Marie Dohnalová: Studenti budou mít možnost setkat se s lidmi, kteří žijí sociálním p ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Koncem listopadu Fakulta humanitních studií podepsala [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-1002. news=20957&locale=cz"] Memorandum o spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí a C poznatků a technologií UK [ URL "https://cppt.cuni.cz/CPPTN-1.html"] . Jedním z prvních vý je aktualizovaný povinně volitelný předmět Projekt sociálního podniku, který startuje již semestru. Představila nám ho Marie Dohnalová [ URL "https://ksos.fhs.cuni.cz/KOS-190.html" předmětu a zakladatelka studijního programu Studia občanské společnosti [ URL "https://fhs FHS-2141.html"] . Zatímco dostávala maily se žádostmi o zápis předmětu nad limit, ptali js změny, přínosy a jedinečnost předmětu, její vize a příběhy absolventů studijního programu, Foto: Ondřej Trojan Je Projekt sociálního podnikání zcela nový předmět, nebo vychází z nějakého stávajícího? Předmět již existoval jako povinně volitelný, ale od letního semestru je dost podstatně ak jeho obsah díky intenzivnější spolupráci v rámci podepsaného Memoranda [ URL "https://www. documents/20142/7095934/TZ_spoluprace_MPSV_UK_17012024.pdf/650ca84b-c06a-268a-ccf2-57c981c Spolupráce stojí na třech subjektech: naší fakultě, konkrétně studijním programu Studia ob společnosti, Centru pro přenos poznatků a technologií (CPPT) pod rektorátem UK, a na Minis a sociálních věcí (MPSV), ale zase ne celém, jen na týmu, který realizuje projekt na podpo podnikání. Memorandum je logickým vyústěním předchozích schůzek, jednání, a hlavně společn institucí. Předmět Projekt sociálního podnikání [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety id=b95be6d5798efd1026bf2037636e03d7&tid=&do=predmet&kod=YBSC215"] je nyní jeho největším p V čem konkrétně spočívá ta aktualizace? Inovace spočívá v tom, že naše studentky a studenti budou mít možnost setkat se s lidmi, k sociálnímu podnikání věnují v praxi, je to jejich zaměstnání, poslání, profese, nebo tím ž takové lidi nezvali. Neuvažovali jsme tímto směrem a předmět jsem vyučovala pouze já sama. Spolupráce s MPSV a CPPT tedy umožnila právě tato setkání? Je to tak. Projektový tým ministerstva se zajímá o oblast sociálního podnikání z hlediska evropské politiky, aby se sociální podniky v členských státech podporovaly. CPPT chce form a více zviditelnit kontakty mezi odborníky na Univerzitě Karlově a jinými institucemi. Pro podepsalo. V předchozích letech, a to se tématem zabývám přes dvacet let, jsem se podílela českých definic, připomínkovala jsem návrhy legislativy o sociálním podnikání, mám řadu ko v dané oblasti a sama jsem byla součástí pracovních skupin, ale nikdy to nebylo tolik vidi Centra je, aby nejenom já, ale i další lidé na sedmnácti fakultách, i veřejnost, věděli o spolupráce. Dá se říct, že je to naplňováním třetí role univerzity [ URL "https://cuni.cz/ vedle vzdělávání a vedle výzkumů působit v mimouniverzitním prostředí a přispívat ke spole prospěchu, k nějakému dobru a zlepšení. A na co se mohou těšit studující aktualizovaného předmětu, co zde získají? Přiznám se: byla jsem překvapená, protože se do předmětu zapsali i studentky a studenti, k předchozím semestru absolvovali předmět Sociální ekonomika a sociální podnikání [ URL "htt studium/predmety/index.php?id=9def8606ff4d5f01db262851e26e8ce9&tid=&do=predmet&kod=YMN01SE povinný předmět dvou studijních programů, Studia občanské společnosti a Sociální a kulturn "https://fhs.cuni.cz/FHS-2140.html"] . V rámci tohoto předmětu jim podávám informace teore ze svých vlastních výzkumů a publikací. Myslím si, že očekávají, že opravdu zjistí, jaká j praxe, protože teoretické znalosti již mají. Hodně jsme se zamýšleli nad novým obsahem, pr řada schůzek. Vymýšleli jsme, co by pro studující bylo nejvíc užitečné a zajímavé. Některé ve výsledku nazvali „Ochutnávka se sociálními podnikateli“ a dokonce vám prozradím, že jed podnikatelka přinese rohlíčky, protože vlastní kavárnu a cukrárnu. Chceme, aby studenti vi pěkné věci, o kterých se mluví ve zprávách a různých evropských dokumentech, ale i úskalí realitu, což jim bude umožněno přímo tady v prostorách školy. Je naplánovaná i jedna exkur ještě domluvit do rozvrhu. Jste spokojená s výslednou podobou nového sylabu? Jsem, ale kurz se ještě neuskutečnil. Uvidím, co řeknou na konci května v rámci hodnocení a studentky, jaký se jim zdál. Uvítala byste takový předmět vy sama za vašeho studia? Určitě ano. I když chápu, že prakticky zaměřené předměty nebo předměty spojené s hojnou ná externistů jsou pro studující zajímavé, ale na druhé straně se musí hlídat standardy akade studijního programu. Někdy v minulosti jsem si říkala, speciálně v našem studijním program občanské společnosti, že některá prakticky zaměřená témata si mohou studující doplnit indi absolvování nebo i v průběhu studia. Mohou se přihlásit do seminářů nebo dalšího vzděláván třeba Nadací rozvoje občanské společnosti [ URL "https://www.nros.cz/"] , Spiralis [ URL " www.spiralis-os.cz/"] , nebo dalšími neziskovými organizacemi třeba k fundraisingu, projek a k jiným tématům, aby se zdokonalili v praxi. Nemůžeme mít naše studijní programy založen prakticky. Když je ale nově aktualizovaný předmět povinně volitelný, myslím si, že je to ú že rozšiřuje rozmanitost nabídky kurzů. V čem spočívá jedinečnost předmětu Projekt sociálního podniku? Inovace jsou vždycky spojené s nějakým člověkem, někdo s tím takzvaně musí přijít. Já se o ekonomiky a sociálního podnikání zajímám přes dvacet let. U nás je to jeden z povinných pr teoretických předmětů, je součástí závěrečné státní zkoušky, řadu let jsou studující zapoj o tématu byla napsána celá řada knih. Když jsem před lety zjistila, že v zahraničí je to v téma, snažila jsem se ho přinést sem. V roce 2002 se v Praze konala první konference. A od navazovala kontakty se zahraničím, vznikaly různé skupiny zabývající se tématem, vznikly č Stála jsem u zrodu konceptu sociálního podnikání. V současné chvíli se vyučuje i na dalšíc jsme jedineční v tom, že u nás se vyskytuje nejdéle, máme dlouhou tradici a silné teoretic Naši absolventi se jako jedni z prvních mohli uplatnit v tomto sektoru. Mají studující možnost už v rámci studia sami něco podniknout, přijít s praktickým nápadem V rámci semestru jsou dva semináře věnované tvorbě projektu, který je založen na novém náp společenským prospěchem. Tento projekt, služba nebo výrobek mají spojit sociální, jakožto společnost, a podnikání, jakožto ekonomickou aktivitu. Než došlo k aktualizaci Projektu so celý ten předmět se zaměřoval na vysvětlování, jak se takový projekt píše, aby mohl být po z evropských strukturálních fondů. Teď to kurz obsahuje ve zkrácené podobě ve prospěch naš Ale výstupem stále bude miniprojekt, ve kterém studující představí svůj nápad a nějakou in podnětem k zamýšlení, s čím by mohli přijít, co někde chybí nebo co by mohlo být někde rea se chtěli vydat dál tímto směrem, že mají nápad a chtějí se jím zabývat, jsou určitě další CPPT existuje sebevzdělávací platforma Inovační laboratoř [ URL "https://cppt.cuni.cz/CPPT kurzy jako třeba Rozjeď projekt [ URL "https://cppt.cuni.cz/CPPTN-412.html#10"] , kde jsem týdny byla podívat na prezentaci projektů. Mohu doporučit. Další možnost představuje soutě Social Impact Award [ URL "https://czech-republic.socialimpactaward.net/"] v Impact Hubu. to soutěž, do které před několika lety vstoupili i naše studující a uspěli. Tak vznikl soc Pragulic [ URL "https://pragulic.cz/"] . Existují různé podoby podpory podnikavosti, myslí dál víc. Zmínila jste Pragulic – znáte nějaké další příběhy vašich absolventů a absolventek?   Ano, to byla Tereza Jurečková. Natočili jsme o nich i krátké video, kde říká: „Studovala j a tam se sociální podnikání hodně podporovalo, tak nás napadlo založit sociální podnikání. doktorandka se zabývá sociálním zemědělstvím a je aktivní v Asociaci sociálního zemědělstv absolventek je ředitelkou podniku Maturus [ URL "https://maturus.cz/"] . Těch příběhů není Jakým krokem je Projekt sociálního podniku ve vaší dlouhodobé cestě? Shodou okolností při jednání s vedením fakulty jsem zjistila, že je možnost vytvoření prog celoživotního vzdělávání. A to chci udělat. Dá se říct, že tento inovovaný předmět je pilo Nikdy jsem za všechny ty roky, co učím, neměla tak zajímavý a rozmanitý předmět. Beru ho j ověřovací. Velmi nás zajímají názory lidí, kteří tam půjdou, jak se vyjádří. Ze získané zk připravit fakultní program celoživotního vzdělávání, který by byl otevřen všem, i veřejnos se víc přihlásili k tématu sociálního podnikání. Byla by škoda nepřiblížit ho veřejnosti, tu ta možnost, že na fakultě už programy CŽV fungují [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-1669.h si vážím podpory tématu sociálního podnikání vedením fakulty. Zdá se, že je to ekonomické nám, ale ve skutečnosti tady má své místo, je uznávané a podporované. Plánujete nějaké další produkty Memoranda? Ano. Nedávno jsme měli diskusi, že určitým způsobem se téma sociální ekonomiky a podnikání Teologické evangelické fakultě. Uvažovali jsme, že budeme hledat nějakou formu mezifakultn neboť zájem mají obě strany. Myslím si, že je to dobrý krok. Téma se také nově objevilo i fakultě [ URL "https://www.lf1.cuni.cz/"] , v rámci programu Ergoterapie. Některé typy soc jsou totiž takzvané integrační sociální podniky, vytvářejí pracovní místa pro osoby se zne a je to jakási podoba terapie prací. Napomáhá to rozvoji člověka, dává mu možnost vyděláva sociální vazby a mnoho dalšího. Zájem z lékařské fakulty mě překvapil, spolupráci s nimi u Dále uvažujeme nad publikováním článků… Ale největší úsilí jsme nyní věnovali přípravě akt předmětu.  Alena Ivanova, 26. února 2024