Tomáš Loužný: Moje odpověď byla divadlo ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Tomáš Loužný vystudoval na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html obor Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-1995.html "] . Během studií na FHS začal stu a kritiku na DAMU, kde dnes dokončuje studium režie na katedře činoherního divadla. Je rež překladatel. Dvakrát zvítězil v soutěži o krátkou divadelní hru vyhlašovanou Knihovnou Vác Yorku. Má za sebou několik inscenací, u nichž byl autorem či spoluautorem předlohy. *========================================================================================= * Na Fakultě humanitních studií UK jsi absolvoval bakalářské studium. Bylo to Tvoje první *========================================================================================= FHS pro mě byla první volba v tom, že přijímačky na ni byly nejdříve. Hlásil jsem se na ví další přijímačky už jsem nešel, když jsem se dozvěděl, že mě na FHS vzali. V tomto smyslu volba byla. Specifické asi v mém případě bylo, že jsem šel z hotelové školy a ne z gymnázi jsem si nejdříve nebyl vůbec jistý, jestli na FHS a na UK obecně mohu uspět. Říkal jsem si gymnázií toho vědí určitě daleko víc než já. No ale naštěstí se ukázalo, že to není pravda jsem FHS vděčný. Ukázala mi, že když se člověk snaží a naplno maká, tak může uspět. Na pře nezáleží. Naopak jsem potkal spoustu lidí z gymnázií, kteří odešli, nebo byli odejiti už v Nedokázali se vyrovnat s odpovědností, kterou na ně univerzitní styl FHS navalil. První ro mi dal sebedůvěru, a i kdyby nic jiného, už to stálo za to. *========================================================================================= * Jak ses o fakultě dozvěděl? *========================================================================================= Díval jsem se samozřejmě na hodně různých oborů. Hlásil jsem se třeba na kulturní antropol FHS mě ale už tehdy zaujala tím, že nebyla úplně přesně definovaná. Bavilo mě, že se tam č z každého humanitního oboru, a teprve pak se rozhodne, čemu se chce přesně věnovat. Spoust vnímat jako nevýhodu, ale já jsem to bral jako velkou výhodu. Po své střední škole jsem ča uvítal. *========================================================================================= * Vzpomeneš si na nějaký předmět, který Tě bavil? *========================================================================================= Filosofický proseminář. Potkal jsem se tam s Tomášem Kuncou [ URL "https://bakalar.fhs.cun SHV-141.html"] , který mě tak trochu vedl. Řekněme, že si mě možná malinko oblíbil, doporu číst, jakým směrem se vydat. Byla to příjemná zkušenost. Měl jsem na chvíli pocit, že zaží kůži to, o čem se na FHS hodně mluvilo – tutorský systém. Tomáš Kunca nebyl vyloženě mým t působil na mě pozitivně a motivoval mě pro další práci. Byl velmi dobrý v tom, že mu nevad propojoval třeba popkulturu a odbornou literaturu. Dokonce mě v tom podporoval. Naopak, kd další filosofické semináře, kde jsem to jen zkusil, dostal jsem pořádně přes prsty. Možná ví, ale vzhledem k tomu, že jsem později zamířil k divadlu, je asi pochopitelné, že mi byl daleko bližší. Takže, abych to uzavřel, Tomáš Kunca pro mě byl inspirativní. Seděl později mé bakalářské práce, čímž se to hezky uzavřelo. *========================================================================================= * Bylo něco, s čím jsi měl naopak problém? Často to bývá třeba zkouška z historie. *========================================================================================= Většina předmětů, které jsem měl, šla velmi dobře od obecného ke konkrétnímu. Historie byl náročnější v tom, že texty byly velmi specifické a detailní. Nemůžu říct, že by mě texty, přečíst ke zkoušce z historie, vyloženě bavily, ale měl jsem tu výhodu, že mě historie jak a bavila vždy, takže jsem s tím neměl větší problém. Zkoušku jsem dal na první pokus. Mysl asi ani nemůžu říct, že by mi něco během studia vadilo. Snad jen to, že jsem se dostal do manévru FHS, kdy bylo nutné u státnic znovu složit zkoušky z předmětů, kterými jsem už pro měly státnice nahrazovat. Když jsem na FHS nastupoval, existovala nějaká pravidla a ta se změnila. Není důležité, jak to bylo ve finále náročné a zda jsem si to rád zopakoval či ne že škola by měla mít jasně nastavená pravidla, hrát fair play, může být náročná a někdy si s konkrétními učiteli... ale změna pravidel v průběhu hry není dle mého názoru dobrá věc. protože jsem školu kvůli tomu opouštěl s lehce hořkým pocitem, ač jsem byl jinak celou dob *========================================================================================= * Zmínil jsi Tomáše Kuncu, je ještě nějaký jiný vyučující, který Ti utkvěl v paměti? *========================================================================================= Někteří utkvěli, ale často z historek a vyprávění ostatních. (smích) Často jsem dostal z n kvůli vyprávění, ale v reálu to nakonec nebylo tak strašné. Některé učitele předchází horo příběhy, ale ve finále, když se člověk připraví, tak nakonec projde. Když je vidět, že člo něco ví. Pokud bych měl někoho jmenovat, byli by to jistě dva lidé. Během zkoušky SVIP mi Veronika Seidlová [ URL "FHS-1306.html "] . Chápala moji situaci, kdy už jsem studoval na a DAMU), a místo toho, aby mi dávala najevo, že to nemohu zvládnout, podporovala mě, jak t jsem jí dost vděčný. A snad ještě sociolog Karel Černý [ URL "https://hiso.fhs.cuni.cz/HIS Toho si pamatuji proto, že jsem si ho při zkoušce ze společenských věd, když čekal, až bud svého kolegu uvnitř, splet se studentem. Začal jsem mu tykat a ptát se ho, jaké otázky si Následně mě zkoušel z Beckovy Rizikové společnosti, ten pocit, když jsem vešel do místnost místě vyučujícího, asi nikdy nezapomenu. *========================================================================================= * Zúčastňoval ses i mimo studijních aktivit? Jestli ano, našel sis v rámci těchto aktivit na samotných přednáškách může být těžké. *========================================================================================= Jednou jsem dělal rozhovor pro Humra. Nicméně na FHS tento problém je, je tam moc studentů nové lidi, které vidíte třeba jednou za půl roku. Našel jsem ale asi tři kamarády, se kter společně na filosofickém prosemináři. Ale je to paradox, z tisíce lidí máte tři, které pot Pak jsem šel studovat na DAMU, kde jsme byli v režijním ročníku dva plus pak osm našich he spolužáky na DAMU jsem vídal daleko častěji než svou rodinu. *========================================================================================= * Po absolvování bakalářského studia jsi absolvoval Katedru teorie a kritiky na DAMU a nyn ročníku magisterského studia režie na stejné škole. Co Tě vedlo k takové zásadní změně ško jsi o magisterském studiu na FHS? *========================================================================================= Někdy ve druháku jsem si řekl, že se budu profilovat na filosofii, a zapsal jsem si nějaké předměty. Měl jsem semináře a prosemináře cílené na antickou filosofii. Vlivem těch seminá rozhodl, že to nechci dělat. Není to tak, že by mě to nebavilo nebo to bylo nekvalitní. Js těmi předměty prošel, ale když jsme se bavili dvě hodiny o Platónově jeskyni a o matematic přičemž jsem věděl, že jsme pořád na začátku, tak jsem tam najednou seděl a cítil, jak odl někam pryč. Měl jsem takový podivný distanc. Najednou pro mě bylo to povídání kdesi na obl který už ani není propojený se zemí, a já nevím, proč bych to měl studovat. Byl to jeden p ve které najednou zmizel můj zápal pro filosofii. Uvědomil jsem si, že tohle nechci. Začal přemýšlet, jakým směrem se tedy mám profilovat. Uvědomil jsem si, že mě zajímá každý z obo žádný ne natolik, abych si o něm četl odborné časopisy, jezdil na přednášky, bavil se o to lidmi... nebo se o tom dokonce s někým vážně dohadoval. Moji kamarádi z FHS byli zaměření vše obraceli na filosofické otázky a mně to už přišlo zbytečné. Chtěl jsem se bavit o norm Ptal jsem se sám sebe, co mě zajímá. Moje odpověď byla divadlo. Paradox. V té době jsem di hlouběji neřešil. Uvědomil jsem si ale, že kdybych chtěl číst odborné časopisy, tak by byl Začal jsem se zajímat o divadelní obory a našel jsem DAMU, kde byl obor Teorie a kritika. ideální, myslel jsem si tenkrát. Říkal jsem si, že je to stále teorie, kterou nechci zcela je to konkrétnější. Můžu jít do divadla a ověřit si to, o čem se učím, o čem si čtu. Pak o konkrétního napsat a vztáhnout to k tomu, co jsem viděl. Přihlásil jsem se a hned napoprvé dostal. Dostudovával jsem FHS a zároveň jsem byl v prváku na DAMU. Přišlo mi to jako skvěl mi dávala humanitní základ a zároveň jsem se konkrétně zaměřoval na divadlo. V prvním ročn měl hodinu základů režie a tam mi pak došlo, že se tomu chci věnovat prakticky. To byla mo se. Říka se – Fakulta hledající smysl anebo Fakulta hledání smyslu? Co se říká víc? Za mě já ho našel. *========================================================================================= * Vnímal jsi rozdíl v přístupu ke studiu a studentům na DAMU a na FHS? DAMU i FHS se zdají samostatnými uzavřenými světy. *========================================================================================= Nevím, nakolik je FHS uzavřený svět, DAMU určitě. Ta člověka pohltí, udělá z něho důležité divadla, pak ho pustí ven a dá mu najevo, že konkurence je velká, a že důležitý vlastně vů mi to fér. Najednou vás z pozice, kdy je o vás víceméně postaráno, vykopnou do reálného sv umíš. FHS je daleko větší. Lidé si s FHS, zdá se mi, někdy spojují cosi nejasně negativníh dost lidí, jak ji shazují, ale co si budeme povídat, často to dělají lidé, kteří neměli sí protože to pro ně bylo vlastně těžké. Je to jejich obrana, racionalizace toho, že to nezvl rozdíl mezi DAMU a FHS je ale samozřejmě velikost. DAMU je proti FHS taková rodinná škola. bylo deset. Některé předměty jsme měli ve třech – já, spolužačka a profesor. Na největších předmětech bylo kolem osmdesáti lidí. Studium na DAMU je v tomto směru obrovský luxus. Pro obří anonymní moloch. *========================================================================================= * Jsi režisér. Je něco, co sis odnesl z FHS a využiješ to i ve své režijní praxi? *========================================================================================= Určitě. FHS bych nikdy neměnil. V mém životě je to důležitá zkušenost i proto, že jsem nes gymnázium. FHS mi nahradila gymnázium a šla navíc daleko hlouběji. Učitelé z FHS [ URL "FH mě většinou dobře vedli, motivovali mě a inspirovali. Dodneška se snažím číst podobné knih rozšiřovat si obzory. FHS mi poskytla přístup ke spoustě dovednostem a vědomostem. Jak řík – naučila mě číst a psát. To je důležité i pro divadlo. Číst je základ jakékoliv práce na interpretovat, samozřejmě je to jiná interpretace, ale nějaký podobný základ tam je. Vážím si, že jsem tam mohl studovat. *========================================================================================= * Absolventi FHS jsou často společensky angažovaní, není jim lhostejné, co se ve společnos myslíš, že to je? Myslíš, že to v lidech FHS vyvolává? *========================================================================================= Těžko říct, jestli to v lidech vyvolává FHS. Samozřejmě si ale myslím, že má prostředky, j přivést. Jestli něco FHS učí, tak je to kritické čtení, psaní, myšlení. To myslím, že je p angažovanost dobrý předpoklad. Nebrat věci jen tak, jak jsou, ale pochopit věci pořádně, n první dobrou. Ať už je to z jakéhokoliv hlediska. Hlavní účel všech modulů na FHS je snaha přístupy a náhledy na to, jak se vztahovat k nějakému problému. Každý pohled je jiný, a to kritickému přístupu – jaký z těch pohledů si vyberu a proč zrovna ten? Zároveň ale doufám, jisté míry umí všichni vysokoškoláci a že jsou vedeni k tomu, aby se společensky angažoval věcem zaujmout nějaký postoj. Vysoká škola nutí lidi k tomu, aby se k okolním věcem vymezi jen ve své bublině. O to víc k tomu vedou humanitní obory, do kterých FHS samozřejmě patří právě proto – se ozývají hlasy, které by rády omezily místa na humanitních oborech vysokýc tak na gymnáziích) a chtěly by mladým lidem diktovat, kam by se spíše měli vydat studovat, praktického se přece hodí víc. Proč nestudovat nějaké řemeslo, které je zrovna teď potřeba více lidí a připravit je tak na práci... no řekněme třeba v automobilce? Proč tohle všechn za pár let třeba to řemeslo už dávno nebude existovat, proč těm mladým lidem, kteří také j přesně chtějí v životě dělat, a potřebují najít svůj smysl, proč jim nezavřít většinu dveř jim, co je pro ně dobré? Kritické myšlení asi nebylo nikdy ve velké módě. Lidé, kterým nen nenechají tak snadno zmanipulovat. Proč zkoumat, k čemu je FHS konkrétně – právě to, že ne „konkrétně“, je podle mého názoru její síla. Sára Wienerová 17. 5. 2019