Průvodce zkouškovým obdobím



  • Zkouška je setkání kolegů. Jejím cílem je prokázat, že kurz byl pro studujícího přínosný a vyučující předal vědění, které odpovídá výsledkům učení.

  • Vyučující má radost z dobrých výkonů studujících a studující rád prezentuje, co se naučil, co si osvojil.


  • Studující prokazuje své znalosti a vědění za podmínek, které stanovuje vyučující, resp. garant kurzu (viz SIS), neboť ručí za předání obsahu kurzu a nabytých kompetencí studujícího.

  • Vyučující i studující se připraví na situaci ověření dovedností/znalostí tak, aby nevznikaly pochybnosti o korektním výkonu a spravedlivém hodnocení.

  • Vyučující dbá na to, aby podmínky zkoušky byly pro všechny studující stejné, resp. aby při zkoušce bylo zajištěno pravidlo rovných příležitostí.


  • Studující i vyučující vědí, že každý člověk používá různé komunikační styly, a přizpůsobují se jim ve vzájemné interakci. To znamená, že různí vyučující zkoušejí různě, stejně jako studující reagují při zkoušce různě.

  • Vyučující je v situaci zkoušky korektní a podpůrný. Je si vědom, že věcně posuzuje výkon studujícího a že reakce blízké frustraci mohou přispět ke ztrátě koncentrace studujícího a zhoršení jeho výkonu.


  • Pro vyučujícího je obtížná emocionálně vypjatá reakce ze strany studujícího. Chápe jeho pocity, ale nemůže je upřednostnit před spravedlivým a transparentním hodnocením. Vyučující nemůže z daných důvodů změnit své hodnocení, ani průběh zkoušky.  Naopak může nabídnout možnost konzultace dané látky jako vhodný typ podpory. V případě potřeby lze studujícího odkázat na psychologickou konzultaci, kterou nabízí Akademická poradna či psychologové z Centra Carolina, popřípadě na kterou odkazuje Centrum Carolina.

  • Vyučující se v případě potřeby či komplikací může obrátit na tajemníka daného studijního programu.

  • Studující by měl vykonávat zkoušku ve zdravotně a psychicky způsobilém stavu. Pokud přistoupí ke zkoušce nemocný, nejedná se o porušení rovných příležitostí ze strany školy či vyučujícího. (Např. v případě, že by studující vykonával zkoušku v horečce, což by ovlivňovalo jeho studijní výkon, není možné zpětně anulovat výsledek zkoušky s odvoláním na tento zdravotní stav.)


  • O výsledku zkoušky rozhoduje vyučující. Z průběhu zkoušky nebo z komentáře vyučujícího na samém závěru by mělo vyplynout, proč studující získal za svůj výkon dané hodnocení. Studující má možnost se na to zeptat.

  • Vyučující i studující vědí, že lze při zkoušce neuspět. Jedná se o výsledek, který může nastat. Nemá ale jakkoliv ovlivnit vztah studujícího a vyučujícího.

  • Vyučující má své konzultační hodiny, v nichž se na něj může studující obrátit, aby zkonzultoval nejasnosti, které má.

  • Studující se z účasti na zkoušky vždy omlouvá včas.



Studující se specifickými potřebami

  • Studující se specifickými potřebami mají možnost žádat o modifikace studia a zkoušek, které jsou definované v dokumentu funkční diagnostika.

  • Funkční diagnostika je dokument, který vystavuje Univerzita Karlova pro konkrétního studujícího. Jiné dokumenty jsou irelevantní.

  • Ve funkční diagnostice jsou konkrétně popsány modifikace, které mají studujícího podpořit ve studiu.




  • Studující ani vyučující nemohou navrhovat a realizovat jiné modifikace zkoušky/studia.

  • Pokud studující usoudí, že potřebuje jiné a další typy podpory, obrátí se opět na funkčního diagnostika, který dokument funkční diagnostika dle odborného posouzení aktualizuje.


  • Studující se specifickými potřebami se může, ale nemusí, obrátit na vyučujícího se žádostí o modifikaci.

  • S žádostí o modifikaci se studující obrací přímo na vyučujícího, nebo na kontaktní osobu.

  • Studující v tomto případě vyučujícímu předkládá funkční diagnostiku, aby se vyučující seznámil s typem požadované modifikace.

  • Když studující osloví kontaktní osobu, jedná tato jeho jménem s vyučujícím a sděluje mu výsledek.


  • O modifikaci studující žádá nejméně 7 dní před termínem zkoušky, aby mohla být modifikace zajištěna. V opačném případě nelze modifikaci garantovat (zejména jedná-li se o časoprostorové zabezpečení zkoušky).

  • V případě, že se ze zkoušky studující, který žádal modifikaci, odhlásí, měl by informovat e-mailem vyučujícího, aby věděl, že modifikaci pro tento termín nemusí zabezpečit.


  • Vyučující, pokud to neodporuje povaze zkoušky, modifikaci zajistí, a to buď sám, nebo ve spolupráci s tajemníkem studijního programu, případně ve spolupráci s kontaktní osobou.

  • Modifikace se zpravidla mohou týkat navýšení času zkoušky, vyžádání času na přípravu, vykonání písemné zkoušky v jiné místnosti, preference ústní versus písemné zkoušky, používání specifických pomůcek, realizace zkoušky i mimo zkouškové období atd.





Poslední změna: 15. leden 2025 14:40 
Sdílet na: Facebook Sdílet na: Twitter
Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8 - Libeň


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám