František A. Podhajský: Ve výročí se koncentruje vzpomínka ****************************************************************************************** * František A. Podhajský: Ve výročí se koncentruje vzpomínka ****************************************************************************************** František A. Podhajský vyučuje na Malostranském gymnáziu a Metropolitní univerzitě v Praze se intelektuálními dějinami, literárním modernismem a metodologií humanitních věd. K vydán kolektivní monografie Fikce Jaroslava Haška (2016) a Julek Fučík — věčně živý! (2012). Při kolektivní monografie Jaroslav Hašek: filosoficko-literární perspektivy (2022) [ URL "http FHS-1002.html?news=18969&locale=cz"] . Edičně připravil třetí svazek spisů V. Macu a další studie o literatuře a kultuře dvacátého století (2023). Letos spolupořádal mezinár konferenci o Haškově díle v Lipnici nad Sázavou [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-2994.html"] čerstvě vyšel text v České literatuře: Časopisu pro literární vědu [ URL "https://asjourna ceskaliteratura/article/uuid:3a1cccb6-c974-4c3d-9628-fca54ccaf122?fbclid=IwAR1406o889G_tjS oRS_QVOzc-JCLP_AoUoT8HEFtJqPSf126MY"] . František A. Podhajský na konferenci Jaroslav Hašek ve filosofických, literárních a histor perspektivách, foto: Tomáš Kunce. Jako první otázka se nabízí, jak došlo k tomu, že jsi se začal vážně zabývat Haškem? Osudy jsem přečetl už na gymnáziu a líbily se mi. Ale teprve před třicítkou jsem se jimi z vážně. Jako doktorand Masarykovy univerzity jsem se rozhodl udělat k nim interpretační sem si to přečetl a byl jsem hodně překvapen, jaká je to vysoká modernistická literatura. Post tomu, že byla uspořádána konference a pak i knížka Fikce Jaroslava Haška (2016), které jse sebe tak přirozeně navazovalo. Jaký je dnes vlastně obraz Haška v literární vědě a médiích? O Haškovi je toho napsáno relativně hodně, vedle Čapka a Kundery patří mezi autory, kteří reflektovaní. Ale je dobré rozlišovat mezi tím, jak se to děje. Mediální obraz Haška je st například příští rok se chystá natáčení životopisného filmu od režiséra Davida Laňky, kde Štěpán Kozub. To nevíme jak dopadne, ale nejčastěji je Hašek vykreslován jako kontroverzní u mrtvých často nedokážou respektovat toho druhého s jeho životními volbami a s těmi volba U spisovatelů je to dost evidentní, dalším příkladem je nedávno zemřelý Milan Kundera, kte rozhodl, udělal několik vážných životních voleb a někteří mají pořád touhu je zpochybňovat zejména pro mediální prostředí, ale prosakuje to i do akademického a obyčejného života, ča respekt. V čem podle tebe spočívá Haškova literární síla? Teď o prázdninách jsem si přečetl texty jednoho amerického humoristy ze stejné doby, Ringa byl Haškovým vrstevníkem. Jsou to moc pěkně udělané povídky a některé motivy jsou podobné, nemá Haškovu sílu. Například oba mají podobnou povídku z prostředí holičství, oba využili že holič hodně mluví. Těch společných motivů, na kterých vystaví text, mají několik. Z těc povídek, které do českého výboru zařadili R. Nenadál a M. Hilský, je jedna vyloženě blízká objevuje u Haška a co je na něm specifické. Je o hudebním skladateli a jeho manželce, kteř návštěvy, protože se vždycky objeví nějaká iritující věc, která jim to celé zkazí. Ale kdy na sympatický manželský pár, udělají výjimku. Jakmile přijedou, začne se odehrávat katastr jsou totiž pohostinní až příliš. Skladatel se chce posadit do obyčejné židle, ale paní dom protože proč by seděl na obyčejné židli, a tak se musí posadit do křesla. Skladatel nemá r kávě, pije rád černou, ale podle paní domu je to jen proto, že v New Yorku mají špatnou sm musí tu jejich ochutnat. Pak to tak „haškovsky“ graduje. Ze strany skladatele a jeho manže vůči této vlezlosti slabá, slušnost jim brání poslat hostitele do háje. Vzniká z toho nádh vygradovaná povídka. V tom se ty dva autorské korpusy přibližují. Teď srovnávám dobově ste díla, tehdy podobně známých autorů, ale z jiného prostředí, která se sice v lecčem scházej je něco víc, než co se běžně vyskytuje v humoristické literatuře. To je podle mě příznačné modernistů, že měli ještě další rovinu, která byla signifikantní. Haškova humoristická literatura se tedy nevyčerpává tím, že je humoristická? Ano, je daleko vážnější. Jeho autorství a spisovatelství se bere tak banálně romanticky. B že to bylo hovado, které chlastalo, do toho psalo za peníze a pak najednou bum – napíše ob se skrývá v jádru náhledu na Haška, ale není tomu tak. Ten román by bez povídek, kterých n nevznikl. Nevznikl by ani bez toho, aniž by pozorně zkoumal lidské typy. To se vyvinulo v tradice v devatenáctém století a Hašek z ní určitým způsobem vychází. V posledních letech bylo několik výročí kolem Osudů, letos to vrcholí dvojím Haškovým výro sobě vyzývá k zájmu. Pořád je tam mnoho prostoru pro další perspektivy. Ono kdykoliv má cenu se k něčemu vrátit sto letech. Pokud jde o Haška, je to dílo, které je prověřené časem, nejen román, ale i po spisovatelů za posledních patnáct let jsem si všimnul, že umí ocenit i tu jeho povídkovou překvapivé, jak je stále velká část toho díla živá – projevilo trvanlivost, a tudíž ta for zapůsobí na tebe. Něco to říká o spisovateli, i o tehdejší době. Takové dílo pak může být živočichem, na kterém se dá zkoumat, jak vůbec ta literatura funguje. A taky to dílo pak l naší době. Na výročích záleží. Když člověk sleduje křivku ohlasu těch spisovatelů, koncentruje se k v se třeba udělají odložené věci.  Ve výročích se koncentruje nějaká vzpomínka. Aby člověk m jako konferenci nebo knížku, potřebuje získat podporu. A výročí dává projektu přednost. Ta ideální k tomu, aby na to instituce vyhradily nějaké peníze, například Harimannův institut univerzitě, FHS UK a tamní katedra filosofie. Ústav pro českou literaturu udělal konferenc Český rozhlas udělal tematickou sérii pořadů, Ministerstvo kultury některé akce podpořilo. čísla, sto let, funguje, je s tím spojená vždycky nějaká materiální výhoda. Obraťme pozornost ještě k té Lipnické konferenci. Vyrostla z pravidelných sympozií a tentokrát se rozrostla v akci, kde byli i zahraniční úč perfektně zorganizovaná Jaroslavem Novotným, který to i prakticky vyjednal na místě. Konfe na hradě Lipnice, měli jsme krásné zázemí v hostinci U České koruny, kterou vedou Haškovi se mi taky líbila. Čtyři přednášející byli před tím i na haškovské konferenci v New Yorku. jak se dodržel ten název a prolínaly se tam různé perspektivy – byly tam jak typické bohem Erika Gilka nebo Aleše Merenuse a několika dalších, kteří udělali takový poctivý přehled. některé velmi zajímavé příspěvky z filosofického hlediska od Jaroslava Novotného, Jakuba C Josefa Kružíka. A nechyběla ani zahraniční stopa – třeba Václav Paris z New Yorku, který v zajímavou knížku o modernistické epopeji a evoluci, kde je jedna kapitola o Haškovi. Pak t věcí, které lze brát jako zajímavé objevy – například to, co říkal Daniel Řehák o vztahu P o Peroutkově fascinaci Haškem. Rozhovor vedla Alexandra Brocková jednoho dopoledne koncem července 2023.