Josef Fulka: FHS byla původně téměř rodinný podnik ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Doc. Mgr. Josef Fulka, Ph.D. [ URL "https://fkhv.fhs.cuni.cz/FHSHV-29.html"] , je filosof Zabývá se filosofií 18. a 20. století, literární teorií, strukturalismem, psychoanalýzou n znakových jazyků. V roce 2009 získal Prémii Otto Wichterleho za mimořádný vědecký výkon pr do 35 let, v letech 2013–2014 obdržel Fulbrightovo stipendium. Překládá díla autorů jako C Strauss, Roland Barthes, Michel Foucault nebo Judith Butler. Na Fakultě humanitních studií založení v roce 2000. Nyní je garantem navazujícího magisterského studijního programu Filo humanitních věd [ URL "FHS-2132.html "] . *========================================================================================= * Vaše badatelské zájmy už na první pohled ohromují svou šíří: sahají od kontinentální fil strukturalismus a literární teorii až po psychoanalýzu. Je mezi tím vším nějaký pojící prv *========================================================================================= Řekl bych, že ano. Kontinentální filosofie 60. let, na které jsem vyrostl, je známá tím, ž interdisciplinární rozptyl, takže zabývat se literaturou je v ní úplně přirozené a psychoa taky všudypřítomná. Já jsem navíc člověk, který moc dlouho nevydrží u jednoho tématu. Obdi dokážou celý život dělat třeba Platóna, ale mně to prostě nejde. Kromě toho to má velkou v když vás jedna věc přestane bavit, tak se můžete velmi snadno vrátit k jiné. *========================================================================================= * Osobně mě z toho výčtu nejvíc zaujala lingvistika znakových jazyků. Jak se to stalo, že filosofie dostal k lingvistice znakových jazyků? *========================================================================================= Ona to není tak úplně lingvistika, já nejsem lingvista. Ale je fakt, že jsem se dlouho zab zabývám znakovými jazyky a tím, jak se o nich uvažovalo v dějinách západního myšlení. Dost tomu přes jednu ze svých specializací, konkrétně přes filosofii 18. století. Tehdy byla je otázek, které si lidé kladli, vznik jazyka, tedy kdy a jak lidstvo začalo mluvit. To je mi která je dodneška nezodpovězená. Teze, která v té době byla celkem běžná, říkala, že při v hrála ústřední úlohu gestikulace (i o tom se dodneška diskutuje jako o jedné z možností). velký zájem o smyslové vnímání, to znamená, že všechny postavy, jako jsou neslyšící nebo n dostávaly do středu zájmů filosofů. V 18. století začínají i první pokusy o širší vzdělává řešilo se, jak je učit, jestli je učit mluvit, nebo je učit prostřednictvím znakového jazy všechno nějak dalo dohromady, já jsem se začal učit znakový jazyk a zjistil jsem, že není Je to fascinující jazyk a kultura neslyšících je také fascinující. Dělat třeba antropologi bylo velmi zajímavé, i když také velmi těžké, protože je to hodně uzavřená skupina a nepus Nad tímhle tématem jsem zatím strávil deset let, napsal o tom dvě knížky a myslím si, že m ještě vydrží. *========================================================================================= * Je něco, v čem Vás znakový jazyk překvapil? *========================================================================================= Určitě! Znakový jazyk je velmi jiný. Věc, které si všimne na první pohled každý, je jiná m naše je, jak se říká odborně, auditivně-orální (to znamená, že slyšíte a mluvíte), tak jej manuálně-vizuální (to znamená, že ukazujete rukama a vnímáte to sdělení zrakem). Podotknu o kterých se ale ne vždycky ví: znakový jazyk je přirozený jazyk, není to žádný uměle vytv Objevuje se vždycky, když se nějaká komunita neslyšících ocitne pohromadě. Hodně lidí si m jazyk je na celém světě jenom jeden, ale každá národní skupina má svůj a je jich spousta. je také fascinující v tom, že je v některých věcech šikovnější než mluvený jazyk, zejména něco ukázat v prostoru. Kromě toho když do něho trochu proniknete, zjistíte, že je velmi k *========================================================================================= * Je ve znakovém jazyce například poezie? *========================================================================================= Samozřejmě! Akorát nepracuje se stejnými prostředky jako mluvený jazyk, tedy s rýmy, eufon například se specifickým rozmisťováním znaků v prostoru. *========================================================================================= * Podobá se tedy svým způsobem tanci? *========================================================================================= Svým způsobem ano, ale má gramatiku a je to pořád jazyk. Ale takhle do rozhovoru vám to bo ukázat, protože se to nedá verbálně napodobit. *========================================================================================= * Vrátím se ještě zpátky k filosofii. Jaký má smysl ji dělat? Co Vám osobně přináší? *========================================================================================= To je asi u každého jinak. U mě to je tak, že filosofie představuje ideální odrazový můste člověk dělal něco jiného, to znamená, aby hledal styčné body mezi filosofií a jinými disci to lingvistika, literatura nebo psychoanalýza. Filosofie vám tím, jak je otevřená, umožňuj vstříc jiným disciplínám. Mám problém s tím, když si filosofie začne osobovat nárok, že to a že žádné jiné není. Myslím si, že filosofie není nadřazená (kdysi možná byla, ale dnes u disciplínám. Jeden z důvodů, proč jsem začal dělat ty znakové jazyky, byl, že mi chyběla n nebo rigoróznost. Začalo mi trochu vadit klást pořád otázky, na které nejsou odpovědi. U z je spousta otázek, u kterých na začátku nevíte, ale odpovědi můžete najít – nebo si to ale Ale je to můj názor a je mi jasné, že spousta lidí má úplně jiné důvody. Samozřejmě je tak jsem filosofii vystudoval, a proto ji dělám. *========================================================================================= * Co Vás vedlo k tomu filosofii studovat? *========================================================================================= To byla 90. léta a tehdy začali do knihkupectví pronikat takoví autoři jako Nietzsche nebo a to jsme jako gymnazisti hltali. Byl v tom možná i kus snobismu: člověk to četl, moc tomu připadalo mu to jako něco děsně vznešeného. Já jsem se hlásil na filosofii na Filosofickou mě napoprvé nevzali, takže jsem potom studoval Institut základů vzdělanost, dneska Fakultu studií. Napřesrok už mě pak na tu filosofii vzali, a dokonce mě vzali i na anglistiku, tak studoval filosofii, anglistiku a IZV dohromady. To byl docela záhul, ale jeden rok se to d *========================================================================================= * Ta zmínka o anglistice mě přivádí k další otázce: jste totiž i překladatel a máte na kon od takových akademických es, jako jsou Roland Barthes, Michel Foucault nebo Judith Butler. překládání přes studium anglistiky? *========================================================================================= To ne, já jsem to prostě chtěl dělat, navíc překládám víc z francouzštiny než z angličtiny větší. Začal jsem s tím docela brzo a možná je na místě, abych tu poděkoval některým lidem velmi podporovala Marcela Sedláčková, paní, která učila na IZV francouzskou filosofii, vza se říká, pod křídlo a hodně mi pomáhala. Už ale bohužel není mezi námi. A pak bych chtěl p Pecharovi, který překládal například Prousta, ten mi opravoval první, samozřejmě dost příš Od nich jsem se hodně naučil a potom to se mnou už zůstalo. I když tedy v současnosti už j mnohem méně času, když je člověk obtížen funkcemi a tituly. *========================================================================================= * Byl jste také členem Surrealistické skupiny a na internetu lze najít některé Vaše literá Považujete se i za spisovatele? *========================================================================================= Ne, to ne! To jsou jenom fejetony, to není žádná literatura, spíš takové zábavy. V mládí j kolem Surrealistické skupiny motal, to je pravda, ale navzdory tomu, že mě surrealismus za nejsem členem a možná jsem vlastně nikdy nebyl. *========================================================================================= * Zaujalo mě také, že prodáváte sýr na Francouzském trhu na Kampě. Jak se to stalo? *========================================================================================= Na Můstku v průjezdu je taková sýrárna, a (to není reklama, to je fakt) to je nejlepší fra tady. Vede ji Francouz, který tady kdysi na gymnáziu učil chemii a pak se na to vykašlal a sýry. A protože miluju francouzské sýry, tak jsem tam chodil tak dlouho, až jednoho dne vi cedulka, že shánějí brigádníka. Tak jsem mu řekl, že bych to zkusil a už několik let to má vedlejšák. *========================================================================================= * Potkáváte tam studenty nebo kolegy? Jak reagují? *========================================================================================= Studenty potkávám a nejčastěji to vyvolává záchvaty smíchu. Někdy tam potkávám i lidi z fa francouzské ambasády a to samozřejmě také působí jisté veselí. Ale je to zajímavá a zábavn až tak snadné. Občas nás šéf pěkně seřve, když krájíme špatně. *========================================================================================= * Působil jste vždycky v akademické sféře? *========================================================================================= V zásadě ano. Vystudoval jsem IZV, pak byl drobný prostoj, kdy jsem dostudovával filosofii takříkajíc naskočil na vláček. Byli jsme tehdy jako IZV pořád ještě v Legerce a já jsem mě mě docent Pinc [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] od té doby musel zapomeno víme, jakou on má paměť, takže na mě nezapomněl a celkem bez potíží mi přidělil nějaké uče doktorandovi. Ona tehdy byla velmi příznivá doba, spoustu lidí odcházelo z Akademie věd i místa byla celkem snadno dosažitelná. *========================================================================================= * S fakultou jste tedy byl od samého začátku? *========================================================================================= Ano, já jsem, myslím, druhý ročník IZV vůbec a na fakultě jsem úplně od začátku, tedy od r přestěhovala do Jinonic. *========================================================================================= * V čem byste řekl, že se fakulta od dob IZV nejvíc změnila? *========================================================================================= Původně to byl takový rodinný podnik: pár desítek studentů, dvě patra v Legerce, nahoře pa lidé se tehdy všichni znali a o řadě mých spolužáků je dneska slyšet: Marek Jakoubek je šé Filosofické fakultě, Tomáš Hirt je v Plzni… Samozřejmě se tam už v těch 90. letech motalo kteří jsou dodneška tady na FHS a jsou to moji kamarádi: Jarda Novotný [ URL "https://baka SHV-135.html"] , Jakub Češka [ URL "https://eks.fhs.cuni.cz/EKS-112.html"] … Byla to takov inspirativní léta. Od té doby fakulta samozřejmě zmasověla – a teď neříkám, jestli je to d prostě je to nutné. Studentů máme stovky, byli jsme nucení se přizpůsobit nějakým podmínká se dělají určitým způsobem a tomu se člověk nevyhne. Taky mám pocit, že se trochu změnili se tedy netýká jenom FHS. V 90. letech převládala obrovská zvědavost, lidi četli všechno, pod ruku. Tohle trošku vymizelo. Tím nechci říct, že neexistují výjimky, ale mám pocit, že trošku laxnější. *========================================================================================= * Kdybyste měl srovnat fakultu v její dnešní podobě s jinými akademickými pracovišti, je t Zůstalo nám něco z toho rodinného podniku? *========================================================================================= Určitě interdisciplinarita. Naše fakulta není segmentovaná na katedry, respektive je, ale znamená katedra, je něco úplně jiného než třeba na fildě. A v něčem je to určitě dobře, pr mají možnost pohybovat se mezi obory. To je na jednu stranu skvělé, na druhou stranu je pa propadnout chaosu. Ale pokud je někdo, kdo má opravdu zájem o přesahy z jednoho oboru do d něj naše fakulta ideální místo pro studium. Na druhou stranu bych podotknul, že nemám moc to poplácávání se po zádech a řeči o výjimečnosti naší fakulty. Všude, kde jsem se kdy vys zajímaví lidé, kteří dělali zajímavé věci. *========================================================================================= * Na čem v současné době pracujete? *========================================================================================= Mám grant, který dokončuji, a ten je o hudbě. Je to – hodně zjednodušeně řečeno – o tom, j filosofie a hudba ve 20. století. *========================================================================================= * K takové interakci docházelo? *========================================================================================= Nepříliš rozsáhle, ale ano. Zmíním třeba jména jako Theodor Adorno nebo Claude Lévi-Straus na fakultě docela známý, byl v hudbě velmi kompetentní a napsal o ní velmi zajímavé věci. konce června napsat knížku. *========================================================================================= * Máte nějaké plány do budoucna? Pustíte se zase do něčeho úplně jiného? *========================================================================================= To myslím, že už ne. Moje možnosti už se takhle zaokrouhlily a chci se vrátit ke znakovým obecněji k manuální komunikaci, tam mám nějaké nedořešené věci. Taky mám nějaké překlady, roky mám určitě vystaráno. *========================================================================================= * Co kromě toho, co už zaznělo, rád děláte? Máte nějaké koníčky? *========================================================================================= Je to trochu klišé říkat, že má práce je mým koníčkem, ale něco dalšího se určitě najde. V Nestydím se říct, že plzeňské pivo, v hospodě jsem se naučil přinejmenším tolik jako na un věcí je taky na rovině plánů, chtěl bych třeba zase začít hrát na cello. Na to jsem dřív h je několik let ve futrálu, tak by bylo hezké ho oprášit. Trochu si oživit ten znakový jazy jsem to prakticky nedělal. A můj velký sen je začít se učit maďarsky. Maďarština mi připad sexy jazyk a hlavně mají krásnou literaturu a je to něco jiného, neindoevropského a to by Marie Pavlásková 2. 2. 2022