Marie Novotná: Chceme mluvit o středověku jiným způsobem ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Fakulta humanitních studií se zapojila do projektu Multilingual Europe: Communicating (in) Ages, jenž chce zavést do výuky nové perspektivy. Cílem je studovat středověk nikoli podle filologií, ale ukázat tehdejší Evropu jako propojenou, kde témata, náměty i představy neus a proměňovaly se. V rámci projektu čekají studující tři letní školy v Reykjavíku, Praze a podrobnosti o letních školách a dalších plánovaných událostech se s námi podělila Marie No "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-351.html"] , vedoucí Katedry jazyků a literatury [ URL "h fhs.cuni.cz/FHS-2493.html"] . Marie Novotná, foto: Vladimír Šigut Jak byste představila Multilingual Europe: Communicating (in) the Middle Ages? Jedná se o projekt běžící od letošního září, jehož hlavním koordinátorem je University of účastníky jsme my, Central European University ve Vídni a University of Southern Denmark v cílem je vyučovat nebo mluvit o středověku jiným způsobem, než jaký byl ve výuce doposud b výstupem jsou tři letní školy. První z nich, Circulation of Texts and Creation of European odehraje na Islandu již v květnu, v roce 2025 v Praze proběhne Cultural Exchanges and Lang a poslední, Medievalism in Modern Europe, bude v roce 2026 ve Vídni. Každá z letních škol téma, ale společným záměrem je snaha ukázat středověk jako živou a měnící se strukturu, kt rozdíl od toho, co je často prezentováno minimálně ve středoškolské výuce – má svoji hlubo procesualitu. Co je na tom podle mě docela inovativní, je spojení různých filologických šk kteří společně přemýšlejí o transformaci a přesunu jednotlivých středověkých textů, námětů mezi jednotlivými jazyky. Velkou roli samozřejmě sehrála mezioborovost, kterou tady na FHS pěstovat. Nemáme klasické filologické obory, jsme malá katedra, kde vedle sebe sedí odborn jazyky. Jak se tedy o středověku vyučuje nyní? Nechci samozřejmě generalizovat. Na rozdíl od současného výzkumu, kde je trend srovnávání látky do různých jazyků dlouhodobý a kde se o přesunech a propojenosti středověké Evropy p ve výuce přetrvává – často ze strukturálního důvodu v rámci fakult – studium literatury či jednotlivých jazyků. Studuje se například latina, staro-severština nebo stará angličtina, zabýváte do hloubky tou danou jazykovou oblastí a o ostatních nemáte buď žádné, nebo velmi Tyká se to i dalších disciplín jako je historie nebo archeologie, kde komunikace s jazykov chybí, což je potřeba nějakým způsobem dostat do vysokoškolského systému. Jak se vaší katedře podařilo stát se součástí daného projektu? Předcházela tomu dlouhodobá spolupráce. Hned po nástupu na FHS moje první cesta vedla na I jsem nechala podepsat erasmovskou smlouvu mezi FHS a Islandskou univerzitou. Spolupráce se díky mobilitnímu projektu pro studenty i pedagogy, který jsme zrealizovali s kolegyní Hing EHP fondů za pomoci Lenky Lukešové, a při tom se domluvil i projekt institucionální spolup EHP fondy [ URL "https://veda.fhs.cuni.cz/FHSVEDA-214.html"] , který ještě stále běží. Prá směřovaný na společné vytváření nových kurzů o středověké literatuře nebo i spolupráci na středověkých překladů a webových stránek ukazujících zajímavost a variabilitu středověku. rozjeté procesy navázala COMA, jak projektu říkáme. S tím úzce souvisí, svým způsobem nava připravovaná žádost o joint degree v rámci Erasmus Mundus, na které nyní intenzivně pracuj dokázali vytvořit samostatný studijní program zdůrazňující specifičnost, živost a procesua šlo by o jakýsi vrchol našich snah. Co očekáváte od spolupráce s partnerskými univerzitami v rámci COMA? Slibuju si od toho skvělou příležitost pro studující účastnit se letních škol. V každé z n míst pro naše studenty a studentky, kteří obdrží stipendium pro cestu na Island i do Vídně těším, co všechno se sama dozvím, protože na letních školách budou vyučovat právě kolegové univerzit. Jsou velmi zajímaví a mají naprosto jiné perspektivy a úhly pohledu. Za největš pro všechny účastníky projektu pak považuji možnost komunikace a diskuze s kolegy, které b nepotkali. Například nastane propojení staroseverské a latinské literatury, což se běžně n evropském kontextu. Víme už teď, co bude náplní jednotlivých letních škol? Každá z univerzit se zaměří na svoji silnou stránku, kterou bude předávat dál. V tuto chví přibližný program islandské letní školy, kde hlavní tíhu nesou samozřejmě organizátoři, al z ostatních zúčastněných univerzit dostanou prostor pro vlastní příspěvky. Očekáváme, že v to bude pestré. Islanďani primárně vycházejí ze svého kulturního literárního dědictví a sr zdroji v kontinentální Evropě. Sif Ríkhar?sdóttir, odbornice na komparatistiku, bude hlavn jejich letní školy. V celé své kariéře se věnuje hlavně srovnávání středověkých překladů, zdroji rytířských ság na Islandu a porovnává je s francouzskými nebo latinskými originály. European University se oproti tomu soustředí na medievalismus, svou dlouhodobou výzkumnou středověku v současné kultuře. Je to velmi aktuální téma, neboť často dochází k využívání středověkých témat pro různé současné zábavné nebo politické účely. Sledujeme to od filmov po videohry nebo politické kampaně v různých zemích. Z toho mimo jiné vznikl i název budou joint degree programu Applied Middle Ages. Chceme tím ukázat, že nestačí znát pouze středo ale i to, jak se s ní pracuje v současnosti. Výprava z partnerské univerzity v Reykjavíku Háskóli Íslands, School of Humanities před FH Máte vize nebo plány, co byste chtěli zahraničním hostům předvést na pražské letní škole? Součástí naší letní školy bude určitě prohlídka Národní knihovny a jejích rukopisů. Chceme pochlubit pražskou středověkou architekturou. Chceme ukázat materiální kulturu, která je v díky které je neuvěřitelně atraktivní pro medievisty. Určitě bude do programu zařazena i p kláštera, jež dělá velmi dobře kolega Karel Pacovský. Zmínila jste, že je k dispozici sedm míst pro naše studující na zahraničních letních školá počet českých účastníků pro pražskou letní školu? A kdy se budou moct studenti přihlásit? Co se týče Prahy, bude to záviset jenom na kapacitě prostor, ale pražská letní škola bude otevřenější pro české studující stejně jako ta na Islandu pro Islanďany. Jinak se zahranič plánujeme již brzy vypsat výběrové řízení, nejpozději v lednu, ať se mohou studenti přihlá islandskou letní školu, která proběhne koncem května 2024. Prerekvizitou bude projevený zá a absolvování nějakého kurzu, který se středověku týká. Vzhledem k tomu, že u nás zatím ne středověký magisterský ani doktorský program, letní škola bude nabízená i pro studující ba studia. Určitě to ale nevylučuje, že by se jí nemohl účastnit student magisterského progra Co ještě můžeme od projektu očekávat? Kromě letních škol očekáváme docela čilou výměnu badatelů, určitě se můžeme těšit na předn všech univerzit projektu v průběhu dalších let. Ve stejném duchu letních škol chceme sesta kurikula nových kurzů, které by měly mít zčásti online formu a daly se tak studovat i dálk nová kurikula ztělesňují myšlenku propojeného a živého středověku. Dále hodláme pokračovat databázi středověkých překladů, kterou buduje kolega Conan Doyle. Ta usnadní nalezení různ stejného vyprávění a poslouží jako podklad pro následné srovnání pro budoucí magisterské p výzkumy. Kolega Karel Pacovský se zase věnuje přípravě webu a výstavy, která by měly předs středověku a jazyky, kterými se tehdy psalo. Je jich velké množství a o většině z nich sko neslyšel. Chceme poukázat na bohatství, které není vázané například jenom na latinu, o kte ale i na vernakulární jazyky, které hrály důležitou roli v diverzifikované středověké Evro webu a výstavy nám pomáhá naše šikovná grafička Eva Holá. Vždy se dokáže ponořit do tématu detaily, které připoutají pozornost a osloví tak i mladé lidi, kteří by jinak z obrázku ru nadšení nebyli. Pro FHS zpracovala Alena Ivanova, studentka magisterského programu Elektronická kultura a