Opatření děkana č. 3/2012 ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Název: Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací K provedení: čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK; čl. 6a odst. 1 Rigor Účinnost: 2. ledna 2012 [zrušeno opatřením děkana č. 5/2013 [ URL "FHS-803.html "] s účinností od 25. dubna 2013] ****************************************************************************************** * Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací ****************************************************************************************** K provedení čl. 18a odst. 1 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 6a od řádu UK (dále jen „RŘ UK“) a čl. 13 Opatření rektora č. 6/2010 (dále jen „OR 6/2010“) vydá opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, ev zpřístupňování závěrečných prací. Čl. 1 Úvodní ustanovení Za závěrečnou práci se považuje bakalářská, diplomová a disertační práce ve smyslu § 45 od 3 a 5 a § 47 odst. 4 zákona o vysokých školách, v platném znění. Práce má listinnou (tiště podobu elektronickou. 1. Za odevzdání listinné i elektronické podoby práce a za správnost a úplnost souborů prác studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou odpovídá student, za zveřejnění práce odpovídá fakulta. 2. Z časového hlediska se závěrečné práce dělí dle čl. 4 OR 6/2010 do tří skupin: a. „nové práce“, tj. práce odevzdávané k obhajobě počínaje 29. 9. 2010, b. „starší práce“, tj. práce odevzdané k obhajobě od 1. 1. 2006 do 28. 9. 2010, c. „práce před rokem 2006“, tj. práce odevzdané k obhajobě před 1. 1. 2006. Část I. Bakalářské, diplomové a disertační práce Čl. 2 Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty 1. Děkan jmenuje v souladu s čl. 12 odst. 1 OR 6/2010 fakultního koordinátora pro oblast e zveřejňování závěrečných prací. 2. Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána čl. 12 odst. 3 OR 6/2010. Fakultní k zejména: a. komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s pověřenou osobou dle čl 6/2010 Ústavu výpočetní techniky UK (dále jen „ÚVT UK“), b. pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací, c. sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť faku fakulty a po vyhodnocení na fakultě tyto předává ÚVT UK, d. koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v souči tj. uděluje pokyny k provedení příslušných úkolů ve vazbě na evidenci a zveřejňování elekt závěrečných prací pracovníkům fakulty dle odstavců 3 až 5, a to zejména při činnostech dle e) a f), odstavce 4 písm. f) a g) a odstavce 5 písm. c), a kontroluje zpracování těchto úk Fakultní koordinátor není kontaktní osobou pro studenty. Studenti se se svými dotazy obrac vedoucí / školitele či na pracoviště, které vypsalo příslušné téma práce. Jméno fakultního včetně kontaktních údajů, je uvedeno na  http://fhs.cuni.cz/FHS-73.html.         3. Vedoucí pracovišť fakulty pro vzdělávací, studijní, vědeckou a odbornou činnost (dále j odpovídají zejména za: a. vypsání témat prací, b. zadání témat prací studentům, c. zaznamenání data odevzdání listinné podoby práce a kontrolu náležitostí odevzdané práce 3, d. kontrolu záznamu o práci a jeho finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamu o práci pro v SIS, e. případné dodání podkladů (listinné podoby práce, elektronické podoby práce, posudků k p doplnění „starších prací“ do SIS, nejsou-li k dispozici v knihovně fakulty, f. součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí katedry pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků katedry. 4. Vedoucí knihovny zodpovídá zejména za: a. uložení tištěné podoby práce do okamžiku jejího převedení do univerzitního archivu (do převádí jeden exemplář práce), b. zpřístupnění tištěné podoby práce, nestanoví-li právní předpis jinak, c. poučení osoby při nahlížení do tištěné podoby práce, že získané informace nemohou být p výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby d. katalogizaci tištěné podoby práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizačního knihovnické údaje, e. doplnění záznamů „starších prací“, včetně souborů s plnými texty prací a posudků prací, f. součinnost při identifikaci práce, která je již vložena v univerzitním repozitáři nebo systému a záznam o ní má být přenesen do SIS. Vedoucí knihovny pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků knihovny. 5. Vedoucí studijního oddělení zodpovídá zejména za: a. správnost a úplnost evidence přihlášek k obhajobě, b. správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve sp studenta, a to pro „nové práce“ i pro „starší práce“; u „nových prací“ včetně záznamu o pr c. součinnost při identifikaci studenta a jeho studia, jehož práce je již vložena v univer nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen do SIS, d. vedoucí studijního oddělení pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více adminis pracovníků fakulty. Čl. 3 Vypisování témat, zadání práce 1. Jednotlivé katedry, resp. pracovníci pověření vedoucími jednotlivých kateder, vypisují prací prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout téma práce a může se též individuáln na vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho práci. V případě, že se vedoucí práce / studentem domluví, vedoucí / školitel sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka kated vypíše v SIS. 2. Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období určeném harmonogramem akademickéh Přihlášení provede elektronicky v SIS. Vedoucí práce / školitel potvrdí v SIS přiřazení pr studentovi. Od tohoto okamžiku je přiřazení práce studentovi závazné: mezi přiřazením prác obhajobou musí uplynout nejméně 6 měsíců. Změna tématu práce je následně možná pouze na zá žádosti studenta, kterou posuzuje děkan (proděkan) fakulty. 3. Na dizertační práce se odstavec 1 vztahuje přiměřeně. Téma dizertační práce studentů pr doktorských studijních programů schvaluje každoročně oborová rada studia na svém podzimním rovněž schvaluje vedoucího práce / školitele. Jakákoliv změna jak tématu, tak vedoucího pr schválení oborové rady. 4. Od okamžiku závazného přiřazení práce má student možnost v SIS upravovat pouze některé Zároveň je mu umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu práce, jejích příl Čl. 4 Náležitosti, formální úprava a odevzdání „nové práce“ 1. Práce musí vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ UK, fakultou a katedrou, která téma práce splňovat náležitosti odborného textu. Nejde-li o bakalářskou práci, musí práce obsahovat a jak v českém jazyce, tak v anglickém jazyce, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován stud v němž je student zapsán. Abstrakty musí být vloženy do SIS spolu s elektronickou verzí pr dále obsahovat shrnutí závěrů práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů stránek). 2. Práce musí obsahovat podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech: a. student vypracoval práci samostatně, b. všechny použité prameny a literatura byly řádně citovány, c. práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu. 3. Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle plánovaného termínu obhajoby, a to ve dvojí podobě: a. V případě bakalářských a diplomových prací dva exempláře v tištěné podobě, v případě di tři exempláře v tištěné podobě odevzdá student na katedře/ institutu, na níž byla práce st Prohlášení uvedené v práci dle odstavce 2 student před odevzdáním práce vlastnoručně podep b. Elektronickou verzi práce (totožnou s verzí tištěnou), nevylučuje-li to její povaha (vi 6/2010), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS na adrese   https://is.cuni. modulu „Témata prací (Výběr práce)“, a to výhradně v prohledávatelném formátu PDF verze 1. práce přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla), vloží student d přílohu (může mít jiný formát než PDF); v případě více příloh vloží jeden komprimovaný sou formátu ZIP či TGZ) obsahující všechny přílohy práce. Velikost souborů ukládaných do SIS j MB. V případě, že je některý ze souborů práce větší než 850 MB, student prostřednictvím SI vyhovující tomuto limitu a soubory přesahující limit odevzdá spolu s tištěnou podobou prác případně po dohodě s katedrou jiným způsobem. 4. Termín pro odevzdání práce v tištěné i elektronické podobě je shodný, práce je považová pokud student v termínu odevzdal obě podoby práce. 5. Student odpovídá za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby práce a jejích př (zejména obsahový) této podoby s její listinnou podobou. Závažný obsahový nesoulad elektro podoby práce může být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení. 6. V případě, že student po odevzdání elektronické podoby práce v SIS zjistí, že potřebuje podobě práce provést dodatečně změny, požádá pověřeného pracovníka příslušné katedry / ins odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí práce je možné pouze do termínu stan harmonogramem pro odevzdání práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po dat odevzdání, provede takové změny (změny popisných atributů či vložených souborů, které běžn student) na základě souhlasu vedoucího katedry / ředitele institutu případně pověřený prac institutu. 7. V případě, že práce obsahuje údaje, které nelze na internetu zveřejnit, extrahuje stude části do přílohy práce. V takovém případě student navrhne při odevzdání práce v SIS vylouč ze zveřejnění. Návrh může podat též vedoucí práce / školitel, a to nejpozději do data obha 8. U oborů všech druhů studia akreditovaných v českém jazyce smějí být přijímány k obhajob práce napsané v českém jazyce. Případnou výjimku může udělit pouze proděkan pro studijní z základě řádné písemné žádosti studenta. Opatření se nepoužije, jestliže mezinárodní smlouv Česká republika vázána, stanoví jinak. Čl. 5 Přihláška k obhajobě 1. Termín podání přihlášky k obhajobě je dán harmonogramem akademického roku. 2. Přihláška k obhajobě musí být odevzdána v písemné podobě na předepsaném formuláři, kter druhu studia; elektronická podoba formuláře je k dispozici na adrese  http://moodle.fhs.cu resource/index.php?id=6. Vyplněnou a podepsanou přihlášku student odevzdá pověřenému praco katedry či institutu. 3. Potvrzení přihlášení studenta k obhajobě práce je podmíněno odevzdáním práce v tištěné podobě. Pověřený pracovník katedry/ institutu zaznamená v SIS datum odevzdání tištěné podo odevzdání elektronické podoby práce zaznamenává SIS automaticky. Pověřený pracovník katedr provede kontrolu náležitostí odevzdané práce uvedených v čl. 4 a výsledek této kontroly za Pověřený pracovní katedry/ institutu na základě těchto informací uvedených v SIS a na zákl skutečností rozhodných pro možnost podání přihlášky k obhajobě (zejména dle čl. 7 odst. 7 potvrzení či nepotvrzení přihlášky studenta k obhajobě. Čl. 6 Obhajoba 1. Tištěná podoba odevzdané práce bude k dispozici k nahlédnutí nejméně pět pracovních dní obhajoby, a to: - Bakalářské práce v místnosti Sekretariátu bakalářského studia. - Diplomové práce v místnostech sekretariátů kateder/pracovišť jednotlivých oborů. - Disertační práce v místnosti Sekretariátu doktorského studia. Shromažďováním, uchováváním a zpřístupněním závěrečných prací pro tyto účely je pověřen ve příslušného sekretariátu/ tajemník katedry. 2. Z práce zpřístupněné postupem dle odstavce 1 je možné pořizovat na své náklady výpisy, rozmnoženiny. Katedra zajišťuje po dobu zpřístupnění práce na katedře činnosti uvedené v č písm. c) a d). 3. Vedoucí práce / školitel a oponenti práce se seznámí s elektronickou podobou práce v SI zajistit, že vedoucímu práce / školiteli a oponentům bude k dispozici též tištěná podoba p však podmínkou. Tištěná podoba práce bude k dispozici při obhajobě práce. 4. Po odevzdání práce, nejméně však tři pracovní dny před konáním obhajoby práce, budou k SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího práce / školitele a posudky oponentů tak posudky student mohl seznámit. Vedoucí / školitel a oponenti odevzdají katedře též podepsa tištěné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných případech a po d katedry může pověřený pracovník katedry do SIS vložit posudek vedoucího práce / školitele jeho zastoupení. 5. Po obhajobě vloží pracovník katedry k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby. zveřejňovat záznam o průběhu obhajoby plyne z novely zákona o vysokých školách zákonem č. to s účinností od 1. 7. 2010. Čl. 7 Kontrola a zveřejnění práce 1. Po obhajobě práce má autor práce možnost vložit k záznamu o práci v SIS soubor s případ práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to nejpozději do 1 obhajoby. 2. Po obhajobě práce provede pověřený pracovník katedry v SIS kontrolu úplnosti záznamu o přiložených souborů dle čl. 2 odst. 3 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění elekt práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu práce s listinnou podobou práce. Po pr potvrdí záznam o práci pro zveřejnění provedením tzv. finalizace, a to nejpozději do 20 dn 3. Žádost o vyloučení příloh práce ze zveřejnění dle čl. 4 odst. 9 posuzuje děkan (proděka Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník studijního oddělení fakulty záznamu o práci dle odstavce 2. 4. Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 11 odst. 1 OR 6/2010 bude elektr práce automaticky odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o práci bude knihovního systému, kde bude pracovníky knihovny doplněn o nezbytné údaje k tištěné verzi. tištěné podoby práce předá katedra / institut do 21 kalendářních dnů od obhajoby knihovně 5. Vyloučení celé práce ze zveřejnění je možné pouze v případech a postupem uvedeným v čl. 6. Vedoucí práce / školitel může v SIS požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění práce dl OR 6/2010, a to nejpozději v den obhajoby práce. Žádost o prodloužení lhůty pro zveřejnění děkan (proděkan) fakulty. Výsledek tohoto posouzení zaznamená do SIS pověřený pracovník st fakulty před finalizací záznamu o práci dle odstavce 2. 7. Kontrola podobnosti textu práce oproti databázi vzniklé a udržované v rámci meziuniverz Theses.cz bude prováděna automaticky po odevzdání elektronické podoby práce, a to do jedno od odevzdání práce. Výsledek kontroly bude přístupný u záznamu o práci v SIS, a to student práce, vedoucímu práce / školiteli a oponentům. Čl. 8 Závěrečná ustanovení 1. Doplňování prací do SIS, odevzdaných k obhajobě před nabytím účinnosti tohoto opatření, následujících termínech vycházejících z čl. 14 odst. 8 OR 6/2010: a. pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2010 do 28. 9. 2010  nejpozději do 31.12.2010, b. pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2009 do 31. 12. 2009  nejpozději do 31.12.2011, c. pro práce odevzdané v období od 1. 1. 2006 do 31. 12. 2008  nejpozději do 31.12.2012. 2. Doplňování „starších prací“ do SIS dle odstavce 1 budou zajišťovat pracovníci knihovny spolupráci s fakultním koordinátorem a pověřenými pracovníky kateder. Fakultní koordinátor pracovníci kateder se v případě nejasností mohou obracet na osoby spojené s danou prací (z školitel, oponenti) s žádostí o doplnění chybějících údajů či dokumentů k dané práci. Tímto opatřením se k datu nabytí jeho účinnosti zrušuje Opatření děkana UK FHS č. 6/2009 v děkana UK FHS č. 2/2011 a Opatření děkana UK FHS č. 11/2010.                         V Praze dne 2. ledna 2012 doc. PhDr. Ladislav Benyovszky, CSc. děkan UK FHS