Veronika Šancová: Podnikavost je schopnost řešit problémy a převádět svoje nápady do ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** „Osobně občansko-sociální témata a humanitní zaměření pokládám za nesmírně důležité,“ říká absolventka Studií občanského sektoru Veronika Šancová, které zakončila před více než dvac kdy se Fakulta humanitních studií teprve rodila. V roce 2019 založila spolek Prototýpci, k funguje dodnes v kreativním hubu KUMST v Brně. V budoucích Prototýpcích se kromě podnikavo a digitální kompetence snaží lektoři pěstovat dovednosti jako time management, cenění si v poučení z vlastních chyb. Nabízená paleta činností ve spolku je pestrá. Veronika Šancová t oceňovala již při svém studiu tehdy novátorského konceptu Fakulty humanitních studií, a če Veronika Šancová, foto: archiv VŠ Absolvovala jste Studia občanského sektoru před víc než dvaceti lety. Jak na to vzpomínáte Vzpomínám na to velmi ráda, hlavně proto, že za studií jsem potkala své dlouholeté kamarád odtud odnesla pracovní kontakty, se kterými spolupracuji dodnes. Bylo velmi pestré a bylo musím říct, že z něj čerpám daleko víc než z jiných svých studií. Odnesla jste si třeba něco i do osobního života? Určitě ano. V mimopracovním životě mě ovlivnilo v tom směru, že jsem začala číst knížky, k té doby nečetla, takže jsem začala zřejmě přemýšlet v širším rámci než kdykoliv dřív. A ja zmiňovala, navázala jsem tam různé vztahy, takže se mi FHS poměrně propsala i do osobního Utkvěla vám nějaká silná vzpomínka nebo zážitek z vašich studií na FHS, příběh nebo i vyuč Bylo toho víc. Určitě pro mě byly hodně důležité předměty Iva Jupy, což je momentálně šéf pedagogického institutu [ URL "https://www.npi.cz/"] , vedl přednášky o fundraisingu. Byly hodně praktické věci. Poté jsem zakotvila v AISIS [ URL "https://www.aisis.cz/"] , kterou vedl, a v ní jsem pracovala víc než deset let, několikrát jsme spolupracovali i potom. Hod přednášky Zdeňka Pince, Hany Havelkové a určitě pana profesora Jana Sokola. Docházeli jsme přednášky, tuším, z antropologie, nebylo to ještě ani v Jinonicích, takové svérázné dámy, Když jsme byli na zkoušce v jejím úplně maličkém kabinetu v ohromném binci, tak to byl opr o sobě. Měla obrovský záběr, a její přednášky byly opravdu strašně zajímavé, ale zároveň j taková netradiční, rozhodně vybočovala. Všem nám utkvěla v paměti. V roce 2019 jste založila spolek Prototýpci, který úspěšně funguje. Můžete nám tuto platfo Já, byť mám humanitní vzdělání, podnikám od osmnácti let, mimo jiné v oborech IT a jsem ta stavební firmy. Hned po škole jsem se vdala a postupně měla tři děti. Hned, jak se mi naro dcera, jsem založila e-shop, a to pro mě byl zdroj příjmu. Sice jsem něco vyvíjela i pro r organizace, zakázkově, fundraising a podobně, ale všechno moje podnikání a ostatní projekt v Prototýpcích [ URL "https://prototypci.cz/"] . Původně jsem je založila spíš z rodičovsk moje děti zažily něco z podnikavosti a kreativity, i když už třeba chodily do školy a neby prostoru. Postupně se z toho vyvinula dobře fungující organizace. Zaměřujeme se na rozvoj a kreativních digitálních kompetencí, soustředíme se hlavně na mladší školní děti. V Brně v kreativním hubu KUMST [ URL "https://www.kumstbrno.cz/"] , což je takový netradiční pros profesionálů z kreativních průmyslů. Takhle oklikou jsem se vrátila do neziskového sektoru mi tam úplně všechno, co jsem po cestě nasbírala, včetně studií. Jsem zapojená do různých podnikání a spolek pokládám za nejlepší, protože poskytuje největší svobodu. Uplatňujete ve své práci něco, co jste se naučila na FHS, nějaké praktické i teoretické vě Hrozně moc. Obecně jsem to téma podnikavosti začala rozvíjet už při psaní diplomové práce, zabývala společenskou odpovědností firem, a to s tím úzce souvisí. Ale byly to i úplně pra jako tvorba propagačních materiálů, fundraising, což jsou činnosti, které využívám na denn jsem se vrátila taky k účetnictví. Měli jsme docela náročné hodiny, tehdy jsem v tom šílen nechápu, že jsem z něj udělala nějakou zkoušku. Ale zároveň jsem tím získala určité povědo posléze hodilo, když jsem se chodila ochytřovat k daňovému poradci, protože jsem věděla, n Říkáte, že máte nejraději neziskový sektor. Dokázala byste říct, pro koho neziskový sektor Není to pro dravé byznysmeny, kterým jde jenom o zisk. Pokud ale máte potřebu i něco do sp vracet, nejde vám jen o čistý výdělek, rozvíjíte i koncepčně nějaké téma, tak si myslím, ž podnikání není. Ale je třeba si před tím zjistit, jak třeba spolky fungují, jenom zoriento náležitostech, jako najít si účetní, najít si další podporu, je velmi těžké. Sama dost těž takové lidi znám bezprostředně nejen díky studiu, ale i díky tomu, že jsem při něm získala lidi, kteří dneska řídí velké neziskové organizace. Kdykoliv jsem něco nevěděla, měla jsem telefonu, který mi dokázal poradit. To je docela podstatné. Zpátky k vašim Prototýpkům. Proč jsou podnikavost a digitální kompetence pro děti důležité Proto, aby si děti, později i jako dospělí, dokázaly poradit s náročnými situacemi. Jsem t podnikavost je schopnost řešit problémy a převádět svoje nápady do reality, což se hodí úp jste v jakémkoliv oboru. Projevuje se to zejména tehdy, když řešíte nějakou krizi. A co se je nezbytnou podmínkou pro uplatnění podnikavosti. Digitální kompetence, zejména ty kreati důležité proto, aby děti chápaly rozměr digitálních mašinek a neviděly v nich jenom prostř zabíjení času, ale aby v nich viděly i možný přínos a možnosti využití. Pro nás je to záro kůň, jak se k dětem dostat a rozvíjet u nich kreativitu. To je pro nás priorita, ale je pr momentálně samozřejmě nejlépe reagují na digitální přístroje. Snažíme se propojovat digitá fyzickým, to je pro nás nejdůležitější. Jak taková práce probíhá? Co s dětmi konkrétně děláte? Zrovna včera jsem měla jeden z intenzivních víkendových workshopů, což je náročnější disci startupovou skupinku, něco děláme rukama, například vyrábíme trička. Pak je nafotíme, obrá v Canvě a potom se rozhodneme, že je nebudeme vlastně kreslit, ale že využijeme plotr [ UR cs.wikipedia.org/wiki/Plotr"] , u kterého musíme použít nějakou další digitální mašinku, z  vyřezané nažehlovací folie. To je právě doplnění fyzického tvoření digitálními nástroji. i čistě „digitální“ workshopy. Také máme programy pro školy nebo jen volnočasové. Pracujem s LEGO, které napomáhá dětem se seznámit se základní algoritmizací. Také jsme začali děti fungováním neuronových sítí a AI. Veronika Šancová při prezentaci, foto: osobní archiv VŠ Jaké schopnosti a dovednosti se snažíte v dětech kromě podnikavosti, kreativity a digitáln pěstovat? Jsou to tak trochu i hodnoty, které by měl podle vás mít současný člověk? Rozhodně ano, zejména kritické myšlení, budování odolnosti, nebo i schopnost rozdělit si v do menších dílčích úkolů, jakýsi time management, což pro nás začíná být obrovské téma. Dn moc neumí, protože mají rozpáraný čas do jasných hodin, například ve škole, a mají takto r volnočasové aktivity. Pro nás je důležité, aby si samy uměly plánovat čas i práci napříkla projektu. Je to docela náročná disciplína, kterou se lidé posléze lopotně učí třeba až na to je podle nás pozdě. Myslím, že se s tím mají děti seznamovat už od prvního stupně. Nejstarší Prototýpci z prvních běhů projektu by se teď mohly hlásit na vysokou školu. Věří tato aktivita propíše do jejich budoucnosti? Že se skutečně stanou aktivními lidmi, kteří souvislostech a mají chuť a dovednosti měnit ho k lepšímu? Pevně v to věřím. Jedním z prvních Prototýpků je moje dcera, která letos maturuje a teď ta chodí můj další šestnáctiletý Prototýpek. Ale ano, nejstarší Prototýpci jsou teď v podstat čtvrtém ročníku na středních školách. Už jenom z toho, jak jsou aktivní a do čeho se zapoj nebojí například vyjet na Erasmus, usuzuji, že skutečně jsou takoví, jak jste naznačila. P pořád nejvíce chodí děti věkově z prvního stupně základní školy, musíme najít uplatnění i Nechceme, aby nám utekly, a snažíme se jim nabídnout “pokročilé” uplatnění. Někteří nám ve chodí dělat praktikanty na příměstské tábory, ale zároveň si říkají i o to, že by chtěli v Erasmu, a tak se pro tyto středoškoláky snažíme zařizovat výměnné pobyty. To je pro nás če věříme, že když si projdou našimi aktivitami, tak se jim otevře nový svět. Velmi rádi je s profesionály, s lidmi, kteří kreativitu v životě skutečně používají. Podle nás je hodně dů věřili, že by třeba jednou mohli sami podnikat. Naším cílem sice není vychovávat podnikate je to v dnešní době docela potřebná disciplína. Já si myslím, že dětí, které by měly stabi na doživotí, příliš nebude. Takže jestli pracujeme s nějakou životní nejistotou, a tohle p velká životní nejistota, jsem toho názoru, že schopnost umět si v budoucnu říct o adekvátn jednoduché, ale velmi podstatné. Tuto schopnost u „našich“ dětí postupně pozorujeme, je to Učíte děti i uvědomění, že chyba není konec příběhu, ale může být naopak krok ke zlepšení konci? Ano, to je další velmi důležité téma. Mimochodem, jeden z důvodů, proč rádi používáme LEGO fantastické metodiky a velmi často pracuje s chybou. To znamená, že vy jako lektor děti ne něco dělají špatně. Ony na to musí přijít samy, nejlépe v nějaké skupině. U nás je chyba ú součástí všech procesů a velmi rádi sdílíme i ty své. Vysloveně si zveme i kreativce a čas směřují k tomu, aby se podělili nejen o to, co se jim daří, ale právě i o své nezdary. Dět demonstrovat, že chyby jsou úplně přirozená součást všeho a že se jejich děláním mohou stá odolnými, protože všichni máme za sebou strašnou spoustu chyb. Podnikáte a působíte v mnoha pozicích naráz, zároveň jste mámou tři dětí. Jak toho zvládát dodává motivaci a inspiraci? Jak to zvládám, nevím. Myslím si, že jsem nediagnostikovaný hyperaktiv, to zaprvé. Málo sp věc. Ale FHS jsem si vybrala rozhodně proto, že mi umožnila zachovat moje nastavení životn rozvíjet se dál různými směry. Studium bylo vážně hodně barevné, a to mám ráda. Ráda stříd po nějakých periodách nebo jich současně dělám více najednou. Popravdě mi to takhle vyhovu náročné. Někdy se zároveň stanou takové zázračné okamžiky, kdy se úplně nesourodé věci pro to znamená, že vaše fungování přitáhne další lidi, kteří to mají podobně jako vy. Právě na jsem narazila na FHS a v určité době, kdy jsem si o sobě myslela, že nejsem úplně normální střídám, ale postupně jsem díky tomu okolí nabírala sebedůvěru. Nejsem jediná na světě, kd práce, ale třeba i obory. To jsou pro mě celoživotně nejdůležitější zkušenosti, že to takh to normální. Neříkám svým dětem, že musí být něčím celý život. Prostě si myslím, že někdo Třeba já. Když jsme takhle hezky u vzpomínek na fakultu, chtěla byste FHS něco popřát? Aby se dál rozvíjela. V dubnu jsem navštívila Prahu a konečně se podívala na novou budovu, ji ještě neviděla. Dění na FHS sleduji dlouhodobě, hlavně na Facebooku [ URL "https://www. FHS.UK"] . Fakultě přeji, aby na ni pořád chodili zajímaví lidé a aby to bylo pořád barevn byla celá škála osobností. Já osobně občansko-sociální témata a humanitní zaměření pokládá důležité. Velmi bych si přála, aby FHS nebyla jenom pro ty, co se tam přihlásí, ale aby se FHS propisoval i do jiných vysokých škol, které nejsou primárně humanitně zaměřené. Aby př jsem kdysi absolvovala s panem profesorem Sokolem, nás nutily přemýšlet o věcech jako je e fungování společnosti, a aby se k těmto tématům dostali i studenti z jiných, úplně nesouvi Ať má co nejvíc studentů, ať prosperuje, ať má hodně peněz. Musím říct, že jsem hrdý absol Alena Ivanova Hedvika Pártlová