Společnost pro filosofickou antropologii zve na přednášku Václava Hájka s názvem Hmota a tvar. Vizuální ne/řád v moderní epoše, která se bude konat v úterý 11. ledna 2022 od 19 hod. v Pražském kreativním centru (Staroměstské nám. 4/1, Praha 1). PhDr. Václav Hájek, Ph.D., je členem Katedry teorie umění a tvorby na FHS UK.
Přednáška se bude zabývat vztahem víceméně neopracovaného materiálu (který je přesto vesměs využíván jako určitá metafora či symbol) a formování do individualizované podoby. Tato problematika se sice primárně týká výtvarného umění cca kolem roku 1900, ovšem nelze si nepovšimnout i jejích dalších aspektů v oblasti reprezentace moci (kameny označující místa korunovace apod.), kultu (neopracované materiálové stopy jakožto relikvie), memoriálních funkcí (památník aspol.), fascinace „přirozenou“ přírodní podobou (u Goetha ad.) atd.
Materiál a tvar jsou tu kladeny více vedle sebe, než že by se mezi nimi stanovovala hierarchie. Výsledný obraz je pak čímsi „napůl“ mezi individualizovaným a znakovým tvarem a hmotou, která se zčásti tváří jako non-sémantická přítomnost (což je ovšem i součást vyprávění o daném objektu – třeba v případě relikvií apod.). Nejde o to, že by tvar byl asociativně rozpoznáván v nějakých strukturách materiálu (jako údajně u Michelangela), ale vedle sebe jsou zde kladeny principiálně různé entity, které přesto dohromady vytvářejí přesvědčivý a působivý celek. Hmota „bez tváře“ sice mnohdy hraje např. roli podstavce nebo pozadí pro individualizovaný tvar, ale toto její podřízení není pravidlem. Individualizovaná forma zastupuje lidského aktéra (i v případě, že jde o zpracování do zcela abstraktního útvaru), zatímco matérie ponechaná jakoby bez zásahu obnáší či symbolizuje otevřené, nekonečné kvality světa. Její bezejmennost, beztvarost či beztvářnost má na diváka v různých kontextech výrazný účinek. Podobnou problematikou se v současnosti zabývají tzv. material studies, která působivost, symboličnost nebo ikonografii hmoty samotné zkoumají ve sférách umění, designu, techniky atd., přičemž uvažují o materiálech jako o čemsi, co podmiňuje různé typy promluvy, výrazu a myšlení. Z oblasti umění se zmíníme kupř. o tvorbě sochaře Františka Bílka, u nějž se uplatňuje dřevo, hlína a kámen v „surové“ podobě nejen jako estetický nástroj, ale hraje významnou úlohu i v rámci Bílkova kultovního (protestantského) a politického (národního) programu. V souvislosti s „politikou materiálu“ zmíníme např. bosáž na medicejském paláci ve Florencii. A z hlediska kultovních aspektů hmoty připomeneme poutní místa a jejich magické pojímání. V názvu přednášky variujeme titul knihy Pierra Francastela „Figura a místo: vizuální řád v italském malířství 15. století“. Francastel i jiní „tradiční“ teoretici a historici obrazů a výtvarného umění zaměřovali pozornost k individualizovanému, autorskému tvaru a jeho zkonstruovanému prostředí. Na rozdíl o toho se chceme ptát, jak již bylo naznačeno, po roli a významu matérie, hlavně pak ve chvíli, kdy byla připuštěna „ke slovu“ (což se dělo přibližně v sochařství kolem roku 1900).
Začátek akce | 11. ledna 2022 v 19:00 |
Konec akce | 11. ledna 2022 v 20:00 |
Druh akce | Přednáška |
Organizátor | Společnost pro filosofickou antropologii |
Email na organizátora | sfa@gmail.com |
Místo konání akce | Pražské kreativní centrum (Staroměstské nám. 4/1, Praha 1) |
Cílová skupina | Akademická obec i veřejnost |
Rezervace | Ne |
Vstupné | Ne |
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208