové škole sdělovací techniky. Potom jsem pauzu, chodila jsem do práce. Jenže mi učení začalo chybět. A tak jsem se přihlásila na Vy školu publicistiky, která nabízela audiovizuální zaměření. Po absolutoriích jsem chtěla po ale nemohla jsem jít na magisterský obor bez bakaláře, ačkoli jsem vyšší odbornou školu za malého bakaláře považovala. Naštěstí jsem dostala možnost nastoupit na zkrácený bakalářský rámci Univerzity Jana Amose Komenského. Šlo o mediální studia, která se opět audiovize týk bakalářské práce jsem se pak nadchla pro orální historii, která využívá audiovizi k záznam A protože nám učitelé i profesoři často opakovali, že by lidé z médií měli mít ideálně vys doplňkový obor, měla jsem jasno. Přihlásila jsem se na FHS a své studium jsem tam i zakonč *========================================================================================= * Vnímala jste velký rozdíl mezi školami? V přístupu ke studentům i k výuce. *========================================================================================= Univerzita Jana Amose Komenského představovala pomyslnou tečku za Vyšší odbornou školou pu Psala jsem tehdy bakalářskou práci, ve které jsem dále pokračovala i na FHS, a která mne ú Studium na UJAKu pro mě tedy bylo především o té práci. Rozdíl v přístupu jsem ale zazname a FHS. Ve třeťáku na VOŠP jsem se totiž dostala i na FAMU, na střihovou skladu, což jsem s ve skrytu duše, přála celý život. Jenomže když jsem nastoupila, tak jsem zjistila, že FAMU Umím fungovat, když mi někdo jde příkladem a vlastním nadšením a porozuměním mě motivuje. to bylo ale spíš o tom, aby se člověk obrnil, přístup byl drsný. Není to nic proti ničemu, to může vytesat. Byla to výzva. Dnes bych se k ní možná postavila jinak, jenže před těmi l já dodělat především VOŠku, kterou milovalo. Nechtěla jsem testovat, co vydržím a kam se d Tak jsem z FAMU odešla. Na FHS to pak byla obrátka o 360 stupňů. Ráda vzpomínám už na přij v komisi seděl docent Mücke [ URL "https://ohsd.fhs.cuni.cz/OHSD-45.html"] a usmíval se. P profesorem Vaňkem byla skvělá, nezapomenu ten pocit, kterým vás dokázal ve svých hodinách že svět je úžasné místo a jeho poznávání je to nejlepší, co vás může potkat. Na FHS jsem b otázky, k čemu že jsou humanitní obory. Ráda odpovídám, že pro život. Je to první krok. Po Můžete cokoli. *========================================================================================= * Je něco, s čím jste měla při studiu problém? *========================================================================================= Na FHS ne. Jediná věc, která mě mrzela, byla, že jsem u magisterského studia musela pracov že jsem obor nemohla absolvovat prezenčně. Nic vám nenahradí možnost být se spolužáky každ a věnovat se aktivitám, které se studiem souvisí, i zdánlivě nesouvisí, úplně naplno. Prob jako takovém jsem neměla. Profesoři chtěli, abychom se toho naučili co nejvíc. Nevnímala j snahu na něčem nás dostat. S takovým přístupem jsem chodila do školy ráda. Jsem vděčná za na FHS potkala. Všichni byli skvělí. *========================================================================================= * V současné době pracujete v České televizi. Jste specialista webových přenosů a zástupce podpory systémů a obsahu Nových médií. Mohla byste přiblížit, co je náplní Vaší práce? *========================================================================================= V České televizi, v oddělení Nových médií, jsem pracovala už v době, kdy jsem ještě chodil jako technik, později jako ten zmíněný specialista webových přenosů. Stříhala jsem pro ČT2 což byla, dalo by se říci, hlavní náplň mé práce. V našem oddělení jsme ale také zajišťova pořadů na internet, přípravu vstupů do vysílání a občas jsme streamovali veřejnoprávní akc nevešly do televizního programového schématu. Po škole jsem začala mít víc času, chtěla js tehdy jsem dostala příležitost, abych se začala věnovat naplno obsahu. V současné době se staráme o pořady České televize, a to tak, aby měly adekvátní prezentaci na webových strán se nabízet kontext. Když jsme vysílali film Metanol, tak jsme chtěli, aby od nás divák dos o průběhu kauzy, aby si ji mohl na jednom místě snadno připomenout, ale aby si mohl třeba návod, jak se zachovat v situaci, kdyby měl podezření na otravu. Když jsme vysílali třetí První republika, tak si diváci ztěžovali na to, že neví, kdo je s kým v jakém svazku. Vytv jednoduchou vztahovou mapu hlavních postav. Pro pořad Dnes před lety jsme zase připravili komiks, protože jsme věděli, že prostý historický text pro širokou veřejnost úplně není, p tedy vzpomínání touto formou zatraktivnit. Jsme něco jako „servisáci“ pro diváka. Máme inf vzdělávat. Je to nesmírně pestrá a v mnoha směrech obohacující práce, za kterou jsem vděčn *========================================================================================= * Připravilo Vás studium na takovou pozici? *========================================================================================= Určitě, ze studia čerpám pořád. Minulý rok jsme třeba vysílali film o Dubčekovi a z hodin poznámek, které jsme použili k tvorbě bonusového obsahu. Stává se mi, že dokonce občas nap z bývalých pedagogů, když například nemohu dohledat nějakou informaci. Takto mi pomohl tře [ URL "https://ohsd.fhs.cuni.cz/OHSD-49.html"] . Když jsme připravovali medailonky komunis dlouho jsme nemohli portrét jednoho z nich dohledat. Pan Doskočil ale přesně věděl, kam se těchto dnech spolupracujeme s panem profesorem Vaňkem a jeho týmem na projektu Sto student V širším kontextu by se dalo říci, že mi studium orální historie jako takové pomohlo s tol historie totiž nabízí mnohost pohledů na určité téma, což může být frustrující, stejně jak Frustrující z toho důvodu, že nevíte, jak mnohost uchopit, jak se k ní postavit, fascinují že nikdy nevíte, co ještě objevíte. Mám moc ráda historika Marca Blocha, který toto dobře často chceme jasné odpovědi, chceme například vědět, jestli byl někdo dobrý, nebo špatný. složitější. Musíme se smířit s tím, že celou pravdu nepoznáme, ačkoli bychom se o to měli to připustíme, začneme mít víc porozumění. A to se hodí v čemkoli, co děláme. *========================================================================================= * Absolventi FHS jsou často společensky angažovaní, není jim lhostejné, co se ve společnos myslíte, že to je? *========================================================================================= Možná je to tím, že o společnosti hodně přemýšlejí, že je v hledáčku jejich zájmu. Sára Wienerová 25. 4. 2019