Ve dnech 19. – 21. srpna 2020 proběhla v Evropském školícím centru Litomyšl v areálu bývalého zámeckého pivovaru Letní škola1, kterou pořádala Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy pro učitele gymnázií a středních škol.
V pořadí již čtvrtý ročník Letní školy proběhl letos pod názvem „Problematika přípravy na studium humanitních věd: Práce s literárním textem a obrazem“. Jako ústřední téma, k němuž se přednášky a semináře soustředily, byla zvolena problematika mimésis – nápodoby, resp. zobrazování skutečnosti v textu či výtvarném díle. Tento motiv byl představován v několika perspektivách: s ohledem na filosofické předpoklady představy mimésis, její víceznačnost a problematičnost a také její interpretační uchopování v literárním textu a výtvarném díle.
Garantem Letní školy je Mgr. Jaroslav Novotný, Ph.D., organizačně zajišťoval Bc. Dominik Kuna. Na přednáškách a seminářích se podíleli pedagogové z FHS UK: doc. Mgr. Jakub Češka, Ph.D., Mgr. Tomáš Holeček, Ph.D., Mgr. Josef Kružík, Ph.D., a Mgr. Stanislav Synek, Ph.D.
Program proběhlých přednášek a seminářů:
Středa, 19. srpna
T. Holeček, Úvodní představení koncepce bakalářského Studia humanitní vzdělanosti a role interpretace textu v něm
J. Novotný, Ne-samozřejmost představy, že dílo napodobuje skutečnost: archaické básnictví, Platón, hermeneutický pohled
J. Češka, Čteme literární díla mimeticky? Mimetická pojetí literatury, jejich kritika a další možné výhledy
Čtvrtek, 20. srpna
S. Synek, Exkurz k počátkům koncepce mimésis v Platónově Ústavě:
role ve výchově (II. a III. kniha); kritika básnictví (X. kniha)
S. Synek, Exkurz k počátkům koncepce mimésis v Platónově Ústavě:
interpretace a diskuse možného rozporu v Platónově podání
T. Holeček, Mimésis v Aristotelově Poetice – diskuse o čtení díla vlivnějšího,
než si připouštíme
J. Kružík, Francesca da Rimini a mimetismus touhy
J. Češka, Cíleně nemimetické gesto Milana Kundery: pojetí mimésis v díle Milana Kundery
Pátek, 21. srpna
J. Novotný, Mimésis – utváření smyslu – neskrytost: příklad Heideggerovy interpretace obrazu od van Gogha
J. Češka, Bohumil Hrabal – zapisovatel života, nebo dělník literatury? (Autobiografické psaní jako literární gesto)
J. Novotný a kol., Problémy a možnosti interpretace textu s ohledem na představu mimésis – závěrečná diskuze
1 |
Jedná se o program celoživotního vzdělávání akreditovaný v rámci projektu Další vzdělávání pedagogických pracovníků MŠMT. Realizace programu je podporovaná v rámci Institucionálního plánu Fakulty humanitních studií UK 2019–2020. |
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208