S Gabrielou Seidlovou Málkovou o novém programu Teoreticko-výzkumná psychologie ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4.html "] nabízí nově zájemcům o psychologie navazující magisterský program Teoreticko-výzkumná psychologie [ URL "FHS-2450 Bližší informace přinášíme v rozhovoru s garantkou tohoto studijního programu docentkou Ga Málkovou [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-187.html"] . *========================================================================================= * Letos se na FHS UK poprvé otevírají přijímačky na navazující magisterský studijní progra výzkumná psychologie, kterého jste garantkou. Jak a proč program vzniknul? *========================================================================================= Důvodů, proč jsme začali přemýšlet o akreditaci programu Teoreticko-výzkumná psychologie, je docela silná skupina akademiků a vědců v oboru psychologie. Postupem času nám začalo př dávalo smysl, aby tato skupina mohla propisovat svoje zkušenosti, znalosti a pohled na psy v bakalářském studiu. Hledali jsme cesty, jak to udělat. Delší dobu nás napadalo, že by na Karlově měl být studijní program, který rozšíří nabídku magisterských studijních programů tedy nabídku z Filozofické a Pedagogické fakulty. Na Pedagogické fakultě se studijní progr profiloval vždy tak, že nejlépe připravoval psychology do praxe ve školských a poradenskýc Na Filozofické fakultě byla vždy snaha, aby absolventi studijního programu mohli působit v praxi a v oblasti psychologie práce. Nám se už delší dobu zdálo, že v nabídce studia psych univerzitě chybí studium, které by nepřipravovalo psychologa jen do poradenské nebo klinic umožňovalo by studium psychologie s důrazem na přípravu v oblasti psychologického výzkumu. existence takových studijních programů v zahraničí, všímali jsme si reálné a narůstající p psychologů výzkumníků v praxi. Silnou inspirací pro nás byly i zkušenosti studentů, kteří zahraničí právě za takovými studijními programy. Jejich zprávy o tom, jak naplňující a boh výzkumné psychologie může být, nás motivovaly v přípravě koncepce studijního programu Teor psychologie. Svou roli určitě sehrála také povaha společenskovědní přípravy v bakalářském fakulty. Společenskovědní modul vždy hodně usiloval o propojení výuky s výzkumem (jakkoliv bakalářském stupni studia může být). Tolik asi na vysvětlenou „proč“. Odpověď na otázku, „jak“ náš nový studijní program vznikl, bych shrnula do dvou linií. Prv linie, samozřejmě souvisí s tím, jak probíhají akreditace nových studijních programů na UK hodnotím jako velkou výhodu fakt, že o udělení akreditace našemu studijnímu programu rozho vnitřní hodnocení UK, která má možnost uvažovat při udílení akreditací v kontextu struktur náplně stávajících studijních programů na UK. V našem případě trval proces přípravy a real o udělení akreditace v celkovém součtu téměř dva roky. Na přípravě návrhu studijního progr nezbytné dokumentace k žádosti se v průběhu zmíněných dvou let podílela řada osob a uvědom neměla doposud příležitost jim všem poděkovat. Velmi ráda bych proto touto cestou vyjádřil paní děkance FHS UK Marii Pětové [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-165.html"] , bez j by nebylo možné o záměru nového studijního programu vůbec přemýšlet. Velký díky patří paní Dohnalové [ URL "https://ksos.fhs.cuni.cz/KOS-190.html"] a Ing. Janě Jeníčkové [ URL "FHS- které mi pomohly zorientovat se v systému udílení akreditací na UK a porozumět formálním a žádosti o akreditaci. Osobně si velmi si vážím konzultací a korektivní odborné pomoci člen společenskovědní oblasti vzdělávání RVH, zejména paní docentky Kucharské a pana profesora bych ráda vyjádřila dík a úctu kolegům psychologům z jiných pracovišť UK i kolegům z akade (nejen) psychologické obce. I když v některých případech s počáteční nedůvěrou, v celkovém otevření návrh našeho studijního programu diskutovat a konzultovat, a tím vlastně hrozně m dostavbě jeho stávající podoby. Toho si opravdu velmi cením. Druhá linie odpovědi na otázk vznikl, souvisí s konkrétním obsahem programu. Velmi intenzivně jsme se snažili využít fun předlohy ze zahraničních univerzit. Dívali jsme se například, jak vypadají podobné studijn skvělých evropských univerzitách, v Amsterdamu a v Lovani. Poměrně brzy jsme také zjistili se akreditace Teoreticko-výzkumné psychologie zadařila, byli bychom první středoevropskou která takový program nabízí. To například mě osobně dalo v jisté fázi přípravy chuť pokrač navzdory náročnosti celého procesu. Při konstrukci podoby studia jsme se snažili, aby byl klinický či poradenský “balíček“ přípravy studenta nahrazen přípravou v oblasti metodologi a výzkumné praxe (ve formě účasti ve výzkumu nebo výzkumné stáže). Velice jsme se v přípra snažili o to, aby byl obsah studijního programu vyváženě koncipován z hlediska přípravy v kvalitativního i kvantitativního výzkumu. Aby obsahově pokrýval v co nejširší míře základn disciplíny psychologie, včetně evoluční a behaviorální psychologie a psychometriky. Podaři základů studijní přípravy propsat předměty studia, které nejsou ve studijních programech s obvyklé: například studium etiky ve výzkumu, statistiky v psychologickém výzkumu, akademic účely publikace výzkumu. *========================================================================================= * Mohla byste jmenovat konkrétní předměty, které jsou pro budoucí studenty připraveny? *========================================================================================= Na webových stránkách studujfhs.com je možné se se strukturou studia v našem programu sezn příprava ve studiu se opírá o základní disciplíny psychologie. Studenty tak u nás v rámci základu nemine obecná, vývojová, sociální, behaviorální a evoluční psychologie a psycholog Základní teoretické disciplíny pak rozšiřujeme studiem psychometriky a statistiky v psycho výzkumu. Druhou klíčovou osu teoretické přípravy tvoří dvousemestrální studium metodologie výzkumu a semestrální studium etiky v psychologickém výzkumu. Základní teoretickou příprav nabídka povinně volitelných předmětů, které umožňují studentům hlubší seznámení s konkrétn psychologického výzkumu (např. mezikulturní psychologie, psychologie jazyka a gramotnosti, zdraví, srovnávací psychologie, psychopatologie, pedagogická psychologie, psychologie sexu partnerských vztahů apod.). Linii základní teoretické přípravy pak doplňuje linie praktick studenta v oblasti psychologického výzkumu. Tu máme koncipovanou ve dvou rovinách: 1. jako přípravu v oblasti akademických a vědeckých kompetencí (např. dovednosti akademického čten dovednost prezentace výsledků výzkumu) a 2. jako výzkumné praxe. Oproti jiným formátům mag psychologie na UK se u nás studenti systematicky seznamují s psychologickým výzkumem od pr Začínají předmětem, který jsme nazvali Účast ve výzkumu, kdy se pod vedením zkušenějšího a profesionála ve vybrané instituci dívají, jak se dělá výzkum. Následně absolvují dvousemes praxi, ve které se sami zapojují do praxe psychologického výzkumu. Praktickou přípravu pak realizací vlastní diplomové práce. Zabývání se psychologických výzkumem je zkrátka „červen provází přípravu studenta od počátku až do konce studia. *========================================================================================= * Jaké vyučující studenti na programu potkají? *========================================================================================= Určitě se mohou potkávat s těmi, kteří už teď na FHS UK učí v bakalářském studiu nebo v na magisterském programu Antropologická studia. Budou tak potkávat mě, docentku Jitku Lindovo "https://antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-50.html"] , docentku Ivu Poláčkovou Šolcovou [ UR bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-186.html"] , doktorku Kláru Bártovou [ URL "https://antropologie.f KOAFHS-53.html"] , doktorku Evu Richterovou, doktorku Terezu Novákovou Brumovskou nebo Kat [ URL "https://antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-51.html"] . Náš základní výukový tým máme v obohacovat a rozšiřovat o hostující kolegy ze zahraničních pracovišť, v nadcházejícím seme měli přivítat prof. Pfause nebo doc. Caravolasovou. *========================================================================================= * Kde najdou absolventi programu uplatnění? *========================================================================================= Všude tam, kde je třeba plánovat, realizovat, zpracovávat a vyhodnocovat psychologický výz TVP je výzkumník s odborností v psychologii, který může vést nebo utvářet výzkumný tým v i firmách a organizacích veřejného i soukromého sektoru. Naši absolventi mohou pracovat i ve nebo v médiích všude tam, kde třeba zadávat, administrovat nebo interpretovat výzkum a výz z psychologie a příbuzných oborů. Všude tam, kde se realizuje výzkum na zakázku, ve výzkum Specifickou oblastí uplatnění našich absolventů je také akademická sféra. Zde mohou samozř absolventi nacházet uplatnění v oblasti administrativních činností spojených s realizací v správy výzkumných grantů. Doufáme také, že náš studijní program umožní nacházet motivované výzkumníky a bude jim pomáhat dobře a strukturovaně se připravit na nároky a zátěž doktors V průběhu přípravy žádosti o akreditaci našeho studijního programu jsem si několikrát uvěd v jistém slova smyslu měníme pohled na psychologickou profesi a že tato změna není snadná odehrát ze dne na den. Psychologie je bezpochyby jedním z nejpopulárnějších vysokoškolskýc Určitě otevírá studentům cestu k celé řadě inspirativních a společensky cenných profesí. A psychologii silně svazuje představa široké i profesionální veřejnosti, podle které je psyc kdo vykonává klinickou nebo poradenskou praxi. Je na čase takové vnímání začít měnit a vys přípravu psychologů uchopit cíleně i tak, aby umožňovala širší využití poznatků a metod ps výzkumu ve společnosti. *========================================================================================= * Budou mít absolventi možnost pokračovat v doktorském studiu na FHS? *========================================================================================= V současné době není na FHS doktorský studijní program s psychologií. Doktorské studijní p psychologií jsou na FF, PedF a LF UK. To je na úrovni jedné univerzity uspokojivá nabídka, momentálně nejspíš třeba rozšiřovat. Absolventi našeho navazujícího magisterského studijní těchto doktorských studijních programů mohou hlásit. Na Katedře psychologie a věd o životě doufáme, že se nám podaří motivovat a připravit naše absolventy k doktorskému studiu v zah doktorských studijních programů akreditovaných na FHS UK vnímáme jako smysluplnou možnost doktorském studiu Aplikované etiky nebo Studií dlouhověkosti. *========================================================================================= * Je studijní program určen i pro studenty, kteří na FHS neabsolvovali bakalářské studium? *========================================================================================= Samozřejmě, studijní program je určen pro jakéhokoliv absolventa bakalářského studia, kter závěrečné zkoušky absolvuje psychologii nebo prokáže znalost z psychologie. Teoreticky se studijního programu může přihlásit kdokoliv, kdo je absolventem bakalářského studia. Podmí vyhlašujeme k přijímacímu řízení, ale ukazují, že cílíme na studenty, kteří mají v oboru p velmi dobrou znalostní a dovednostní vybavenost. Rozsah teoretických znalostí by měl odpov státní bakalářské zkoušky z psychologie. Pokud nemohou studenti prokázat absolvování státn z psychologie, je třeba, aby prokázali výrazné kvality při dalších částech přijímacího říz řízení máme koncipované jako ústní pohovor na podkladě individuálního portfolia, které stu k přijímacímu pohovoru. Portfolio požadujeme předkládat ve strukturované podobě dle zadání řízení. Stačí jej přinést k ústnímu pohovoru a není třeba jej předem zasílat. V první část student v podstatě prezentuje svoji vlastní badatelskou práci (velice pravděpodobně bakalá psychologickým tématem. Ve druhé části portfolia by pak měl student formou výběru pěti klí prezentovat svoji orientaci, zaměřenost nebo profilaci v oboru psychologie. Ústní pohovor češtině, část pohovoru věnovanou prezentaci vlastní badatelské práce pak vedeme v angličti současné vědy. Pro přesnější informace o příjímacím řízení odkazuji na web s prezentací na programu: https://www.studujfhs.com/tvp [ URL "https://www.studujfhs.com/tvp "] *========================================================================================= * Je ještě něco, co by ke studijnímu programu mělo zaznít? *========================================================================================= Když jsme vytvářeli koncepci studijního programu a přemýšleli jsme o tom, jak by měly vypa praxe, určitě jsme stáli o to, aby měli naši studenti možnost bohatého výběru místa a pros stáž. S kolegyněmi jsme proto vyhledávaly a oslovovaly partnerské instituce, které by byly studenty přijímat a poskytovat jim prostor pro realizaci výzkumné stáže. Už v době příprav vůbec nebylo jasné, že se akreditace podaří, jsme se potkávaly s velmi vstřícnou odezvou k Některé z oslovených institucí byly ochotné vyjádřit už v rámci akreditačního řízení písem že budou naše studenty přijímat. Pro začátek realizace našeho studijního programu tak máme dohody o spolupráci s Psychologickým ústavem AV ČR, s Národním ústavem duševního zdraví ČR organizací Dyscentrum. Méně závaznou formou máme přislíbenou spolupráci s jedním centrem s s psychologickou sekcí vězeňské služby ČR a s několika formami v komerčním sektoru, které zdrojům. Velmi nás těšil zájem a podpora kolegů v reálném profesním světě, kteří se na naš a opakovaně uváděli, že psychology výzkumníky potřebují. Já osobně bych si přála, aby se n spolupracujících pracovišť rozšiřovat o další instituce a firmy s možností uplatnění psych Sára Černíková 17. března 2021