Opatření děkana FHS UK č. 16/2022 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Změna a doplnění opatření děkana č. 3/2017 ve znění opatření děkana č K provedení: zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách Účinnost: 1. ledna 2023 *========================================================================================= * Změna a doplnění opatření děkana č. 3/2017 ve znění opatření děkana č. 21/2019: Pravidla sociálního fondu na FHS UK *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 1: Předmět opatření ------------------------------------------------------------------------------------------ Tímto opatřením děkana č. 16/2022 se mění a doplňuje opatření děkana č. 3/2017 ze dne 1. d znění opatření děkana č. 21/2019 ze dne 19. prosince 2019. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 2: Konkrétní změny a doplnění opatření děkana č. 3/2017 ve znění opatření děkana č. 21 ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Čl. 1 odst. 1 se mění následovně: „1. Zaměstnanec má nárok na příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem, do spoření a soukromé životní pojištění v souhrnné výši 1 400 Kč měsíčně.“ 2.V čl. 7 odst. 4 se mění fakturační adresa fakulty následovně: „Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, 182 00 Praha 8“ ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 3: Závěrečná ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu. 2.Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. ledna 2023. V Praze dne 21. listopadu 2022 Ing. arch. Mgr. Marie Pětová, Ph.D. děkan *========================================================================================= * ************** ÚPLNÉ ZNĚNÍ ************** *========================================================================================= *========================================================================================= * Úplné znění opatření děkana č. 3/2017 ve znění opatření děkana č. 21/2019 a č. 16/2022: použití sociálního fondu na FHS UK *========================================================================================= Název: Pravidla tvorby a použití sociálního fondu na FHS UK K provedení: zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách Účinnost: 1. dubna 2017 (Opatření děkana č. 3/2017 ve znění opatření děkana č. 21/2019 nabývá (Opatření děkana č. 3/2017 ve znění opatření děkana č. 21/2019 a č. 1 *========================================================================================= * Pravidla tvorby a použití sociálního fondu na FHS UK *========================================================================================= *========================================================================================= * ČÁST I: Tvorba sociálního fondu *========================================================================================= 1.Univerzita Karlova je povinna tvořit v souladu se zákonem č. 111/1998 Sb., o vysokých šk znění, sociální fond (dále jen „fond“). 2.V souladu s čl. 21 Pravidel hospodaření Univerzity Karlovy se sociální fond na Fakultě h studií (dále jen FHS) tvoří ve výši 1,3 % objemu nákladů FHS zúčtovaných na mzdy a náhra ročním účetním období. 3.Zůstatek fondu se k 31. 12. běžného roku převádí do následujícího rozpočtového roku. *========================================================================================= * ČÁST II: Používání fondu *========================================================================================= Prostředky sociálního fondu lze v souladu s čl. 21 Pravidel hospodaření Univerzity Karlovy • příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem a na doplňkové penzijní spoření • příspěvek na soukromé životní pojištění, • příspěvek na úroky z úvěru na bytové účely, • příspěvek na úroky z účelového úvěru na potřeby související s bytovými potřebami, • nenávratná finanční výpomoc, • příspěvek na úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem zaměstnanců. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 1: Úvodní ustanovení ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Zaměstnanec má nárok na příspěvek na penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňk spoření a soukromé životní pojištění v souhrnné výši 1 400 Kč měsíčně. 2.Údaje na žádosti se ověřují dle originálu smlouvy o penzijním připojištění nebo o soukro pojištění. Příspěvek se přizná tomu zaměstnanci FHS, který splňuje níže uvedené podmínky žádost. 3.Zaměstnanci se přizná příspěvek, jestliže: a.pracovní poměr má zaměstnanec na FHS sjednán pracovní smlouvou, b.sjednaná pracovní doba zaměstnance je nejméně v rozsahu 0,5 stanoven týdenní pracovní nejméně 20 hodin týdně), c.ke dni podání žádosti jeho pracovní poměr na FHS trvá nepřetržitě alespoň 1 rok, d.pracovní poměr vůči univerzitě trval bezprostředně před zařazením/zaměstnáním na fakul alespoň jeden rok a výše pracovního úvazku činila 1,0 e.má v souladu s příslušnými právními předpisy uzavřené penzijní připojištění, doplňkové spoření se státním příspěvkem nebo soukromé životní pojištění, přičemž součet jeho vla na tyto účely činí alespoň 500 Kč měsíčně. 4.Žádost o příspěvek se podává na personálním oddělení FHS, které posuzuje žádosti o přísp ověřování údajů, vede evidenci poskytovaných příspěvků a provádí další úkony s tím souvi 5.Údaje, které zaměstnanec uvedl v žádosti, se ověřují dle čl. 1 odst. 3) a porovnáním s e zaměstnanců. 6.Splnil-li zaměstnanec podmínky pro přiznání příspěvku, je mu poskytován nejdříve od prvn následujícího po podání žádosti. Příspěvek se zaměstnanci poskytuje měsíčně při vyúčtová kalendářní měsíc, a to poukázáním přímo na příslušný účet penzijního fondu nebo pojišťov žádosti zaměstnance. 7.V případě skončení pracovního poměru zaměstnance, kterému je příspěvek vyplácen, se přís s výjimkou dle ust. čl. 1. odst. 8 písm. f) naposledy s posledním vyúčtování mzdy. V pří pracovního poměru podle čl. 1 odst. 8 písm. f) bude zaměstnanci poskytnut poslední přísp kalendářní měsíc, který předchází měsíci, v němž byl okamžitě zrušen pracovní poměr nebo zaměstnanci dána výpověď. 8.Zaměstnanec FHS, kterému je přiznán a vyplácen příspěvek, ztrácí nárok na jeho vyplácení a.jeho pracovní poměr na FHS zanikl, b.změnil se druh pracovního poměru na jiný než hlavní nebo souběžný, od prvního dne násl vzniku této skutečnosti, c.sjednaný rozsah pracovní doby se změnil a neodpovídá ust. čl. 1 odst. 3 písm. b), d.pracovník není v evidenčním stavu (např. čerpá rodičovskou dovolenou, neplacené volno kalendářní měsíc a déle, apod.), e.zanikla smlouva o penzijním připojištění, o doplňkovém penzijním spoření nebo o soukro pojištění, f.se zaměstnancem byl okamžitě rozvázán pracovní poměr nebo mu FHS jako zaměstnavatel da důvodů, pro které s ním mohla okamžitě zrušit pracovní poměr nebo pro závažné porušení vyplývající z právních předpisů vztahujících se k práci vykonávané zaměstnancem nebo p méně závažné porušování těchto povinností, g.poruší povinnosti uvedené v čl. 1 odst. 11–13. 9.Při zániku důvodů pro poskytování příspěvku má na tento příspěvek nárok každý zaměstnane němž podmínky pro poskytnutí příspěvku naposledy splňoval. 10Zaměstnanec je povinen v souladu s § 27 zák. č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se příspěvkem, ve znění pozdějších předpisů, a v souladu s § 10 zák. č. 427/2011 Sb., o dop penzijním spoření ihned po seznámení s rozhodnutím o přiznání příspěvku na penzijní přip doplňkové penzijní spoření, oznámit písemně příslušnému penzijnímu fondu nebo penzijní s skutečnost, že mu zaměstnavatel poskytne příspěvek, a též jeho výši. 11V souladu se zák. č. 37/2004 Sb., o pojistné smlouvě, v platném znění, je zaměstnanec ih s rozhodnutím o přiznání příspěvku povinen v souladu se smlouvou o soukromém životním po veškeré nezbytné úkony. 12Zaměstnanec je vždy povinen písemně informovat zaměstnavatele o všech údajích rozhodných příspěvku a jejich změnách, tj. zejména údajů uvedených v žádosti o poskytnutí příspěvku fondu (změna penzijního fondu, změna pojišťovny, adresy fondu nebo pojišťovny, čísla sml spojení a čísla účtu apod.). Změnu údajů je zaměstnanec povinen oznámit bez zbytečného o vzniklé nedodržením výše uvedené povinnosti odpovídá zaměstnanec, a to v plném rozsahu. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 2: Příspěvek na úroky z úvěru na bytové potřeby ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Zaměstnanci FHS UK, a.jehož pracovní poměr vůči FHS UK trvá alespoň tři roky, b.který v běžném kalendářním roce dovrší věk nejvýše 40 let, c.jehož výše pracovního úvazku vůči FHS UK činí a nejméně tři roky činila 1,0, d.jehož pracovní poměr vůči univerzitě trval bezprostředně před zařazením/zaměstnáním na nepřetržitě alespoň tři roky a výše pracovního úvazku činila 1,0, e.který prokáže, že v předchozím kalendářním roce zaplatil v rámci příslušného zdaňovací z úvěru rozhodné pro stanovení základu daně podle § 15 odst. 3 a 4 zákona č. 586/1992 z příjmů, ve výši nejméně 1 000 Kč, přičemž odpočet těchto úroků uplatnil zaměstnanec manžel(ka) a s tím, že bytovou potřebou se pro účely tohoto opatření rozumí výhradně b související s vlastním trvalým bydlením zaměstnance uvedená v § 15 odst. 3 písm. a), c h) v souvislosti s písm. a) a c) až g) tohoto zákona a f.který v běžném kalendářním roce neuplatňuje nárok na příspěvek podle tohoto článku na na jiné součásti univerzity, lze poskytnout příspěvek ze sociálního fondu ve výši 40 % odpočtu zaplacených úroků v běžném kalendářním roce, nejvýše však 10 000 Kč. 2.Podmínka výše pracovního úvazku v rozsahu 1,0 se nevztahuje na zaměstnance, který je drž ZP, ZTP nebo ZTP/P. 3.Absolutní hodnota maximálního limitu se stanovuje ve výši 10 000 Kč s tím, že její výše příslušný kalendářní rok upravena opatřením děkana. 4.Splnění podmínky podle odstavce 1 písm. d) se prokazuje způsobem stanoveným v § 38l odst zákona č. 586/1992 Sb. a potvrzením dokládajícím uplatnění odpočtu úroků takto: a.při první žádosti o příspěvek na úroky z úvěru na bytové potřeby předloží zaměstnanec: 1.žádost o poskytnutí příspěvku obsahující čestné prohlášení zaměstnance, že: • předložená smlouva o úvěru je přímo spojena s jeho současným nebo budoucím bydlení • všechny předávané podklady jsou pravdivé a jejich jakoukoli změnu neprodleně nahlá poskytovateli příspěvku, • uplatnil nárok na odpočet úroků buď při ročním zúčtování daně ze mzdy v příslušné nebo při zúčtování daně z příjmů u příslušného finančního úřadu, • neuplatňuje v běžném kalendářním roce nárok na příspěvek podle tohoto článku na st jiné součásti univerzity, 2.smlouvu o úvěru, 3.v případě koupě předmětu bytové potřeby (bytový dům, rodinný dům, rozestavěná stavba nebo byt) výpis z listu vlastnictví, 4.potvrzení stavební spořitelny o částce úroků zaplacených v uplynulém kalendářním roc stavebního spoření, popř. z jiného úvěru poskytnutého stavební spořitelnou v souvisl ze stavebního spoření a snížených o státní příspěvek, nebo potvrzení banky, zahranič její pobočky o částce úroků zaplacených v uplynulém kalendářním roce z hypotečního ú z jiného úvěru poskytnutého příslušnou bankou v souvislosti s hypotečním úvěrem a sn státní příspěvek, b.při následných žádostech musí každoročně předložit: • žádost o poskytnutí příspěvku, • potvrzení stavební spořitelny o částce úroků zaplacených v uplynulém kalendářním roc ze stavebního spoření, popř. z jiného úvěru poskytnutého stavební spořitelnou v souv úvěrem ze stavebního spoření nebo potvrzení banky, zahraniční banky či její pobočky zaplacených v uplynulém kalendářním roce z hypotečního úvěru, popřípadě z jiného úvě příslušnou bankou v souvislosti s hypotečním úvěrem a snížených o státní příspěvek. 5.Zaměstnanec může být vyzván k předložení doplňujících údajů potřebných pro přiznání přís 6.Příspěvek se v běžném kalendářním roce vyplácí jednorázově. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 3: Příspěvek na úroky z účelového úvěru na potřeby související s bytovými potřebami ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Zaměstnanec FHS UK, a.jehož pracovní poměr vůči FHS UK trvá alespoň tři roky, b.který v běžném kalendářním roce dovrší věk nejvýše 40 let, c.jehož výše pracovního úvazku vůči FHS UK činí a nejméně tři roky činila 1,0, d.jehož pracovní poměr vůči univerzitě trval bezprostředně před zařazením/zaměstnáním na nepřetržitě alespoň tři roky a výše pracovního úvazku činila 1,0, e.který prokáže, že v loňském kalendářním roce zaplatil úroky z účelového úvěru na potře bytovými potřebami ve výši nejméně 1 000 Kč a f.který v běžném kalendářním roce neuplatňuje nárok na příspěvek podle tohoto článku na jiné součásti univerzity má nárok na příspěvek ze sociálního fondu ve výši 40 % zaplac účelového úvěru, nejvýše však 10 000 Kč v běžném kalendářním roce. 2.Podmínka výše pracovního úvazku v rozsahu 1,0 se nevztahuje na zaměstnance, který je drž ZP, ZTP nebo ZTP/P. 3.Účelovým úvěrem se rozumí úvěr poskytnutý zaměstnanci FHS UK bankou, pobočkou zahraniční stavební spořitelnou, u kterého lze na základě smlouvy o poskytnutí úvěru doložit, že úv a.pořízení, výstavbu, rekonstrukci nebo modernizaci bytu či rodinného domu, včetně souvi pozemku, b.pořízení vybavení nebo zařízení domácnosti, c.úhradu za převod členských práv a povinností v družstvu, nebo za převod podílu v právn stane-li se účastník nájemcem bytu, popřípadě bude-li mít jiné právo užívání bytu v by rodinném domě ve vlastnictví právnické osoby, které se převod členských práv a povinno podílu týká nebo d.na vypořádání závazků mezi občany souvisejícími s bytovými potřebami. 4.Splnění podmínky podle odstavce 1 písm. d) se prokazuje takto: a.při první žádosti o příspěvek na úroky z účelového úvěru na potřeby související s byto předloží zaměstnanec: 1.žádost o poskytnutí příspěvku obsahující čestné prohlášení zaměstnance, že: • předložená smlouva o účelovém úvěru je přímo spojena s jeho současným nebo budoucí • všechny předávané podklady jsou pravdivé a jejich jakoukoli změnu neprodleně nahlá poskytovateli příspěvku, • neuplatňuje v běžném kalendářním roce nárok na příspěvek podle tohoto článku na st jiné součásti univerzity, 2.smlouvu o účelovém úvěru, 3.v případě koupě předmětu bytové potřeby výpis z listu vlastnictví, 4.potvrzení stavební spořitelny, banky či pobočky zahraniční banky o částce úroků zapl uplynulém kalendářním roce z účelového úvěru. b.při následných žádostech musí každoročně předložit: • žádost o poskytnutí příspěvku, • potvrzení stavební spořitelny, banky či pobočky zahraniční banky o částce úroků zapl uplynulém kalendářním roce z účelového úvěru. 5.Zaměstnanec může být vyzván k předložení doplňujících údajů potřebných pro přiznání přís 6.Příspěvek se v běžném kalendářním roce vyplácí jednorázově. 7.Děkan může svým opatřením stanovit, že se v daném kalendářním roce příspěvek podle této jestliže lze mít vzhledem k zůstatku a dosavadnímu čerpání sociálního fondu FHS UK za to vyplácení ohrozilo vyplácení příspěvků podle části II. čl. 1 a 7 tohoto opatření nebo pr kalendářní rok výši příspěvku upravit. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 4: Předběžné registrace žádostí o příspěvek na úroky z úvěru na bytové potřeby a na úr úvěru na potřeby související s bytovými potřebami ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Zaměstnanec FHS UK, který splňuje podmínky podle čl. 2 odst. 1 nebo čl. 3 odst. 1 části úmyslu požádat o příspěvek ve smyslu článku 2 nebo 3 části II. tohoto opatření, sdělí pí tajemníka fakulty do 1. 6. příslušného kalendářního roku údaje potřebné k předběžné regi výši úroků, které uhradil v příslušném kalendářním roce a na které uplatnil nárok na odp čl. 2 odst. 1 písm. d) části II. tohoto opatření nebo výši úroků, které uhradil v příslu roce ve smyslu čl. 3 odst. 1 písm. d) části II. 2.Předběžná registrace je podmínkou pro možnost následně podat žádost o příspěvek v běžném roce. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 5: Žádosti o poskytnutí příspěvku na úroky z úvěru na bytové potřeby a na úroky z účel potřeby související s bytovými potřebami ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Zaměstnanec, který splňuje podmínky podle čl. 2 odst. 1, čl. 3 odst. 1 a čl. 4 odst. 1 č předloží personálnímu oddělení FHS v termínu do 30. 6. příslušného kalendářního roku žád na úroky z úvěru na bytové potřeby doloženou dokumenty podle čl. 2 odst. 4 nebo čl. 3 od Na žádosti o příspěvek předložené po tomto termínu nebude brán zřetel. Přiznaný příspěve do 31. 7. příslušného kalendářního roku formou bezhotovostního převodu na účet zaměstnan ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 6: Nenávratná finanční výpomoc ------------------------------------------------------------------------------------------ Zaměstnancům FHS UK se nenávratná finanční výpomoc poskytuje za podmínek stanovených Opatř 30/2018. ------------------------------------------------------------------------------------------ Čl. 7: Poskytování příspěvku na úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem zaměstnanců ------------------------------------------------------------------------------------------ 1.Zaměstnanci, jehož výše pracovního úvazku vůči FHS UK činí a nejméně jeden rok činila 1, poskytnout příspěvek na odborné kurzy, které jsou spojeny s odborným rozvojem zaměstnanc předmětem činnosti univerzity (jazykové kurzy, školení software apod.). 2.Zaměstnanci lze přispět maximálně do výše poloviny ceny kurzu, nejvýše však 5 000 Kč roč 3.Zaměstnanec, který splňuje podmínku podle odst. 1 tohoto článku a má v úmyslu požádat o úhradu výdajů spojených s odborným rozvojem, sdělí písemně k rukám tajemníka fakulty úda registraci, a to název odborného kurzu a cenu kurzu, kterého se hodlá účastnit v období 6. sdělí nejpozději do 28. 2., a kterého se hodlá účastnit v období od 1. 7. do 31. 12. do 15. 10. příslušného roku. 4.Příspěvky budou vypláceny na základě žádosti předkládané personálnímu oddělení fakulty, fakturou za příslušný kurz a vyjádřením vedoucího pracoviště. Faktura musí být vystavena adresu fakulty (Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studií, Pátkova 2137/5, 182 00 P textu s uvedením jména účastníka. Faktura bude pořadateli kurzu uhrazena ve stanoveném t že následně bude vystavena zaměstnanci fakulty faktura na částku rovnající se rozdílu me příspěvkem fakulty. 5.O příspěvek nelze žádat zpětně. *========================================================================================= * ČÁST III: Správa fondu *========================================================================================= Finanční správu fondu vykonává ekonom fakulty. *========================================================================================= * ČÁST IV: Přechodná a závěrečná ustanovení *========================================================================================= Tímto opatřením se zrušuje Opatření děkana č. 13/2016. Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu. V Praze dne 1. 4. 2017 Ing. arch. Mgr. Marie Pětová, Ph.D. děkan I. úplné znění je účinné od 1. ledna 2020. II. úplné znění je účinné od 1. ledna 2023.