Opatření děkana FHS UK č. 13/2021 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Standardy pracovní činnosti akademických pracovníků Fakulty humanitní K provedení: - Účinnost: 1. října 2021 *========================================================================================= * Standardy pracovní činnosti akademických pracovníků Fakulty humanitních studií Univerzit *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 1: Úvodní ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Tímto opatřením jsou definovány složky a činnosti v rámci akademického pracovního úvazku humanitních studií Univerzity Karlovy (dále jen „fakulta“). 2.Účelem opatření je rozvedení a konkretizace pracovních náplní obecně stanovených Vnitřní předpisem Univerzity Karlovy a uplatnění zásad stanovených Opatřením rektora Univerzity 21/2018: Základní principy personální politiky. 3.Pro akademické pracovníky fakulty je vodítkem pro sebereflexi, plánování a rozvržení pra úvazku 1,0. 4.Pro vedoucí pracovníky fakulty (především vedoucí kateder) dokument představuje pomocný pro pozitivní motivaci a ohodnocení pracovního výkonu kmenových zaměstnanců kateder faku plánování a zabezpečování vzdělávací (ve spolupráci s garanty studijních programů), věde tvůrčí činnosti, činnosti v oblasti tzv. „třetí“ role univerzity, administrativní činnos samosprávných a organizačních činnostech fakulty, respektive univerzity a ostatních činn ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 2: Vzdělávací činnost ------------------------------------------------------------------------------------------ Vzdělávací činnost zahrnuje především a.prezenční výuku u akademických pracovníků zpravidla 8 vyučovacích hodin týdně, u lektorů vyučovacích hodin týdně, b.atestace studentů, c.působení v komisích pro přijímací i státní závěrečné zkoušky a obhajoby závěrečných prac d.vedení nebo konzultování kvalifikačních prací a jejich posuzování, e.účast na akademických ceremoniálech, a to vše na pregraduálních i postgraduálních stupních studia. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 3: Vědecká a tvůrčí činnost ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Vědecká a tvůrčí činnost zaměstnance je realizována v souladu se záměry a se strategií r oboru a studijních programů fakulty, k jejichž realizaci a rozvoji zaměstnanec na fakult 2.Činnosti, kterými je vědecká a tvůrčí činnost realizována a naplňována, zahrnují: a.soustavnou vědeckou či tvůrčí činnost směřující k naplňování a kontinuálnímu rozvoji v zaměstnance fakulty, b.průběžnou a pravidelnou publikační činnost v souladu s platnými uznatelnými výstupy vě činnosti na Univerzitě Karlově (dále jen „univerzita“), c.pravidelnou aktivní účast na odborných konferencích směřující k udržování a rozvoji sp domácím i mezinárodním prostředí, d.vyhledávání možností finanční podpory k organizaci či spoluúčasti v organizačním týmu nebo workshopy, e.průběžnou činnost vedoucí k získávání grantové podpory pro vlastní výzkum či vědecko-v pracoviště fakulty, pravidelná účast v grantových soutěžích a dotačních programech, f.průběžnou aktivitu směřující k realizaci smluvního výzkumu či výzkumu s prokazatelnými (aplikovaný výzkum), g.kontinuální budování zahraniční spolupráce a spolupráce s dalšími vědecko-výzkumnými i republiky a vytváření sítě spolupracujících domácích a zahraničních pracovišť, h.oponentskou a recenzní činnost, členství v edičních a vědeckých radách a expertních ko i.průběžné vykazování výsledků vědecké a tvůrčí činnosti v systémech univerzity (IS věda dedikaci fakultě. 3.Povaha vědecké a tvůrčí činnosti u jednotlivých mzdových tříd vychází z katalogu prací u Vnitřním mzdovém předpisu Univerzity Karlovy. 4.Výchozí rozsah této činnosti by měl u akademických pracovníků odpovídat časové náročnost činnosti uvedené v čl. 2., u lektorů se předpokládá výrazně nižší podíl. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 4: „Třetí“ role ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Akademičtí pracovníci přispívají výkonem aktivit v rámci tzv. „třetí role“ univerzit (ve ustanovení zákona č. 111/1998 Sb. k rozvoji společnosti na národní i mezinárodní úrovni. 2.Mezi činnosti, kterými je tzv. „třetí role“ realizována a naplňována, patří zejména: a.popularizace výsledků tvůrčí činnosti (mediální vystoupení, osvětové aktivity); b.komercializace výsledků tvůrčí činnosti (metodiky, expertní a konzultační aktivity, pa c.aktivní zapojení do organizace a realizace diskusních fór s účastí zástupců státní spr samosprávy, nevládních neziskových organizací, komerční a kulturní sféry; d.členství v radě vlády, ve vědeckých a správních radách kulturních institucí a instituc státní správou a místní samosprávou; e.členství v pracovních skupinách a poradních orgánech státní správy, místní samosprávy, neziskových organizací a subjektů komerční a kulturní sféry; f.spolupráce s absolventy včetně jejich zapojení do výuky a praxe; g.spolupráce s institucemi sekundárního vzdělávání, zejména se středními školami. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 5: Administrativní činnost a podíl akademických pracovníků fakulty na samosprávných a činnostech fakulty, respektive univerzity ------------------------------------------------------------------------------------------ Administrativní činnost a podíl akademických pracovníků fakulty na samosprávných a organiz jsou realizovány v souladu s vnitřními předpisy univerzity a fakulty a rozumí se jimi např a.vedení fakulty, b.vedení katedry, c.garantování studijního programu, d.výkon delegovaných povinností (fakultní koordinátorské pozice), e.členství v orgánech fakulty a poradních orgánech děkana a komisích, f.členství v akademickém senátu fakulty nebo univerzity. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 6: Další ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Vyjmenované složky pracovních činností jsou vzájemně provázané a zastupitelné. Pracovník některé ze čtyř výše uvedených oblastí vyvíjí výrazně nadprůměrnou činnost, je možné ve oblastech zátěž úměrně snížit. 2.Při vážení poměru jednotlivých složek pracovní činnosti musí být brány v potaz i individ schopnosti a akademická seniorita jednotlivých akademických pracovníků. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 7: Závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu. 2.Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. října 2021. V Praze dne 30. září 2021 Ing. arch. Mgr. Marie Pětová, Ph.D. děkan V případě, že se na výuce společně podílí více vyučujících, přihlédne se ke skutečnému pod vyučujících. § 1 odst. písm. d) a e) zákona č. 111/1998 Sb. Zákon o vysokých školách a o změně a doplně (zákon o vysokých školách