Magdalena Górska: přání k 30. výročí založení programu Studium humanitní vzdělano ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Magdalena Górska vystudovala na FHS UK v roce 2006 bakalářský obor Studium humanitní vzděl "FHS-2123.html "] a následně v roce 2009 magisterský obor Genderová studia [ URL "FHS-2138 Doktorský titul získala v oboru genderových studií na švédské Linköping University. Nyní p Assistant Professor na Katedře mediálních a kulturních studií Fakulty humanitních věd nizo University, kde je jednou z koordinátorek magisterského studijního programu genderových st též coby Visiting Scholar na University of California, Santa Cruz. *========================================================================================= * Co jste na FHS studovala a jak vzpomínáte na svoje studium? *========================================================================================= Na FHS jsem studovala na bakalářském a magisterském studiu. FHS jsem si vybrala kvůli její zaměření a v té době unikátnímu interdisciplinárnímu přístupu. Tyto dva aspekty doprovází karieru dodnes a myslím, že budou mít na mne vliv po celou dobu mého působení v akademii. studiu jsem ocenila jak obecné vzdělání vyžadované skrze povinné kursy, atestace atd., tak sestavit si individuální program dle vlastních akademických zájmů. To mi poskytlo široké v zaměřením na genderová studia a filozofii. Na magisterské úrovni jsem studovala na nově vz genderových studií. V té době tento vědecky směr byl teprve v začátcích a bylo úžasné být optimismu a touhy po sociální změně, které založení katedry provázely. Bylo to cítit jak m tak i vyučujícími. Založení katedry bylo ukázkou vizionářství na FHS a vzhledem k velké vě sociální relevanci genderových studií ve světě, myslím, že genderová studia na FHS si zasl institucionální podporu a uznání. Jako bývalá studentka jasně vidím, že poskytnuté vzdělan Katedře genderových studií bylo na špičkové úrovni, která mne výborně připravila na meziná pobyty v rámci Erasmu ve Finsku a později v Nizozemí (kde teď pracuju na Utrecht Universit v té době navštívila na půl roku jako studentka a za finanční podpory od FHS a Univerzity současné mezinárodní akademické působení. *========================================================================================= * Jak hodnotíte zpětně interdisciplinárně zaměřený formát studia na fakultě? *========================================================================================= S interdisciplinárním zaměřením jsem osobně žádný problém neměla. Naopak, myslím, že mne t přemýšlet “outside the box” a klast výzkumné otázky, které jsou někdy nečekané ale vždy ne inspirující. Konec konců můj výzkum se zaměřuje na feministickou intersekcjionálni politik téma, které je bytostně interdisciplinární a myslím, že studium na FHS a na Katedře gender bylo zásadní pro moji schopnost takovýto problém identifikovat a zkoumat. Musím ale přizna FHS nebyla žádná procházka růžovou zahradou: studium bylo velmi náročné jak intelektuálně, a ze své dnešní perspektivy myslím, že nároky převyšovaly nároky, které jsem viděla na řad univerzit. Zatímco v té době všechny ústní a písemné atestace, které jsem absolvovala, pře Harding, který jsem dělala, či obhajoby bakalářské a magisterské práce, které jsem ustála, stresující, dnes vidím, jak mne tyto výzvy připravily na mou akademickou práci – písemně, jazycích. *========================================================================================= * Jak studium podnítilo Vaši následnou akademickou kariéru? *========================================================================================= Bakalářské studium na FHS mi poskytlo úžasné interdisciplinární vzdělání a základny mého t filozoficky zaměřeného myšlení. Katedra genderových studií mi poskytla zásadní fundamenty teorií a metodologií, které mne doprovázejí dodnes. Moje bakalářská práce, která se věnova materiality v myšlení Judith Butler, kterou vedla Vera Sokolova, je dodnes základem mého v přístupu. Stále vzpomínám na neuvěřitelnou inspiraci, kterou diskuse s Verou Sokolovou pos skutečně průlomové otázky, které mi Vera Sokolova kladla. Naučila jsem se od ní, že nejlep jak motivovat myšlení studujících, je pokládaní otázek a umožňování studujícím, aby nacház odpovědi a svůj vlastni hlas. Ted, jako univerzitní učitelka, se snažím tento přístup prak rámci mého pedagogického působení. Má magisterská práce zaměřená na feministickou epistemo vedla Zuzana Kiczková, mne zase naučila, že vědecká produkce poznání je vždy situována, a není jen teorie, kterou vyvíjíme, ale i epistemologické a metodologické praktiky, skrze kt vytváříme. Filozofické myšlení a tázání, které jsem se od Zuzany Kiczkové naučila, motivuj dodnes. Nikdy také nezapomenu na obrovsky vliv, který na mne měly kursy feministické teori Havelkovou, a na její entusiasmus a energii, které z její pedagogické praxe pramenily. Obr mne mely také mnohačetné a intensivni diskuse s Josefem Fulkou a Janem Matonohou, jejichž filozofii byla nakažlivá. Vzdělání na FHS bych za nic nevyměnila a musím podekovat fakultě genderových studií za vše, co jsem se od všech jejich pedagožek a pedagogu naučila. Denisa Tomková 13. 11. 2023