Jan Böhm: Humanitní vzdělání je teď klíčové ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Jan Böhm absolvoval na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] studium [ URL "FHS-1461.html "] . Působil jako ředitel organizace SIRIRI, na volné noze sp s organizacemi Adra, FoRS, Business Leaders Forum, Nadace Via a festivalem Jeden svět. V s pracuje jako digital strategist v organizaci Lékaři bez hranic [ URL "https://www.lekari-b *========================================================================================= * Na FHS jste absolvoval bakalářské studium. Byla to Vaše první volba? Proč právě FHS? *========================================================================================= Nebyla to první volba. Bylo to takové dílo osudu. Když jsem končil gymnázium a maturoval, jasnou představu o tom, jakým směrem bych se chtěl ubírat. Záviděl jsem těm, kteří v tom j mě herectví. Hlásil jsem se na činohru na DAMU. Učitelka, co mě tehdy připravovala, mi řek věcech hrozně přemýšlím. Později jsem našel propojení tohoto talentu s tím, co dělám. Naše prostor i na FHS. Prostor pro dialog a diskuzi tam byl. Člověk se nesmí bát vystoupit před musí naplno přemýšlet a zapojovat závity. To mi přišlo dobré. První krok byl zdánlivě jina zkorigoval a jsem za to moc rád. *========================================================================================= * Jak jste se o fakultě dozvěděl? Znal jste někoho, kdo fakultu studoval? *========================================================================================= Myslím, že jsem znal osobu profesora Sokola [ URL "FHS-1554.html "] . Moc jsem o tom ale n tehdy jako Alenka v říši divů. Chtěl jsem nějak pokračovat ve studování, ale neměl jsem ja *========================================================================================= * Vzpomenete si na předmět, který Vás nejvíce bavil během studia? *========================================================================================= Hodně mě bavila filosofie s Jaromírem Murgašem [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-137. všechny kreativní předměty s Jaroslavem Vančátem [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-17 říkám příběh o tom, kde jsem se na FHS vzal, tak to byl především dobrý šok. Zjistil jsem, vychovávaný v pozitivistickém přístupu, kdy jsem měl pocit, že je vše už objevené a jde je já se toho naučím. To je rozdíl mezi „vím“ a „nevím“. To, že některé věci, které se mám uč nebo že některé věci, které nevím já, neví nikdo jiný, jsem netušil. Pamatuji, jak nás dok k tomu, abychom se zabývali jedním textem. Zabývali jsme se tím dvě hodiny, diskutovali js Nakonec nám prozradil, že je to úplná blbost. Kniha, která vlastně ukazuje, že lidé mají v které nečetli. Kdo chtěl vypadat jako intelektuál a filosof, ten si ji pořídil, ale byla o jsme se zabývali otázkou, jak dokázat, že cihla má vnitřek. Když cihlu rozlomíte, vidíte t vnějšek. Řešili jsme to a došli k tomu, že možných přístupů k řešení je spousta. Každý na pohled a je to v pořádku. To pro mě bylo neuvěřitelné probuzení. Na věci mohu mít svůj vla pro mě bylo zásadní. Asi nejzásadnější moment celého studia. *========================================================================================= * Zmínil jste doktora Murgaše. Je ještě nějaký jiný vyučující, na kterého rád vzpomínáte? *========================================================================================= Zmiňoval jsem i Jaroslava Vančáta. To je člověk, který mě oslovil přístupem k tvořivosti a Zároveň oceňuji jeho pedagogický přístup. Jednou mi říkal, že dobrý pedagog je ten, který studenty a on nic nedělá. Špatný pedagog lítá kolem studentů a oni nic moc nedělají. Pamat Pamatuji si, že v Husinci, kam jsme s ním jezdili, on seděl, my běhali a makali a on na ná doutníkem. Byl to moc hezký obraz. Teď mám děti a snažím se při jejich výchově o podobný p *========================================================================================= * Je něco, s čím jste měl při studiu problém? Krom zkoušek to může být i skloubení práce a *========================================================================================= Velká výzva je to, že studenti v době, kdy jsem studoval, měli velkou svobodu. Ta je super spojená velká odpovědnost. Vnímám to jako vysvětlení toho, proč padesát procent studentů v odešlo, proč jen deset procent studentů dokončilo bakalářské studium za tři roky a tak dál Neříkám, že to bylo špatně, já jsem za to vděčný. Jedna věc, která mi stále přijde jako li je to spíš limit uvažování o vzdělávání než limit FHS, je lineární uvažování. Představa, ž první části života učí, aby pak ve zbytku života mohl dělat. FHS je v tom daleko v tom, že nepřipravuje na konkrétní profesi, předává spíš způsob myšlení. Myslím, že jsem po maturit člověk, netušil jsem, co bych dělal. Když jsem přecházel na magistra, tak jsem se také roz dost nevěděl, do čeho se chci pustit. Přišlo by mi také super, kdyby se víc dotáhla vazba konkrétního učitele. Možná je to nesmyslná představa, ale kdyby si v tom rybníku, ve které plave, kam chce, víc fungovala role učitelů jako mentorů, bylo by to dobré. *========================================================================================= * Zúčastňoval jste se i mimostudijních aktivit? Ptám se i kvůli tomu, že právě u nich se č snadněji najít přátele než jen v rámci studia. *========================================================================================= Pro mě bylo studium spojené s velkým společenským životem, kde se překrývaly vrstvy společ pracovního a studijního života. Máme z FHS skvělou partu, která je pořád v kontaktu. Vídám nebo dva. Některé lidi potkávám i profesně. Zapojoval jsem se na FHS do časopisu HUMR. Kro FHS potkal svou budoucí ženu. Na svatbě byl shodou okolností docent Pinc. Byla to taková F studia jsem i pracoval. Svobodu jsem si od začátku vyložil i jako příležitost vložit energ zajímavých projektů, které později nastartovaly moji kariéru. *========================================================================================= * Po bakaláři jste pokračoval magisterským studiem. Kde? *========================================================================================= Studoval jsem Nová média na Filozofické fakultě, takže jsem se z Jinonic stejně nedostal. studoval na FHS, tak jsem se pustil do práce v neziskovém sektoru. V té době se taky hodně digitální komunikace, to mě hodně zajímalo. Magisterské studium jsem nastoupil na Studia n Překvapilo mě, jak snadné pro mě byly úvodní hodiny filosofie. Vůbec jsem nevěděl, že jsme tolik udělali. Trochu jsem přijal, že na FHS je to leháro. Pak jsem na magistru ve srovnán to vůbec málo nebylo. Magisterské studium jsem ale nedostudoval. Tou dobou jsem začal hodn rozrostla se mi rodina a zároveň jsem cítil, že tam nemám téma, kterým bych se chtěl zabýv jsem praxi. Teď se tam hlásím znovu, po pětileté pauze. Pět let jsem v humanitární organiz hranic, kde se starám o digitální komunikaci v terénu, v zemích, kde působíme. Během toho směr, o kterém si myslím, že by stál o větší prozkoumání. Uvědomil jsem si taky, jak mi ch akademickou oblastí. *========================================================================================= * V současné době pracujete jako digitální stratég v organizaci Lékaři bez hranic. Jak jst práci dostal? *========================================================================================= Působil jsem v malé organizaci SIRIRI, která se zabývá pomocí ve Středoafrické republice. byla malá a já chtěl některé věci dělat ve větším měřítku. Jednoho dne jsem odešel a chtěl jinam. Říkal jsem si, že by pro mě byli nejlepší Lékaři bez hranic. Je to nezávislá nestra působící v mnoha zemích. Financovaná je privátními dárci, nejde po grantech, může se rozho Bohužel jsem si říkal, že na to nemám zkušenosti a nejsem na to ještě dost dobrý. Pak jsem na volné noze, spolupracoval jsem s různými neziskovými organizacemi. Mimo jiné jsem školi školení jsem pozval i Lékaře bez hranic. Pak se jednoho dne objevila pozice digitálního st na mě vzpomněli. Ačkoliv jsem si pořád nebyl jistý, jestli na to mám, přijal jsem jejich d pracuji už pět let. *========================================================================================= * Co je náplní Vaší práce? *========================================================================================= Poslední dva roky pracuji pro Ženevské operační centrum, což je jedno z pěti center, které v terénu. Jsem v týmu, který se stará o operační komunikaci, to znamená v zemích, kde půso nezávislá organizace a naše bezpečí a působení obecně se opírá to, že lidé vědí, proč tam agendu žádného státu nebo zájmových skupin. Jsme tam jen kvůli pacientům. To je důležitá v komunikovat. Když lidi chápou, že jsme tam mimo konflikt, tak to naši bezpečnost zajištuje když si respekt vynucujeme silou. Proto například nemíváme ani ozbrojené ochranky. A k tom nutnost komunikace. Zvláště potřeba digitální komunikace hodně stoupá. Další věc je nejen toho, kdo jsme, ale také náš unikátní status nám dává možnost upozorňovat na některé věci hlasem. Starám se o to, abychom komunikovali efektivně přímo s pacienty. Tomu říkáme digit osvěta. Vyhodnocujeme také data, která jsou na sítích. *========================================================================================= * Připravila Vás FHS a na takovou pozici? *========================================================================================= Rozhodně. Naučila mě číst a psát. Celý ten digitální svět a svět nových technologií je svě rychle mění. Je třeba být flexibilní, otevřený. Spíš než umět konkrétní věci, je třeba mít nastavení, které se dá aplikovat dál. *========================================================================================= * Jak obecně vnímáte humanitní studia a postoj širší veřejnosti k FHS nebo humanitnímu vzd *========================================================================================= Mě to vlastně moc nezajímá. Vím, že medicína nebo práva mají jinou prestiž než FHS. Mám sp a bývalých spolužáků, kteří dělají zajímavé práce, mají zajímavý směr. Ta škola sama člově na nějakou profesi. Lidé z toho mohou být zmatení, ale ta hodnota je prostě jinde. Rozumím někteří nevidí. Teď se rozvíjí otázka umělé inteligence, strojové učení. Můžeme se dostat kdy technologicky bude možné udělat systém, který bude přemýšlet rychleji než člověk. Nejv která se v souvislosti s tím řeší, není technologická ale společenskovědní. Ve chvíli, kdy který je schopen udělat cokoliv lépe než člověk, musíte tomu stroji říct, jaké hodnoty mus To je otázka našeho přežití. To je otázka, jestli nám taková technologie může sloužit, tak Aby se toto stalo, musíme definovat hodnoty. Definovat to, co je lidství. Co definuje člov otázky filosofie, náboženství, společenských věd. Humanitní vzdělání je teď klíčové. Spous uvědomuje, spousta vědců si to uvědomuje. V rámci vývoje strojového učení a umělé intelige směr. Mainstream si to neuvědomuje, ale to nevadí. Tím není potřeba se nechat příliš brzdi *========================================================================================= * Říkáte, že jste se naučil číst a psát. Je něco dalšího, co jste se naučil na FHS a neset ve svém pracovním i osobním životě? *========================================================================================= Myšlenkové nastavení, flexibilitu uvažování. To, jak říká Jaroslav Vančát: „Tvořivost je z existence“. Evoluce je o tvořivosti. O přizpůsobení. Co jsem se u doktora Vančáta a doktor to si dodnes pamatuji. Předloni jsem pracovně jel na tři týdny do Senegalu a jediná kniha, sebou vzal, byla Citadela od Exupéryho, kterou jsme celý rok s doktorem Murgašem probírali ji nečetl. Jen to dokládá, že se k těm věcem stále vracím a stále mi to rezonuje. Sára Wienerová 25. 8. 2020