Název: |
Zadávání veřejných zakázek Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy |
|
K provedení: |
zákon o zadávání veřejných zakázek; Opatření rektora Univerzity Karlovy č. 30/2020 |
|
Účinnost: |
21. března 2022 |
|
Přílohy: |
Vzor pověření děkana Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy k výkonu řídící kontroly |
|
Volba režimu a plánování veřejných zakázek |
[změněno opatřením děkana č. 11/2022 s účinností od 1. srpna 2022]
[zrušeno opatřením děkanky č. 11/2024 s účinností od 1. října 2024]
V souvislosti se zadáváním veřejných zakázek Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy (dále jen „fakulta“) vydávám v souladu se zákonem č. 134/2016 Sb. o zadávání veřejných zakázek (dále jen „ZZVZ“) a Opatřením rektora Univerzity Karlovy č. 30/2020 Pravidla pro zadávání veřejných zakázek v rámci Univerzity Karlovy (dále jen „OR 30/2020“) toto opatření, nestanoví-li interní či jiný relevantní předpis přísnější postup.
Cílem tohoto opatření je uplatnit na fakultě takové postupy při nakládání s veřejnými prostředky, kdy prvořadou snahou je jejich úspora a výběr nejvhodnější nabídky v soutěži – tj. buď nabídky nejlevnější, nebo nabídky jinak nejvhodnější, tzn. nabídky, která nejlépe vyhovuje stanoveným požadavkům. Fakulta v souladu s OR 30/2020 a Strategií odpovědného veřejného zadávání Univerzity Karlovy zohledňuje principy odpovědného veřejného zadávání.
Zadavatel – fakulta je podle § 4 odst. 1 písm. c) ZZVZ zadavatelem povinným zadávat své veřejné zakázky. Zadavatel jedná prostřednictvím děkana nebo pracovníků k tomu děkanem pověřenými.
Zadáním veřejné zakázky se podle ZZVZ rozumí uzavření úplatné smlouvy (či objednávky) mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost poskytnout dodávky, služby nebo stavební práce (dále jen „zadání veřejné zakázky“). Netýká se však odlišných postupů, kdy zadavatel např. uzavírá smlouvu na prodej svého majetku či postupu vedoucího k uzavření bezúplatné smlouvy (např. darovací smlouva).
Zadávající útvary – ve smyslu tohoto opatření představují dále uvedená pracoviště fakulty, která při dodržení těchto pravidel provádí samostatně zadávací postupy pro realizaci veřejných zakázek malého rozsahu, avšak pouze do předpokládané hodnoty veřejné zakázky 250 tis. Kč bez DPH na dodávky, pro veřejné zakázky na služby nebo pro veřejné zakázky na stavební práce.
Pracovníci zadávajících útvarů nemohou jménem zadavatele podepisovat smlouvy, kterými jsou veřejné zakázky zadávány. Objednávky k zadání veřejných zakázek mohou vyhotovit pouze do hodnoty veřejné zakázky ve výši 50 tis. Kč bez DPH a mohou je podepisovat jménem zadavatele, pouze pokud k tomu jsou děkanem písemně pověřeni.
Veřejné zakázky v hodnotě od 50 tis. do 250 tis. Kč bez DPH mohou zadávající útvary realizovat pouze na základě smlouvy, kterou připraví a předloží k podpisu děkanovi.
Zadávajícími útvary jsou tato pracoviště fakulty:
a. |
jednotlivá oddělení děkanátu, |
b. |
vědecko-pedagogická pracoviště, |
c. |
jiná pracoviště, včetně knihovny fakulty, |
d. |
mohou jimi být také proděkani nebo děkan fakulty pokud tak děkan rozhodne, |
e. |
dočasná vědecká a nevědecká pracoviště fakulty (dále jen „projektové týmy“) v souladu s - projekty GA UK, - programy základní institucionální podpory vědy a výzkumu na Univerzitě Karlově (dále jen „univerzita“), - účelovou podporou na specifický vysokoškolský výzkum, - operačními programy, - programy grantových agentur (GAČR, TAČR apod.), - Fondy EHP a Norskými fondy, - veřejnoprávními a soukromoprávními nadacemi, nadačními fondy. |
Projektové týmy jsou v souladu s tímto opatřením reprezentovány pracovníkem na pozici správce grantu v pracovněprávním poměru s fakultou, resp. pracovníkem stanoveným v souladu s opatřením děkana k projektové činnosti.
Zadávajícími útvary tedy mohou být jak jednotlivá pracoviště fakulty, tak i projektové týmy.
Zadávací řízení - jedná se o zákonný zadávací procesní postup zadavatele podle ZZVZ směřující k zadání veřejné zakázky včetně zadání v dynamickém nákupním systému, případně na základě rámcové dohody či v soutěži o návrh. Jde zejména o zadání podlimitní nebo nadlimitní veřejné zakázky (dále jen „zadávací řízení“). Zadávací řízení provádí podle pokynu tajemníka či děkana fakulty pouze advokátní kancelář.
Výběrové řízení – jedná se o závazný procesní postup zadavatele, jehož účelem je zadání jakékoli veřejné zakázky malého rozsahu. Tyto postupy provádí zadávající útvary nebo oddělení veřejných zakázek.
Účastník výběrového řízení – jedná se o dodavatele, který podal na základě výzvy k podání nabídky do výběrového řízení svou nabídku k dané veřejné zakázce.
Účastník zadávacího řízení – jedná se o dodavatele, který podal na základě zveřejněného zadávacího řízení podle ZZVZ svou nabídku v souladu se zadávací dokumentací k dané veřejné zakázce.
Dodavatel - jedná se o fyzickou nebo právnickou osobu, která dodává dodávky, poskytuje služby nebo provádí stavební práce na základě zadavatelem zadané veřejné zakázky. Respektive jde o osobu, která zahájila komunikaci se zadavatelem v rámci zadávacího nebo výběrového řízení (účastník zadávacího řízení nebo výběrového řízení).
Veřejné prostředky - představují veřejné finance, věci, majetková práva a jiné majetkové hodnoty patřící státu nebo jiné právnické osobě podle § 2 zákona o finanční kontrole.
Hospodářská operace (dále jen „operace“) a její správnost - správností finanční a majetkové operace se rozumí její soulad s právními předpisy a dosažení optimálního vztahu mezi její hospodárností, účelností a efektivností (dále jen „operace“).
Hospodárností se rozumí takové použití veřejných prostředků k zajištění stanovených úkolů s co nejnižším vynaložením těchto prostředků, a to při dodržení odpovídající kvality plněných úkolů.
Efektivností se rozumí takové použití veřejných prostředků, kterým se dosáhne nejvýše možného rozsahu, kvality a přínosu plněných úkolů ve srovnání s objemem prostředků vynaložených na jejich plnění.
Účelností se rozumí takové použití veřejných prostředků, které zajistí optimální míru dosažení cílů při plnění stanovených úkolů.
Příkazce operace – děkanem písemně pověřený pracovník, který nakládá s veřejnými prostředky ke konkrétní veřejné zakázce.
Správce rozpočtu - děkanem písemně pověřený pracovník, který spravuje rozpočet veřejných prostředků ke konkrétní veřejné zakázce.
Profil zadavatele – jedná se o certifikovaný elektronický nástroj, prostřednictvím kterého zadavatel zveřejňuje informace a dokumenty ke svým veřejným zakázkám. Univerzita využívá jako svůj profil zadavatele elektronický nástroj pod názvem E-ZAK. Na tomto profilu jsou podle ZZVZ zveřejňovány veřejné zakázky zadané fakultou v režimu podlimitním, nadlimitním a v režimu zjednodušeném. Tyto informace zveřejňuje advokátní kancelář.
Plán veřejných zakázek – fakulta každoročně nejpozději k 30. lednu sestavuje na základě plánů a potřeb jednotlivých zadávajících útvarů roční plán všech svých veřejných zakázek a to prostřednictvím oddělení veřejných zakázek s aktualizací vždy k 30. červnu daného roku.
Dynamický nákupní systém - pro účely zadávání veřejných zakázek, jejichž předmětem je pořízení běžného, obecně dostupného zboží, služeb nebo stavebních prací, může být zaveden dynamický nákupní systém (dále jen „DNS“), který je řešen výlučně elektronickými prostředky, konkrétně programem E-ZAK. Pro stanovení předpokládané hodnoty DNS je rozhodná souhrnná předpokládaná hodnota všech veřejných zakázek, které mohou být v dynamickém nákupním systému zadány v daném předmětu plnění. Zadávací řízení pro výběr dodavatele provádí a příslušnou rámcovou smlouvu připravuje advokátní kancelář.
Druhy veřejných zakázek:
a. |
Veřejné zakázky na dodávky – předmětem zakázky je pořízení věcí nebo ovladatelných přírodních sil, pokud nejsou součástí veřejné zakázky na stavební práce. Pořízením se rozumí zejména koupě a nájem. |
b. |
Veřejné zakázky na služby – předmětem zakázky je poskytování činností, které nejsou veřejnou zakázkou na dodávky ani veřejnou zakázkou na stavební práce. |
c. |
Veřejné zakázky na stavební práce – předmětem zakázky je zejména zhotovení stavby nebo poskytnutí souvisejících projektových činností pokud jsou zadávány společně se stavebními pracemi. |
Režim veřejné zakázky:
a. |
Režim veřejné zakázky se určí zejména podle předpokládané hodnoty zakázky podle § 24 ZZVZ. |
b. |
Režimy veřejné zakázky se rozlišují následovně:
První tři jmenované režimy jsou určeny předpokládanou hodnotou veřejné zakázky. |
Zařazení veřejných zakázek do režimů podle stanovené předpokládané hodnoty předmětu plnění zakázky (finanční limity):
a. |
Nadlimitní veřejná zakázka – veřejná zakázka zadávaná podle pravidel stanovených ZZVZ pro nadlimitní režim:
|
b. |
Podlimitní veřejná zakázka - veřejná zakázka zadávaná podle pravidel stanovených ZZVZ pro podlimitní režim:
U podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky provádí zadávací řízení podle ZZVZ advokátní kancelář a to včetně zadávacích řízení v těchto režimech pro dynamický nákupní systém s realizací rámcovou smlouvou. |
c. |
Veřejná zakázka malého rozsahu: Jedná se o veřejné zakázky, jejichž předpokládané hodnoty nepřevyšují 2 mil. Kč v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby a nepřevyšují 6 mil. Kč bez DPH v případě veřejné zakázky na stavební práce. Tyto veřejné zakázky se považují za veřejné zakázky malého rozsahu, které není zadavatel povinen zadat dle výjimky uvedené v § 31 ZZVZ. |
Jedná se o následující předpisy:
- ZZVZ,
- zákon o finanční kontrole a prováděcí vyhláška č. 416/2004 Sb.,
- zákon o registru smluv,
- rozpočtová pravidla,
- zákon o vysokých školách,
- občanský zákoník,
- zákon o dani z přidané hodnoty,
- OR 30/2020,
- předpisy upravující nakládání s rozpočtovými prostředky,
- pravidla příslušných dotačních programů, pokud je veřejná zakázka z těchto zdrojů financována,
- opatření děkana k evidenci veřejných zakázek,
- opatření děkana k vnitřnímu kontrolnímu systému,
- opatření děkana k projektové činnosti.
Toto opatření upravuje:
a. |
pravidla postupů při zadávání veřejných zakázek hrazených plně či částečně z veřejných prostředků; |
b. |
závaznost pravidel postupů pro pracoviště fakulty, která se podílejí na postupech zadávání veřejných zakázek. |
Zásady zadávání veřejných zakázek stanovuje § 6 ZZVZ. Tyto zásady se uplatňují i v případech zadávání veřejných zakázek malého rozsahu ve smyslu § 31 ZZVZ.
Pracovišti fakulty oprávněnými zadávat veřejné zakázky jsou:
a. |
zadávající útvary pro veřejné zakázky malého rozsahu v hodnotě do 250 tis. Kč bez DPH; |
b. |
oddělení veřejných zakázek pro veřejné zakázky malého rozsahu od 250 tis. do 2 mil. Kč (do 6 mil. Kč u VZ na stavební práce) bez DPH; |
c. |
advokátní kancelář pro veřejné zakázky zadávané v zadávacím řízení. |
Charakteristika a postupy těchto pracovišť jsou uvedeny v části třetí a v části čtvrté tohoto opatření.
V rámci přípravy veřejné zakázky je nutné, aby zadávající útvar, oddělení veřejných zakázek, případně advokátní kancelář stanovily předpokládanou hodnotu zakázky. Předpokládanou hodnotou veřejné zakázky je zadavatelem předpokládaná výše úplaty za plnění veřejné zakázky vyjádřená v penězích, do které se nezahrnuje DPH. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky se stanoví na základě údajů a informací o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění. Pokud nemá zadávající útvar k dispozici tyto údaje nebo informace, vychází z informací získaných průzkumem trhu, předběžnými tržními konzultacemi nebo jiným vhodným způsobem.
Na základě stanovené předpokládané hodnoty stanoví zadávající útvar, oddělení veřejných zakázek nebo advokátní kancelář režim veřejné zakázky (režim veřejné zakázky malého rozsahu nebo režim nadlimitní či podlimitní). Volba režimu veřejné zakázky je určující pro volbu druhu výběrového řízení pro zakázky malého rozsahu, resp. pro volbu druhu zadávacího řízení daným pracovištěm.
Pravidla zadávání veřejných zakázek podle míry spolufinancování jsou uvedena v OR 30/2020.
Pravidla zadávání těchto veřejných zakázek jsou uvedena v OR 30/2020.
Postupy pro uplatňování finanční kontroly při nakládání s veřejnými prostředky podle zákona o finanční kontrole týkající se zadávání veřejných zakázek jsou upraveny samostatném opatření děkana. V příloze č. 1 tohoto opatření je uveden vzor pověření děkana k výkonu řídící kontroly při zadávání veřejných zakázek.
Podle OR 30/2020 univerzitu zastupuje a za ní ve věcech zadávání veřejných zakázek rozhoduje děkan, popřípadě tajemník fakulty (v rozsahu stanoveném statutem fakulty), hradí-li fakulta náklad zakázky z finančních prostředků přidělených fakultě a/nebo z finančních prostředků získaných z její doplňkové činnosti (čl. 5 OR 30/2020).
Děkan stanovuje pravomoci osob jednajících za fakultu při zadání veřejných zakázek takto:
a. |
Děkan
|
b. |
Pracovník zadávajícího útvaru
|
Veřejné zakázky jsou zadány úplatnou smlouvou či akceptovanou objednávkou ve smyslu § 1 ZZVZ.
Smlouva k zadání veřejné zakázky musí být uzavřena vždy od hodnoty jejího předmětu plnění od 50 tis. Kč bez DPH.
Náležitosti smlouvy a podmínky uzavření stanovuje OR 30/2020.
Smlouva ani objednávka nesmí obsahovat rozhodčí doložku.
Smlouvy a objednávky k zadání veřejné zakázky připravuje:
a. |
zadávající útvar - objednávky v hodnotě do 50 tis. Kč bez DPH; |
b. |
zadávající útvar - smlouvy v hodnotě od 50 tis. do 250 tis. Kč bez DPH |
c. |
oddělení veřejných zakázek - smlouvy v hodnotě od 250 tis. do 2 mil. Kč bez DPH (do 6 mil. u veřejných zakázek na stavební práce) |
Smlouvy podepisuje děkan nebo jím pověřený pracovník fakulty.
V souladu se zákonem o registru smluv je fakulta povinna uveřejňovat smlouvy nebo objednávky prostřednictvím registru smluv. Výjimky z povinností uveřejnění se vztahují podle § 3 zákona o registru smluv také na smlouvy a objednávky, jestliže výše hodnoty předmětu veřejné zakázky činí 50 tis. Kč bez DPH nebo je nižší.
Smlouva a objednávka musí být uzavřeny písemně, ve smyslu jejich uveřejnění podle zákona o registru smluv.
Smlouva a objednávka jsou účinné nejdříve v den jejich uveřejnění v registru smluv (§ 6 zákona o registru smluv).
Při zadávání veřejných zakázek na dodávky, na služby a na stavební práce v předpokládané hodnotě do 100 tis. Kč bez DPH je zadávající útvar oprávněn realizovat veřejné zakázky těmito druhy výběrového řízení:
a. |
běžným nákupem platební kartou (hotovostí) u veřejné zakázky v hodnotě do 50 tis. Kč bez DPH; |
b. |
výzvou jednomu dodavateli k předložení cenové nabídky podle OR 30/2020; |
c. |
jiným vhodným způsobem pokud budou dodrženy zásady zadávání podle ZZVZ. Postup musí zadávající útvar předem konzultovat s oddělením veřejných zakázek. |
Při zadávání veřejných zakázek na dodávky, na služby a na stavební práce v předpokládané hodnotě od 100 tis. do 250 tis. Kč bez DPH je zadávající útvar oprávněn realizovat veřejné zakázky těmito druhy výběrového řízení:
a. |
přímou objednávkou k plnění na základě provedeného průzkumu trhu podle postupu stanoveného v OR 30/2020; |
b. |
jiným vhodným způsobem pokud jej zadávající útvar písemně zdůvodní,. K tomuto způsobu udělí předchozí písemný souhlas děkan fakulty za předpokladu, že budou dodrženy základní zásady ZZVZ. Uvedený postup musí zadávající útvar předem konzultovat s oddělením veřejných zakázek. |
Společná pravidla postupů zadávajícího útvaru:
a. |
vede dokumentaci o veřejné zakázce v souladu s OR 30/2020; |
b. |
po zadání veřejné zakázky tuto dokumentaci v listinné podobě předává oddělení veřejných zakázek; |
c. |
v rámci přípravy veřejné zakázky žádá oddělení veřejných zakázek o přidělení evidenčního čísla veřejné zakázky; |
d. |
v rámci přípravy veřejné zakázky konzultuje s oddělením veřejných zakázek způsob stanovení předpokládané hodnoty dané veřejné zakázky a případně druh výběrového řízení; |
e. |
stanovuje předpokládanou hodnotu veřejné zakázky a volí druh výběrového řízení, a to vždy s odpovědným zvážením uplatňování zásad podle § 6 ZZVZ; |
f. |
připravuje objednávku nebo smlouvu; |
g. |
smlouvu předává k podpisu děkanovi. |
Postup při zadávání veřejných zakázek na dodávky a na služby v předpokládané hodnotě od 250 tis. Kč do 2 mil. Kč bez DPH a veřejných zakázek na stavební práce v předpokládané hodnotě od 250 tis. Kč do 6 mil. Kč bez DPH je následující:
a. |
tyto zakázky zadává pouze oddělení veřejných zakázek, |
b. |
zadávání provádí druhem výběrového řízení uzavřenou výzvou podle čl. 17 odst. 4 OR 30/2020 s písemnou výzvou vždy nejméně třem dodavatelům pokud je možné z objektivních důvodů tento počet dodržet. |
Postupy v plánování veřejných zakázek fakulty a volby režimu podle stanovené předpokládané hodnoty veřejné zakázky jsou uvedeny v příloze č. 2 tohoto opatření.
U zakázek které je ze zákona nutné zadávat v příslušném zadávacím řízení v režimu podlimitním, nadlimitním, případně zjednodušeném, provádí zadávací řízení advokátní kancelář. Tyto veřejné zakázky předává advokátní kanceláři k realizaci děkan či tajemník fakulty. Advokátní kancelář je povinna respektovat postupy podle OR 30/2020 (zejména proces předběžného schválení a odpovědné zadávání).
Výjimku z postupů uvedených v tomto opatření schvaluje děkan.
Nedílnou součástí tohoto opatření jsou následující přílohy:
a. |
Příloha č. 1: Vzor pověření děkana Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy k výkonu řídící kontroly |
b. |
Příloha č. 2: Volba režimu a plánování veřejných zakázek |
Toto opatření nabývá platnosti dnem podpisu.
Toto opatření nabývá účinnosti dne 21. března 2022.
V Praze dne 17. března 2022
Ing. arch. Mgr. Marie Pětová, Ph.D.
děkan
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208