Kateřina Krtilová: přání k 30. výročí založení programu Studium humanitní vzdělan ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Kateřina Krtilová absolvovala bakalářský obor Studium humanitní vzdělanosti [ URL "FHS-212 FHS UK v roce 2003. Navazující magisterské studium v programu Elektronická kultura a sémio "FHS-2125.html "] následně dokončila v roce 2006. Nyní je hostující profesorkou na Katedře filmových a mediálních studií na univerzitě ve Vídni a autorkou knih o teorii a filosofii Byla odbornou asistentkou na Katedře filmových studií FF UK, koordinátorkou doktorandského Epistemologie estetických praktik (Universität Zürich, ETH, ZHdK) a také akademickou praco koordinátorkou Kompetenzzentrum Medienanthropologie (Centrum pro mediální antropologii, Ba Weimar). Odborně se zaměřuje na teorii a filosofii médií, estetiku a digitální média, vzta performativity a materiality v současné filosofii a teorii kultury, propojení teorie a pra umění, vztah teorie médií a náboženství. *========================================================================================= * Jak vzpomínáš na bakalářské studium na FHS, co Ti studium dalo, čím Ti pomohlo v budoucí *========================================================================================= Když jsem se hlásila na FHS, neměla jsem témeř žádnou představu o tom, co bych přesně chtě Kromě nekolika kurzů z „kreativního modulu“, které mě nadchly, ačkoliv tento modul (alespo vnímala) nebyl považován za důležitý, jsem se svých zájmů a schopností dopátrala nejdřív s metodou. Pamatuji si, jaké utrpení pro mě bylo zvládnout zkoušku z filosofie – a většinu d modulu jsem absolvovala víceméně z donucení. Nicméně probojovala jsem se i pár naprosto ne texty jako tuším Dopisem o humanismu Martina Heideggera. Při vším odporu jsem to ale z něj nevzdala. Jaká ironie, že o 20 let později se snažím přiblížit texty jako Otázku techniky a studentům – naposledy jako hostující profesorka jak na katedře filosofie, tak i divadeln a mediálních studií na víděňské univerzitě. Domnívám se, že tato práce mezi obory má své k díky možnosti volby kurzů z různých disciplín a často i témat a přístupů mimo etablované p kánony literatury jsem se ve své pozdější vědecké práci zaměřila na oblast humanitně orien filosofie médií, která byla v době mého studia v ČR prakticky neznámá – tedy oblast někde filosofickým modulem (smích). *========================================================================================= * Co na něm oceňuješ, bylo/je něčím výjimečné? *========================================================================================= Vyjímečným rysem FHS byla pro mě otevřenost vůči tématům, směrům, přístupům, autorkám a au nebyly součástí výuky na tradičních oborech a jiných fakultách. Ocenila jsem také přímo ex formy některých kurzů – zvláště před dvaceti lety to bylo nevídané. Tyto kuzy dávaly prost a postupům, které se teprve formovaly nebo byly v rámci etablovaných oborů považovány za m umožňovaly vyučujícím i studentům je spolu rozvíjet. *========================================================================================= * Co bys „mu“ vzkázala/popřála do budoucna? *========================================================================================= Přeji FHS, aby zůstala dále otevřená různým formám vědění, jiným přístupům, autorkám, auto studentům, kterým umožňuje hledat vlastní cesty. 10. 11. 2023