Veronika Haissingerová: Školství v nás buduje neschopnost pracovat s chybou ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** „Podnikavost v první řadě není podnikání, je to schopnosti vidět příležitosti kolem nás a v hodnoty pro společnost a pro sebe samé,“ vysvětluje Veronika Haissingerová. Na Fakultě h studií získala bakalářský [ URL "https://bakalar.fhs.cuni.cz/SHV-1.html"] titul a posléze magisterském oboru Studia občanské společnosti. Nyní působí v Centru pro přenos poznatků a [ URL "https://cppt.cuni.cz/CPPTN-1.html"] a podílí se na kurzech a workshopech, jejichž c studenstvo k podnikavosti a podpořit jejich projekty. O podnikavosti, strachu z chyb, vzpo studium na FHS a nové spolupráci mezi oběma „jejími“ institucemi - kterou ztělesňuje mimo se Inovační workshop [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-1001.html?event=27574&lang=cz"] na naš si promluvili přímo v kanceláři CPPT. Veronika Haissingerová, foto: archiv UK V listopadu Fakulta humanitních studií podepsala Memorandum o spolupráci s Ministerstvem p věcí a Centrem pro přenos poznatků a technologií UK. Podílela jste se na Memorandu? Já se v rámci týmu CPPT zaměřuji na téma rozvoje podnikavosti a podnikavé komunity. Memora spolupráce s partnery mimo univerzitou, čemuž se věnují spíše moji kolegové. V době, kdy s podpis Memoranda, jsem já osobně byla ponořena do přípravy Ideathonu zaměřeného na palčivé výzvy dnešní společnosti, které jsme, shodou okolností, také spolupořádali ve spolupráci s s MPSV měli ještě v listopadu i Inovační workshop na téma sociálního podnikání, který jsem starosti. Jednoduše podzim byl ve znamení spolupráce s MPSV, ze které máme velkou radost. Komu podepsané Memorandum prospěje? Studentům, sociálnímu podnikání jako celku, zlepší pov o této možnosti? Memorandum vnímám jako dobrý krok, který umoz?ni? studentu?m i absolventu?m humanitni?ch s se v ra?mci sve?ho studijni?ho programu ve?nuji? socia?lni?mu podnika?ni?, propojeni? naby praxi?. V letech 2013-15, kdy jsem studovala sociální podnikání já v rámci Studia občanké "https://ksos.fhs.cuni.cz/KOS-1.html"] , jsme se s lidmi z praxe do kontaktu téměř nedosta ale za kombinované studium. Věřím, že tento krok je velmi dobrý, a studenti se tak přiblíž světu, což jim pomůže propojit teoretické zkušenosti s praxí, ale především také více poch celkové fungování a smysl sociálního podnikání, což je k nezaplacení. Například setkání se podnikateli a podnikatelkami, pro které je sociální podnikání denním chlebem, je jedinečná při osobním setkání člověk naplno pochopí jejich motivace a životní cestu, která je k němu Absolvovala jste tedy starou podobu předmětu Projekt sociálního podniku? Ano, měli jsme i předmět Sociální marketing [ URL "https://is.cuni.cz/studium/predmety/ind id=ea41ddf35e8833b5e1e3088cba2903f2&tid=&do=predmet&kod=YMN22SM"] , který taky vedla paní Dohnalová. Díky těmto kurzům jsem se dozvěděla, že sociální podnikání vůbec existuje, a ho zaujalo. Také jsme měli povinnou praxi, v rámci které jsem šla do P3 - Planet, Profit, Peo Byli to svého času průkopníci, kteří jako jediní v Česku posouvali téma sociálního podniká práce u nich mě hodně ovlivnila. Vyhledávala jsem pro ně sociální podniky tady i v zahrani jsem načerpala spoustu nápadů a sociálních inovací, které jsem pak mimo jiné použila i ve V P3 jsem se poprvé propojila s lidmi z praxe. Chodili k nám začínající podnikatelé, kteří jak nejlépe udělat sociální podnik. Hodněkrát přicházeli s nápadem na kavárnu a už tehdy j „Týjo, zase kavárna.“ Ale v tomto kontaktu jsem si uvědomila, že nejvíc mě baví pomáhat li jejich podnikání, radit jim nebo poskytovat dovednosti tak, aby úspěšně dosáhli svých cílů při tom zbytečně finance nebo svůj čas. Už tenkrát jsem měla nápad, který vycházel z mé di Chtěla jsem pomáhat matkám při návratu na pracovní trh a rozjet vlastní sociální podnik. N rozhodla vydat jiným směrem, ale víc jsem o tom vyprávěla v článku [ URL "https://www.ukfo academia/9165-podnikavost-na-uk-jak-napady-pretavit-v-hodnoty"] pro magazín Forum. Jak tedy studium ovlivnilo vaši další pracovní dráhu? Co jste se na FHS naučila a dodnes t Na FHS jsem studovala už bakaláře a vzpomínám si, že přijímačky byly tehdy takové otevřené pro všechny z různých středních škol. Ale jelikož jsem v době studia měla malou dceru, nem profilovat, jak bych si přála. Většina předmětů, o které jsem měla zájem, byla prezenční, alespoň využívat kurzy pro kombinované studium. Nakonec jsem vyšla z bakaláře a nevěděla j dělat dál. Vybrala jsem si navazující magisterský obor, i když jsem si úplně nebyla jistá, a nikdy před tím jsem se nepohybovala ani v blízkosti neziskového sektoru. V té době jsem rakouském korporátu a tady jsem objevila nový svět. Ze začátku jsem hodně váhala, ale na S společnosti jsem šla a jsem za to ráda. Postupně se mi začaly otevírat dveře do neziskovéh ukazovalo se, že věci se dají dělat i jinak. Už tehdy jsem si říkala, že mi obor změní pra také že ano. Dával mi smysl a začala jsem si i víc všímat kolem sebe všech těch neziskovek podniků a toho, co dělají pro naši společnost. Úplně se mi změnil pohled na svět. Nejvíc m inovace, tedy to, jak se dají věci udělat jinak a jak lze navíc lépe pomoct lidem. To ve m Máte s FHS spojenou nějakou silnou vzpomínku nebo zážitek? V průběhu studia se mi narodila dcera, neměla jsem hlídání, a tak jsem ji musela brát s se Pamatuji se, že ji byly tak dva měsíce a my si ji s holkami ze třídy během hodiny pomalu p podél lavic, aby spala. Také si vzpomínám, že mě nejvíc bavily předměty paní docentky Dohn "https://ksos.fhs.cuni.cz/KOS-190.html"] , měla na mě největší dopad. Ale je pravda, že mi kontakt s praxí. Sice jsme všechno hezky uměli, ale pořád jsem se říkala, že bych některé i sama vyzkoušet. Třeba jak založit neziskovku. Samozřejmě jsme se o tom učili, měli jsme nikdo za námi nepřišel a nenabídl: pojďte si to vyzkoušet. Proto když jsem nastoupila sem jsem kolegům, že na FHS je obor, který naše služby fakt potřebuje. A teď mě opravdu moc tě konečně v kontaktu s fakultou a budeme moci nabídnout studentstvu naše programy a workshop fhs.cuni.cz/FHS-1001.html?event=27574&lang=cz"] . Množství našich absolventů se stejně jako vy věnuje nezisku. Myslíte si, že je to třeba i Že prostředí a studium ve studentech nějak podporuje otevřenost, empatii, citlivost? Vnímala jsem to tak, že na našem oboru se už sešli lidé, kteří měli v sobě dost značnou mí cítění. Myslím si, že fakulta tyto vlastnosti pomáhá vidět a rozvíjí je. Ale musí to být t chtějí dělat.  Myslím, že moje touha věnovat se sociálním inovacím a rozvoji sociálního po vždycky, jen jsem ji neuměla uchopit a naložit s ní. A v tom mi právě fakulta moc pomohla. Na CPPT se věnujete rozvoji podnikavosti studentů. Můžete nám dát radu, jak motivovat stud podnikavosti, k překonání ostychu? Podle mě nejde o ostych. Základní a střední školství v nás buduje strach ze selhání a rozv neschopnost pracovat s chybou, což si lidé nesou až do dospělosti a často jim to brání v r nápadů. Teď jsou samozřejmě nové metody výuky, ale zatím se využívají především na soukrom které se snaží o jiný a lepší přístup ke vzdělávání. Veřejné školství má bohužel ještě hod i když i zde jsou samozřejmě čestné výjimky. Na CPPT máme různé kurzy a studenti se do nic přihlásit, protože mají pocit, že nic neumí nebo že nemají žádný nápad, že to nezvládnou, trapné... A to je ten strach, který je potřeba odbourávat, vystoupit z komfortní zóny a zk věci. Jít do akce. Ti, kdo to zvládnou, nám rozkvétají před očima. Zjistí, co všechno doká baví. Roste jim sebevědomí, a otvírá se jim nový svět. Je radost to pozorovat. Jak v tom může studujícím pomoct CPPT? Nabízíme kurzy zaměřené na změnu mindsetu a pořádáme workshopy a networkingové akce, v rám studentům prostor se setkávat s odborníky z praxe i mezi sebou a vytváříme bezpečný prosto Naše akce teď pořádáme především v Kampusu Hybernská a zveme všechny studenty napříč obory protože věříme, že interdisciplinární prostředí je nejplodnější. Krom toho pomáháme indivi a studentkám doktorského studia a (nejen) mladým vědcům přenášet jejich znalosti a teoreti praxe. Záleží, s čím si člověk přijde. Pokud má nějaký nápad, který by chtěl rozvinout, mů pro radu. Naším cílem je teď hlavně zařídit, aby se studenti i akademická obec jako celek dovídala a neostýchala se ji využít. Jsme tu koneckonců právě pro ně. Alena Ivanova