Kurz je zaměřen na zvyšování morálních kompetencí účastníků prostřednictvím diskusí o morálních dilematech, a to v kontextu ověřené a certifikované metody, která je dlouhodobě a úspěšně aplikována v mezinárodním měřítku. Účastníci kurzu budou systematicky vedeni k rozvoji schopností komplexně porozumět, analyzovat a efektivně řešit morální dilemata. Moderované diskuse podporují morální uvažování, formulování morálních úsudků a přispívají k reflexi a komunikaci morálních postojů. Důraz bude kladen na rozvoj schopností rozvažovat a rozhodovat v dilematických situacích, na posilování argumentačních dovedností, naslouchání názorům druhých a respektování odlišných pohledů, stejně jako na prohlubování schopnosti rozlišovat kvalitu různých názorů pro a proti. Kurz svým zaměřením na zvyšování morálních kompetencí rozvíjí dovednosti potřebné pro efektivní komunikaci a rozhodování v složitých sociálních a kulturně diverzifikovaných situacích charakteristických pro současný komplexní svět.
Délka kurzu: 1 semestr (letní)
Způsob výuky: prezenční
Forma výuky: jiná
Jazyk výuky: čeština
Podávání přihlášek: 7.1. – 16.2. 2025
Na kurz Metoda zvyšování morálních kompetencí se můžete přihlásit on-line prostřednictvím studijního informačního systému. ONLINE PŘIHLÁŠKA
Podání elektronické přihlášky preferujeme, abychom však vyšli vstříc posluchačstvu, které např. nemá přístup k internetu, přijímáme i přihlášky na papírových formulářích.PAPÍROVÁ PŘIHLÁŠKA
Přihlášku v papírové podobě zasílejte na .
Poplatek: 15.000Kč
Informace o způsobu úhrady a termínu její splatnosti budou přijatým uchazečům a uchazečkám rozeslány po zpracování přihlášky spolu se smlouvou.
Kurz je kapacitně omezen.
Rozsah kurzu je 19 hod. (1 úvodní hodina, 5 dvouhodinových lekcí s následnou 1 hodinou konzultace, 2 hodiny testování, 1 hodina závěrečné zhodnocení s předáním certifikátů).
Kurz bude probíhat v pěti blocích (přesné termíny budou upřesněny).
1. Úvod do kurzu a základní pojmy morální kompetence (1 hod.)
• Definice morální kompetence
• Vývoj konceptu morální kompetence (Kohlberg, Piaget a Lind)
• Představení metody diskuse o morálních dilematech a její význam pro rozvoj morální kompetence
2. Testování morální kompetence (1 hod.)
• Vysvětlení a význam Testu morální kompetence (Moral Competence Test – MCT)
• Měření morální kompetence před absolvováním kurzu prostřednictvím MCT
• Posouzení výsledku testů (C-skóre) a jeho interpretace
3. Struktura lekce s diskusí o morálních dilematech (5 x 2 hod.)
Jednotlivé fáze lekce zahrnují:
• Představení morálního dilematu
• Reflexe a diskuse
• První rozhodnutí účastníků a rozdělení do skupin
• Vysvětlení zásad efektivní diskuse a argumentace
• Skupinová diskuse a hodnocení argumentů
• Reflexe a sebereflexe v rámci diskusí
• Druhé rozhodnutí a zpětná vazba
• Možnost následné konzultace (5 x 1 hod.)
4. Závěrečná diskuse po ukončení kurzu a zpětná vazba (1 hod.)
• Diskuse nad praktickými zkušenostmi z kurzu
• Reflexe účastníků: Změna přístupu k etickým dilematům
5. Závěrečné testování morální kompetence (1 hod.)
• Opětovná aplikace Testu morální kompetence (MCT)
• Srovnání výsledků před a po kurzu, vyhodnocení zlepšení C-skóre
Kurz nestanovuje žádné podmínky pro přijetí.
Pro úspěšné absolvování kurzu jsou stanoveny dvě podmínky:
Aktivní účast na diskusích a sezeních (min. 80% účast).
Aktivní účast na testování morálních kompetencí před i po aplikaci metody.
Absolventi, kteří splní požadavky, obdrží certifikát o absolvování kurzu.
Garantka: MUDr. Anetta Jedličková, Ph.D.
E-mail: Anetta.Jedlickova@fhs.cuni.cz
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208