Když výzkum, tak terénní, když terénní, tak praxe ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Těsně před samým začátkem prázdnin se uskutečnila minikonference studujících bakalářského se profilují v sociální a kulturní antropologii. Minikonference byla jedním z výstupů kurz antropologická praxe, který se konal v letním semestru. Kurz byl spojen s výjezdem do terénu (fieldwork), kde si začínající výzkumníci a výzkumnic různé techniky antropologického výzkumu. Pět výzkumných týmů zpracovávalo pět výzkumných t si připravili během semestru. Studující zajímal veřejný prostor vesnice, spolková činnost, turismus v kontextu malých obcí, společenské akce a rituály. V letošním roce jsme navázali s obcí pod Řípem. V termínu od 27. 4. do 4. 5. do terénu vyjelo 15 studujících a dvě vyuču fotogalerie níže). Klíčové bylo navazování kontaktů a získávání důvěry lokálního zastupite obce, stejně jako nastavování a upevňování epistemologie antropologického přístupu. Výzkum pracovali ve tříčlenných týmech. Vytvářeli terénní poznámky, vedli rozhovory, pořizovali f a video nahrávky. To vše dohromady (vstup do terénu, opora v antropologických a sociálněvě a vytvořená data) se pak stalo základem pro analýzu a závěry, k nimž výzkumné týmy došly. Na minikonferenci, v rámci níž získávají studující další akademické dovednosti, odeznělo p referátů, které korespondovaly s výzkumnými tématy. Jen jako ochutnávku závěrů, k nimž výz výzkumnice došli, zmíníme několik, které poodhalí jejich cesty k antropologii. Židle, kter společně vystrčí na ulici, či naopak průhled plotem na zahradu plnou okrasných květin ukaz veřejného a soukromého prostoru se může dynamicky měnit. Podobně fotbalové hřiště, které m „fotbalisti“, je multidimenzionální prostor, který se proměňuje dle potřeb a cílů obyvatel paměti (jako např. koupaliště) nemusejí být nutně zapsána v průvodcích či historických kni produkována a reprodukována skrze narativy o dětství a o tom, co bylo. Naopak turisty nemu jako „sběratele míst paměti“, ale jako těla, která díky turismu čelí různé míře diskomfort cesta na Říp), kdy tento diskomfort legitimizuje cíl turisty a jeho touha po autentickém p právě pohled, voyeurství, či jednoduše diváctví je snad nejfrekventovanější forma particip rituálu, ať se jedná o rodiče, jejichž pohled je upřen na děti ve strašidelném hradě, nebo čekající na přihrávku. Děkujeme studujícím za dobře odvedenou práci, invenci a nadšení, obyvatelům obce, že nás n terénní antropologické praxe realizovat. Dana Bittnerová a Hedvika Novotná