• Aktuality

Aktuality

9. října 2023

Vychází nová kolektivní monografie o sociální a zdravotní péči

V prestižním nakladatelství Springer vyšla kniha Enhancing Professionality Through Reflectivity in Social and Health Care, jež vznikla jako vědecký výstup GAČR


O reflektivitě (nebo reflexivitě) již bylo publikováno mnohé jak v historii, tak v různých oborech. Nově vydaná publikace editorské dvojice prof. Waltera Lorenze a doc. Zuzany Havrdové (FHS UK) je zajímavá tím, že se opírá o vlastní výzkum autorského týmu, a věnuje pozornost roli a komplexnímu utváření faktorů na makro- a mezo- úrovni (politika, legislativa, organizační struktura a kultura, tým) při podpoře reflexe sociálních pracovnic, pracovníků a zdravotníků. V datech ukazuje, že reflektivní praxe není něco, co závisí pouze na individuálních dovednostech a schopnostech studentů/praktiků. V tomto smyslu by mohla přispět k vytváření vhodného prostředí pro reflexi a stimulaci reflektivity nejen ve školách, ale i na pracovištích, nejen za pomoci supervize, ale i díky vhodnému vedení jednotlivců a řízení týmů ve zdravotnictví a v sociálních službách. Svým rozsahem a hloubkou vědeckého uchopení tématiky může publikace sloužit jako zdroj nejen učitelům a studentům, kteří se zajímají o téma reflexe, ale i badatelům.


Praktické poznatky nejsou nabízeny v podobě jediného modelu nebo příručky pro posílení reflektivní praxe v daných oblastech, protože jedním z ústředních zjištění výzkumu bylo, že reflektivita je vždy velmi specifická podle kontextu a že pro to, aby určitý přístup a cíl reflektivity "fungoval", je třeba nastavit specifický organizační kontext, který velmi závisí na společensko-politických, organizačních a vlastně i osobních okolnostech, v nichž tento proces probíhá. Jsou však nabídnuty určité referenční body a kritéria, která je třeba zohlednit v jakémkoli rozvojovém procesu, ať už jde o posilování reflexivity na pracovišti nebo o vzdělávací proces či dokonce program, jehož cílem je zlepšit reflexivní profesní praxi.


Zájemce o téma podpory a rozvíjení reflexe a reflektivity/reflexivity v oblasti zdravotnictví a sociálních služeb může využít i právě zpřístupněné výstupy tříletého mezinárodního projektu Erasmus K203-CAC1B7D2, financovaném z prostředků EU- Innovation through Reflexivity and Participation (INORP): Strengthening the education and professionalization of social work at the interface of other professions. Výstupy obsahují kromě jiného případové studie, kurikula a interaktivní Příručku pro praxi v českém jazyce, a jsou také dostupné na webu fakulty.


Do knihy přispěli svými kapitolami i další vědci a vědkyně z Katedry aplikovaných sociálních věd: doc. Monika Bosá., Ing. Mgr. Matěj Lejsal a Mgr. Jiří Krejčí.




Překlad anglické anotace

Tato kniha se zabývá komplexními motivačními podmínkami a strategiemi na makro-, mezo- a mikroúrovni, které podporují reflexivitu v interpersonální odborné praxi.


Rostoucí nároky kladené na odborníky v sociálních a zdravotnických službách, jak ukázala pandemie COVID-19, mohou vést k velké nejistotě, jak najít "správnou odpověď" na komplexní projevy potřeb a jak zohlednit etická profesionální rozhodnutí s ohledem na převládající strategie "snižování rizik" a manažerské účetnictví. Reflexivita byla uznána za klíčovou pro vedení odborníků k situačně diferencované a odpovědné praxi. Jedná se však o složitý proces, který se skládá nejen z různých psychologických složek a jejich vzájemného působení se vzdělávacími a organizačními kontexty, ale také z víceúrovňových interakcí a čistě situačních podmínek, které mohou mít pozitivní, nebo negativní účinky. Individuální a týmovou reflexivitu lze učit a podporovat prostřednictvím různých vzdělávacích a manažerských příležitostí, citlivě vedených osobních a profesních zkušeností a specifických vzorců interakce, které jsou v knize rozebrány.


Reflexivní supervize na pracovišti hraje klíčovou roli při umožnění individuálních a týmových reflexivních procesů. Existují však také sociální a organizační faktory, které mohou bránit rozvoji individuální a týmové reflexivity. Zvláštní hodnota této publikace spočívá v tom, že se autoři a autorky zaměřují na komplexní výzkumná zjištění z několika po sobě jdoucích studií a kriticky přezkoumávají a diskutují podmínky reflexivity z různých úhlů pohledu a na pozadí bohaté odborné literatury a výzkumu. Jejich empirické a analytické poznatky získané výzkumem byly předloženy manažerům a pedagogům a byly diskutovány účinné a realistické strategie a metody pro posílení různých úrovní reflexivity u studentů a odborníků z praxe, které jsou v tomto svazku shrnuty. Mezi tématy, kterými se zabývají, jsou mj:


  • Význam reflexivity v profesionální, sociální a zdravotní péči ve vztahu k měnícím se sociálně-politickým souvislostem,

  • genderové aspekty reflexivity v sociální a zdravotní oblasti,

  • operacionalizace reflexity pro výzkum pomocí osobních, týmových a organizačních měřítek,

  • kulturní a komunikační vzorce interakce umožňující profesní reflektivní procesy.


Kniha Enhancing Professionality Through Reflectivity in Social and Health Care je vhodnou četbou pro vyučující akademických vzdělávacích programů pro sociální pracovníky, zdravotní sestry, supervizory, školitele v neformálním vzdělávacím prostředí, studenty a manažery sociálních a zdravotnických služeb se zájmem o posilování organizačních kultur.

Sdílet na:  
Váš názor
Kontakty

Univerzita Karlova

Fakulta humanitních studií

Pátkova 2137/5

182 00 Praha 8 - Libeň


Identifikátor datové schránky: piyj9b4

IČ: 00216208

DIČ: CZ00216208

Podatelna

Všechny kontakty


Jak k nám