Kristýna Hladíková: Kreativita je jako sval, dá se "vycvičit" ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Kristýna Hladíková vystudovala na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy [ URL "FHS bakalářský obor Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-2123.html "] . V současné době pů online antikvariátu Knihobot [ URL "https://knihobot.cz/"] jako vedoucí marketingu. Ve vol píše povídky. *========================================================================================= * Jakou knihu jsi přečetla naposledy? *========================================================================================= Mám rozečtené Mlčení jehňátek, je to thriller, takže se čte dobře. Já mám vůbec knihy spíš třeba kraťoučký komiks Dylan Dog a Severskou mytologii od Gaimana. A ještě čtu knížku, kte BrewDog, o punkovém podnikaní, o tom, jak v Anglii v podstatě změnili pivovarnictví. *========================================================================================= * Očividně čteš hodně, mezi knihami pracuješ, věnovala ses také copywritingu a píšeš povíd slovu máš tedy vztah. Bylo to tak vždycky? *========================================================================================= Bylo. Už od šesti let jsem se snažila psát povídky. Když mi bylo šestnáct, řekla jsem si, nebudu živit psaním. Později jsem odešla po třech měsících studia z Filozofické fakulty, k studovala bohemistiku a norštinu, a rozhodla jsem se, že se budu živit copywritingem a mám muset strachovat, co se mnou bude. Já jsem se původně nechtěla živit psaním, protože jsem práce zkazila nějaký koníček. Když mi ale došlo, že nevím, co bych chtěla dělat, tak jsem vrátila. *========================================================================================= * A proměnilo studium na FHS, které je hodně o čtení a psaní, nějak Tvůj vztah k textu? *========================================================================================= Já jsem hodně četla asi do osmi, devíti let a pak mi to přestalo jít, na střední škole už nečetla, ani na Filozofické fakultě mi to čtení nešlo. Ale potom jsem se dostala na FHS a předtím, než jsem ke studiu nastoupila, jsem se podívala na knížky, které bylo třeba přečí zkouškám, a začala jsem je číst už v září. A díky odborným knížkám jsem se naučila soustře filosofii, díky té jsem se naučila o textu i přemýšlet. Čtení odborných knih pro mě bylo m než beletrie. A nakonec jsem se, po EDK to myslím bylo, rozhodla, že chci zase číst beletr tomu donutím. Začala jsem audioknihami, a tak jsem se znovu „naučila“ čtení beletrie, ale chuť číst filosofii a odbornou literaturu. Chtěla bych si dokoupit všechny ty knihy, co js přála. Stala se z toho moje srdcová záležitost, můj mozek se na odborné texty vyloženě těš *========================================================================================= * Utkvěly Ti nějaké z těch knih přečtených na FHS, případně máš nějaké pořád v knihovně? *========================================================================================= Rozhodně mám! Spoustu knih už jsem tedy přes Knihobot prodala, ale mám v knihovně paklík f z knih, co mi utkvěla a hrozně dlouho jsem ji sháněla, je Vývoj tvořivý od Henriho Bergson se taky dozvěděla o knize Tisíc plošin, tu pravidelně otvírám a vracím se k ní, stejně jak od Deleuze a Guattariho. Čas od času mám zkrátka chuť si tím zalistovat. A když se potřebu životě na něco odkazovat, tak je to většinou na Mýtus o Sysifovi od Camuse nebo na Nietzsc škodlivosti historie pro život. *========================================================================================= * Vypadá to, že ses hodně věnovala filosofii. Vzpomeneš si i na nějaké kurzy, které Tě bav oblíbené vyučující? *========================================================================================= Ona to nebyla jen filosofie, já jsem nakonec psala bakalářku na pomezí filosofie a literár zamilovala jsem si Umberta Eca i Lovecrafta, o kterém jsem psala. Zároveň jsem si ale vybí tak, aby mi pomohly složit povinné zkoušky. Hodně mě bavily přednášky profesora Nešpora [ ekdd.fhs.cuni.cz/EKDD-33.html"] o české religiozitě 18. a 19. století, bavila mě i jeho kn téma. Také se mi líbily přednášky doktorky Blanky Altové [ URL "https://ekdd.fhs.cuni.cz/E Studium vizuální složky historie mi přišlo skvělé, protože to hrozně moc vypovídá o tehdej a o tom, jaký o sobě lidé chtěli vytvářet obraz. Ikonografie v kostelích nebo ilustrace v Biblích byly vlastně první marketing. Moc mě bavil tenhle jiný přístup k historii a jejímu hlediska byla super i historická demografie, zase konkrétnější přístup, který umožňoval pr Takže mě bavila hlavně historie, ale třeba i antropologie. Mám pocit, že FHS má určitou unikátní schopnost. Ze střední školy přijdeš s jedním narativ svět a na FHS se řekne, že každý ten narativ má svůj zdroj, o kterém je dobré vědět, je v nějaká agenda, jde o nějaký mýtus, pojmy, které používáme, mají nějaký původ a můžou být z všechno je potřeba dát si pozor. Studium na FHS, podle mě, trochu naruší pohled na svět. A ještě musím zmínit ekonomii, přestože jsem se jí příliš nevěnovala. Přišlo mi skvělé, že nějaký základ, který mi vlastně doteď pomáhá pochopit, na čem vyrostl Kniho-bot. Hodí se t do života, aby pojmy poptávka a nabídka nebyly tak abstraktní. Možná i pro nějakou základn gramotnost. *========================================================================================= * Ty se v Knihobotu věnuješ marketingu. Co obnáší práce marketingové vedoucí úspěšného onl *========================================================================================= Když jsem nastoupila do Knihobotu, tak marketing s pomocí PR agentury dělali zakladatelé, v podstatě celé vložili do rukou. Pro mě to znamenalo si za rok k sobě najít lidi, zodpově oblasti. To ale neznamená, že už bych teď byla jen manažer, pořád dělám exekutivu. Celý ma o vytvoření určitého ekosystému, který propojuje ty, co chtějí knihy koupit, a ty, kteří j Knížky můžeš nakoupit a zároveň je „otočit“, ideálně na jednom místě. Taky jde o to udělat co nejvíc pro to, aby byly knížky vidět, abychom vybrali správné titu Ve skladu máme 250 000 knih a někdy máme od jednoho titulu 30 výtisků, je třeba vědět, jak vydání liší, a podle toho cílit na různé zákazníky. Zároveň spočívá moje práce i v tom zná se o knížkách mluví, a kde se prodávají. Vědět, kde hledat nové zákazníky, jak a kde komun stávajícími. Taky letos nově připravujeme off-line akce nebo máme různé spolupráce. Třeba vytvořili čtenářský deník „knihoblok“. Zároveň musíme přemýšlet o tom, jak změnit uvažování lidí. U nás i na Slovensku převažuje knížky. To pro knihy není ideální. Nejde o to, aby byly nacpané v obývací stěně jako kulis fajn, že potom nemáš v bytě ozvěnu, ale knihovna by měla být aktivní. Měly by v ní být věc přečíst nebo si je čteš opakovaně. Nemusí tam být něco, co člověk četl, když mu bylo deset rád třeba přečetl někdo, komu je deset teď. Nebo by mu takovou knížku chtěl koupit jeho tá k sehnání, protože se na tu knížku jen práší v něčím obýváku. V horším případě knihy končí navlhnou a plesniví. Tomu my chceme předejít. *========================================================================================= * Krom těch základů ekonomie, které jsi zmínila, ještě něco ze studia se Ti v současné prá *========================================================================================= Myslím, že celý koncept FHS. Je potřeba opravdu hodně číst a psát, jsou dané nějaké deadli je (podle mě) docela stresující. A s podobným stresem se člověk setkává i v práci, když mu kreativně řešit nějaký problém. Také záleží na tom, jak se ten bakalářský program odstuduj zvládne za tři roky, vůbec se s tím netrápí, občas třeba není úplně poctivý. Pak jsou tako šest let, hledají, v čem by se chtěli profilovat a díky tomu mnohem víc poznají. A ve výsl studium mnohem cennější, to byl můj případ. Studium mě naučilo pracovat pod určitým tlakem, což je výhoda pro práci ve start-upu. Mně stresové situace, naopak horší jsem v situacích, kdy je klid a nemám v patách nějaký probl jsem přišla z relativně klidného místa, kde se rychle vyčerpaly výzvy, tady si je můžu neu *========================================================================================= * Tvoje práce je kreativní, krom toho, jak už jsem říkala, píšeš povídky, to je další krea Dvě z povídek Ti vyšly v podcastu Klekání. Kde bereš inspiraci, inspirují Tě třeba i nějac *========================================================================================= Když se obklopím textem, začne to chodit samo. Já mám tendenci být zaujatá jednou věcí a p obsesivně dělat pořád. Takže když jsem psala bakalářku, začala jsem psát bokem i jiné věci inspiroval Umberto Eco svými literárně-vědnými texty nebo i Heterocosmica Lubomíra Doležel rozebírají na různých příkladech přístupy k textu, a když čteš o tom, jak někdo píše o jin začneš přemýšlet, jak bys psala svoje texty, a že bys to udělala úplně jinak. Aktuálně kreativitu spíš využívám v práci, právě když je přede mnou nějaký problém. Kreati sval, který se dá „vycvičit“. Já třeba dělám takové cvičení, když čekám na metro a vidím, minuty, než pojede, tak si řeknu, že za ty dvě minuty něco vymyslím. Například námět na ka minuty to skutečně vymyslím, napíšu na Slack (uzavřená komunikační platforma – pozn. red.) námět projdou, řeknou mi, co si o něm myslí, a občas je z toho měsíční kampaň, která přive a skvělé, vracející se zákazníky. *========================================================================================= * Já se vrátím zase ke knihám. Je kniha, kterou by si podle Tebe měl přečíst každý? *========================================================================================= Já to říkám pořád – Děvčátko Momo a ukradený čas Michaela Ende. Za prvé je to super pro ma přestanou se tolik stresovat (smích). Je to dobrá kniha pro copywritery, protože je to nap složité věci jsou tak vysvětlené krátce a jednoduše. Skvělé je to i pro ilustrátory, různé totiž různé ilustrace, na které je hezké a inspirativní se dívat. *========================================================================================= * Studenti mají zkouškové, pak se blíží léto. Co je ideální čtení na léto? *========================================================================================= Měla by to být fyzická kniha nebo audiokniha. Začala bych jakoukoliv audioknihou, aby si o A potom s sebou nosit jen fyzické knihy, protože jako studenti koukáme do notebooku a do č tabletu. Čtěte papírové knihy, když vás jedna nebaví, odložte ji, nemůžete si při studiu d čas knihami, které vás nezaujmou. Odkládat knížky je úplně v pořádku, poznáte tak víc příb ten svůj. Samozřejmě je dobré číst něco, co nečteme běžně během roku, a odpočinout si. Martina Plass 10. 6. 2022