• Aktuality

Aktuality

27. června 2024

Kde zní DIY hudba. Monografie Davida Verbuče uspěla v soutěži UK

Bretonovské setkání deštníku a šicího stroje na operačním sále je esence surrealismu. Jako křižovatka rozličných témat nakonec slouží i naše univerzita. Každý rok UK vypisuje Soutěž vysoce kvalitních monografií, která představuje výspu škály výzkumných oblastí, které se na ní pěstují. V letošním ročníku se takto potkali předislámští křesťané v Arábii, působení kapucínského řádu v Čechách a na Moravě i náhlé příhody břišní. V silné (a zdravé) konkurenci, spojené s finanční odměnou, uspěla i publikace Davida Verbuče z FHS.


Etnomuzikolog ve své monografii DIY House Shows and Music Venues in the US: Ethnographic Explorations of Place and Community mapuje zejména místa, kde se provozuje živá hudba v rámci DIY kultury. Vychází ze zúčastněného etnografického výzkumu, autor tak vycházel nejen z rozhovorů v rámci daných hudebních scén, ale i více imerzivního a aktivního přístupu. "Kladu menší důraz na textovou a diskurzivní perspektivu, která je běžná v západních studiích populární hudby, a dávám do popředí materiální a vtělené praktiky amerických DIY účastníků, přičemž zkoumám i dialektický vztah mezi oběma těmito rovinami," přibližuje svůj unikátní přístup David Verbuč. Díky záměrnému opuštění žánrové perspektivy kniha prezentuje americkou hudební DIY kulturu jako heterogenní a dynamicky se vyvíjející se jev. Monografie se také zabývá (dis)kontinuitami mezi současnými a dřívějšími projevy přístupu "udělej si sám" od kontrakultury šedesátých let přes punk a hardcore dekády následující až po hnutí riot grrrls z devadesátých let. Pokud se chcete o hudebním hemžení v amerických garážích, domech, dílnách i zahradách, publikaci, která je "osvěžující v tom, že se zaměřuje spíše na kulturu, která hudbu obklopuje, než na samotné zvuky", můžete najít i v knihovně FHS.

Anotace v angličtině

DIY House Shows and Music Venues in the US is an interdisciplinary study of house concerts and other types of DIY ("do- it- yourself") music venues and events in the United States, such as warehouses, all- ages clubs, and guerrilla shows, with its primary focus on West Coast American DIY locales. It approaches the subject not only through a cultural analysis of sound and discourse, as it is common in popular music studies, but primarily through an ethnographic examination of place, space, and community. Focusing on DIY houses, music venues, social spaces, and local and translocal cultural geographies, I examine how American DIY communities constitute themselves in relation to their social and spatial environment. The ethnographic approach shows the inner workings of American DIY culture, and how the particular people within particular places strive to achieve a social ideal of an "intimate" community. This research contributes to the sparse range of Western popular music studies (especially regarding rock, punk, and experimental music) that approach their subject matter through a participatory ethnographic research.



Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8 - Libeň


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám