Julie Kopová: Studium filosofie je pro každého, kdo má pocit, že se zasekl na mís ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** S malířkou Julií Kopovou stojíme v ateliéru na zaschlých šmouhách od barev, obklopují nás obrazy. Některé plné sytých výrazných odstínů a pohybu, jinde jsou klidné, tlumenější ploc stojí ze tří stran pomalované kvádříky jako zvláštní abstraktní zahradní trpaslíci. Mezi p papíru hustě popsaná hesly a poznámkami, mezi kterými si všímám jména Nietzscheho. I o něm filosofie na výtvarná díla si povídáme s Julií rok po tom, co absolvovala magisterský obor kontextu humanitních věd [ URL "https://fkhv.fhs.cuni.cz/FHSHV-1.html"] . Jeden rozhovor už jsme spolu pro FHS dělali. Ještě jsi na FHS studovala a bylo těsně před Purgatory (Očistec), na které jsi představila především velkoformátová vertikální plátna. teď? Věnuju se dvěma tématům – zpracování pohádkových či fantasy postav a pak se už půl roku za jakožto proměnlivou, fluidní formou pohybu. V prvním případě pracuju s metaforou a alegori objekty – obrazy, z nichž každý symbolizuje fantastickou postavu. Už je hotový Witcher (Za (Císařovna), rozpracovaný Gatekeeper (Strážce brány), přibude třeba Zloděj. Brzy budu mít celé město. Těmito ilustracemi jednotlivých charakterů se snažím abstrakci přiblížit lidem vizuálnímu jazyku nerozumí. Jde o abstraktní zobrazení archetypů v literatuře uchopených s pro mě vyjadřují. Na kouři mě zajímá jeho pohyb v prostoru a místo v různých kulturách. Tř americké obyvatele měl velký význam, tuto oblast bych chtěla prozkoumat víc. A dostala jse zase k vertikálním formátům, které mi připomínají totemy. Jak jsi přišla, vzhledem ke své tvorbě, na tak konkrétní téma pohádkových nebo fantasy pos Zaujala mě jejich univerzální srozumitelnost. Jde o příběhy, kterými je protkaná dnešní in kultura, hlavně díky počítačovým hrám. Archetypům v nich obsažených rozumí dnes už každý, ať už v Česku, Americe nebo třeba Indii. A ty jednotlivé charaktery jsou zjednodušeným zob máme každý v sobě, pozitivního i negativního. Pohádka je trochu ironický název série, nebu dobří. Chystám i morálně šedé a vychytralé postavy. Krom toho mě baví hudba z fantasy her, budovat komplexní svět a mám ráda středověk a jeho estetiku. Samozřejmě si ho, stejně jako a romantizuju, žít bych v té době nechtěla. Minulý rok jsi touhle dobou dokončila studium u nás na fakultě. V diplomce ses zabývala um vznešena. Ovlivnilo psaní práce nebo závěry, k nimž jsi dospěla, tvoji tvorbu a její vnímá Celý proces psaní pro mě byl velkou inspirací. Nechtěla jsem se zabývat dlouho a dopodrobn filosofickým dílem, tak bych filosofii ani studovat nemohla. Četla jsem různé knihy, z nic pasáže, myšlenky a podněty, které jsem potřebovala. Tak jsem objevovala i pojem vznešenost z Kanta - on ji vnímá v přírodě, já jsem ji chtěla ukázat v abstraktním umění. Díky závěrečné práci jsem si ukotvila pojmy s vznešeností spojené, které jsou pro mě v abs vizuálním vnímání důležité. Přeju si, aby vznešeno, jak jej vnímá filosofie, bylo vždycky obrazech, a aby jej dokázaly předávat, ať zpracovávám jakékoli téma. Takové přání, tehdy j jsem měla už od dětství. Díky propojení tvorby a teorie se mi jej podařilo pojmenovat. Co vznešeno znamená? Jak v teorii tvé diplomky, tak v umění. Vznešeno je přesahující zážitek vznikající v divákovi. Je vtažen do pozorování jevu, předm díla, a tak zapomíná na časovost i cokoli dalšího. Stává se sám součástí pozorovaného celk transcendentální prožitek je nepředvídatelný a nedá se naplánovat. Je jako náhodné setkání Umožňuje nám ho naše obrazotvornost při kontaktu s něčím nepochopitelným a ohromujícím. Takže filosofie hraje roli ve všech tvých obrazech? Každým z nich se snažím tenhle pocit předat a takový zážitek umožnit. Když jsem ho byla sc a teoreticky vysvětlit, pomohlo mi to částečně rozehnat pochybnosti o mé práci. Abstrakce dobrou pověst, pochyby o jejím smyslu se na mě taky přenášely. Koncept vznešena přispěl k když abstraktní dílo nenese žádné konkrétní významy, má samo velký význam. Tenhle paradox dál. Nepříliš dobrou pověst filosofie s abstrakcí sdílí. Společně se taky liší od popisnějších věd a přístupů k umění. Lidé je vnímají jako alterna jasnou zprávu, je třeba u nich víc přemýšlet a ponořit se do nich. To v mnohých vzbuzuje o Jsou filosofové nebo filosofky, kteří jsou ve tvých obrazech nebo za nimi nejčastěji? Různí se to. Hodně se objevuje Nietzsche, když pracuju s narušováním vzniklého, kresbou a překrývajících se vrstev. V těch je nietzscheovská cykličnost a nekonečnost. Potom Georges zmiňovaný i v mé diplomce. Vnímá vznešenost prožitku jako nějakou formu erotismu, momentu pohlcujícím okamžiku. Tato napjatost se promítá do mých kompozic, snažím se, aby byly dyna Na FHS jsi přišla z Akademie výtvarných umění potom, co jsi tam dokončila magisterské stud rozhodla pro dalšího magistra a vybrala sis zrovna Filosofii v kontextu humanitních věd? Při poměrně dlouhém studiu na AVU mi chybělo teoretické vybití. Filosofii jsem ale začala Ovlivnil mě filosof Petr Rezek, který nás učil, sdílela jsem s ním poznatky a myšlenky v d ještě před přechodem k abstrakci malovala hornaté a rozvolněné krajiny. Doporučil mi přečí Kritiku soudnosti, kde se hovoří o vznešenosti. Zjistila jsem, že jsou mi filosofie a její hodně blízké. Konkrétně Filosofie v kontextu humanitních věd mi byla sympatická možností p dalšími humanitními vědami a přesahy do příbuzných oborů. Splnilo studium tvoje očekávání? Bylo obohacující. Sice mi tentokrát trochu chybělo víc umění, ale studium mi poskytlo možn co mě zajímá a tomu se věnovat. Například se nevyžívám v antické filosofii, ale díky tomu, zabývali, se mi ukázal původ mnoha myšlenek. Díky získanému kontextu jsem mohla dělat tako průzkumy a řešit detailněji témata mně blízká. Nacházela jsem tak texty nebo jejich úryvky rezonující s motivem, co jsem chtěla zpracovat objevovala autory, ze kterých můžu vycházet a kteří ke mně promlouvali. A svoje úvahy jsem sdílet. Jaký byl přechod z umělecké školy, vnímala jsi nějak změnu prostředí? Přestože jsem přišla odjinud mezi lidi, kterých se dost znalo z bakaláře, cítila jsem se n AVU umí být někdy konkurenční a soutěživá, na FHS je prostředí přátelské, každý je vítaný. si k ní vytvořila vztah a dodnes jsem v kontaktu s vyučujícími i spolužáky. Bylo to v něčem náročné? Bojovala jsem s psaním seminárních prací, jejich formou a pravidly. Musela jsem se naučit se jasně držely jedné linky a nerozletovaly se v nich myšlenky, což není té kreativní uměl blízké. Ale myslím, že se mi to psaní podařilo trochu zkrotit, a jsem to ráda, že umím nap Co tě během studia nejvíc bavilo, nadchlo? Hodně na mě zapůsobil právě Georges Bataille [ URL "https://cs.wikipedia.org/wiki/Georges_ jeho Svrchovanost jsme četli na semináři s doktorem Jakubem Chavalkou [ URL "https://fhs.c FHS-3333.html"] . Tam jsem pochopila, jakým směrem se chci v diplomce vydat. Seminář byl s Chavalka měl knihu patrně mockrát přečtenou, ale přesto během společného čtení přicházel n a interpretace. My jsme byli součástí těchhle objevů a zároveň přicházeli s vlastními v kr Pro koho je podle tebe obor FKHV, komu bys ho doporučila? Nehledě na věk každému, kdo se dlouho pohybuje v jednom oboru nebo má pocit, že stojí na j to nestačí. Filosofie zaštiťuje spoustu oborů a odevšud k ní vede cesta. Zároveň každému u vlastní téma. My jsme se v ročníku potkali s různým zázemím, někdo s doktorátem z jiných o kteří se chtěli vrátit zpět ke studiu, a absolventi všeobecného bakaláře. Díky tomu vznikl prostředí, kde se potkávaly pohledy z různých světů. A v neposlední řadě mi přijde FKHV ja lidi okolo umění, kteří zde naleznou spoustu zdrojů inspirace, nejen vizuální. Martina Plass