Tereza Prášilová: Cesta k trvale udržitelnému rozvoji je cestou do budoucnosti ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** „Společenské a humanitní vědy mohou poskytnout důležité informace o tom, jaká řešení mohou kontextu nejefektivnější, nejpřijatelnější a zároveň spravedlivá,“ vysvětluje doktorandka ekologie Tereza Prášilová. Po absolvování Mezinárodních teritoriálních studií a Bezpečnost na FSV pokračovala ve studiu na FHS v magisterském programu Sociální a kulturní ekologie [ fhs.cuni.cz/FHS-2140.html"] . V roce 2022 získala univerzitní cenu Josefa Vavrouška za svo práci Sekuritizace sucha v České republice, ve které hodnotitelé ocenili nejen metodologic i analýzu složitého jevu a aplikovatelný význam. Nyní pracuje v Ústavu výzkumu globální zm věd České republiky CzechGlobe [ URL "https://www.czechglobe.cz/cs/"] , jenž zkoumá probíh změnu klimatu, její projevy v atmosféře a dopady na biosféru a lidskou společnost. Promluv propojení ekologie a bezpečnosti, udržitelnosti, nutnosti mezioborovosti a otevřenosti výz společenských a humanitních věd ve výzkumu klimatických změn. Co vás vedlo k tomu změnit fakultu, vydat se jiným směrem a jak moc jiný byl? V průběhu studia na FSV jsem si začala uvědomovat, že problematika globálních klimatických zásadní. Chybělo mi téma životního prostředí, protože vnímám, že klimatické a obecně globá velmi spjaté s bezpečností. Proto jsem se rozhodla jít na Sociální a kulturní ekologii. Te připadal jako výrazně odlišný směr, přece jen jsem přicházela z politologie zaměřené na be díky tomu jsem pak mohla propojovat znalosti z obou studií a zjišťovat, jak spolu v mnoha Nejde jen o otázky bezpečnosti; obecně politická sféra hraje klíčovou roli v oblasti envir udržitelnosti, což jsme rozebírali i v rámci přednášek na SKE. Jak silné nebo slabé je dnes povědomí o tom, jak sociální a kulturní působení a jednání čl ekologie ovlivňuje jeho budoucí bezprostřední bezpečnost? Doufám, že povědomí roste a že stále více lidí si uvědomuje důležitost těchto témat. U kli souvislost s lidskou bezpečností ve veřejné debatě stále více zdůrazňuje – lidé vidí zpráv katastrofách a snáze si uvědomují, jak spolu tyto jevy souvisí. Na druhou stranu další záv úbytek biodiverzity, kterému se ale nedostává tolik pozornosti, i když dopady na lidskou b být také zásadní. Ztráta biologické rozmanitosti ohrožuje klíčové ekosystémové služby, nap nebo regulaci klimatu, které jsou pro nás nepostradatelné.   Dokázala byste shrnout, jaké environmentální dopady má lidské působení? Lidská činnost způsobuje klimatické změny zejména spalováním fosilních paliv, což vede k e počasí nebo například ke zvyšování hladiny moří. Druhým velkým problémem je úbytek biodive způsoben primárně změnami krajiny, intenzifikací zemědělství, nadměrným rybolovem… A v nep tomu přidávají různé druhy znečištění, jako například plasty v oceánech nebo chemikálie v Jaké jsou podle vás nejdůležitější dovednosti a hodnoty pro výzkumníky, kteří chtějí praco udržitelného rozvoje? Řekla bych že jednou z hlavních dovedností je mezioborový přístup - schopnost propojovat r a nahlížet na problémy udržitelnosti z více úhlů.  Je důležité být otevřený k různým persp protože komplexní problémy udržitelnosti vyžadují spolupráci odborníků z různých oblastí. schopností je kritické myšlení – je nutné umět zpochybňovat současné neudržitelné modely a cesty k udržitelnější budoucnosti na základě vědeckých poznatků a dat. A také je určitě dů efektivně komunikovat výsledky výzkumu, aby mohly být správně využity. Nyní působíte v CzechGlobe, ale to není vaše první pracovní pozice v oboru. Ano, než jsem přišla na CzechGlobe, pracovala jsem na Ministerstvu životního prostředí, na druhové ochrany a implementace mezinárodních závazků.  V té době Česká republika předsedal Evropské unie a měla tak na starost rozsáhlou agendu, včetně vedení evropských delegací na jednáních. Díky této práci jsem měla příležitost se účastnit několika mezinárodních konfer biodiverzity včetně konference smluvních stran Úmluvy o biologické rozmanitosti (COP 15), Kchun-mingsko-montrealský globální rámec pro biologickou rozmanitost [ URL "https://www.mz kchun_mingsko_montrealsky_globalni_ramec"] - někdy označovaný jako „pařížská dohoda pro př velmi obohacující, být součástí takové události. Velký podíl alumni SKE se uchycuje právě na ministerstvech. Kde ještě se lze uplatnit? Jednou z největších předností tohoto oboru je právě široké spektrum uplatnění. Absolventi akademickou cestou a pokračovat v doktorském studiu. Další možností je práce ve veřejné sp zmiňovaném ministerstvu životního prostředí, ale i na dalších ministerstvech, kde se mohou environmentálním a rozvojovým tématům. Mnoho absolventů najde uplatnění například i v nezi konzultačních firmách zaměřených na udržitelnost nebo i v institucích Evropské unie. Co je vaší agendou v CzechGlobe a na jakých projektech se podílíte? V CzechGlobe pracuji na Oddělení společenského rozměru globální změny; jsme tým složený př společenskovědních a humanitně zaměřených vědců, ale jsou zde kolegové i z jiných oborů. M podílím na dvou projektech. První z nich se zaměřuje na posílení role společenských a huma oblasti klimatu, energetiky a mobility. Výzkum v těchto oblastech je tradičně dominován př a technickými obory (STEM), ale stále více se ukazuje, že efektivní řešení klimatických a společenských problémů vyžaduje mezioborovou spolupráci. Jak vnímáte roli těchto věd při řešení problémů udržitelnosti? Jejich role je naprosto klíčová. Pomáhají porozumět tomu, jak lidé vnímají rizika a jak se změnám, jaká opatření jsou sociálně přijatelná nebo jak zajistit spravedlivou transformaci udržitelnosti. To jsou zásadní otázky, protože řešení environmentálních problémů není jen přírodovědná výzva – lidský rozměr hraje stejně důležitou roli. Bez pochopení společenskýc bez zapojení lidí nemohou například jen technologická řešení obstát. Znamená to, že STEM nám dají řešení, co je potřeba dělat, a humanitní a společenské vědy n jak dané řešení implementovat co nejefektivněji? Funguje to i opačně. Společenské a humanitní vědy mohou poskytnout důležité informace o to mohou být v daném kontextu nejefektivnější, nejpřijatelnější a zároveň spravedlivá, aby ře k prohlubování sociálních nerovností. A ten druhý projekt? Druhý projekt se zaměřuje na podporu udržitelného zemědělství ve vztahu k opylovačům. Cíle je podpoření přechodu k takovému zemědělství, které bude podporovat biologickou rozmanitos zároveň bude přínosné pro širší ekosystémy a společnost. Ve své disertaci se taky zabýváte opylovači, je to tak? Ano, ale z jiného pohledu – zaměřuje se na jejich úbytek jako na otázku environmentální be Řekněme, jak je úbytek opylovačů vnímán a jak je konstruován jako hrozba, třeba v kontextu bezpečnosti. V kontrastu s tím se projekt v rámci práce na CzechGlobe zaměřuje na udržitel a cílem je, aby doporučení byla posléze přijata evropskými tvůrci politik a strategií. Ale témata, se kterými pracujeme, mi pomáhá v mém vlastním výzkumu. Jaké nebezpečí hrozí s úbytkem opylovačů? Úbytek opylovačů může jednak ohrozit produkci potravin, což by mělo rozsáhlé dopady na spo ekonomiku. Opylovači jsou také klíčovou součástí ekosystémů, kdy mnoho rostlin je na opylo závislých a jejich úbytek by měl dopad nejen na tyto rostliny, ale i na další druhy, které na opylovaných rostlinách. Ochrana opylovačů je proto velmi důležitá, a to jak pro ekosyst společnost.  Jak jste se dostala do své současné pozice a jak náročné to bylo? Jak vás připravilo vaše Po práci na ministerstvu jsem se rozhodla pokračovat ve studiu a zamířila jsem na doktorát člověk nemá šanci uživit, a proto považuji za nejlepší spojit studium s prací v prostředí, může mimo jiné setkávat s dalšími vědci a vědkyněmi a učit se od nich, jako je právě Czech skvělé, ale bylo trochu náročné přeladit se z ministerského prostředí plného politiky a me vyjednávání do velmi odlišného prostředí vědy a výzkumu. Ale myslím si, že v tom mi částeč magisterské studium, které mi dalo dobrý základ pro práci ve vědecké sféře. Z pohledu své expertízy, jaké vnímáte trendy v problematice a povědomí o globální klimatic Myslím si, že většina lidí si dnes uvědomuje, že klimatická změna je reálný fenomén, který a bude i nadále ovlivňovat naše životy. Ale pak moc nevidím, že by toto povědomí bylo dopr odpovídajícím jednáním na politické úrovni. Situace je naléhává už hodně let, přesto zavád zdaleka neodpovídají situaci. Podstatná část politiků zcela ignoruje vědecké poznatky, pri krátkodobé ekonomické zisky na úkor životního prostředí a tím pádem na úkor nás všech. Něk dokonce odstupují od svých dřívějších závazků, je to zkrátka někdy frustrující. Vybaví se vám nějaká vzpomínka na studium, fakultu nebo vyučující? Moje studium bohužel výrazně ovlivnila covidová pandemie, kdy jsme většinu času strávili d vyučování. Naštěstí jsme ale nepřišli o legendární terénní praxe, které si s oborem Sociál ekologie spojuji asi nejvíc. Každý semestr jsme vyráželi do chráněných krajinných oblastí parků, kde jsme poznávali krajinu a její souvislosti. Měli jsme rozličné průvodce, od míst po odborníky na ochranu přírody, ale často nás provázel i doktor Rynda [ URL "https://fhs. FHS-2754.html"] , který tento obor založil. Které místo vás na těchto terénních praxích zaujalo nejvíc? Byli jsme v Novohradských horách, kde to na mě hodně zapůsobilo. Nejedná se o chráněnou kr ale to nic nemění na tom, že má jedinečný charakter a moc zajímavou a zároveň smutnou minu jsme se krajinou, vnímali její přeměny a všímali jsme si stop, které tam lidská historie z Co jste si nejvíc odnesla ze svých studií, co používáte dodnes jak v profesionálním, tak i Co čerpáte z doktorského studia? Obecně jsem si odnesla základní myšlenku, že naše uspořádaní světa a současný důraz na neu růst prostě nejsou udržitelné a nutně vedou k degradaci životního prostředí. Taky jsem si respekt k přírodě, který mě dodnes ovlivňuje i v osobním životě. Co se týče doktorského st setkávám s řadou různorodých témat, protože obor Sociální ekologie je velmi široce pojatý. poslouchat, čím se ostatní doktorandi a doktorandky zabývají napříč ročníky. Člověk se doz udržitelné produkci potravin, o nerůstovém hnutí, anebo o transformaci území spojené s těž Komu je podle vás určen studijní program Sociální a kulturní ekologie? Myslím, že tento program je pro ty, kteří se zajímají o současné dění ve světě – o politik ekologii – a zároveň chápou, že tyto oblasti jsou vzájemně propojené. Je vhodný pro ty, kd zkoumat jen jeden aspekt, ale snaží se porozumět stavu planety komplexně. Přijde mi zajímavé, že hovoříte o globálních změnách a udržitelnosti v přítomném čase a ne často bývá. Vnímám to tak, že budoucnost je součástí naší přítomnosti. To, jak se chováme dnes, nevyhn nejen naši vlastní budoucnost, ale i budoucnost dalších generací. Je důležité mluvit o těc přítomném čase; musíme si uvědomovat, že globální změny a s tím související výzvy jsou rea jim proto čelit tady a teď. A naše současná rozhodnutí určují, jaká budoucnost nás čeká. Alena Ivanova