Klára Vraštilová: Studium mi pomohlo rozvinout analytické a kritické uvažování ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Klára Vraštilová absolvovala na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4 bakalářský studijní program Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-2123.html "] a poté t magisterský program Studium občanské společnosti [ URL "FHS-2141.html "] . Dlouhodobě se v problematice rozvoje v zemích globálního jihu, především v Africe. *========================================================================================= * Na FHS jste absolvovala bakalářský obor Studium humanitní vzdělanosti. Byla to Vaše prvn právě FHS? *========================================================================================= Přiznám se, že musím hodně pátrat v paměti, je to už patnáct let, kdy jsem nastupovala do Vedle FHS jsem ještě zvažovala, zda se přihlásit na studium kulturní antropologie, psychol dějin umění. Měla jsem to spektrum zájmů poměrně široké. Pamatuji si, že přijímací zkouška úplně první, kterou jsem absolvovala. Výsledky byly zveřejněny poměrně brzy a já se rozhod přijímačky zkoušet nebudu. Ani ne tak proto, že bych si říkala, že už mám něco jisté, ale prohlížela nabídku volitelných kurzů na FHS, uvědomila jsem si, že je tam vlastně všechno, podstaty jsem poměrně zvědavý člověk a snažím se proniknout do více oborů, abych věcem por komplexnosti. To mi FHS nabídla. Pokud ovšem máte velký výběr, můžete se v něm také snadno že i proto je první ročník na bakaláři FHS klíčový, a kdo ho přečká a dokáže se rychle zor velkou šanci studium úspěšně dokončit. *========================================================================================= * Bylo něco, co Vás na FHS překvapilo? *========================================================================================= Ten velký počet studentů v prvním ročníku. Ze základní i střední školy je člověk zvyklý po skupině maximálně třiceti lidí a najednou má kolem sebe dav spolužáků. Zpětně to ale hodno Nedokážu si představit, že bych několik let trávila v malé skupině lidí, kteří by se všich ve velmi specifickém oboru a byli si tak do budoucna konkurencí na trhu práce. A navíc, po vzájemně nesedli, mohla by to být i pěkná otrava trávit tolik času společně. Na FHS jsem s desítkami zajímavých lidi z řad studentů i profesorů. Často jsme se setkávali i mimo prost vzpomínám na letní školy nebo kurzy v „plenéru“. *========================================================================================= * Je něco, s čím jste měla při studiu problém? Krom zkoušek to může být i skloubení práce *========================================================================================= Při studiu jsem pracovala jako lektorka globálního rozvojového vzdělávání a chodila jsem i kaváren nebo recepcí. Vše se ale dalo skloubit se studiem. Měla jsem výhodu, že jsem bydle nemusela řešit dojíždění. V době, kdy jsem se připravovala na státnice, jsem práci omezila každé atestaci jsem strávila hodně času, bylo to obrovské penzum učiva a hodně stresu. Vzp jsme to všichni v ročníku kolektivně prožívali. Nikdy jsem nechodila na státní zkoušky v p jsem nezvládla ani ten řádný. Proto jsem standardní dobu studia protáhla. Zdaleka jsem ale Nebyl to vyloženě problém, ale studium bylo náročné. *========================================================================================= * Mohla byste jmenovat vyučujícího, na kterého máte nejsilnější vzpomínky? Nebo na předmět *========================================================================================= Je těžké vybrat jen jednoho, byla jich spousta. Za všechny bych jmenovala pana profesora S "FHS-1554.html "] a jeho předměty Filosofická antropologie nebo Člověk a náboženství. Moc poslouchala jeho přednášky a připadala si, že se mi v životě děje něco zásadního. Takový t Stejný pocit jsem měla i u předmětu Psychologie zdraví a kvality života, který vedli páni Jaro Křivohlavý a Václav Břicháček, kteří už bohužel ani jeden nejsou mezi námi. Být v jej a naslouchat jim byl velký zážitek a vážím si toho dodnes. Z magisterského studia ráda vzp jiné na kurz Teorie občanské společnosti s docentem Markem Skovajsou [ URL "https://ksos.f KOS-195.html"] . *========================================================================================= * Na FHS jste také absolvovala magisterský navazující obor. Neuvažovala jste o změně školy *========================================================================================= Neuvažovala jsem ani chvíli hlavně z toho důvodu, že FHS byla a je jedinou fakultou v Česk která nabízí studium občanské společnosti. Volbu mi ještě ulehčovala okolnost, že katedra Praze 13, kde jsem v té době bydlela. *========================================================================================= * Studovala jste také vysokou školu ve Francii. Proč právě tam? Vnímala jste velký rozdíl vysokoškolským vzděláváním ve Francii a u nás? *========================================================================================= Už během bakalářského studia jsem uvažovala, že bych vyjela na program Erasmus, ale povedl na magistru. Chtěla jsem studovat v jazyce, ve kterém se v dané zemi mluví, a vybrala si t Sciences Po v Lyonu. Absolvovala jsem tam zimní i letní semestr. Studium ve Francii mě bav k tomu, že jsem se rozhodla udělat si ještě jednoho magistra v oboru Mezinárodní rozvojová Sciences Po v Bordeaux. Mezi profesory byla řada Afričanů, kteří nám předávali své zkušeno To bylo svým způsobem unikátní. Tehdy jsem dokončovala Studium občanské společnosti na FHS diplomovou práci a zároveň začínala s druhým magistrem. To bylo poměrně náročné období. V k ukončení studia potřebovala „jen“ účast na stáži. Francouzi obecně preferují praktickou a kladou velký důraz na kolektivní práci. Na začátku prvního ročníku tak začnete pracovat až šesti studentů na projektu, který vás provází celým studiem. Je zadané téma a tutor je pouze na vyžádané konzultace, jinak je vše ve vašich rukou. Na konci studia se představují projektu. Studenti se musí naučit spolupracovat, nastavit si časový harmonogram, rozdělit to takový projektový management na nečisto. *========================================================================================= * Dlouhodobě se věnujete nejen občanské společnosti, ale i humanitárním otázkám. Vždy jste zajímala? Co vás na takové práci naplňuje? *========================================================================================= Zajímám se dlouhodobě o otázky rozvoje v zemích globálního jihu, především v Africe. K ter práci jsem se dostala s Člověkem v tísni v Demokratické republice Kongo, kde jsem se věnov monitoringu a evaluaci projektů. Zkoumala jsem například, kolik dětí se dostalo z akutní p jak se dařilo informovat maminky o správných hygienických praktikách. Později jsem se od h vzdálila. Zůstala jsem však na stejném kontinentu. Rok jsem pracovala pro právnickou kance současnosti působím jako poradkyně v oblasti občanské společnosti pro civilní misi Evropsk Mise byla vytvořena v roce 2012 jako reakce na zhoršující se bezpečnostní situaci v zemi a obecně a má za cíl posilovat kapacity místních bezpečnostních složek v boji proti terorism poměrně specifická. Snažím se podporovat dialog a spolupráci mezi zástupci nigerské občans zástupci místních bezpečnostních složek. Baví mě a dá se říct, že i naplňuje, setkávat se různých sfér společnosti, ať už to jsou komunitní a náboženští vůdci, mládežnické organiza ženské asociace, a diskutovat s nimi jejich pohled na řešení bezpečnostních hrozeb. *========================================================================================= * Jak vnímáte negativní pohled na neziskový sektor a obecně na takovýto druh pomoci, který *========================================================================================= Přiznám se, že jsem nikdy nevnímala, že by většinová společnost v ČR měla negativní pohled sektor. Je pravda, že někteří lidé rádi veřejně vystupují s argumenty, které znevažují a o organizace, ale tím se, podle mého názoru, jen zoufale snaží upoutat na sebe pozornost neb pozornost od oblastí státní správy, které nefungují, jak by měly. Naopak poslední rok je v víc, jak důležitou roli mají asociace a spolky hlavně v sociální a zdravotní sféře. Tam, k zcela chybí služby ve veřejné správě, neziskový sektor vytváří zdravou alternativu a vyplň věc je, jak vnímají důležitost neziskového sektoru naší vládní představitelé. Podpora orga společnosti dlouhodobě není prioritou, a to se bohužel odráží i na značném podfinancovaní *========================================================================================= * Dalo by se říct, že Vás studium připravilo na zaměstnání? *========================================================================================= Určitě. Už od prvního ročníku se studenti učí pracovat s odbornou literaturou, vyhledávat zdroje a dávat si věci do souvislostí. Myslím, že v dnešní době, kdy jsme zahlceni informa stran, je to obzvlášť cenná kompetence. Studium mi pomohlo rozvinout analytické a kritické bych měla uvést konkrétní příklad, asi nejvíc jsem v práci využila znalosti z kurzu empiri *========================================================================================= * Je něco, co jste si z FHS odnesla i do osobního života? *========================================================================================= Jednoznačně přátele. Už na bakalářském stupni jsem potkala řadu lidí, kteří se mi dostali drží se a nepouští. Jsou to přátelé pro život. Máme společné vnímání světa a hodnoty. Tako nezaplacení. Díky škole jsem se poznala se vzácnými lidmi a jsem za to opravdu vděčná. *========================================================================================= * Máte s FHS spojenou nějakou silnou vzpomínku nebo zážitek? *========================================================================================= Říká se, že nejsilnější zážitky jsou ty, které jsou spojené s emocemi. Já jsem jeden takov výjezdním zasedání v rámci kurzu Psychologie zdraví a kvality života, které organizovali p a doktorka Markéta Habermannová. Bylo to v adventní době. Už nevím, co konkrétního jsem se naučila, ale pamatuji si, že tam byla kouzelná atmosféra. Ten pocit sounáležitosti, sdílen stráveného času ve mně zanechal silný dojem. Bylo to také naposledy, kdy jsem se s panem p Sára Černíková 9. února 2021