Lída Charvátová: Je pro mě důležitý smysl toho, co dělám ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Lída Charvátová [ URL "https://www.lidacharvatova.cz/"] , původním jménem Ludmila Šašková, na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] , v době jejího stud Institutu základů vzdělanosti, bakalářské studium. Po získání bakalářského titulu pokračov magisterským studiem Teorie a filozofie komunikace na Fakultě humanitních studií ZČU. V so působí jako publicistka, copywriter a lektorka osobního rozvoje. *========================================================================================= * Na FHS jste absolvovala bakalářský obor. V té době ještě FHS nesla název Institut základ Jak jste si školu vybrala? *========================================================================================= Byla to veliká náhoda. Podala jsem si několik přihlášek, ale pro veliký počet uchazečů jse vysokou školu nedostala. To léto v roce 1993 jsem pracovala tři měsíce v Praze jako asiste francouzskou firmu a v Jindřišské ulici jsem potkala svoji spolužačku, která se mě ptala, se někam dostala. Řekla mi, že se přihlásila na úplně novou školu, a doporučila mi, abych Díky Zině jsem tedy začala na IZV studovat. Byla jsem hodně natěšená, a tak si pamatuji, j přišla do Legerovy 63, kde tehdy IZV začínal, a ještě se tam uklízelo po malování. Tak jse s úklidem. Byla jsem docela překvapená, protože na stěnách byly všude nevábné zelené obkla zde totiž sídlila klinika popálenin, kde muselo být vše sterilní. Dokonce v jedné z těch m Jan Palach (to jsem se dozvěděla až později). Ráda na ta léta vzpomínám, vytvořila se tam rodinná atmosféra. Všichni byli nadšení. Samotné prostory nás nutily k tomu se semknout. B místnosti byly malé, přeci jen šlo o operační sály. Na některých přednáškách, jako napříkl pana profesora Břicháčka, studenti seděli na chodbě, aby přednášku aspoň slyšeli. Profesoř jinak, než jsem byla zvyklá z gymnázia. Když jsem vyšla z gymplu, tak jsem zjistila, že se ptát se nebo vyjádřit svůj názor. Zatímco na IZV to bylo jiné. Profesoři nám vykali a bral Trochu složitější byl kreditní systém studia, zažívali jsme ho na univerzitě jako první a jak si studium poskládáme. Na začátku jsme si zapsali hodně předmětů, utíkali z hodin dřív stihli další na jiných fakultách. Studovala jsem tak na fakultě pedagogické, filozofické, i přírodovědecké. Také jsem ale jezdila až do Vysočan na skvělý seminář v angličtině na An College (dnes Anglo-American University). Ty začátky byly takové punkové, ale v budoucnu j že jsem se musela sama o sebe postarat. *========================================================================================= * Jak se na vás na ostatních fakultách dívali? Byli jste studenti z neznámé nové fakulty. *========================================================================================= Nikdy jsem nepocítila, že by nás hodnotili u zkoušek či zápočtů jinak. Šlo jen o to, aby s Chodívali jsme totiž hlavně ze začátku pozdě, protože jsme přebíhali mezi fakultami. Občas jsme přestali na některé semináře chodit, protože jsme to nestíhali. Dnes jsem ráda, že js si na fakultách vybrat. Hodně studentů odešlo po prvním ročníku na jiné školy, ale myslím, prospěl. Už od prvního ročníku jsem pracovala jako asistentka pro jednoho Francouze, ale b zjistila, že nemám dost času na překlad, tak jsem musela práce nechat. Nebylo to až tak je mysleli studenti z jiných fakult. *========================================================================================= * Mohla byste jmenovat nějakého vyučujícího, který vás při studiu ovlivnil nebo nasměroval *========================================================================================= Guru institutu, pan docent Zdeněk Pinc [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] , Vzpomínám si na švitoření papoušků z jeho voliéry, kterou měl v kanceláři přímo u vchodu. Sokol [ URL "FHS-1554.html "] nám zase předával filosofii takovým lidským způsobem. Ráda t na přednášky pana profesora Halíka na filosofické fakultě. Nejvíce mi ale utkvělo setkání proděkanem Fakulty sociálních věd UK panem Josefem Vavrouškem. Poznala jsem ho sice jen ve oslovil mne svou moudrostí, laskavostí a lidskostí. Jeho dcera Petra byla moje spolužačka. sluníčko, krásná žena. Bohužel spolu s otcem tragicky zahynula v Roháčích v roce 1995, kdy do hor a strhli lavinu. Pan Vavroušek byl nadšený horozelec. Jeho smrt se mě velmi dotkla. něj chtěla psát bakalářskou práci, protože mě téma trvale udržitelného života vždy zajímal tolik let, stále na něj vzpomínám. Dokonce mě napadlo o jeho životě napsat knihu, protože nenašla. Ještě bych chtěla zmínit svého tutora pana profesora Stanislava Štecha. K povinné mi doporučil knihu od francouzského sociologa. Nakonec můj překlad zkorigoval a zařídil, ž v nakladatelství Portál a prý se stala doporučovanou literaturou na Fakultě sociálních věd potěšilo, protože sama bych to určitě nezvládla. *========================================================================================= * Bylo pro vás jednoduché najít si přátele v systému, v jakém tehdy fakulta fungovala? *========================================================================================= Navazovat přátelství problém nebyl, těžší bylo si kontakty udržet. Nicméně jsem si tam naš nejlepších kamarádek Janu. Nezapomeňme, že to bylo v době, kdy internet teprve začínal, a času trávili v knihovnách, ale také v kavárnách a hospodách. *========================================================================================= * Po bakaláři na IZV jste pokračovala magisterským studiem na Fakultě humanitních studií Z teorie a filosofie komunikace. *========================================================================================= Nebylo to tak přímé. Ještě jsem studovala a ve třetím ročníku jsem dostala skvělou pracovn jsem pracovat v kanceláři pražského primátora na oddělení zahraničních vztahů a protokolu, starosti frankofonní země, Itálii a Japonsko. Doprovázela jsem například primátora Jana Ko cestě do Paříže nebo jsem spolupřipravovala česko-kjótské dny v Praze. Na ta nadšená devad vzpomínám. Stále jsem ale toužila dodělat si magisterské studium, tak jsem po třech letech denního studia. *========================================================================================= * V podstatě jste pokračovala na Fakultě humanitních studií, lišila se ta v Plzni hodně od velký rozdíl v přístupu k výuce a studentům? *========================================================================================= Nedalo se to vůbec srovnávat. Výhodu tam měli studenti, kteří se znali z bakaláře z Plzně nás bydlelo na privátech, a tak kolejní život neexistoval. Také když už máte pracovní zkuš velmi rychle dokážete zhodnotit, co asi upotřebíte v praxi a co je jen teorie. Ve škole js certifikát ze žurnalistiky, což se mi dnes hodí. Plzeň má úplně jinou atmosféru než Praha, a také dost kulturní. Já jsem tam třeba hrála divadlo ve francouzštině na Alliance francai často chodila na operu do plzeňského divadla, protože tehdy v Plzni studovala moje sestra byla členkou sboru opery Divadla J. K. Tyla. Dodnes nezapomenu, jak jsem sledovala operu z osvětlovače přímo nad scénou. *========================================================================================= * Po studiu jste pracovala jako specialistka lidských zdrojů a lektorka. Byla tato zaměstn nebo byly výsledkem nějaké příležitosti? *========================================================================================= To, že jsem dělala na pražském magistrátu, nebyl plán ani sen. Dnes bych se na takové míst Tehdy ještě na referentské pozice nebyly konkurzy a výběrová řízení. Po absolvování školy chtěla vyzkoušet personalistiku, protože jsem se zabývala hodně komunikací. Pomohla mi i f a nastoupila jsem do korporátního koncernu Valeo, kde ale byla nejdůležitější výroba, a li byly jen zdroje lidské síly. Měla jsem na starosti interní komunikaci, vzdělávání a také j Hodně jsem se tam naučila, ale brzy jsem si uvědomila, že mě nejvíc baví připravovat semin předávat napřímo. Od té doby jsem si za tím šla a začala školit ve vzdělávací agentuře. U není vždy výhodou se na studiích úzce specializovat. Doba potřebuje lidi, kteří umí pracov a kriticky myslet. Pro to mě IZV vybavil. *========================================================================================= * V současné době pracujete na volné noze jako publicistka, copywriter a lektorka osobního může zdát jako velký posun od projektové manažerky. Připravilo vás studium na tyto pozice? *========================================================================================= Je důležité mít přehled, ten mi škola dala. Stejně jako v nás pěstovala samostatnost. Nemě jednoduchý život a musela jsem se sama o sebe postarat. To je nejdůležitější. Vzdělání si doplnit. Ve skutečnosti je ale nutné se učit celý život, náš mozek potřebuje stále nové im *========================================================================================= * Jste se svou prací spokojena? *========================================================================================= Mohu pracovat z domova, takže mi to vyhovuje, protože mám malé děti. V psaní mám velkou sv věcí mohu sama ovlivnit. Dnes už je pro mě taky hodně důležitý smysl toho, co dělám. Chci komunitní život, v Kolíně například plánujeme snídaně pro podnikatele. Také bych ráda ve s zlepšila vnímání seniorů. Spolupracuji s organizací Život 90, kde trénuji se seniory paměť za důležité zaměstnávat osoby nad padesát let, proto se chci na toto téma zaměřit. Co vním rezervu v našem zdravotnictví, je informovanost dětí a rodičů, když jsou hospitalizováni. to zažila se syny, a proto podporuji organizaci Zdravotní klaun, která přináší radost a sm nemocnic, ale i do domovů pro seniory a do hospiců. To mi dává smysl. Webové stránky Lídy Charvátové: https://www.lidacharvatova.cz/ [ URL "https://www.lidachar *========================================================================================= * Je nějaká dovednost nebo schopnost, kterou jste se naučila nebo získala na IZV a využívá práci dodnes? *========================================================================================= Když studujeme něco, co nás nebaví, nebo v tom v té chvíli nevidíme smysl, tak se nám to p budoucna může hodit. Studium člověka připraví na to, že musí být trpělivý a musí si umět z život. Podtrhla bych hlavně umět se postarat sám o sebe a myslet na to, že vše dobře dopad Sára Wienerová 16. 10. 2019