Opatření děkana č. 11/2010 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací K provedení: čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK; čl.6a odst. 1 Rigoró Účinnost: 1. července 2010 [zrušeno opatřením děkana č. 3/2012 [ URL "FHS-610.html "] s účinností od 2. ledna 2012] ****************************************************************************************** * Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací ****************************************************************************************** K provedení čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 6a od řádu UK (dále jen „RŘ UK“) a čl. 13 Opatření rektora č. 6/2010 (dále jen „OR 6/2010“) vydá opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, ev zpřístupňování závěrečných prací. Čl. 1 Úvodní ustanovení Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová a disertační práce ve smyslu § 45 od 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tiště podobu elektronickou. 1.Za odevzdání listinné i elektronické podoby práce a za správnost a úplnost souborů práce studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinno odpovídá student, za zveřejnění práce odpovídá fakulta. 2.Z časového hlediska se závěrečné práce dělí dle čl. 4 OR 6/2010 do tří skupin: a.„nové práce“, tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b.„starší práce“, tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c.„práce před rokem 2006“, tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. Část I. Bakalářské, diplomové a disertační práce Čl. 2 Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty 1.Děkan jmenuje v souladu s čl. 12 odst. 1 OR 6/2010 fakultního koordinátora pro oblast ev zveřejňování závěrečných prací. 2.Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána čl. 12 odst. 3 OR 6/2010. Fakultní ko zejména: a.komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s pověřenou osobou dle č 6/2010 Ústavu výpočetní techniky UK (dále jen „ÚVT UK“), b.pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací, c.sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fak fakulty a po vyhodnocení na fakultě tyto předává ÚVT UK, d.koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v souč UK, tj. uděluje pokyny k provedení příslušných úkolů ve vazbě na evidenci a zveřejňová podoby závěrečných prací pracovníkům fakulty dle odstavců 3 až 5, a to zejména při čin odstavce 3 písm. e) a f), odstavce 4 písm. f) a g) a odstavce 5 písm. c), a kontroluje těchto úkolů. Fakultní koordinátor není kontaktní osobou pro studenty. Studenti se se svými dotazy obr vedoucí / školitele či na pracoviště, které vypsalo příslušné téma práce. Jméno fakultní včetně kontaktních údajů, je uvedeno na http://fhs.cuni.cz/FHS-73.html [ URL "http://fhs FHS-73.html"] . 3.Vedoucí pracovišť fakulty pro vzdělávací, studijní, vědeckou a odbornou činnost (dále je odpovídají zejména za: a.vypsání témat prací, b.zadání témat prací studentům, c.zaznamenání data odevzdání listinné podoby práce a kontrolu náležitostí odevzdané prác odst. 3, d.kontrolu záznamu o práci a jeho finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamu o práci pro zveřejnění) v SIS, e.případné dodání podkladů (listinné podoby práce, elektronické podoby práce, posudků k doplnění „starších prací“ do SIS, nejsou-li k dispozici v knihovně fakulty, f.součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí katedry pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků katedry. 4.Vedoucí knihovny zodpovídá zejména za: a.uložení tištěné podoby práce do okamžiku jejího převedení do univerzitního archivu (do převádí jeden exemplář práce), b.zpřístupnění tištěné podoby práce, nestanoví-li právní předpis jinak, c.poučení osoby při nahlížení do tištěné podoby práce, že získané informace nemohou být výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné o d.katalogizaci tištěné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizačníh knihovnické údaje, e.doplnění záznamů „starších prací“, včetně souborů s plnými texty prací a posudků prací f.součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí knihovny pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků knihovny 5.Vedoucí studijního oddělení zodpovídá zejména za: a.správnost a úplnost evidence přihlášek k obhajobě, b.správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve s dokumentaci studenta, a to pro „nové práce“ i pro „starší práce“; u „nových prací“ vče průběhu obhajoby, c.součinnost při identifikaci studenta a jeho studia, jehož práce je již vložena v unive repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS, d.vedoucí studijního oddělení pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více admini pracovníků fakulty. Čl. 3 Vypisování témat, zadání práce 1.Jednotlivé katedry, resp. pracovníci pověření vedoucími jednotlivých kateder, vypisují t prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout téma práce a může se též individuálně ob vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho práci. V případě, že se vedoucí práce / š studentem domluví, vedoucí / školitel sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka kat vypíše v SIS. 2.Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období určeném harmonogramem akademického Přihlášení provede elektronicky v SIS. Vedoucí práce / školitel potvrdí v SIS přiřazení studentovi. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce studentovi závazné: mezi přiřazením pr obhajobou musí uplynout nejméně 6 měsíců. Změna tématu práce je následně možná pouze na žádosti studenta, kterou posuzuje děkan (proděkan) fakulty. 3.Na dizertační práce se odstavec 1 vztahuje přiměřeně. Téma dizertační práce studentů prv doktorských studijních programů schvaluje každoročně oborová rada studia na svém podzimn která rovněž schvaluje vedoucího práce / školitele. Jakákoliv změna jak tématu, tak vedo podléhá schválení oborové rady. 4.Od okamžiku závazného přiřazení práce má student možnost v SIS upravovat pouze některé ú práci. Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu práce, je abstraktů. Čl. 4 Náležitosti, formální úprava a odevzdání „nové práce“ 1.Práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ UK, fakultou a katedrou, která téma práce splňovat náležitosti odborného textu. Nejde-li o bakalářskou práci, musí práce obsahovat jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován st v němž je student zapsán. Abstrakty musí být vloženy do SIS spolu s elektronickou verzí musí dále obsahovat shrnutí závěrů práce, seznam použité literatury či jiných citovaných webových stránek). 2.Práce musí obsahovat podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech: a.student vypracoval práci samostatně, b.všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány, c.práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. 3.Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle o plánovaného termínu obhajoby, a to ve dvojí podobě: a.V případě bakalářských a diplomových prací dva exempláře v tištěné podobě, v případě d prací tři exempláře v tištěné podobě odevzdá student na katedře/ institutu, na níž byl studentovi zadána. Prohlášení uvedené v práci dle odstavce 2 student před odevzdáním p vlastnoručně podepíše. b.Elektronickou verzi práce (totožnou s verzí tištěnou), nevylučuje-li to její povaha (v OR 6/2010), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS na adrese https://is. studium/ [ URL "https://is.cuni.cz/studium/"] v modulu „Témata prací (Výběr práce)“, a prohledávatelném formátu PDF verze 1.3 či vyšší. Má-li práce přílohu či přílohy (např. formáty či softwarová díla), vloží student do SIS také tuto přílohu (může mít jiný for případě více příloh vloží jeden komprimovaný soubor (např. ve formátu ZIP či TGZ) obsa přílohy práce. Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena na 850 MB. V případě, že souborů práce větší než 850 MB, student prostřednictvím SIS odevzdá soubory vyhovující a soubory přesahující limit odevzdá spolu s tištěnou podobou práce na DVD nosiči, příp katedrou jiným způsobem. 4.Termín pro odevzdání práce v tištěné i elektronické podobě je shodný, práce je považován pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce. 5.Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích pří (zejména obsahový) této podoby s její listinnou podobou. Závažný obsahový nesoulad elekt listinné podoby práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení. 6.V případě, že student po odevzdání elektronické podoby práce v SIS zjistí, že potřebuje podobě práce provést dodatečně změny, požádá pověřeného pracovníka příslušné katedry / i odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí práce je možné pouze do termínu st harmonogramem pro odevzdání práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po d odevzdání, provede takové změny (změny popisných atributů či vložených souborů, které bě student) na základě souhlasu vedoucího katedry / ředitele institutu případně pověřený pr katedry / institutu. 7.V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahuje studen části do přílohy práce. V takovém případě student navrhne při odevzdání práce v SIS vylo práce ze zveřejnění. Návrh může podat též vedoucí práce / školitel, a to nejpozději do d práce. Čl. 5 Přihláška k obhajobě 1.Termín podání přihlášky k obhajobě je dán harmonogramem akademického roku. 2.Přihláška k obhajobě musí být odevzdána v písemné podobě na předepsaném formuláři, který druhu studia; elektronická podoba formuláře je k dispozici na adrese http://moodle.fhs.c resource/index.php?id=6 [ URL "http://moodle.fhs.cuni.cz/mod/resource/index.php?id=6"] . podepsanou přihlášku student odevzdá pověřenému pracovníkovi příslušné katedry či instit 3.Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce je podmíněno odevzdáním práce v tištěné i podobě. Pověřený pracovník katedry/ institutu zaznamená v SIS datum odevzdání tištěné po Datum odevzdání elektronické podoby práce zaznamenává SIS automaticky. Pověřený pracovní institutu provede kontrolu náležitostí odevzdané práce uvedených v čl. 4 a výsledek této zaznamená do SIS. Pověřený pracovní katedry/ institutu na základě těchto informací uvede základě dalších skutečností rozhodných pro možnost podání přihlášky k obhajobě (zejména 7 SZŘ UK) provede potvrzení či nepotvrzení přihlášky studenta k obhajobě. Čl. 6 Obhajoba 1.Tištěná podoba odevzdané práce bude k dispozici k nahlédnutí nejméně pět pracovních dní obhajoby, a to: - Bakalářské práce v místnosti Sekretariátu bakalářského studia. - Diplomové práce v místnostech sekretariátů kateder/pracovišť jednotlivých oborů. - Disertační práce v místnosti Sekretariátu doktorského studia. Shromažďováním, uchováváním a zpřístupněním závěrečných prací pro tyto účely je pověřen pracovník příslušného sekretariátu/ tajemník katedry. 2.Z práce zpřístupněné postupem dle odstavce 1 je možné pořizovat na své náklady výpisy, o rozmnoženiny. Katedra zajišťuje po dobu zpřístupnění práce na katedře činnosti uvedené v písm. c) a d). 3.Vedoucí práce / školitel a oponenti práce se seznámí s elektronickou podobou práce v SIS zajistit, že vedoucímu práce / školiteli a oponentům bude k dispozici též tištěná podoba však podmínkou. Tištěná podoba práce bude k dispozici při obhajobě práce. 4.Po odevzdání práce, nejméně však tři pracovní dny před konáním obhajoby práce, budou k z v SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího práce / školitele a posudky oponentů s těmito posudky student mohl seznámit. Vedoucí / školitel a oponenti odevzdají katedře posudky v tištěné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných příp dohodě s vedoucím katedry může pověřený pracovník katedry do SIS vložit posudek vedoucíh školitele nebo oponenta v jeho zastoupení. 5.Po obhajobě vloží pracovník katedry k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby. P zveřejňovat záznam o průběhu obhajoby plyne z novely zákona o vysokých školách zákonem č a to s účinností od 1. 7. 2010. Čl. 7 Kontrola a zveřejnění práce 1.Po obhajobě práce má autor práce možnost vložit k záznamu o práci v SIS soubor s případn (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 15 dn obhajoby. 2.Po obhajobě práce provede pověřený pracovník katedry v SIS kontrolu úplnosti záznamu o p přiložených souborů dle čl. 2 odst. 3 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění ele podoby práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu práce s listinnou podobou prá kontroly potvrdí záznam o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace, a to nejpozdě obhajoby. 3.Žádost o vyloučení příloh práce ze zveřejnění dle čl. 4 odst. 9 posuzuje děkan (proděkan Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník studijního oddělení fakult finalizací záznamu o práci dle odstavce 2. 4.Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 bude elektro práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bu do knihovního systému, kde bude pracovníky knihovny doplněn o nezbytné údaje k tištěné v exemplář tištěné podoby práce předá katedra / institut do 21 kalendářních dnů od obhajob fakulty. 5.Vyloučení celé práce ze zveřejnění je možné pouze v případech a postupem uvedeným v čl. 6.Vedoucí práce / školitel může v SIS požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dle 2 OR 6/2010, a to nejpozději v den obhajoby práce. Žádost o prodloužení lhůty pro zveřej posuzuje děkan (proděkan) fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený p studijního oddělení fakulty před finalizací záznamu o práci dle odstavce 2. 7.Kontrola podobnosti textu práce oproti databázi vzniklé a udržované v rámci meziuniverzi Theses.cz bude prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby práce, a to do jed dne od odevzdání práce. Výsledek kontroly bude přístupný u záznamu o práci v SIS, a to s autorovi práce, vedoucímu práce / školiteli a oponentům. Čl. 8 Závěrečná ustanovení 1.Doplňování prací do SIS, odevzdaných k obhajobě před nabytím účinnosti tohoto opatření, následujících termínech vycházejících z čl. 14 odst. 8 OR 6/2010: a.pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2010 do 28. 9. 2010  nejpozději do 31.12.2010, b.pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009  nejpozději do 31.12.2011, c.pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2008  nejpozději do 31.12.2012. 2.Doplňování „starších prací“ do SIS dle odstavce 1 budou zajišťovat pracovníci knihovny f spolupráci s fakultním koordinátorem a pověřenými pracovníky kateder. Fakultní koordinát pracovníci kateder se v případě nejasností mohou obracet na osoby spojené s danou prací vedoucí / školitel, oponenti) s žádostí o doplnění chybějících údajů či dokumentů k dané 3.Tímto opatřením se k datu nabytí jeho účinnosti ruší Opatření děkana UK FHS č. 8/2009 - závěrečných prací a Pokyn děkana UK FHS č. 1/2009 - Formální úprava a odevzdávání kvalif Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. července 2010. V Praze dne 7. června 2010 doc. PhDr. Ladislav Benyovszky, CSc. děkan UK FHS