Andrea Průchová Hrůzová: Obrazy jsou výsledkem kultury ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Andrea Průchová Hrůzová absolvovala na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "] bakalářský studijní program Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-2123.html "] a pot magisterský program Elektronická kultura a sémiotika [ URL "FHS-2125.html "] . Je teoretič kultury, badatelkou a pedagožkou. Vyučuje na Univerzitě Karlově, Prague College a Scholast vede Platformu pro studium vizuální kultury Fresh Eye [ URL "http://fresh-eye.cz/"] . *========================================================================================= * Na FHS jste absolvovala bakalářský obor Studium humanitní vzdělanosti. Byla to Vaše prvn právě FHS? *========================================================================================= FHS byla moje první, ale nouzová volba, pokud mám být upřímná. Šla jsem na vysokou školu z nedokázala se pořádně informovat o jednotlivých oborech, třeba na Filozofické fakultě. Z m ale stala velká výhoda. Dlouho jsem nevěděla, jakému oboru se výhradně věnovat, což pomysl Dnes dělám výzkumy a práci, které kombinují více oborů dohromady. A to je výhoda všeobecné vzdělanosti. *========================================================================================= * Bylo něco, co Vás na FHS překvapilo? *========================================================================================= Nejvíc mě překvapil svobodný přístup ke vzdělávání, který se mi strašně líbil. Když jsem p studovat do zahraničí, pochopila jsem, že se jedná o přirozený přístup. Lidem se důvěřuje vstoupí na vysokou školu, jsou o sobě schopní rozhodovat. Na FHS nedostanete přesný studij oboru, ale máte svobodnou volbu si plán tvořit. Musíte projít milníky, jakými jsou základn dává smysl. Jedná se vlastně o práci na růstu sebe sama. Když přebíháte z hodiny na hodinu z různé oblasti do jiné, pamatuji si, že bylo těžké vytv kamarádů, se kterými se potkáváte. To nemusí vyhovovat každému. Někdo se zase utopí v zodp možnosti volby. Utopí se v ní proto, že české vzdělávání na tohle není zvyklé. Naopak by s přístup měl podporovat. Sami o sobě jsme schopní a kompetentní rozhodovat. Ze středních šk studenti nejsou připravení. Každý jsme se proto s nastalou liberální situací popasovali tr Mně seděla a začala jsem cítit, že jsem na správném místě. Ve finále jsem se zaměřila na f kreativní modul a propojovala jsem je. K tomu jsem si odskakovala i do jiných modulů, rok chodila na semináře z muzikologie. *========================================================================================= * Je něco, s čím jste měla při studiu problém? Krom zkoušek to může být i skloubení práce *========================================================================================= První ročník byl určitě náročný v tom se zorientovat v pravidlech a nabídce studia. Jeden ale pročetla celý školní řád a díky tomu jsem pochopila, jak je všechno nastavené. Někdo t říkal, ale v tom množství informací jsem byla ztracená. Co se týče práce, naopak bylo snad rozvrh tak, abych mohla pracovat. V době studia jsem učila přípravné kurzy na vysokou škol o víkendech. To jsem naopak viděla jako pozitivní. Těžké pro mě bylo složit dvě zkoušky, t historie. Dnes se ale ve své práci věnuji vizuální historii a způsob, kterým se na FHS učí mě důležitý. Mluví se o paměťových studiích, o dějinách mentalit. Tehdy to bylo pro mě jen návaznosti na středoškolské pojetí dějepisu. *========================================================================================= * Mohla byste jmenovat vyučujícího, na kterého máte nejsilnější vzpomínky? Nebo na předmět *========================================================================================= Je to možná trochu legrační, ale je to současná děkanka Marie Pětová [ URL "https://bakala SHV-165.html"] . V roli děkanky jsem ji ale nezažila. Povinně jsme si museli na bakalářské prolegomena z filosofie. Tehdy předmět vyučovalo mnoho mužů, jak to bývá asi na většině šk učí filosofie. Já chtěla chodit k ženě, a tak jsem se k paní děkance zapsala. Bavily mě je Zaujal mě způsob hlubokého přemýšlení, čtení, práce s textem. Byl to úplný jiný způsob kon myšlenku a myšlení. Byl to trénink, který je pro mě dodnes strašně důležitý. Psala jsem po i bakalářskou práci. Věnovala jsem se díky inspiraci její osobou filosofickému modulu. Nav mnoho přednášek, které jsou pro mě dodnes důležité. Jedná se o způsob práce, který je zako mého přemýšlení a pracovní činnosti, a jsem za to vděčná. Vzpomínám také na Taťánu Petříčk "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-139.html"] , se kterou jsem měla hodiny, které se věnoval a estetiky. Tyto dvě ženské postavy pro mě byly důležité. Byly to ženy se silným názorem a *========================================================================================= * Na FHS jste také absolvovala navazující magisterský obor Elektronická kultura a sémiotik jste o změně školy? *========================================================================================= Když jsem šla na magisterský obor, rozhodla jsem si dané dobře rozmyslet. Již ve druhém ro se začala zajímat o to, co je možné studovat. Tento obor jsem si tedy vyhlédla předem. Zdá nejjednodušší zůstat na fakultě, kde znám systém, logistiku a infrastrukturu. Když jsem se navazujících oborech, zaujala mě sémiotika a elektronická kultura. Zdála se být hodně aktu Mluvilo se o porozumění způsobu komunikace, jakým funguje veřejný a politický prostor, a p informací a jednání do digitálního prostředí. Viděla jsem ve studiu i porozumění tomu, jak době ještě nefungovala nová média na Filozofické fakultě, ta se otevírala až později. Zdál obor v Praze, který hovořil o digitální kultuře a nových médiích. Když jsem nastoupila, zj obor prochází silnou restrukturalizací, jelikož odcházel jeho zakladatel Jiří Bystřický. P nových mladých pedagogů jako Michaela Fišerová, Ondřej Váša [ URL "https://eks.fhs.cuni.cz Martin Švantner [ URL "https://eks.fhs.cuni.cz/EKS-111.html"] . Byli to pedagogové čerstvě neměli konzervativní způsob výuky a chtěli po nás, abychom hodně četli a diskutovali. Když takovou výzvu, je to obohacující způsob vzdělávání. *========================================================================================= * Na doktorát jste šla na sociologii. Jaká cesta Vás tam zavedla? *========================================================================================= Zjistila jsem díky Michaele Fišerové, Ondřejovi Vášovi a profesoru Marcellimu [ URL "https eks.fhs.cuni.cz/EKS-107.html"] , kteří s námi hodně mluvili o obrazové kultuře a filosofii zájem o vizuální studia. Společně s kamarády jsme během magisterského studia zorganizovali konferenci, na níž se vyprofiloval úzký kruh lidí s podobným zájmem. Začala jsem zjišťovat zabývat obrazovou kulturou ve vztahu k politice a zjišťovat, jak mohou obrazy ovlivňovat p V té chvíli nebyla možnost pokračovat na doktorátu na FHS, dnes už ta možnost je. Ale i kd už bych pokračovat nechtěla. Cítila jsem, že pět let na jednom stanovišti je dlouhá doba. kam bych mohla jít, a sociologie na FSV se mi zdála jako otevřený obor. V té době jsem děl výzkum obrazů v dějepisných učebnicích, o tom, jak se mění a nemění historické vizuální fi *========================================================================================= * Jste teoretičkou vizuální kultury, badatelkou a pedagožkou. Vyučujete na Karlově univerz College a Scholastice. Proč jste se rozhodla zaměřit na tuto oblast a proč je pro Vás vizu důležitá? *========================================================================================= Teorie vizuální kultury nabízí skvělé nástroje, pomocí nichž se můžeme podívat na fungován Sociologie se dívá na to, jak si lidé spolu povídají, a na struktury, na kterých je společ Nová média se zabývají mediálními nosiči a technologickou infrastrukturou, které společnos tvoří. Vizuální studia se zabývají nejen tím, jaké obrazy daná doba a kultura vytvořila, a jaké obrazy tuto kulturu vytvářely. Obrazy jsou výsledkem kultury, a zároveň jí dávají vzn lidi přesvědčit a organizovat. Svým způsobem jsou obrazy dalším přístupem, jakým lze sledo její proměny. Vizuální studia nás učí vnímat obraz jako politického agenta. Dnes je vizuál demokratická, jelikož disponujeme chytrými telefony a na nich fotoaparáty. Tvorba a sdílen co lidé každodenně dělají. Když učím studenty, tak mám pocit, že mám ulehčenou cestu, prot pozici v náročné teorii, kterou je nejdřív nutné naučit, ale že postupuji přes žitou zkuše teorii vysvětluji. Často to vede k příjemnému a důležitému „aha“ momentu. *========================================================================================= * Založila jste a vedete platformu pro studium vizuální kultury Fresh Eye. O co jde? *========================================================================================= Založili jsme ji s kamarády na konci magisterského studia na FHS. Už to bude deset až jede jsme, co bychom jako studenti mohli dělat navíc. Věděli jsme, že o vizuálních studiích se Jednalo se proto pro nás o novou výzvu. Vytvořili jsme neformální platformu, kterou jsem i a spolužáci mi pomohli ji rozvíjet. Spolužák Michal Svatý naprogramoval webové stránky, o dodnes stará. Další kamarád Štěpán Pudlák, který dodělal později doktorát v oboru Elektron sémiotika, pomáhal s produkcí a organizací. Založili jsme Fresh Eye, abychom nabídli ostat místo k setkávání se. Začali jsme vyhledávat přednášející, zjišťovat, kdo se této oblasti byla možnost dostat studentský školní grant na FHS, a tak jsme získali školní podporu. Jed pár tisíc korun, ale nám to pomohlo. První dva až tři roky probíhalo vše DIY. Začali jsme přednášky, sbírat studentské texty a uveřejňovat je online. Náhle se Fresh Eye stal důleži terciálního vzdělávání. Později se už nedalo postupovat podomácku, museli jsme se profesio o granty. Díky těmto grantům, o které žádáme i dnes každoročně, jsme mohli růst. Z každomě pro veřejnost jsme vybudovali rozsáhlý video archiv doplněný o studentskou textovou knihov jsme také dělat workshopy pro studenty. Hostujeme v galeriích současného umění, spolupracu kulturními a vzdělávacími institucemi. Před třemi lety jsme začali organizovat populárně n projekce, pomocí nichž se snažíme oslovit nejširší veřejnost. V kině Světozor uvádíme prem dokumentů o významných osobnostech vizuální kultury 20. století. Ve velkém sále jsme schop tři sta lidí. Produkujeme také konference, studentskou soutěž, kdy nám studenti posílají s všem dáváme zpětnou vazbu. Z těchto prací jsme letos vytvořili online e-book. Stále rostem *========================================================================================= * Dalo by se říct, že Vás studium připravilo na zaměstnání? *========================================================================================= Myslím, že v něčem ano. Humanitní vzdělanost na FHS je strašně náročná na sebeorganizaci, schopnost zacházet sám se sebou. Člověk si dnes dokáže dobře zorganizovat čas, a to je zku jsem získala na FHS. Dodnes čerpám z teoretických základů, které jsem dostala na filosofic šest let učím předměty na hranici mezi vizuálními a kulturálními studii a profesně navazuj zkušenost, kterou jsem na FHS získala. Jako pedagožka navazuji na to, jak jsem chtěla, aby chovali k nám ke studentům. Snažím se dávat studentům pocit angažovanosti a víru v kritick jak mně dávali dobří pedagogové. *========================================================================================= * Je něco, co jste si z FHS odnesla i do osobního života? *========================================================================================= Určitě jsou to přátelé. Především z magisterského oboru se vídáme dodnes. Jsou to pro mě z navíc skvělé, že máme společný základ vědění. Jsou to kriticky smýšlející lidé, u kterých formovaly názory. *========================================================================================= * Máte nějakou silnou vzpomínku v souvislosti s FHS? *========================================================================================= Určitě to bylo organizování studentské konference v prvním ročníku magisterského studia. P šest přednášejících, předjímaly se tu aktivity Fresh Eye. Získali jsme podporu ze strany š mě silný zážitek. Když dnes vidím aktivní studenty, tak jim nikdy neříkám ne. Je důležité a podpořit je. Díky tomu, že nám jako studentům někdo v minulosti věnoval čas, úsilí a pod vyrostlo to, co jsme později mohli přetavit do něčeho významného. Sára Černíková 16. června 2021