Andrea Koblasová o konferenci EuroGuidance a o kariérovém poradenství v ČR i mimo ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Na konci května se na Slovensku konala konference pořádána tamním centrem evropské agentur [ URL "https://www.euroguidance.cz/index.html"] , na kterou byla také pozvána Andrea Kobla programu CŽV – Kariérové poradenství na FHS UK. Zeptali jsme se jí nejen na zážitky a nejp proběhlé konference, ale i na fungování kariérového poradenství v Česku a jiných zemích, a nejpřínosnější na programu celoživotního vzdělávání na naší fakultě. Andrea Koblasová, foto: Ondřej Trojan Na konferenci jste byla pozvána díky Národní ceně kariérového poradenství, kterou program vzdělávání Kariérové poradenství na FHS loni získal. Reprezentovala jste pouze ten náš? Prezentovala jsem českou pobočku EuroGuidance, Asociaci výchovných poradců České republiky www.asociacevp.cz/"] , a zároveň jsem se zúčastnila akce jako účastnice programu Kariérové Fakultě humanitních studií UK [ URL "https://fhs.cuni.cz/FHS-2894.html"] . Byla to moje pr tomuto tématu na Slovensku, ale zkušenosti s konferencemi obecně už mám, pořádáme podobné výchovných poradců ČR. O Národní ceně kariérového poradenství, kterou program CŽV – Kariér dostal loni, se ví poměrně málo. Je dobře, že se jí fakulta chlubí, protože to zvyšuje jak ceny, tak i našeho programu. Přála bych si, aby se moji spolužáci a následovníci také stal ceny se svými budoucími projekty. Jak konference probíhala? Spojili jsme českou a slovenskou pobočku EuroGuidance do jednoho týmu a nejprve jsme navšt a instituce, které Národní ceny kariérového poradenství obdržely v minulých letech. Samotn byla jednodenní a stala se vyvrcholením našeho pobytu. Její součástí byly odpolední worksh prezentace všech zúčastněných institucí a také večírek. Akce se účastnili i jednotliví par a další vzdělávací instituce, úřady, představitelé Evropské komise a naši kolegové z Polsk Francie. Umožnila konference porovnat současný kontext práce kariérového poradce nebo poradkyně na Česku? Ano, a nejzávažnějším zjištěním pro mě bylo, že legislativně je Slovensko mnohem dál než m bylo na Slovensku kariérové poradenství definováno ve školském zákoně [ URL "https://www.z zz/2008-245"] , rovněž i samotná pozice kariérového poradce, náplň jeho práce, pracovní za standardy kvality. Řeší tam kariérové poradenství na úrovni zákonů dlouhodobě, zatímco v Č poradenství neřeší legislativně doteď skoro vůbec. Dále mě inspirovaly příspěvky kolegů, k za Univerzitu Mateja Bela v Banské Bystrici, konkrétně příspěvek Jany Štefánikové, referen kariérového centra [ URL "https://poradenstvo.umb.sk/poradenstvo/karierove-poradenstvo"] . s ní možnost hovořit osobně i o tom, jakým způsobem pracují s vysokoškolskými studenty. Ta přítomní zástupci škol z tamních vyloučených lokalit a informovali nás o otázkách, jež mě překvapily, a to sice o problému rasismu a nízké gramotnosti dětí v určitých lokalitách. D jsme také pochopili, jak moc je důležité „síťování“. V Banskobystrickém kraji se pracuje k způsobem, tedy komunitní kluby kariérových poradců jsou aktivní a jejich aktivity vznikají nutností legislativního řízení. Mohlo by být Slovensko a jeho legislativní zakotvení oboru příkladem pro Česko? Určitě, nejdůležitějším aspektem je, že podle slovenské legislativy a školských zákonů řed vytvořit pozice školních poradců, kteří vykonávají činnosti výchovného poradce, kariérovéh školního koordinátora ve výchově a vzdělávání. Oproti tomu současná česká legislativa defi poradce ve školách jako osobu, do jejíchž kompetencí patří výchovné, pedagogické i kariéro což není úplně šťastné, protože může docházet ke kumulaci funkcí. Jak konkrétně se využívá kariérové poradenství v praxi na Slovensku? Byli jsme na úřadě práce ve Zvoleně, kde nám ukazovali praktické projekty se studenty: co kariérového poradenství nabízejí, jakým způsobem to dělají a jak vyhodnocují svou činnost. příkladem jsou Space centra [ URL "https://www.tvojspace.sk/banska-bystrica/"] , z nichž j navštívit jedno v Banské Bystrici. Funguje na principu nízkoprahového komunitního centra, zaměřené na studující vysokých a středních škol. Poskytují karierové, psychologické nebo z poradenství. Nejedná se o komunitní centrum, jak je známe u nás, ale je opravdu specializo při řešení náročných situací studujících a při výběru práce. Mají velkou nabídku pracovníc viděla jsem nástěnky, kde byly různé brigády, možnosti doučování, výjezdy a další i meziná Zmínila jste, že konference se účastnili i další kolegové ze zahraničí. Které vystoupení v nepřínosnější? Přínosné byly rozhodně příspěvky kolegů z Francie, kde je kariérové poradenství konstituov Po celé zemi mají sjednocenou strukturu více než šedesáti poboček a zastřešují zhruba stov Poskytují služby pro občany Francie zadarmo, a to jak pro lidí již zaměstnané, tak i žadat Přístup ke klientovi je zcela individuální. Jednotlivé pobočky můžou být na magistrátu, ob nebo třeba i ve škole. To znamená, že služba je nejen skutečně dostupná, ale i komplexní s metodikou. Ročně tímto poradenstvím projde více než 15 tisíc lidí, přičemž tyto výsledky z nastavení a dostupnost služby. Součástí programu konference byl i worskshop kolegů z průmy z Polska, kteří mají zase jiný přístup k poradenství a konkrétně se věnují technickým obor prostředí karierové poradenství hraje klíčovou roli už ve výběrovém řízení na školách, nej studia. Andrea Koblasová v rozhovoru s Oliverem Beťkem, foto: Ondřej Trojan Je vidět, že se v tématu velmi dobře orientujete. Proč jste se rozhodla pro účast v progra humanitních studií? Pracuji jako výchovná poradkyně. U Pražského inovačního institutu jsem absolvovala půlročn kurz, který se týkal kariérového poradenství na školách. Tam jsem zjistila, že je tento ob rozsáhlý a chtěla jsem vědět víc, získat i oficiální vzdělání. Právě tak jsem našla nabídk CŽV – Kariérové poradenství, neváhala se přihlásit a ukázalo se, že je to přesně to, co js ještě mnohem víc. Co pro vás bylo největší motivací zapojit se do programu? V první řadě „domovská půda“ Univerzity Karlovy, na které jsem před lety studovala. Zaujal humanitních studií a po bližším seznámení se s oborem jsem usoudila, že se jedná o skutečn připravený kurz a také přesně to, co potřebuji. V druhé řadě to byla doba trvání studia. E kurzy, které také končí složením profesní zkoušky, ale v tomto případě je více času a příp Během kurzu člověk profesně i osobnostně zraje a má celé dva roky na to, aby téma vstřebal je za mě optimální pro to, aby v člověku problematika, sdílené zkušenosti a získané dovedn rezonovaly. Popsala byste vlastní zkušenost s programem? Jak kurz probíhá? Je koncipován tak, že první rok je zaměřen na osobnostní rozvoj každého zúčastněného. Jedn sebezkušenostní roční cestu, během které člověk zkoumá svoje kompetence, svoje dobré vlast čem může ještě zapracovat. Všechno se odehrává ve velmi přátelském a bezpečném prostředí, řekla bych, klíčové. Některé situace jsou emočně náročné, neboť člověk musí pracovat sám s je podstatné, aby se ve skupině cítil dobře. V běhu, jehož se účastním, vznikl díky lektor pevný tým, který přispívá nejen ke kvalitě vzdělávání, ale i ke vzniku několika spoluprací celá síť, ve které si vzájemně předáváme informace, zveme se na další akce a komunikujeme prostředí, díky čemuž se rodí další projekty. Mohla byste uvést nějaký konkrétní příklad? Například s jednou kolegyní Lucii Václavkovou spoluorganizujeme Klub kariérových poradců [ www.facebook.com/groups/karieroviporadci/"] , do kterého zveme různé hosty s přednáškami a Klub je rozvíjející se platformou pro komunikaci poradců, kterou zaštiťuje EuroGuidance, a pro všechny kariérové poradce. Je potřeba budovat komunitu, ve které se člověk dokáže dost mimo jeho profesní zaměření. Posledního setkání se tak například zúčastnili kolegové z vys prostředí, studenti z České zemědělské univerzity v Praze a také studentky prvního a druhé programu celoživotního vzdělávání. Liší se druhý rok programu od prvního? Druhý rok je praktičtější, účastníci mají díky výjezdům možnost vyzkoušet si skutečnou prá poradce v praxi. Účastní se toho lidé různých profesí a věku, přicházejí z různých prostře zkušenostmi, které si také vzájemně předáváme, a opravdu to není jenom fráze. I na přestáv skutečně intenzivně pracuje, diskutuje a konzultuje. A jaké jsou vaše vyhlídky do budoucna? Co se týče mých osobních vyhlídek, ráda bych se věnovala legislativním změnám přes Asociac poradců a rozvoji komunitního života kariérových poradců a jejich vzdělávání. Zajímá mě ta se žáky základních a středních škol, v této oblasti bych ráda působila metodicky. Co se tý kariérového poradenství, rýsuje se spolupráce s Fakultou humanitních studií spočívající v kariérového poradenství pro studující FHS, kde bychom mohli uplatnit své zkušenosti a získ rovnou v praxi. Oliver Beťko