Monika Brzoňová: Oslovila mě oblast etické výchovy ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Monika Brzoňová absolvovala na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS-4. bakalářský studijní program Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-2123.html "] a poté n magisterský program Obecná antropologie – integrální studium člověka [ URL "FHS-2135.html projektovou manažerkou evropského projektu a učitelkou občanské a výtvarné výchovy na zákl současně také externí redaktorkou a odbornou konzultantkou mimoškolních aktivit. Založila Etika hrou [ URL "https://etikahrou.weebly.com/"] a Etika pro firmy, jejichž cílem je sezn veřejnost s oblastí etiky a etické výchovy. *========================================================================================= * Na FHS jste absolvovala bakalářský obor Studium humanitní vzdělanosti. Byla to Vaše prvn právě FHS? *========================================================================================= První volba to byla, zaujal mě samotný název „Studium humanitní vzdělanosti“. Šla jsem z g mě vícero humanitních odvětví – psychologie, sociologie, filosofie, historie. Už od mládí chci studovat Karlovu univerzitu a tento obor mi nabídl široké spektrum možností, jak se o mě zajímaly a lákaly, dozvědět víc. *========================================================================================= * Bylo něco, co Vás na FHS překvapilo nebo se nesetkalo s Vašimi očekáváními? *========================================================================================= Nejvíce mě v pozitivním slova smyslu překvapila svoboda a zodpovědnost za vlastní vzdělání jsme do prváku, měli jsme povinné předměty, ale zbytek byl na nás. Ta svoboda mi velmi vyh jsem se s ní zacházet. *========================================================================================= * Je něco, s čím jste měla při studiu problém? Krom zkoušek to může být i skloubení práce anonymita velké školy. *========================================================================================= Anonymita pro mě problémem nebyla, protože jsem bydlela na koleji a myslím, že studenti, k kolejní život, možná s tou anonymitou částečně zápasí. Na FHS není jedna třída nebo uzavře studentů. My jsme se ale sešli jako docela silný ročník na koleji Větrník, utvořili jsme p lidí, sedli jsme si zaměřením nejen na FHS, ale i lidsky, takže jsme takový svůj komorní a měli. Proto jsem zřejmě anonymitu nevnímala, hodně jsme drželi spolu, pomáhali jsme si a v si vstříc. Jediné, co pro mě bylo úskalím po celou dobu studia, byla má nepříliš velká zna Po celou dobu studia jsem to vnímala jako velký handicap. Proto od malička svým dětem říká je základ a je třeba se ji dobře naučit. Ale na Lily Císařovskou [ URL "https://bakalar.fh SHV-171.html"] , která nás učila angličtinu, vzpomínám jako na velkou bohyni, která mi hod *========================================================================================= * Mohla byste jmenovat vyučujícího, na kterého máte nejsilnější vzpomínky? Nebo na předmět *========================================================================================= Vzpomínám na všechny s láskou. Vzpomínám na plnou aulu pana docenta Pince, když vyprávěl s Kořeny evropské tradice, to pro mě byly silné zážitky. Vzpomínám taky napana profesora Sok "FHS-1554.html "] , jeho přednášky, to byly hluboké a silné okamžiky. Vzpomínám na pana Pe na jeho noblesu a zapálení pro sociologii, to jsme hltali všichni. Vzpomínám na pana Murga "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-137.html"] , který se potom stal mým vedoucím bakalářské vzpomínám také na Hůrku, kde byla mladá plejáda filosofů – pan Zika [ URL "https://bakalar SHV-138.html"] , Češka [ URL "https://eks.fhs.cuni.cz/EKS-112.html"] , Fulka [ URL "https: fkhv.fhs.cuni.cz/FHSHV-29.html"] , Novotný [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-135.html na někoho zapomněla, ale na všechny pedagogy ráda vzpomínám. *========================================================================================= * Na FHS jste také absolvovala magisterský navazující obor Obecná antropologie - integráln člověka. Neuvažovala jste o změně školy? *========================================================================================= Vůbec jsem neuvažovala o změně školy. V té době jsem se začala hodně zajímat o východní fi jsem studovala tibetštinu, zaujala mě budhistická tibetská kultura. Věděla jsem tedy, že s magistra z antropologie. Podnikla jsem i výlet do Tibetu, kde jsem zkoumala vzdušná pohřeb antropologie mě oslovila v hledání společných konstant člověka. Přišlo mi to završující pr jsem se od gymnaziálních studií dozvídala o člověku a o světě. Antropologie mi přišla zast kulturní a společenské fenomény napříč světem. *========================================================================================= * Jste projektovou manažerkou evropského projektu a učitelkou občanské a výtvarné výchovy škole, současně také externí redaktorkou a odbornou konzultantkou mimoškolních aktivit. Ja se vzděláváním a výchovou dostala? *========================================================================================= Souviselo to s tím, že jsem už na vysoké škole založila rodinu a odstěhovala jsem se z Pra do malé vesnice. Velmi těžko se s mým oborem hledá uplatnění daleko od Prahy, takže jsem s co bych mohla dělat, a upřímně řečeno jsem byla trochu znepokojena se situací na venkově. vzdělávání a výchova je jedna z věcí, kde můžu uplatnit své vědomosti. Ráda komunikuji s l bavím o hlubších věcech. Založila jsem si dva projekty Etika hrou a Etika pro firmy, kam j vměstnat výchovu k občanství, předávání kladných vzorů, rozvoj měkkých dovedností atp. Výc mi přišly jako to nejpřirozenější a zároveň nejdůležitější, kde mohu zúročit to, co jsem s jsem se do té doby pohybovala. *========================================================================================= * Zmínila jste projekt Etika hrou. O co jde? *========================================================================================= Hlásila jsem se na doktorské studium Aplikovaná etika, tam jsem přijímací zkoušky neudělal oblast etické výchovy hodně oslovila. Chodila jsem na přednášky pana profesora Sokola, kte etiky, práva a morálky. Když jsem přišla na Vysočinu, tak mi přišlo, že se o této oblasti a nemluví. Spousta dětí není z rodiny vybavena základními sociálními dovednostmi. Postupně informace, podněty a nápady ze svého okolí, až jsem vymyslela projekt Etika hrou, kde jsem osm aktivit pro široké spektrum cílových skupin. Navrhla jsem kurzy a aktivity pro mateřsk školy, ale i pro seniory, aby mohli sdílet a předávat mladším svou životní zkušenost. Post aktivity rozrůstaly. Tím, že jsem také nahlédla skutečnost základního školství, přišlo mi, školy jsou hodně o informacích, ale málo o osobním rozvoji dětí. Jsou schopni vyjmenovat P prvoky, ale když se jich zeptáte na pocitové věci, nebo na věci z oblasti měkkých dovednos se sebevědomím, v kolektivu, jejich hodnoty, tak je pro ně těžké vůbec mluvit, zformulovat hovořit o tom v kolektivu. Přišlo mi důležité učit je, že i toto je nezbytná součást vzděl důležitější než umět vyjmenovat data. Je důležité dívat se na svět kolem sebe a umět ho kr Zpětně musím říct, že jsem na to pyšná. I ta covidová doba ukázala, jak je potřeba vztahy rodinné a sociální budovat a podporovat. Mám z toho radost. *========================================================================================= * Dalo by se říct, že Vás studium připravilo na zaměstnání? *========================================================================================= Určitě. Nedávno jsem se o tom bavila s mými dětmi. Nemyslím, že je natolik důležité vybrat letech to správné zaměření vysoké školy. Když je vám osmnáct let nevíte o životě tolik, ja čtyřicet nebo sedmdesát. Je možné, že si vyberete vysokou školu, která nebude to pravé. To případ, ale myšlenka je taková, že jakákoliv vysoká škola otevře člověku spoustu možností, rovině informací, přátelství, potkání s pedagogy, kteří ho můžou nasměrovat. Já jsem byla velmi spokojená, ale i kdybych nebyla, tak myslím, že jakákoliv vysoká škola člověka připr Naučí se o sebe postarat, naučí se pracovat s časem, penězi, zjistí, co ho baví. To je jed proč jsem veliký zastánce vysokoškolského života. Druhá rovina je v tom, že mi na FHS velm široký záběr, proto si myslím, že když komunikuji s dětmi i dospělými na svých přednáškách přehled o světe, o věcech, které se týkají antropologie, historie, psychologie. Když s dět komunikuji, mám kam sáhnout. Jsem vybavená tvrdými daty i měkkými dovednostmi. Jsem přesvě to vše stojí na mém vzdělání a mé rodině. *========================================================================================= * Nevidíte tedy jako hendicap, že jste neabsolvovala pedagogické vzdělání? *========================================================================================= Musela jsem si dodělat pedagogické vzdělání, ale vůbec jsem neměla problém, z FHS jsem měl informací. Nutno říci, že jsem byla hodně poctivá studentka, hodně jsem studovala a četla. určitá proměnná. Snažila jsem se získat ze školy maximum, takže další nástavbové studium p spíš otázkou získání papíru než dalšího studia. Spoustu informací z pedagogiky, psychologi během studia na FHS. Spoustou věcí, které jsem se musela učit, jsem si zároveň osahala v p toho mého projektu Etika hrou. To myslím, že je také velmi dobré, když člověk může studova prakticky zkusil. *========================================================================================= * Je něco, co jste si z FHS odnesla i do osobního života? *========================================================================================= Na léta na FHS vzpomínám velmi ráda, bylo to jednak tím, že jsme si vytvořili silnou partu Byli jsme silný ročník a přátelské vazby máme doteď. Každý rok máme FHS sraz, kde se nás t jádro“ potká. Považuji za splněný sen, že jsem mohla bakalářský i magisterský obor vystudo univerzitě, to je veliký dar od života. Nehledě na to, že mi přijde, že jsme chytili skvěl pedagogů. Zmínila jsem jich pár, ale mívali jsme přednášky třeba od pana Komárka – to byl nezapomenutelný zážitek. Pan Abu Ghosh [ URL "https://antropologie.fhs.cuni.cz/KOAFHS-44.h pro mě vzorem pedagoga v tom, že si sedl mezi nás a vyprávěl nám zážitky z cest. To mi při daleko cennější než informace v knihách. Uměl hezky vyprávět o tom, jak dělal empirické vý Zažila jsem přednášky pana Kružíka [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-140.html"] a pan [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-297.html"] , to pro mě byly silné momenty – vidět m jak spolu hovoří o filosofii. Měli jsme přednášky od pana Putny [ URL "https://bakalar.fhs SHV-300.html"] , kdy jsme procházeli Prahou, a on nám vyprávěl o všech legendách a histori jsme výlety s panem Kratochvílem a panem Bartošem na Sicílii a do Řecka. To byly nádherné které dodnes vzpomínám. Nesmím také zapomenout na úžasný pár manželů Altových (Jaroslav Al ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-41.html"] a Blanka Altová [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-42.ht red.), kteří nás brali do přírody i k sobě domů v Trstěnici a učili nás v plenéru malovat Když jsem studovala na FHS, zažila jsem také přednášky na půdě jiných fakult, například př Formana, Ivana Martina Jirouse, Václava Havla nebo JS Dalajlámy. Jak vidíte, na své vysoko dobu studia na Fakultě humanitních studií mám jen ty nejkrásnější vzpomínky. Sára Černíková 3. srpna 2021