J. Novotný (ed.), Země a svět v uměleckém díle. K Heideggerovu pojednání Der Ursprung des Kunstwerkes, Praha: TOGGA, 2019, 293 s.
Autoři J. Novotný, V. Výravský, M. Kvapil, J. Kružík, M. Dubovec, F. Timingeriu a L. Benyovszky předkládají monografii k jednomu z nejznámějších Heideggerových pojednání Původ uměleckého díla. V publikaci se jednak v různých perspektivách řeší otázka zařazení tohoto pojednání do Heideggerovy celkové myslitelské cesty. Zároveň se Heideggerovo úsilí o uchopení svébytnosti uměleckého díla sleduje v souvislosti s jeho vymezováním se vůči novověké estetice, jež je ovšem součástí Heideggerova vyrovnání se s metafysikou vůbec. V neposlední řadě pak monografie přináší prohlubující interpretace, a to zvláště souvislosti mezi vztahem k uměleckému dílu a děním neskrytosti.
OBSAH A ÚVOD - UKÁZKA (ke stažená ve formátu pdf.)
I. Předběžné určení místa Původu uměleckého díla v celku Heideggerovy filosofie
Jaroslav Novotný
II. Struktura a postup výkladu Původu uměleckého díla
Jaroslav Novotný
III. Odkrývání metafysického založení estetiky jako cesta k nezbytnosti jejího překonání (na příkladu hudební estetiky)
Vojtěch Výravský
IV. K možnosti tematizace hudby v Původu uměleckého díla
Matouš Kvapil
V. EKFRASIS a ENARGEIA: K místu Meyerovy básně Římská kašna v Heideggerově přednášce Původ uměleckého díla
Josef Kružík
VI. Heideggerov Pôvod umeleckého diela vo svetle metontológie
Marcel Dubovec
VII. Přetrpění estetiky mlčenlivým voláním země: K Heideggerově vyrovnávání se s metafysikou
Filip Timingeriu
VIII. Od sváru země a světa k součtveří: Místo pojednání Původ uměleckého díla na Heideggerově cestě za smyslem bytí (Sinn vom Sein)
Ladislav Benyovszky
Univerzita Karlova
Fakulta humanitních studií
Pátkova 2137/5
182 00 Praha 8 - Libeň
Identifikátor datové schránky: piyj9b4
IČ: 00216208
DIČ: CZ00216208