David Verbuč, M.A., Ph.D.


Doktorát z etnomuzikologie získal na University of California v Davisu (2014). Před zahájením postgraduálního studia v roce 2008 se věnoval výzkumu slovinských vesnických hudebních zvyklostí a tradic a pracoval jako hudební novinář pro různá slovinská média (Radio Študent, Ljubljana, Nova Muska, Mladina, Odzven). V roce 2008 vydal dvojCD vlastních terénních nahrávek písní z vesnic Horního savinjského údolí v severním Slovinsku (Gorših ljudi na svetu ni: terenski posnetki ljudskih pesmi iz Zgornje Savinjske doline / Na světě není lepších lidí: Field Recordings of Folk Songs from Upper Savinja Valley). Od roku 2014 působí jako odborný asistent na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, kde vyučuje sociokulturní antropologii, etnomuzikologii a kurzy populární hudby. Kromě toho nedávno vydal knihu DIY House Shows and Music Venues in the US: Ethnographic Explorations of Place and Community (Routledge, 2021), která je antropologickou studií vztahu mezi místem/prostorem (DIY místy, geografií a sociálním prostorem) a vytvářením "intimních" komunit. Mimo jiné se mé články objevují v následujících mezinárodních odborných časopisech: American Music, Communication and the Public, Ethnomusicology Forum, Journal of Popular Music Studies, Journal of World Popular Music a Urban people. Zabývají se řadou témat sahajících od výzkumu participace obecenstva ve vztahu k teorii afektu a etnografické metodě ve výzkumu populární hudby až po antropologii jednotlivců (jako organizátorů DIY hudby) a ekonomickou antropologii (zkoumající spoluvytváření recipročních a kapitalistických konfigurací amerických DIY hudebních scén).


Email:


Oborové zaměření: hudba and kultury mládeže, hudba a místo/prostor; hudba a komunita; metodologie / etnografie; hudba, gender, menšiny


Zaměstnání

2020 - 2022: šéfredaktor anglického vydání mezinárodního urbánně antropologického časopisu Lidé města / Urban People.

2014 - současnost: odborný asistent, Fakulta humanitních studií (FHS), Univerzita Karlova v Praze (Katedra sociální a kulturní antropologie).

2008 - 2014: odborný asistent, University of California, Davis (Music Department)


Vzdělání

2014: Doktorát z etnomuzikologie, University of California, Davis.

2010: 2010: MA z etnomuzikologie, University of California, Davis.

2007: BA in music education (specializace: etnomuzikologie), Academy of Music, Ljubljana.


Granty a vědecké projekty

2014. North California Chapter of the Society for Ethnomusicology’s Marnie Dilling Memorial Prize for best student paper presentation (2014). Awarded for paper “’Fans or Friends?: Local/Tranlocal Dialectics of DIY (Do-It-Yourself’) Touring and DIY Community in the US.”

2012 – 2013: Bilinski fellowship for PhD writing and research.


Vybrané publikace


Knihy

2021. DIY House Shows and Music Venues in the US: Ethnographic Explorations of Place and Community. SOAS Studies in Music. New York, and London: Routledge.


Články

2023 [forthcoming].“Dialectic Ethnography in Theory and Practice: Living and Touring with American DIY Youth.” In Urban Music Studies: Theory and Method, edited by Alenka Barber-Keršovan, Jessica Reia, and Robin Kuchar. Bristol: Intellect Publisher.


2023. “‘A Whole Society, With Its Own Economic System’: The Reciprocal and Capitalist Configurations of American DIY Music Scenes.” Ethnomusicology Forum 32/1. doi:10.1080/17411912.2023.2180050


2021. “Ethnography in Western Popular Music Research Revisited: A Case Study and/as a Critique.” The Journal of World Popular Music 8/2: 207–235.


2021. “Non-musician DIY Individuals as ‘Pillars’ and ‘Icons’ of American DIY Scenes.” American Music 39/3: 365–390.


2018. “Theory and Ethnography of Affective Participation at DIY ('Do-It-Yourself') Shows in the US.” Journal of Popular Music Studies 30/1–2: 79–108.


2017. “Notions of Intimate Publicness, and the American DIY Music Spaces.” Wang, Jing, and Peterson, Marina, eds. Sound and the Public: A Special Issue of Communication and the Public 2/4, 284–304.


2017. “’Houses Provide a Spatial Backbone for Virtually Everything We Do’: An Anthropological Study of DIY (“do-it-yourself”) House Shows in the US.” In Keep it Simple, Make it Fast! An Approach to Underground Scenes. Volume 3. Guerra, Paula, and Tânia Moreira, eds. Porto, Portugal: University of Porto, Faculty of Arts and Humanities, 13–24. (http://www.kismifconference.com/en/2017/05/11/kismif-conference-2016-book-proceedings-2/).


2016. "Prostor, družbena bližina in intimna skupnost v ameriških neodvisnih glasbenih kulturah." Glasnik Slovenskega etnološkega društva 56/1-2: 37-52.


2015. “Fans or Friends?: Local/Translocal Dialectics of DIY (‘do-it-yourself’) Touring and DIY Community in the US.” Lidé města / Urban People, 17/2: 221-246 (http://www.urbanpeople.cz/archiv/cisla/17,-2015,-2/).


2013. “From Text to Context: Performance Events in Primož.” In Trapped in Folklore: Studies in Music and Dance Tradition and Their Contemporary Transformations. Kunej, Drago and Sivic, Ursa (eds). Berlin: LIT Verlag, 41–62.


2009. “Contemporary Musical Peasant Traditions in Primož, Slovenia, and the Notion of 'National Heritage'.” In Voices of the Weak: Music and Minorities. Prague: Slovo21 + Faculty of Humanities of Charles University Prague.


Audio

2008. Gorših ljudi na svetu ni: terenski posnetki ljudskih pesmi iz Zgornje Savinjske doline / There are No Finer People in the World: Field recordings of folk songs from the Upper Savinja Valley (Knjižnica/Library of Mozirje). Audio CD. Author of field recordings, producer, and author of liner notes (see http://gorsihljudi.blogspot.com).



Výuka (FHS)

YBAJ037 Music, Culture, and Technology

YBAJ072 Cultural History of Rock and Popular Music

YBA194 History of Jazz

YBA201 Anthropology of Music: Fieldwork and Ethnography Seminar

YBA242 Introduction to Musics of the World

YBA241 Music and Youth Cultures

YBA334 Anthropological Methods: Fieldwork and Ethnography Seminar

YBAJ001 Introduction to Socio-cultural Anthropology

YBSA003 Seminar in Academic Skills

YMA337 Music and Place/Space: Music Venues, Geographies, and Social Spaces

YMA356 Ethnomusicology of Western Art Music

YMA375 The Power of Cultural Representation: From Film, Media, and MTV, to Art, Museums, and Ethnography


Poslední změna: 9. květen 2024 16:39 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8 - Libeň


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám