Jindřich Pinc: K vyučujícím z FHS bych si šel klidně pro radu i dnes ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Jindřich Pinc vystudoval bakalářský program Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-2123. Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy a potom Fakultu životního prostředí na České univerzitě. Dnes působí ve společnostech Ateliér pro veřejnou debatu [ URL "https://atelie Socionaut [ URL "https://socionaut.org/cs"] , které zkoumají prostor a jeho působení na ob spoluzaložil spolek Povaleč [ URL "https://www.povalec.cz/"] , který pořádá stejnojmenný f a spravuje kulturní centrum Klubovna [ URL "https://www.klubovna.povalec.cz/"] v pražských *========================================================================================= * Působíš v Ateliéru pro veřejnou debatu a Socionautu, to jsou společnosti, které se zabýv lidmi v něm. Poskytují, mimo jiné, komunikační a participativní nástroje, ať už městům, ar občanským sdružením. Čím konkrétně se ale zabýváš Ty? *========================================================================================= Naše práce, v obou zmíněných subjektech, má více úrovní. Jedna by se dala popsat jako obla dovedností, druhá využití určitých vědních metod a třetí bych nazval asi strategické přemý poslední dvě zmíněné oblasti – strategické plánování a využití vědních metod. Komunikační ovládám, ale není to moje parketa. *========================================================================================= * Mohl bys svou práci ještě představit na nějakém konkrétním příkladu? *========================================================================================= My se zabýváme participací veřejnosti, ale ve specificky vymezeném úseku územního plánován rozvoje. A když vezmu hypotetický příklad – řekněme, že chce město zrekonstruovat náměstí. staršího přístupu by si nechali udělat technický průzkum, zrevidovali by prostředky, aby z jestli na rekonstrukci vůbec mají peníze, a potom by projekt zadali architektovi, buď něja spolupracují už déle, nebo v lepším případě uspořádají architektonickou soutěž. Dnes města a uvažují trochu komplexněji a reflektují sociální složku. Kromě technických parametrů se uživatelským hodnocením prostoru a snaží se dělat „user-oriented“ design měst. Takže my ji sociální realitu a předložíme jim ji jako konkrétní podklad. Nakonec se to ideálně promítn architektonické soutěže. Hypotetický projekt rekonstrukce náměstí pak není jen něco, co dalo dohromady pár odborník něj promítá i sociální realita. Tak to, podle mě, má být. Kromě toho je samotný ten proces jeho účastníky. *========================================================================================= * S uživatelskou příjemností souvisí i komunitní život. Tím ses taky zabýval, minimálně v jejichž jsi byl nebo jsi součástí. Mám pocit, že zrovna komunitní život se u nás ještě nee důležitý? *========================================================================================= Když se město otevře svým obyvatelům a jedná s nimi, a i naopak, když obyvatelé shodí nerv je v úředním kontaktu docela běžná, je to užitečné pro obě strany. Město má zájem na tom, obyvatelé zajímali o své okolí, protože když to dělají, zjišťují často, že se jim tam žije z nějakého povrchního hodnocení. Myslím si, že poučenější obyvatelé jsou i spokojenější ob A komunita se dá posilovat různými způsoby, nejen participací. Může to být třeba pořádání tomu jsem se taky chvíli věnoval ve spolku Živé město, se kterým jsme pořádali kulturní ak Prahy 6. *========================================================================================= * Takže komunitní život vede, řekněme, ke zkulturňování prostředí, ve kterém se odehrává? *========================================================================================= Dá se to tak říct. Podle mě se všechno, co jsem zmiňoval, dá zastřešit termínem veřejná de za klíčovou. A jestli se odehrává na veřejném setkání, které pořádá radnice, nebo na akci občanským sdružením nebo konec konců i v hospodě, není tolik podstatné, ale je důležité, a *========================================================================================= * Utváří prostor člověka nebo člověk prostor? *========================================================================================= Je to oboustranné, ale síla je podle mě v člověku. Člověk utváří prostor a taky by ho utvá *========================================================================================= * Nemůžu si pomoct, ale já v tom zmíněném nutném dialogu i v interdisciplinaritě všech Tvý a projektů (krom práce myslím například festival Povaleč, který jsi spoluzakládal, není je zaměřený, ale všekulturní) vidím FHS. Je právě interdisciplinarita to, co sis z FHS odnesl *========================================================================================= I když bych to asi nenazval tak složitým slovem (smích), myslím si, že ano. Snaha dívat se různých úhlů pohledu a vůbec uvědomění, že různé úhly pohledu jsou, to je odkaz, který si určitě. A krom toho i schopnost sebedisciplíny nebo uvědomění, že do společnosti musí člov Na FHS mě napadlo, že bych mohl zkusit kariéru městského úředníka. Právě přesvědčení, že d musí člověk přispívat, mi k tomu dodalo odvahu. *========================================================================================= * Co ještě Ti FHS dala? Vzpomeneš si na oblíbenou přednášku, na nějakou knihu, co jsi na F vyučující nebo vyučujícího? *========================================================================================= Možná se už budu pohybovat v oblasti klišé, ale osobnost Honzy Sokola [ URL "FHS-1554.html byla naprosto stěžejní. A konec konců pro mě byly důležité i přednášky mého táty (doc. Zde [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-166.html"] – pozn. red.). Bylo zajímavé sledovat ho kdybych tehdy nemusel, tak bych jeho přednášky asi neposlouchal, ale ve škole jsem musel a bavilo. V tomhle ohledu mi jako silný motiv přišlo i nalezení cesty k tátovi v té jeho pra vysokoškolského učitele. A pro moje studium byla důležitá i Hedvika Novotná [ URL "FHS-2748.html "] , u které jsem Taky jsem měl spoustu skvělých spolužáků, které po očku pořád sleduju. Všichni se určitým periferně registrujeme a víme o sobě. Takže si z FHS odnáším i sociální kapitál, ten považ Vím, co kdo dělá, a můžu se na někoho z nich obrátit, když by bylo potřeba. A to vlastně p vyučujících. Mám pocit, že bych si k nim šel pro radu i dneska, kdybych potřeboval, neměl problém. To o té druhé škole, kde jsem studoval, říct nemůžu. Tam bych si pro radu nešel. *========================================================================================= * Ta druhá škola mě taky zajímá. Ty jsi po FHS šel studovat Fakultu životního prostředí na univerzitě. To je škola v podstatě technického zaměření, proč ses nakonec rozhodl nepokrač humanitním směru? A jaký byl ten přechod? *========================================================================================= Chtěl jsem zažít, zkusit si i studium na jiné škole. Vždycky mě taky zajímalo životní pros blízká ekologie a té jsem se chtěl věnovat i po bakaláři. Ale po pěti letech studia na FHS bavit teorie a chtěl jsem něco praktičtějšího. Proto jsem si zvolil inženýrské studium na prostředí na Zemědělce. Tam jsem sice praxi dostal, ale když jsem do studia nastoupil, zji nakonec mi ta teorie chybí. Nakonec to nebyla úplně šťastná zkušenost. Neměl jsem pocit, ž mají zájem o to, aby člověk rostl. Ten přechod z FHS byl proto poměrně těžký. *========================================================================================= * Ale Ty ses při studiu FHS nevěnoval jen teorii, v rámci bakalářky (Biografie stavebního školičky v Praze) ses věnoval výzkumu. To nebylo dost? *========================================================================================= Ale to ne, to bylo skvělé. Já jsem dělal v podstatě sociologický výzkum, který jsem si běh bakalářky osahal a jsem vděčný, že jsem si to mohl vyzkoušet, protože podobné metody použí Mně jen tehdy hodně zajímalo město, územní plánování, do určité míry i krajinné, a to FHS *========================================================================================= * Když mluvíš o zájmu o město… Máš oblíbenou pražskou část? Nebo nějaké místo? *========================================================================================= Jsem hodně zakořeněný na Vyšehradě, kde jsem vyrůstal. Ale jeden čas jsem žil i na Žižkově „zakořeňuje“ velmi jednoduše, asi to tam mám nejradši. Řekl bych, že Žižkov je lidový a he *========================================================================================= * Nemáš pocit, že se z Žižkova stala taková módní „hipster čtvrť“, jako byl nebo pořád je *========================================================================================= To ano, to se děje. Já jsem bydlel na takovém terénním zlomu mezi zkrášleným Žižkovem a tí špinavým v kopci. *========================================================================================= * A ten starý máš radši? *========================================================================================= Mám. Je autentičtější. Ono k tomu trendu jakéhosi uklízení čtvrtí nedochází jen v Praze, a přirozený proces. Otázkou je, jestli se proti němu dá nějak bojovat, aby se zachovala aute *========================================================================================= * Ještě mě zajímají ty mimopracovní aktivity. Ty jsi už při studiu spoluzakládal spolek Po pořádá kulturní festival stejného názvu ve Valči na Karlovarsku, krom toho jsi taky založi kulturní centrum Klubovna. Jak ses k těmhle činnostem dostal a nebylo to dohromady se stud *========================================================================================= Ke studiu to byla výborná vedlejší činnost a taky způsob, jak utratit všechny svoje peníze přednášek (smích). Ale myslím si, že bylo velmi dobře, že jsem se do těchhle věcí pustil, přiznat, že moje studium na tom trošku utrpělo. Dokonce bych řekl, že v určitý moment jsem na dvou úrovních. Můžu to jen doporučit. A jak jsem se k tomu dostal… Zase je to tím sociá mám kolem sebe úžasné lidi, se kterými se cítím dobře, jsme kamarádi od dětství a ve správ sebrali odvahu se pustit do něčeho, co, jak se ukázalo, má smysl.  Napřed byl jen festival tolik bavil, že jsme ho v nějaké formě chtěli přivézt i do Prahy. A v Dejvicích se nám pod vhodný prostor v budově tzv. školičky. V té jsme založili Klubovnu a já jsem pak o školičk bakalářku. Mimochodem nám s Klubovnou pomáhala spousta spolužáků z FHS. Měli jsme tam pivo, tak přišl pak třeba celý víkend s přestavbami a úklidem. *========================================================================================= * Na závěr se přesunu do současnosti – byl ses podívat v novém sídle fakulty? *========================================================================================= Stydím se za to, ale ještě nebyl. Jednou jsem šel kolem, ale nedala se přeběhnout ta straš vede okolo. Viděl jsem ale už několik pořadů o nové budově, takže vlastně jsem ji viděl mo jsem se uvnitř podívat nebyl. A mrzí mě to. Ale když byla vyhlášená architektonická soutěž o novou budovu FHS, tak jsem to hodně sledo a bavilo mě to. A ten výsledek hodnotím velmi pozitivně, jsem rád, že fakulta má konečně s není rozdrobená, takže se různé úrovně studia můžou „kamarádit“. *========================================================================================= * Děkujeme za rozhovor! *========================================================================================= Martina Plass 1. 2. 2023