Příloha 1 k opatření děkanky č. 13/2024 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Příloha č. 1 k Opatření děkanky FHS UK č. 13/2024: Oblasti a kritéria hodnocení ****************************************************************************************** Oblasti a kritéria hodnocení se liší pro typy zaměstnanců. Jádrem hodnocení akademických p vědecká a pedagogická činnost, v případě vědeckých pracovníků je jádrem vědecká činnost, v je to pedagogická činnost. Výsledky zaměstnance jsou posuzovány za dobu 5 let, nestanoví-li hodnoticí komise jinak. P poměr zaměstnance trvá méně než 5 let, jsou aktivity hodnoceny za dobu, po niž trvá jeho p fakultě. Sebehodnocení a výkaz činnosti probíhá v elektronické aplikaci pro hodnocení pracovníků, k oblasti strukturuje a automaticky stahuje data z OBD a SIS. Pokud není aplikace dostupná, mimo aplikaci s využitím formulářů dodaných Oddělením kariérního rozvoje a kvality vzděláv *========================================================================================= * I. Oblasti a kritéria hodnocení *========================================================================================= ------------------------------------------------------------------------------------------ A. Publikační a další tvůrčí činnost ------------------------------------------------------------------------------------------ Jedním z pilířů hodnocení akademických pracovníků je jejich publikační činnost. Hodnoticí přehled všech publikací zaměstnance z osobní bibliografické databáze (dále jen „OBD”) za p let. Zaměstnanec v rámci sebehodnocení vybere až 5 svých publikací za posledních 5 let, kt nejlepší. Ve zdůvodněných případech lze vybrat tyto nejlepší výsledky až za 8 let (např. n pobyt v zahraničí, mateřská dovolená, plnění administrativních a expertních funkcí). S ohl hodnocena činnost v rámci pracovního úvazku na fakultě, lze do 5 vybraných výsledků zahrno vykázané na fakultu. U každé vybrané publikace zaměstnanec připojí komentář vysvětlující k důvod jejího výběru, případně doplní její ohlas (recenze) ad. U spoluautorských publikací hodnocení slovně specifikuje svůj podíl (nejen procentuálně, nýbrž i přesným popisem toho, spočíval). Zaměstnanec může v rámci sebehodnocení uvést počet citací svých publikací (bez autocitací) metodik (Web of Science, Scopus, Google Scholar), případně může připojit jmenovitý seznam zjištěných jím samým nebo H-index. K tomu může připojit doplňující či vysvětlující komentá Vybrané nejlepší publikace Při hodnocení vědecké a další tvůrčí činnosti se komise zaměří právě na vybrané nejlepší v výše). Hodnocení se zaměřuje na kvalitu, nikoli kvantitu. Ideálem při hodnocení je vynikající publikace, která: a.(a) představuje zásadní příspěvek k bádání, nejlépe v mezinárodním měříku; b.(b) je výsledkem původního výzkumu a přináší nový pohled na danou tematiku (ať již ve sm interpretace, nebo nových dat a jejich analýzy a interpretace) a zároveň jde o publikaci tematickým nebo teoreticko-metodologickým dopadem; c.(c) je typicky vydaná v kvalitním vydavatelství či periodiku s důkladným recenzním řízen konkurencí textů nabízených autory k publikaci. Vynikající publikace vyšly v jazyce, ve kterém je pro odborníky na mezinárodním poli kolem samozřejmostí číst. Obvykle to bude angličtina, pro některé obory může jít o jiné jazyky ( francouzština ad.) Naopak anglicky psaná publikace vydaná v českém nakladatelství bez mezi distribuce a bez ohlasů ve světě se nedá považovat za světovou. Stále významné jsou publikace, které v některých kritériích zaostávají, například vyšly v časopise či nakladatelství, mají málo ohlasů, jsou méně originální nebo přináší spíše úvod zpracování problému. Podprůměrné jsou publikace, pokud vyšly v nakladatelství nebo časopis formálním recenzním řízením nebo bez něj, případně v nerecenzovaných sbornících apod. Komise posuzuje také strukturu seznamu publikací ve vztahu k dané pracovní pozici a perspe rozvoje zaměstnance. V případě pracovní pozice odborný asistent hodnoticí komise v rámci s publikací sleduje, zda zaměstnanec realisticky směřuje k habilitačnímu řízení. Ostatní tvůrčí činnost Zaměstnanec může uvést další výsledky své tvůrčí činnosti. Seznam níže pro přehlednost str sledovaných výstupů. U každého kategorie lze uvést maximálně 5 nejvýznamnějších výsledků z let. Cílem není úplný výčet, ale zdůraznění nejvýznamnějších výstupů. Za významné považujeme výstupy a činnosti, které mají mezinárodní nebo významný badatelský širší dopad na akademickou komunitu (u popularizace na společnost), případně ty, kde měl z zaměstnankyně vůdčí či významnou roli. U každého výstupu nebo činnosti zaměstnanec specifi možno uvede odkaz na výstup/činnost. • Aktivní účast na konferenci či workshopu, zvané přednášky; kurátorované výstavy (výstupe výstavy) ad. • Projektová činnost (projekty základního a aplikovaného výzkumu, příprava projektových žá roli hlavního řešitele); • Organizace workshopů nebo konferencí; • Expertní činnost (členství ve vědeckých radách, členství v univerzitních, ministerských národních či mezinárodních hodnoticích panelech či grantových agenturách, členství v pra poradních orgánech vlády a ministerstev, oponentské posudky habilitačních prací, recenze pro akademická periodika a vydavatelství, členství v radách vydavatelství a časopisů ad. • Popularizační činnost (CŽV, U3V, vystupování v médiích, publicistika, popularizační akce veřejné přednášky, panelové diskuse ad.); • Publikační činnost jiného než vědeckého typu (popularizační práce, učebnice či jiné výuk oborově významné překlady, autorské výstavy ad.); • Výzkumná činnost pro aplikovanou sféru (ministerstva, NNO, firmy). ------------------------------------------------------------------------------------------ B. Pedagogická činnost ------------------------------------------------------------------------------------------ Kvalita výuky a.Kvalitní pedagogické postupy: Předpokládáme, že vyučující umí reflektovat kvalitu své vý slovně okomentuje, v čem svou výuku pokládá za kvalitní a jaké pedagogické metody použív s jakými problémy se ve výuce potýká a jak je chce řešit. Jako plus je hodnoceno, pokud inovoval nebo využívá nově získané pedagogické postupy typu aktivní učení, výsledky učen případně absolvoval kurzy rozvoje pedagogických kompetencí. b.Evaluace studujících (zejména v Anketě v SIS či v aplikaci k hodnocení výuky studujícími zaměstnanec a vedoucí je mohou slovně komentovat. Rozsah a objem výuky Smyslem kvantitativních indikátorů (viz níže) je přiblížit objem pedagogické náplně pracov Významnou roli zde hrají slovní komentáře, které k indikátorům může připojit jak hodnocený vedoucí katedry. Mezi indikátory patří: • Přehled všech vyučovaných kurzů v ZS a v LS v jednotlivých rocích; při sdílené výuce v k procentem podíl hodnoceného zaměstnance. • Průměrný počet hodin výuky týdně (jak s podíly podle počtu vyučujících jednoho předmětu, podílů; v případě většího množství předmětů vyučovaných společně s dalšími vyučujícími s na komentář zaměstnance či vedoucího [tento indikátor se uplatňuje jen při hodnocení v a • Počet atestací (průměrný počet atestací udělených za semestr; započítávají se též počty atestací v předmětech bez výuky – komisní zkoušky, písemné práce apod.) [tento indikátor jen při hodnocení v aplikaci]. • Vedení závěrečných prací (počet prací za posledních 5 let, které byly (a) obhájené, (b) (c) jsou aktuálně vedené, a to odlišené podle stupně studia: bakalářské, magisterské, do a portfolio vedených prací se posuzuje ve vztahu k typické náplni práce na dané pozici a průměrnému počtu na daném pracovišti i fakultě jako celku) • Psaní oponentských posudků závěrečných prací (počet posudků podle stupně studia: bakalář magisterské, doktorské, je hodnocen ve vztahu k průměrnému počtu na daném pracovišti i f celku) Ostatní Zde má zaměstnanec možnost uvést další pedagogické činnosti relevantní pro hodnocení. Cíle výčet, ale vypíchnutí nejvýznamnějších výstupů. Může jít např. o: • podíl na organizaci výuky (např. příprava a oprava testů u přijímacích zkoušek/státních koordinování modulů či velkých kurzů, podílení se na koncepci studijních programů); • garantování studijních programů a předmětů; • podíl na přípravě a motivování uchazečů o studium (organizace akcí pro uchazeče a partic participace na přípravných kurzech atd.); • projektová činnost zaměřená na vzdělávání nebo mobilitu: příprava, vedení, participace; Erasmus; • práce se studujícími nad rámec výuky (zapojování studentů do výzkumu, spolupráce se spol akcích, pomoc s organizací studentských workshopů ad.). ------------------------------------------------------------------------------------------ C. Administrativní a expertní činnost v akademických orgánech ------------------------------------------------------------------------------------------ Jedná se zejména o činnosti spojené s: a.provozem příslušného pracoviště fakulty (vedoucí katedry, zástupce vedoucího ad.); b.akademickou samosprávou na úrovni fakulty či univerzity (děkan/rektor, proděkan/prorekto ve fakultních/univerzitních orgánech – Akademický senát FHS UK, Akademický senát UK, fak univerzitní komise a pracovní skupiny, např. Disciplinární komise, Komise pro etiku ve v c.vědeckým provozem (redakční práce v časopise či knižní řadě, administrace grantového pro členství v odborných asociacích a jejich výborech ad.). ------------------------------------------------------------------------------------------ D. Měkké dovednosti a jazykové dovednosti ------------------------------------------------------------------------------------------ Při hodnocení se přihlíží též k jazykovým dovednostem a k měkkým dovednostem zaměstnanců. Jazykové dovednosti Katalog prací na UK uvádí jazykové dovednosti jako kvalifikační předpoklad pro jednotlivé znalost světového jazyka, typicky angličtiny, je předpokladem naplňování pracovní pozice A a hodnocení je příležitost reflektovat slabší nebo naopak výborné jazykové dovednosti zamě případě potřeby lze jazykové dovednosti zakomponovat do individuálního plánu kariérního ro pořádku položku jazykové dovednosti nechat nevyplněnou, tj. nehodnotit. Měkké dovednosti Do měkkých dovedností patří zhodnocení pracovního jednání a chování, zejména: komunikace n sociální dovednosti, zodpovědnost, aktivita, flexibilita, ochota spolupracovat a v neposle profesionalita jako pedagoga i badatele – respektující chování ke studujícím i kolegům a d rozměry vědecké a pedagogické práce. Sebehodnocení a hodnocení uvádí silné a slabé stránky ohledu hodnocený zaměstnanec a vedoucí vnímá. Hodnocení je příležitost reflektovat problém kvality v oblasti měkkých dovedností a v případě potřeby je zakomponovat do individuálního rozvoje. *========================================================================================= * II. Rozdíly v hodnocení AP, L a VP *========================================================================================= Výše uvedené členění je typické pro hodnocení zaměstnanců a zaměstnankyň na pozicích AP. Hodnocení lektorů Hodnocení lektorů klade důraz na pedagogickou činnost, kde očekáváme větší množství výuky, je zásadní schopnost reflektovat kvalitu výuky a sebevzdělávání v této oblasti. Důležité m kompetence potřebné k výuce (aktivní práce s didaktickými aplikacemi, pokročilejší práce s Teams apod.). Klíčová je též zpětná vazba od studujících a práce lektora či lektorky s ní. Publikační činnost není nutné vykazovat. Administrativní a expertní činnost může mít u L1 i L2 podobu např. práce spojené s provoze pracoviště fakulty pracoviště. U lektora zařazeného ve mzdové třídě L2 může jít dále též o s akademickou samosprávou na úrovni fakulty či univerzity, anebo s vědeckým provozem (reda domácím nebo zahraničním časopise či knižní řadě, administrace grantového projektu, aktivn asociacích a jejich výborech apod.). Měkké dovednosti a jazykové dovednosti jsou hodnoceny stejně jako u AP. Hodnocení vědeckých pracovníků Vědečtí pracovníci se nehodnotí vůbec, pokud mají smlouvou na dobu určitou a jejich pracov znovu prodloužen na dobu určitou a jejich činnost je hodnocena průběžně ve vztahu k plnění nichž jsou zapojeni (viz čl. 8 odst. 5 opatření děkanky č. 13/2024). Pokud hodnocení probíhá, řídí se stejnými kritérii jako hodnocení akademických pracovníků že se hodnotí jen publikační činnost a měkké dovednosti (zejména ve vztahu k výzkumné činn terénu ad.). V Praze dne 28. listopadu 2024 doc. Věra Sokolová, M.A., Ph.D. děkanka